Dramatiske kutt i Widerøes rutetilbud

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Widerøe har annonsert at de kommer til å foreta store nedskjæringer i sitt rutetilbud i Sør-Norge og til utlandet fra nyttår av. De sier videre at det kan komme ytterligere kutt i tilbudet når den nye flyseteavgiften på 88 kroner innføres fra 1 april.

Her er hva de selv skriver i sin pressemelding:

Økte avgifter i flybransjen og et  fallende marked  har ført til at Widerøe må redusere produksjonen med to fly. Tre ruter legges helt ned, og en rekke områder får reduserte frekvenser.

Widerøe har ikke klart å få ned kostnadene i samme takt som den negative utviklingen i rammebetingelsene i flybransjen.
– Vi er i en situasjon der markedet har gått ned i norsk luftfart, arbeidsgiveravgiften har gått opp og fra nyttår øker momsen, Avinors startavgifter og co2-avgiften, forteller administrerende direktør, Stein Nilsen.
Widerøe legger ned Stavanger – Newcastle og sommerrutene fra Torp til Bodø og Evenes, og reduserer avganger med ti prosent på sine kommersielle ruter. Siste ordinære flygning til Newcastle blir 21.februar 2016, men Widerøe vil fly noen avganger i påsken.
 – Widerøe var i ferd med å se på reduksjon av ruter, før det siste forslaget om skatt på flyreiser kom på bordet i Statsbudsjettet. Nå ønsker Regjeringen å legge ytterligere steiner i sekken for reiser i Norge, med den konsekvensen det får for næringsliv og reiseliv i distriktene, sier Nilsen. For næringslivet i distriktene, som også kjenner på konsekvensene av fall i oljeservice- og leverandørbransjen, så vil dyrere flyreiser og dårligere tilbud dessverre være ytterligere stein til byrden, sier Nilsen. – I første omgang reduserer vi kapasiteten på følgende ruter som en følge av økte avgifter og nedgang i markedet:

Hagesund – København 57%
Bergen – Haugesund reduseres med 42%
Bergen – Ålesund 14%
Bergen – Molde-Kristiansund 20%
Stavanger-Kristiansund 16%
Kristiansund – Trondheim 44%
Stavanger – Aberdeen reduseres med 6%
Torp – Bergen reduseres med 8 %
Torp – Stavanger med 18%
Torp – Trondheim med 7%
Kristiansand – København 30%
Kristiansand –  Stavanger 23%
Kristiansand  – Trondheim 10%
Kristiansand – Bergen 5%

– Dette er de første rutene som helt åpenbart ikke er lønnsomme i det nye avgiftsregimet vi har fått, og som vi ikke ser noen mulighet til å drive i samme omfang som før, forteller Stein Nilsen. Vi følger behandlingen av den nye passasjeravgiften på 88 kroner pr flypassasjer fra 01.april, og kan dessverre ikke utelukke flere ruteendringer.

Reduksjonene gjennomføres suksessivt gjennom februar og mars 2016. Kunder som allerede har bestilt sin reise på berørte avganger etter 21. februar vil bli kontaktet av sitt salgssted. 

Spesielt Kristiansand vil merke dette. En daglig rundtur mellom Kristiansand og København blir kuttet. Og for sikkerhets skyld kutter de den mest lukrative for oss reisende. Nemlig kveldsflyet fra København som så returnerer til København kl 6 neste morgen. Så skal man ut i Europa må man enten fly via Oslo eller benytte KLM sitt tilbud. KLM har i motsetning til Widerøe ikke tenkt å redusere på sitt rutetilbud til Kristiansand. Mens det å fly via Oslo reduserer rutetilbudet betraktelig, og man må bruke lenger tid på fly og reisen blir mindre effektiv.
Vi får håpe at konjunkturene snart snur igjen slik at flyselskapene kan øke frekvensene igjen og at lønnsomheten blir bedre.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *