Finnair mottar sin første Airbus A350

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Forrige uke mottok Finnair sin første Airbus A350, det nye flaggskipet til deres langdistansenettverk. I helgen har flyet vært i luften mellom flere europeiske flyplasser, og InsiderFlyer var også med på en flyvning fra Helsinki til Oslo.

I Helsinki møtte vi Ville Iho, Chief Operating Officer i Finnair. Han har vært med flyselskapet siden 1999, da Airbus-æraen startet for Finnair. Vi møtte han i Finnairs Schengen-lounge på flyplassen.

SAM_2102Finnair A350XWB i Oslo

Jeg jobbet i Finnair da vi bestemte oss for å bestille Airbus A350. Det å nå være med å motta det første flyet er veldig spesielt. Det har vært en emosjonell reise, forteller Ville Iho til Inside Flyer.

-MD11, vårt gamle langdistansefly begynte å bli et fly for fortiden, med høyt drivstofforbruk. Vi trengte noe nytt, og valget falt på Airbus sitt A350-fly, fortsetter han.

En flyflåte for fremtiden

Da Finnair la inn bestillingen, var A350 egentlig kun et oppgradert A330-fly med forbedret aerodynamikk og nyere motorer. I 2006 redesignet Airbus flyet, og la til «XWB» i modellnavnet – «Extra Wide Body». Flyet består for det meste av komposittmaterialer, aluminium-lithium legering, og en mindre andel titan og stål. I en avtale med Airbus, beholdt Finnair prisen på den «gamle» A350en mot å få den nye XWB-modellen.

For mange flyselskap har valget av fly i denne størrelsesklassen, stått mellom Boeing 787 Dreamliner og Airbus 350 XWB. Hva var avgjørende for at dere valgte A350 og ikke Dreamliner?

Airbus A350 er en perfekt match for Finnair. A350 er et større fly, noe som passer oss godt, både med hensyn til passasjerkomfort, men også lastekapasitet til cargo. A350XWB skal erstatte vår A340-flåte, samtidig som vi skal beholde våre A330 som nylig har gjennomgått en kabinoppgradering med nye seter. Vi er veldig godt fornøyde med Airbus og den påliteligheten vi opplever med våre Airbus-fly, forteller Iho.

De siste A340-flyene skal ut av flåten innen utgangen av 2016, men Finnair beholder A330-flyene inntil videre, da de har ny kabininnredning, og passer godt inn i mindre markeder hvor A350 blir for stor.

Fra et operasjonelt ståsted, gir det også mening å fortsette med Airbus. Cockpiten i de ulike Airbus-modellene er ganske likt utformet, og pilotene som flyr A330/340 behøver et åtte dagers kurs for å bli fullt kvalifisert på A350XWB. For kabinpersonalet er omskoleringstiden noe kortere enn for pilotene.

Når Finnair nå får levert sitt første A350XWB-fly, har selskapet 15 kvalifiserte piloter. Etterhvert vil flere og flere av pilotene bli kurset til å fly det nye flyet, i takt med utfasingen av A340 og nyleveringene av A350. Dette har også bidratt til at entry-into-service («innkjøringsfasen») av det nye flyet har gått lettere, ettersom man har god Airbus-kunnskap fra før.

SAM_1982Ville Iho, Chief Operating Officer, Finnair

Har du vært bekymret for eventuelle problemer i entry-into-service-fasen, slik Boeing opplevde med sine Dreamlinere?

-Jobben til en COO er vel å være bekymret, er det ikke? smiler Ville Iho, før han fortsetter:
Det er klart vi har vært spente. Airbus har implementert mye ny teknologi, men også tatt i bruk teknologi fra sine tidligere fly, slik som Airbus A380.

Dere har en flåte bestående av Airbus og Embraer nå, men hvordan ser du for deg fremtidens flåte? Hva med Boeing?

-Vi er godt fornøyde med den flåten vi har nå, og den vi har investert i for øyeblikket. Airbus leverer pålitelige fly fra et operasjonelt ståsted, og gir god verdi for oss, samtidig som vi kan levere god komfort og kvalitet til våre passasjerer. Men, vi utelukker ikke noe for fremtiden, og den neste «next-generation» flyflåte.

SAM_2031Finnair A350XWB ved gate i Helsinki

Ny start – ny giv for Finnair

På mange måter markerer leveransen av Finnairs første A350 en ny start for selskapet. Finnair har vært gjennom en kraftig restrukturering de senere år, men er i følge Ville Iho der de ønsker å være nå.

-Det er helt fantastisk. Våre ansatte i alle avdelinger føler en ny giv med dette flyet. I tillegg ansetter vi nå flere piloter og kabinbesetninger, sier Ville Iho.

Han forteller at hele Finnair-organisasjonen «puster og lever» A350-stemningen nå for tiden. De korte turene til destinasjoner i Europa, er både treningsturer for besetningen for å finpusse servicetilbudet om bord i det nye flyet, men det er også viktig å vise frem produktet til det europeiske markedet. I slutten av november settes kursen østover mot Shanghai, som blir første A350-langdistanse destinasjon. Deretter vil A350 fly til Beijing, Bangkok, Hong Kong og Singapore etter hvert som Finnair tar leveranse av ytterligere 350-fly. Finnair vil bli det første flyselskapet i verden til å fly A350 til Kina.

Les også: Finnair øker sin satsing til Asia, flere nye ruter fra sommeren 2016!

Luftfarten er en bransje preget av sterk konkurranse, men konkurransen må man bare akseptere, og gjøre hva man kan selv for og lykkes, mener Iho. Han peker på at trenden er nå på trafikken fra Asia og til Europa. Mange av de reisende med Finnair er nettopp asiatiske turister og jobbreisende som bruker Helsinki som transittflyplass fra Asia og videre ut i Europa. Omtrent 40% av Finnairs inntekter kommer fra Asia-markedet.

Economy Comfort – et økende segment

Finnair har innført en egen kabinklasse, economy comfort, i alle sine langdistansefly, og det finnes også i de nye A350-flyene. I følge Finnair er dette et økende segment, hvor mange ønsker å betale litt mer for bedre benplass på lange flyvninger. Til forskjell fra andre selskap som satser på premium economy, en egen serviceklasse om bord med et annet sete og bedre service enn i «vanlig» økonomiklasse, fokuserer economy comfort på bedre benplass. Hos Finnair får man drøye 10 cm bedre benplass, i forhold til standard økonomiklasse.

Et fly for fremtiden

Når A350 XWB nå blir en del av Finnairs flåte, har det både en økonomisk, men vel så viktig, og en miljømessig gevinst.

I følge Saija Stenbacka, visepresident for miljø, kvalitet og sikkerhet i Finnair, er det særlig to elementer som differensierer A350 fra forrige generasjons flytyper.

-For det første, bruker A350 vesentlig mindre drivstoff enn eldre fly. Lavere drivstofforbruk betyr lavere CO2-utslipp. Våre tall indikerer en nedgang på 25% av CO2-utslipp. Tallene vi har fått fra Airbus viser seg å være ganske nøyaktige. Vi leide en Boeing 787 Dreamliner i en periode for to år siden, og kan derfor sammenligne forbrukstallene mellom B787 og A350, sier Stenbacka.

På grunn av lettere materialer og aerodynamisk utforming, reduseres drivstofforbruket og klimagassutslippene.

– For det andre, reduserer A350 lydforurensingen. Dette er viktig både for passasjerene om bord, men også for de som bor i områdene rundt flyplassene. Under avgang og landing, avgir motorene til A350 merkbart mindre lyd enn andre flytyper, fortsetter hun.

-Som regel er det slik, at det som er «good for business» også er bra for miljøet. Redusert drivstofforbruk betyr reduserte drivstoffkostnader. Det er bra for både selskapets økonomi og miljøet, tilføyer COO i Finnair, Ville Iho.

SAM_2078Marimekko servise om bord hos Finnair. Lunsj fra Helsinki til Oslo, fløyet av A350XWB.

Detaljene, designet og utføringen i kabinen er også valgt med tanke på miljøet. Det har vært viktig å velge lette materialer. Finnair fortsetter med servise fra den finske designhuset Marimekko. Alt fra serveringstraller til bestikk er utviklet med tanke på å redusere totalvekten til flyet.

-Da vi skulle velge gulvteppe til kabinen om bord i A350, fant vi ut av at et 4 millimeter tykkere teppe ville innebære et høyere drivstofforbruk, forteller Stenbacka.

Vil passasjerene merke en forskjell?

På den korte flighten fra Helsinki til Oslo, kom ikke kvalitetene som bedre luftkvalitet og stemningslyssetting helt til sin fulle rett. På langdistanseflyvningene, vil dette være av større betydning. I følge Finnair, vil opplevelsen om bord bli merkbart bedre for passasjerene. Det mest iøynefallende vil være steminingslyset som kan produsere opp til 17 millioner forskjellige farger, og er i stand til å simulere nordlys i taket av kabinen!

Kabinen til en A350 er trykksatt til en lavere høyde over havet enn konkurrerende flytyper. Dette betyr bedre luftkvalitet om bord, og mindre trykkforskjell fra hva man er vant til nede på bakken. Et redusert lydnivå fra motorene både under avgang, landing og cruisehøyde, vil også være merkbart for passasjerene, som vil føle seg mer uthvilt ved ankomst etter en lang flyvning.

Besetningen som arbeider om bord, vil også dra nytte av lavere lydnivå og bedre luftkvalitet. I tillegg er størrelsen på galley utvidet, slik at man får bedre plass til å arbeide før, under og etter serveringen.

Nytt IFE-system og test av business class fra Helsinki til Oslo

Den kommende uken vil vi komme tilbake med mer informasjon om det nye IFE-systemet, samt en test av business class om bord på A350XWB fra Helsinki til Oslo. Følg med!

Hovedbilde: Finnair

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *