19 timer i Dubai - DEL 1

Tråd i 'Reisebrev' startet av henrikvd, 21. okt 2015.

  1. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Hva gjør en når en har 19 timer i Dubai, og hvorfor har en det i utgangspunktet? Historien får du her.

    Bakgrunnen for turen var at jeg hadde gått arbeidsledig en stund og en god kamerat hadde ønske om å lyse opp hverdagen min. Han sendte meg melding tidligere i høst og ba meg sjekke SAS-appen og sa han trengte rask tilbakemelding. Appen ble sjekket og der stod det Dubai:eek:! I business!

    Noen ville kanskje dradd litt på det etter å ha sett nøyere på routingen, og at etter å ha innsett at forholdet mellom reisetid og destinasjonstid var ca 1:1. Det er imidlertid hva andre ville gjort - jeg var kjempehappy! Selvfølgelig skulle jeg bli med!

    Ruten var altså
    OSL-CPH SK Plus
    CPH-MUC SK Plus
    MUC-DXB LH C
    DXB-FRA LH C
    FRA-OSL LH C
    [​IMG]

    Planen for turen var enkel: spising og soving skulle vi gjøre på flyene og i loungene, og i Dubai skulle vi bruke de 19 timene godt. Når en først har loungetilgang er det viktig å maksimere gevinsten. Vi slapp også unna hotellbooking siden vi landet kl 06:20 lørdag morgen og avgang var kl 01:50 natt til søndag.

    IMG_20151009_132113.jpg
    Pocketdump av bagasjen min

    Billettene tilsa at vi skulle starte turen på 1800-flyet til København, men den flyvningen ville kun gitt oss 30 min transfer for å rekke Munchen-flyet. Hadde vi ikke rukket Munchen-flyet ville turen ganske raskt siktet seg inn på porselensskåla. Vi trappet derfor opp i business-innsjekken på OSL i god tid med håp om å få komme med 1715-flyet til CPH. Etter en rekke telefoner, og en rekke sinte Stavanger-passasjerer i naboskranken som ble sendt videre til ticket service på grunn av dårlig oppførsel (fordi de hadde kommet inn fra utlandet og på grunn av bagasjebåndet ikke rakk Stavanger-flyet sitt), fikk vi omsider boardingpassene våre og ny rute. Boardingpassene fra Munchen og videre måtte vi plukke opp i Munchen, men akkurat det var da ikke noe problem.

    Jeg hadde tidligere i uken fått en voucher(50% rabatt) på OSL-loungen gjennom Earlybird, og jeg tenkte at det hadde vært spennende å prøve en ny lounge, men hvorfor betale når man kan få noe annet gratis? Dette var dessuten samme fredag som en viss gjeng skulle fly inn Finnairs nye 350, og dermed fryktet jeg for at buffeten allerede var tømt og loungen rasert. Først måltid ble derfor inntatt i gulloungen, og der kunne vi også se at 1800-flyet, som vi egentlig skulle ta, hadde fått ny utsatt avgangstid. Vi var ganske fornøyde med at vi hadde fått byttet avgang og gledet oss stort til turen. Jeg er ikke noe dreven C-flyger, så det å få fly C med LH så jeg veldig frem til.

    Turen til i Plus CPH, loungen der og videre til MUC gikk uten store hendelsene. 3 nye gratis måltid på løpende bånd :)

    Etter landing i MUC, og selvfølgelig bussgate, hadde vi plutselig litt dårlig tid igjen. Planen var å gå innom LH service centre for å få nye BP, men på grunn av knapp tid løp vi rett til gate. På gaten var det ikke mange folk igjen, så vi kunne gå rett til selfboardingslusene. Mobilen ble scannet og ut av maskinen kom det flyvende en seat change-lapp... Jeg hadde ikke lagt med så veldig opp i setevalgene våre, så jeg reagerte ikke så veldig på det. Men da Lufthansa-dama kom med to nye boardingpass i hver sitt forsølvede omslag og uttalte "It's a pleasure to invite you to our First Class Cabin" ble vi begge MEGET fornøyde! LUFTHANSA FIRST!!! :D:D Den legendariske og nesten uoppnåelige FIRST! Den skulle vi få fly i dag - magisk!

    20151009_215624.jpg
    Utsikten fra 2 D/G. Jeg tok ikke så mange bilder, så LH F-bilder får dere se hos noen andre.

    20151009_215420.jpg
    En god start på helga :D:cool:

    Etter å ha tittet bak i C-bula så vi at noen andre hadde fått setene vi egentlig skulle hatt. Det var nok noe fullbooking på gang, og det av vi begge er EBD kan da ikke ha talt annet enn positivt i utvelgelsen av hvem som skulle forfremmes.

    Det skal høre med til historien at jeg i ukene før denne turen hadde vært gjennom en rekke intervjuer i forbindelse med en veldig attraktiv jobb. I begynnelsen av uka var jeg fremdeles usikker på
    om jeg kom til å få jobben eller ikke. Jeg hadde satset mye og jobbet hardt for å få jobben, så det ville vært et stort nederlag om jeg ikke fikk den. Sånn sett var tidspunktet for turen perfekt. Heldigvis, i stedet for en cheer-up-tur, ble det en hurra-for-meg-tur! Jobben hadde jeg fått da jeg satte meg på flyet, og tusen takk til Lufthansa for en slik gratulerer-med-ny-jobb-gave :D!

    20151010_001011.jpg
    Med mange serveringer og en relativt kort flyvning ble det lite søvn den natta - men Gud hvor deilig det var å legge seg ned i den nyoppredde senga:D i den nye pyjamasen (fengsels-looken til tross)!
    Kabinen var full med 8/8, men bare halvparten var interessert i mat. Det var derfor null problem å velge flere desserter.

    Noen timer senere, og vips sa var vi i Dubai:)!
    Etter å ha hentet leiebilen (som kun hadde kjørt 26 km(!) før vi satte oss i setene) trillet vi nordover til første stopp, Al Tallah Camel Race Course. Det var fremdeles tidlig på dag, så vi kunne få med oss morgenracene.
    20151010_073326.jpg

    Det tok litt tid før vi skjønte hvordan ting fungert, men plutselig stod midt i klynga av Landcruisere, Pajeroer, Pickuper og Defendere som alle var klar til følge racet og å heie frem sin kamel. Den lille Corollaen vår skilte seg nok litt ut, men den var i det minst hvis som alle de andre:p.

    20151010_075149.jpg
    Klar til start!

    20151010_075748.jpg
    Av naturlige grunner tok vi en tilbaketrukken posisjon i feltet mens vi fulgte løpet rundt den 5 kilometer lange banen.

    20151010_080235.jpg "Rekk hånda i været hvis du heier på kamel nummer 19".

    Allerede før klokken var blitt 0830 hadde vi fått oppleve mye arabisk kultur og vi satte kursen videre mot nord.

    DEL 2 fortsetter her http://insideflyer.no/forums/threads/19-timer-i-dubai-del-2.4340/
     

    Attached Files:

    Last edited: 21. okt 2015
  2. Helikopter

    Helikopter Medlem

    Innlegg:
    245
    Likes mottatt:
    271
    Bonuspoeng:
    63
    Herlig feel-good rapport!
     
  3. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det @Helikopter :)
    Var ganske feel-good tur også :)
     
  4. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig rapport, av det som virker som en perfekt "dagstur"...
    Samt fint med mange bilder!
     
  5. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Helt rått og gratla med oppgraderingen :D
    Jeg skal ta nesten så og si akkurat samme flyrute som deg i dag om noen timer, men bare alt i cattleclass.
    SVG-CPH-MUC-DXB-FRA-CPH-SVG :)
     
    henrikvd liker dette

Del denne siden