19 timer i Dubai - DEL 2

Tråd i 'Reisebrev' startet av henrikvd, 21. okt 2015.

  1. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    DEL 1 startet her: http://insideflyer.no/forums/threads/19-timer-i-dubai-del-1.4339/

    DEL 2:
    Som mange her inne på forumet samler jeg på flyplasser, flyselskap og flyruter. En annen type virtuelle souvenirer jeg samler på er såkalte geocacher (plastbokser som er gjemt rundt i verden og som du leter frem vha GPS). Jeg har funnet mange av disse, og har også funnet i mange forskjellige land. Det har også ført meg oppover på rankingen, og hva er vel ikke mer motiverende enn å kunne forbedre sin egen statistikk eller å toppe rankingen?

    På grunn av dett måtte jeg selvfølgelig finne en geocache i De forente arabiske emirater - et land jeg ikke hadde vært i før. Det funnet jeg skulle gjøre her var ikke et hvilket som helst funn, men mitt funn av geocache i land nummer 50.

    [​IMG]
    Glad og fornøyd - Første i Norge til å finne geocacher i 50 forskjellige land

    [​IMG]
    Land nummer 50 ble hanket inn på Dhayah fort. Fortet ble bygget på 1800-tallet og var det siste stedet som ble erobret da britene herjet i regionen. Dette er også det eneste fortet i emiratene som er plassert oppå en bakketopp.

    Når man først samler på land, er ute på biltur, har noen timer tilgjengelig, og det ikke er så langt til nærmeste naboland - ja, da kjører man dit:cool:!

    [​IMG]
    Grensen over til den Omanske eksklaven Musandam

    Vi hadde bedt Hertz på forhånd om å ordne papirene for oss, så da var det bare å kjøre over grensa - nesten. Vi måtte selvfølgelig vise passet hit og dit samt fylle ut skjema, men det som var mest styr var at vi måtte betale avgift. Vi hadde forstått det slik at vi kunne betale med kort, men det kunne vi altså ikke. Heldigvis var det en familie fra New Zealand i køen bak oss som vi fikk noen dinarer av. Til gjengjeld gav vi dem 20 Euro. Om de noen gang får brukt euroene vet jeg ikke, men de fikk i hvert fall en god vekslingskurs :p.

    [​IMG]
    Vel inne i Oman stoppet vi ved Bukha Castle, og der kunne jeg innkassere mitt geocache-land nummer 51 :D

    Oman, eller Musandam, må jeg si er mye penere å kjøre gjennom enn emiratene. Fjell, klipper og lyseblått hav på strendene var noe av det vi så langs veien. Siden vi måtte rekke flyet snudde vi i Khasab. Vi hadde egentlig tenkt å snu tidligere, men siden det nå hadde gått noen timer siden vi ble servert forkost på senga i A330, og siden det var lenge til neste loungemåltid, så måtte vi ta oss et middagsmåltid. Det var ikke så lett å finne noe interessant langs veien så vi endte derfor i Khasab på restauranten under.

    [​IMG]

    Eieren tok selvfølgelig ikke kort, så vi tok en titt på menyen og prøvde å estimere hvor mye vi burde ta ut. Etter å ha tatt i en del havnet vi på i underkant av 4000. Minibankens minstebeløp var imidlertid 5000, men siden 5000 kun tilsvarte rundt 120 kroner gikk det greit. Vi spiste altså godt og kjøpte attpåtil med oss en pose med brusbokser. God uttelling for de lokale kronene med andre ord.

    Vi hadde nå passert halve tiden vi hadde til rådighet vendte snuten sørover igjen.

    [​IMG]
    Kø, solnedgang og moské

    Det var blitt kveld og tydeligvis tid for at alle med bil skulle ut av byen (Dubai). Heldigvis var vi på vei innover og slapp unna. Det er fascinerende hvor mye kø dette samfunnet klarer å generere tross i motorveier med 7-8 felt...:rolleyes: Vi fant parkering under Dubai Mall som var gratis. På denne turen skulle vi ikke legge igjen mer penger i landet enn strengt tatt nødvendig :p. Kjøpesenteret trasket vi bare raskt gjennom for å få med oss en runde med fonteneshowet. En gratis attraksjon som var utrolig stilig å få med seg. Anbefales absolutt :)!

    [​IMG]

    Man kan si mye fint om Dubai, men flyplassen, "den travleste i verden" er helt jalla! Både hva gjelder immigrations, toll, køer, parkering, trafikk - ja alt som har med menneskelig organisering å gjøre. Helt håpløsto_O. Ikke engang loungetilbudet i denne luksuriøse emiraten var noe å skryte av. Ingen gratis dusj for trøtte og svette star allianse gold- og business-kunder var å oppdrive:mad:. Vi måtte derfor gå for kontraktsloungen Marhaba, riktignok mot betaling. Og selv om vi betalte for dusjen fikk vi ikke forsyne oss av buffeten - vi hadde nemlig i følge dem allerede brukt vår kvote ved å gå i LH-loungen førsto_O.

    Tross i en skuffende Dubai-flyplass ble det en fin tur hjem. Returflighten hadde ingen First-kabin, noe som førte til at vi fikk sovet litt mer den natta - og det trengtes etter en innholdsrik dag.

    En kort helg var forbi og vi var 2 nye land, 2 nye ruter, 1 ny flyplass, en slump bonuspoeng, mange minner og ørten toalettmapper rikere.:D

    [​IMG]
    LH F, LH C, Marhaba Lounge kit, medbrakt


    Takk for turen!
     
    RemiWM, LN-FHU, Robert H and 9 others like this.
  2. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Kanonbra rapport - og gratulerer med ny jobb! Å feire dette på LH First høres jo helt fantastisk ut :)
     
    henrikvd liker dette
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Digger rapporten, og opplevelsen. Jeg er dog spent på hvordan du tror du kommer til å tjene poeng på denne bonus/CT reisen?
     
  4. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det :)
    Tror imidlertid ikke jeg skrev noe sted at det var en bonus/CT, så poengene er allerede på konto, 14K akkurat. LH C gav 150%.
     
    rkvalvaa, Joachim and LN-FHU like this.
  5. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for artig reisebrev! Må ha vært en virkelig god følelse å få den oppgraderingen til LH F! :)
     
    luftbusspassasjer liker dette
  6. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Fin fin rapport dette :) ser ut som en herlig måte å bruke 19 timer på.
     
    luftbusspassasjer liker dette
  7. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Dritkul rapport, og gratulerer med geocatch land nr. 50 og 51!
     
  8. henrikvd

    henrikvd Aktivt Medlem

    Innlegg:
    302
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det folkens!
    Var ikke feil med den oppgraderingen nei :-D Og heller ikke feil med 19 timer. Når man har liten tid bruker man ofte tida mye mer effektivt :)
     
    Travellingalf liker dette

Del denne siden