Test: American Airlines business class fra Los Angeles til New York-JFK

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Som en del av en rundreise i USA tidligere i år, fløy jeg med American Airlines fra Los Angeles til New York.

De andre reiseskildringene fra turen kan du lese her:
Norwegian fra Oslo til New York
The Lexington Hotel, NYC
Southwest fra New York til Chicago
Hyatt Rosemont, Chicago O’Hare
JetBlue fra Chicago til New York
United Premium Service (p.s) fra New York til San Francisco
Virgin America fra San Francisco til Los Angeles
Sheraton Gateway Los Angeles Hotel (LAX)

Introduksjon
American Airlines startet flyvninger med A321 mellom Los Angeles og New York 7.januar i år. Før brukte selskapet Boeing 767 på denne ruten, men utover våren vil gradvis 767’ene byttes ut med A321.
Bli med meg på tur igjen, med American Airlines i business class!

Billett
Billetten i main cabin ble bestilt på aa.com og koster fra cirka $400 en vei, inklusive skatter og avgifter. Dette inkluderer dog ikke innsjekket bagasje, som man må betale for når man flyr main cabin og ikke har elitestatus i oneworld. Det koster 25 USD å sjekke inn ett kolli.
Jeg ble oppgradert til business class før avreise og fikk da sjekke inn bagasjen min uten ekstra kostnad.

Før avgang
Jeg benyttet meg av shuttlebussen fra hotellet til flyplassen, og jeg var på plass ved terminal 4 litt over klokken 10, cirka to timer før avgang. Der fikk jeg raskt lokalisert nærmeste innsjekkingsautomat, som printet boardingkort for reisen. Litt bak automaten var det en skranke hvor en dame hadde printet ut bagtag for kofferten min. Etter en rask identifikasjonssjekk, var kofferten min merket med destinasjon JFK på vei på bagasjebåndet.

Boardingkort
Boardingkort

Etter kofferten var avlevert var det bare å komme seg gjennom sikkerhetskontrollen. Uerfaren oneworld-reisende som jeg var, var jeg usikker på bruk av fast track, så jeg tråklet meg gjennom sammen med «resten» i den vanlige sikkerhetskøen. Men det var ikke lange ventetiden og jeg var gjennom på et par minutter.
Vel inne airside (etter sikkerhetskontrollen) fant jeg meg noe å spise og fant meg en stol ved et vindu og glanet litt ut der. Plutselig var tiden kommet for ombordstigning.

Det var prioritert ombordstigning, hvor diverse elitestatuser, samt first og business class fikk boarde først. Som dere kanskje har lest tidligere, så er ikke jeg den som trenger meg tidligst ombord. Særlig ikke når jeg skal fly business og jeg vet at det er greit med plass til håndbagasjen. Men jeg tenkte at siden jeg ville ta litt bilder av kabinen innvendig så er det greiest å ikke være aller sist, i det minste. Jeg boardet vel derfor faktisk som nummer 4 eller 5. Uvant!

Ombord

Boarding gjennom dør 1L som alltid på A321-fly
Boarding gjennom dør 1L på A321

Flyet som brukes på denne ruten, er som tidligere nevnt en Airbus 321. Det som er spesielt med American Airlines sine nye A321 er at de har tre serviceklasser om bord. Det er 5 rader med First Class i en 1+1 konfigurasjon, totalt 10 seter. Disse setene er identiske med de man finner om bord i selskapets 777-300 internasjonale business class, og hvor alle setene har direkte tilgang til midtgangen.
I Business Class er det også 5 rader, men i en 2+2 konfigurasjon, totalt 20 seter. Deretter følger 6 rader Main Cabin Extra i 3+3 konfigurasjon (litt ekstra benplass) og 6 rader i 3+3 konfigurasjon i Main Cabin.
Setekartet finner du på Seatguru.com

Jeg ble ønsket velkommen av en hyggelig flyvert og etter å ha sendt noen lengselfulle blikk gjennom First-kabinen, fant jeg setet mitt på rad 6, sete 6C. Strengt tatt ikke en dårlig kabin å fly transkontinentalt i.

Sete 6DF i Business Class
Sete 6DF i Business Class
Sete 6A før noen satt seg der
Sete 6A før det ble okkupert av setenaboen min

Etter hvert som boarding fortsatte, fyltes etter hvert alle setene i business class og økonomi seg opp. Så vidt jeg kunne se så var det et par ledige F-seter igjen da boarding ble annonsert complete.

God plass om bord i businessklasse.
God plass om bord i businessklasse

Pleddet, som jeg på bildet over har flyttet til fotskammelen, lå i setet mitt sammen med en stor og fluffy pute. Mannen med bart ønsket alle velkommen om bord.

Setene 6DF før noen kom og satt seg der
Setene 6DF før noen kom og satt seg der

På bildet over ser man en liten privacy divider. Den var fastmontert og kunne ikke senkes. Det hemmer allikevel ikke kommunikasjonen mellom setenaboene. (Ja jeg ble etter hvert godt kjent med vedkomne på siden av meg)

Det var greie oppbevaringsmuligheter i og ved setet, og jeg fant en grei plass til tingene jeg hadde fremme i løpet av turen. Bak ved nakkestøtten var det en liten hylle hvor boken min fikk ligge (stort sett i fred hele turen) og i hyllen under TV-skjermen la jeg iPad og etuiet for hodetelefonene mine.

Før avgang ble det tilbudt en pre-departure drikke. Valget stod mellom vann, appelsinjuice eller musserende vin. Jeg valgte ren appelsinjuice mens setenaboen min valgte en mimosa-variant. Det ble også delt ut meny for dagens flyving. Før avgang ble kabinen ryddet og klargjort. Deretter var det bare å vente på pushback.

Og så ventet vi.

Og så ventet vi litt til.

Planlagt avgangstidspunkt klokken 12.20 kom og gikk, og vi ble dermed litt forsinket. Årsaken til forsinkelsen var forsinket lasting av cargo, men vi kom oss avgårde fra Los Angeles-flyplassen rett over klokken 13.00, ca 40 minutter forsinket.

Vel oppe i luften kunne servicen starte, og det var et energisk og sprudlende cabin crew som satte i gang serveringen. Først ble det utdelt varme kluter, og så en runde med drikkevarer og varme nøtter.

Varmenøtter og signaturdrikken min på flyturer, eplejuice. No ice.
Varmenøtter og signaturdrikken min på flyturer, eplejuice. No ice.

Deretter kom det en flyvertinne rundt og delte ut Bose QC15 hodetelefoner. Jeg takket høflig nei da jeg hadde mine egne QC15 med.

Den første halvannen timen i luften var det en god del lett til moderat turbulens, så matserveringen drøyde til rett før vi passerte inn over Colorado.

Utsikt etter avgang fra Los Angeles
Utsikt etter avgang fra Los Angeles

Menyen for dagens flyvning så slik ut:

Starter
Marinated Shrimp
Served over cucumber relish and grilled pineapple

Salad
Seasonal greens with red quinoa and tabbouleh
With your choice of pepper cream dressing or premium extra virgin olive oil and balsamic vinegar

Assorted gourmet breads will be served with your meal

Entrées
Grilled Chicken Tapenade

Chicken breast with tomato and olive tapenade, served with orzo pilaf and broccolini

Black and Bleu Salad
Seasonal greens with red skin potato wedges and bleu cheese, served with and optional Black Angus beef skewer, accompanied by a sweet potato red curry soup

Mushroom Stroganoff
Served over traditional and spinach spätzle

Dessert
Traditional Ice Cream Sundae (Ben & Jerry’s)
Vanilla ice cream with your choice of hot fudge, butterscotch or seasonal berry toppings, whipped cream and chopped nuts

Gourmet Cheese Plate
An assortment of fine cheeses with garnishes

Light refreshments
Offered prior to arrival

Whole Fruit and Snacks
A selection of fresh seasonal fruit and premium snacks

Cookies
Freshly baked on board

Første rett på bordet var salaten. All servering foregikk forøvrig fra brett, og ikke den store tralla. Det gav plutselig en litt mer «premium feeling.»

De var også rundt og serverte mer å drikke mellom rettene. Man kunne fortsette med det man allerede hadde i glasset, eller prøve noe nytt. Jeg holdt meg til det trygge og fortsatte inntaket av eplejuice. No ice.

Marinerte reker og salat
Marinerte reker og salat

Salaten var veldig god, mens de marinerte rekene var ikke helt innertier for egen del.

Til hovedrett valgte jeg kyllingen.

Grillet kylling
Grillet kylling

Kyllingen og tilbehøret smakte godt, og kyllingen var overraskende nok ikke tørr.

Jeg avrundet måltidet med Ben og Jerry med «seasonal berry topping»

Iskrem med såkalt sesongens frukter. Så vidt meg bekjent faller som regel ikke jordbærsyltetøy i den kategorien.
Iskrem med såkalt sesongens frukter. Så vidt meg bekjent faller som regel ikke jordbærsyltetøy i den kategorien.

Til tross for at iskrem-jordbærsyltetøy ratioen var tilnærmet 1:1 så smakte det godt, om enn litt på den søte siden.

Da jeg bestilte iskremen så spurte flyvertinnen om hva slags topping jeg ønsket.
– «Just the berries, please» sa jeg.
Da virket det som om hun stusset litt.
«No nuts or whipped cream, Miss?»
– «No thank you, the berries will do, thank you.»

Antagelig er det vanligst å bestille iskrem med «alt» på borti Amerika, men det er nå så. Jeg holdt meg til syltetøyet, jeg.

Med matserveringen unnagjort, ville jeg utforske underholdningstilbudet. Jeg fant en episode av The Big Bang Theory jeg (utrolig nok) ikke hadde sett før og trykket på play.

Det var tydeligvis for mye for underholdningsapparaturet tilhørende mitt sete, for filmen hoppet, hakket og spolte av seg selv, for så å skru seg helt av. Jeg plinget på flyvertinnene og det kom en som ikke hadde helt stålkontroll på A321’s underholdningbokser enda, så hun tilkalte en kollega, eller eksperten, som hun refererte til henne som.

Etter et par forsøk med svenskeknappen (av/på-knappen) og 2 restarts, mente eksperten at problemet var løst, men hun oppfordret meg til å ta kontakt om det skjedde igjen.

Jeg fikk vel kanskje med meg en halv episode, før samme problemet meldte seg igjen. Jeg sa i fra igjen og etter et par restarts til så virket det som om systemet klarte å fungere sånn halvveis resten av turen. Jeg brukte skjermen da stort sett til å følge med på kartet over hvor vi var på vår ferd mellom Los Angeles og New York.

God komfort og bra med plass og lagringsmuligheter.
God komfort og bra med plass og lagringsmuligheter.
Og en underholdningsskjerm med feilmeldinger.

Generelt vil jeg si at sittekomforten var meget god og mer enn godkjent for en slik tur. Jeg prøvde setet i helt flat posisjon, og det føltes ikke på noen måte trangt. Snarere tvert i mot tror jeg at jeg hadde sovet godt om bord. Puten var stor og myk, og teppet var passe tykt.

Jeg satt dog for det meste oppreist, med seteryggen litt bakover, og fothvileren litt ut, som sett på bildet over. Stolen var veldig god å sitte og «lounge» i, også over flere timer i strekk.

Det ble ikke utdelt amenity kits på denne turen.

Underholdningssystemet har jeg jo nevnt, og siden det ikke gav meg særlig med underholdning, satte jeg min lit til GoGo Inflight Internet, som skulle ha ca $15 for et par timers surfing. Jeg synes ikke det var så ille, så jeg slo til og hadde bra og stabilt internett resten av turen. Det er også strømuttak i hvert sete slik at du kan lade telefonen eller datamaskinen din i løpet av turen.

Omtrent en time før landing, kom den sprudlende og energiske flyvertinnen Stephanie gjennom kabinen med «whole fruit and premium snacks» Det høres jo så mye finere ut på papiret, så jeg ødelegger nok manges illusjoner om premium catering, når jeg sier jeg fikk en pære og en allminnelig pose med potetgull.

Deretter fikk jeg en varm sjokoladekjeks med store sjokoladebiter inni. Denne var så varm at den ikke var til å spise i en bit, siden den falt fra hverandre da jeg løftet den opp fra tallerkenen. Det jeg klarte å få geleidet inn i munnen smakte dog veldig godt!

Uansett må jeg si at crewet i sin helhet fremstod som meget serviceinnstilte, vennlige, og ikke minst på godt humør. Det gode humøret smittet lett over på passasjerene, meg selv inkludert. Som da Stephanie serverte frukt i first class, og en appelsin falt av vognen og trillet nedover midtgangen, gjennom galley som er mellom first og business class, og ned mot mitt sete. I det appelsinen passerte meg på sin ferd nedover midtgangen, fikk jeg stoppet den med foten min. Jeg plukket den opp og da utbrøt Stephanie

«Ya wanna play bowling?» med et stort smil om munnen.
Sånne små ting kan være med på å utgjøre en liten forskjell.

Jeg følte i allefall at servicen jeg fikk om bord, fra avgang til landing, er noe av det bedre jeg har opplevd i luften. Jeg følte meg egentlig litt sliten før denne flyturen, grunnet mye reising de siste 3-4 dagene. Men da jeg kom om bord var det som om jeg fikk en real dose vitamininnsprøytning og jeg tenkte ikke så mye over at jeg var sliten. (Men jeg merket det fort på kvelden i New York, jeg søvna i det jeg slang meg på senga, før hodet hadde truffet puten..)

Ankomst
Denne kvelden var det en del kanselleringer i New York-området grunnet uvær, eller 10 cm snø som vi kaller det i Norge. Men oppe i høyden merket man godt til uværet. Nedstigningen begynte og vi fløy gjennom noen ganske voldsomme nedbørsskyer som ristet godt. Det ristet nesten konstant den siste timen av flyvingen. Det var rett før jeg kjente et stikk av reisesyke, men da var vi heldigvis kommet oss på finale til rullebane 04L.

Grunnet sightseeingen opp mot Connecticut og rundt Long Island, landet vi også nesten 50 minutter forsinket på JFK.

Innflyvingen til JFK. Mye frem og tilbake men gutta der fremme klarte til slutt å lande på bane 04L
Innflyvingen til JFK. Mye frem og tilbake men gutta der fremme klarte til slutt å lande på bane 04L

Vel på bakken takket jeg så mye for turen, og gikk til bagasjehallen hvor min koffert, med prioritytag kom som en av de første. Deretter fant jeg en taxi som tok meg til Manhattan for kvelden.

Konklusjon
Positivt
+ Supert cabin crew
+ God mat
+ Behagelig sete

Det som trekker aller mest opp for denne flyvningen, er cabin crew. De var meget serviceinnstilte og løsningsorienterte. Humøret deres smittet lett over på passasjerene og det var generelt god stemning om bord.
Maten som ble servert var i grove trekk god. Jeg likte særlig godt kyllingen, som ikke var tørr. Det er jo heller litt uvanlig å få saftig kylling om bord i fly.
Setet var behagelig å sitte/ligge i, i alle posisjoner.

Negativt
– Ufungerende IFE
– Syltetøy på iskremen
– Forsinkelsen

Det som trekker ned på denne flyvningen er først og fremst problemene med underholdningssystemet. Selv etter flere restarts funket det ikke optimalt, og på det beste fungerte kun det interaktive kartet sånn nogen lunde.
Jeg liker vaniljeiskrem. Nei, jeg elsker faktisk vaniljeiskrem. Jeg er sånn middels fan av jordbærsyltetøy. Jordbærsyltetøy og vaniljeiskrem er to matvarer som helst ikke bør blandes, i min verden. Ferske jordbær hadde gjort seg, i stedet for syltetøyvarianten.
Selv om man ikke kan skylde på flyselskapet for forsinkelsene inn til JFK (været) så forlot vi allikevel LAX 40 minutter sent, på grunn av sen lasting av cargo. Dette er dog kun et lite minus, siden jeg regner med vi hadde klart å fly det inn igjen med de gode jetstrømmene østover, hadde det ikke vært for været i New York.

Hadde jeg vært i sete 6D med fungerende IFE, hadde iskremen vært servert med friske bær og hadde vi landet i New York sånn ca på rutetid (været tatt i betraktning) så hadde dette vært en soleklar 10’er fra meg. Totalt sett var dette bedre enn turen jeg hadde i United Premium Service, etter min mening.


Quickfacts
Rute:
AA 4 Los Angeles (LAX) – New York (JFK)
Flytype: Airbus 321
Kabinklasse: Business
Sete: 06C
Bonusprogram/poeng opptjent: British Airways Executive Club, 35 Tier Points / 2475 Avios
Servering: 3-retters middag, frukt og snacks før landing, gratis drikke
Internett ombord: Ja
Hjemmeside: American Airlines

Oversikt

Fordeler

Super kabinbesetning, god mat, behagelig sete

Ulemper

Ufungerende IFE, syltetøy på iskremen, forsinkelsen

Sete

Mat/drikke

Service

Value4money

Overall Rating

Konklusjon

Til tross for at noe kunne vært bedre, så synes jeg American Airlines sitt transkontinentalprodukt i business class er meget tilfredsstillende. Totalt sett bedre enn Uniteds "Premium Service" (også kjent som p.s)

4.5

Kommentar

  1. Robert H sier

    Nok en innertier Cecilie – du skriver godt, grundig og engasjerende 🙂 Gleder meg til å lese mer! Enig i at is og syltetly er noe søl.

    Robert 🙂

  2. php7980 sier

    Alltid både innteresant og spennende å lese Cecilie 🙂

    Hvis alt går som det skal så håper jeg det blir mer USA reising på meg også i tiden fremover.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *