Guide: British Airways Executive Club

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.


I denne artikkelen skal vi forsøke å lage en guide for hvordan du får mest ut av British Airways sitt bonusprogram – Executive Club. Vi oppfordrer alle til å lese, og gjerne kommentere videre i vårt forum.

Bonusprogrammet heter altså Ececutive Club. Senere i artikkelen vil jeg omtale det som BAEC (British Airways Executive Club) for å gjøre livet noe enklere.

British Airways A380 (foto: British Airways)
British Airways A380 (foto: British Airways)

Siden British Airways (BA) er del av alliansen One World vil en status i BAEC programmet også gi deg fordeler hos partnere. Betydelige partnere i One World alliansen er:

– American Airlines
– Cathay Pacific
– Qatar Airlines (fra 31OCT 2013)
– Qantas
– Finnair
– Iberia
– finn flere på www.oneworld.com

 

POENG FOR BRUK:

British Airways kaller bonuspoengene sin Avios. Det er en del av sameiet med Iberia, der man kan veksle poeng imellom programmene til BA og Iberia. Årsaken er selvfølgelig at de har samme eier.

I flere år gjorde British Airways det samme som de andre store Europeiske selskaper, nemlig å tilby 25% opptjening på de rimeligste billettene i økonomiklasse. Men i 2011 reformerte de programmet kraftig, og innførte 100% poengopptjening i alle bookingklasser (i economy. business gir 150%).

Opptjening av poeng:

Du kan kalkulere hvor mange AVIOS du tjener opp på en flight med denne kalkulatoren LINK

Bruke poeng:

Du kan kalkulere hvor mange AVIOS du trenger for å booke en flight med denne kalkulatoren LINK

Utløp av poeng:

Avios utløper ikke så lenge det er bevegelse i kontoen din hver 36 måned.

 

POENG FOR STATUS (TIER):

Statuspoeng kalles, i British Airways sammenheng, for Tier Points. Dette var det mest forvirrende for meg og mange andre i begynnelsen. La oss ta et par eksempel på en flytur fra Oslo til London:

– I rimeligste økonomiklasse: Du tjener opp 723 poeng (AVIOS) og 10 Tier Points
– I standard / fleksibel økonomiklasse: Du tjener opp 723 poeng (AVIOS) og 20 Tier Points
– I Club Europe / businessklasse: Du tjener opp 1085 poeng (AVIOS) og 40 Tier Points

Mens poengene, AVIOS baseres fullt og helt på fløyet avstand og eventuelt reiseklasse, er Tier Points en mer fast sum. En sum innen Europa, en sum fra London til USA Vest, en sum til USA Øst også videre. En tur/retur fra Oslo til New York vil for eksempel gi følgende Tier Points (Okt.2013 og kan endres uten at vi har fått det med oss):

– Økonomi: 90 / 180 (avhengig av billettklasse)
– Premium Economy: 220 (40+180)
– Club World (business): 360 (80+280)
–  First Class: 500 (80+420)

Da har du en viss magefølelse på hvor landet ligger. Du kan kalkulere hvor mange Tier Points du tjener opp på en gitt distanse med denne kalkulatoren LINK 

LIFETIME TIER POINTS

En helt ny sak hos British Airways er Lifetime Tier Points. Sammen med statusen din på AVIOS og Tier Points ser du nå hvor mange Tier Points du har tjent opp totalt siden du meldte deg inn. Det skal kommer flere fordeler etter hvert for dem som har vært lojale over tid. De som har blitt offentliggjort så langt er

– Lifetime Gold på 35.000 Tier points
– Lifetime Gold GGL på 100.000 Tier Points

 

NIVÅER OG FORDELER (i korthet – les alt på ba.com)

Med riktig status kan du kose deg i Champagnebaren på Heathrow istedenfor å svette på en kafe
Med riktig status kan du kose deg i Champagnebaren på Heathrow istedenfor å svette på en kafe

Det er 3 hovednivåer + 2 ekstra «trappetrinn» i BAEC. Det er også et «by in invitation only» nivå kalt Premier. Det tar vi ikke med her, da det ikke kan tjenes opp og heller ikke er basert på omsetning. Det kan altså ikke helt sammenlignes med Eurobonus Pandion. Her er nivåene, kravene og hovedfordelene. Merk: Dette kan endres av British Airways uten varsel og er derfor å betrakte som en guide.

Opptjeningsperioden er individuell og bestemmes av når du meldte deg inn. Du kan finne den ved å logge deg inn på din Exceutive Club konto på www.ba.com

Når du tjener opp nok Tier Points til å gå opp et nivå blir den nye statusen og fordelene umiddelbart tilgjengelige. Statusen er gyldig ut denne opptjeningsperioden og neste. Når en opptjeningsperiode er avsluttet nullstilles dine Tierpoints.

BLUE

Gir deg ganske enkelt rett til å tjene opp AVIOS poeng, Tier points og til å bruke dem. Du er BLUE når du melder deg inn

BRONZE (One World Ruby)

Er et ganske nytt Tier hos BA, og kan gjerne sammenlignes med Eurobonus Sølv (som kanskje flere kjenner). Basiskravet for å oppnå BRONZE er 300 Tier points (pluss at minimum 4 enkelturer må være på BA opererte flyvninger). Fordelene med BRONZE er først og fremst som følger:

– Innsjekk i business skranke
– Velg sete ombord 7 dager før avreise (for andre er det først ved check-in. Enkelte seter er sperret for Bronze)
– 25% ekstra AVIOS opptjent på flyvninger operert av British Airways og Iberia

SILVER (One World Sapphire)

Er først og fremst sammenlignbart med et Eurobonus gullkort, og er omtrent tilsvarende kostbart å oppnå. Sølvstatusen er imidlertid et aldeles glitrende nivå for dem som ikke vil gå hele veien, men som fortsatt vil ha fordelen av en smidigere reise. Basiskravet for å oppnå SILVER er 600 Tier Points (pluss at minst 4 enkeltturer må være på en BA operert flight). De først 300 du tjente opp til BRONZE teller nå på veien videre mot SILVER. I tillegg til fordelene i BRONZE gir SILVER deg følgende hovedfordeler:

– Tilgang til alle One World business class lounger (med en One World flight samme dag)
– Du kan ta med deg en gjest i loungen.
– Du kan velge sete gratis ved booking av flighten og stadig endre disse. Det er imidlertid noen få seter som er blokkert for GOLD.
– 100% ekstra AVIOS opptjent på flyvninger operert av British Airways og Iberia.

GOLD (One World Emerald)

BAEC GOLD har egentlig ingen helt tilsvarende status hos Eurobonus. Det er nemlig ikke helt på nivå med Eurobonus Pandion. Mange lurer på om det er noe poeng i å forsøke å oppnå GOLD. Det er delte meninger om dette. Jeg mener soleklart ja. Du stiller betydelig sterkere ved oppgraderinger enn SILVER. Viktigst er imidlertid tilgang til noen av de mest spektakulære loungene verden har å by på. «The Wing» i Hong Kong. Qantas First Class lounge i Sydney – begge med kokker, de beste champagnene og a la carte dining. Eller hva med American Airlines sine Flagship lounger i USA? Eller British Airways Gold Bar (champagnerommet) på London Heathrow. Livet blir ikke det samme etter en periode med GOLD.

Men du må fly mye. Basiskravet for GOLD er nemlig 1500 Tier Points (pluss at 4 flyvninger må være BA opererte). Nok en gang teller de 600 Tier Points’ene du tjente opp til SILVER. I tillegg til fordelen med SILVER har du:

– Tilgang til alle One World First Class lounger (med en One World flight samme dag)
– Inkluderer selvfølgelig Galleries First lounge i London.
– Du kan reservere seterad 1 ved booking!!! Gjelder også i First class.
– På lange turer er navnet ditt ringet inn og merket i gult for ekstra service
– Purser kommer som regel og hilser på deg på lange turer. (Hollywood treatment)
– Du stiller meget sterkt i forhold til upgrades fra Premium Economy til Club World. Jeg har aldri flydd Premium Economy siden jeg ble GOLD.
– Flere ledige bonusseter. De åpner flere bonusseter for GOLD’s. Du får også vite om det i bookingprosessen, da det stå «we have opened more seats for Gold».

GGL – Gold Guest List

Ikke et offisielt nivå, men om du oppnår mer enn 3000 Tier Points to år på rad, eller 5000 Tier Points ett år får du en ekstra liten tekst på gullkortet ditt, nemlig «GGL». Med GGL stiller du sterkere i forhold til oppgraderinger enn en GOLD. Som GOLD er en oppgradering til First class nesten umulig (unntatt for penger eller poeng). GGL’s rapporterer en oppgraderingsfrekvens på rundt 25-30%. Du får også et eget GGL-Hotline telefonnummer så du slipper sitte i telefonkø (og får bedre service). Så har de til slutt noe som heter «The Joker». Det betyr at du og inntil 4 gjester kan booke en bonusreise når du vil, så lenge det er ledige seter på flyet.

CCR – Concorde Room Card

Heller ikke et offisielt nivå, men nok en liten perk du får etter 5000 Tier Points på ett år. CCR betyr ganske enkelt Concorde Room. Det er den ene loungen du ikke slipper inn i som GOLD. Den eneste måten å komme seg inn i British Airways sine aller flotteste lounger er med et CCR-kort eller en billett i First Class. Det finnes Concorde Room på London Heathrow, Gatwick og New York JFK.

En komplett, og alltid oppdatert, oversikt over nivåer, fordeler og krav finner du her. LINK

 

BEST BRUK AV POENG:

UUA – Upgrade Using Avios

Den soleklart beste bruken av poeng fra British Airways er oppgradering fra Premium Economy til Business på langturer. I motsetning til hos Star Alliance, så kan du booke og oppgradere i en øvelse. Du logger deg inn på BAEC kontoen din og søker opp reiser med betalingsform «pay with money, upgrade with AVIOS». Dette er en glimrende løsning når bolaget ditt ikke tillater reiser i businessklasse. Typisk opptjener du nok poeng på en tur/retur reise til å oppgradere til businessklasse den ene veien. Er du SILVER eller GOLD tjener du nesten nok til å oppgradere begge veier. Brilliant? JEPP

Les mer om hvordan du oppgraderer flighten din her. LINK

Club Europe

En tur/retur Oslo-London i Club Europe (businessklasse) koster 30.000 Avios + 27 pund i avgifter. Kall meg en skinkebrille, men jeg synes det er fin bruk. Kanskje en lørdagstur med kjæresten? Tur/retur samme dag. Shopping, mat og champagne hele veien. Om ikke du blir elsket etter det vet ikke jeg.

Moskva i First

Lurium tricks! British Airways opererer Moskva som en langrute, mens det prismessig (for poeng) ligger inne som en kortrute. En vei London – Moskva koster 30.000 poeng + 27 pund i First Class. Og det er ekte First Class med Boeing 747, pysjamas, kaviar og hele pakken. Har du lyst til å fly First en gang så er dette et bargain. Det gir deg også innpass til det sagnomsuste Concorde Room i London.

 

BONUS – CIV POINTS:

En liten bonusnotis. En liten del av British Airways site «know your customer» prosjekt har de innført noe som heter CIV-points. Det betyr at hver enkelt reisende har en poengsum basert på hvor mye penger han bruker. Det ryktes at dette benyttes noe i forhold til oppgraderinger. Om man er GGL får man automatisk 97 av 99 mulige CIV points. Om du heter «Kong» til fornavn er sjansen stor for at du har 99

 

MER INFO / KOMMENTARER:

Diskuter videre i vårt forum på denne linken. LINK

 

Kommentar

  1. Trygve V sier

    Hei,
    Takk for god info. Jeg fløy med BA til Mexico City for ca 3mnd siden uten å være medlem i bonusprogrammet. Får jeg poeng for den flyvningen hvis jeg melder meg inn i dag og etterregistrerer flighten?
    Takk!
    Vennlig hilsen,
    Trygve V

    • Erling sier

      Hei!
      Fristen for etterregistrering ved innmelding er 3 måneder. Så med mindre det er gått over 3 måneder siden utreise, skal det gå bra.

      • Trygve V sier

        Mange takk for kjapp respons Erling.
        Som nyivrig poengsamler, og ikke minst Eurobonouspoengsamler har et oppfølgerspørsmål:
        Jeg forstår at poeng fra BA ikke kan overføres til SAS Eurobonuspoeng, men kan poeng fra andre selskap i Star Alliance det? Det er blitt beskrevet i en annen artikkel på insideflyer at man kan velge hvilket bonusprogram man ønsker å logge poeng på (i deres ekspempel fra en SAS flight Oslo – Alta, hvor man får flere poeng fra et annet selskap enn SAS). Hvor kan man bestemme hvilket program man vil logge poeng i, og kan man evt overføre disse poengene til SAS eurobonus etter endt flight? Håper spørsmålet var forståelig 🙂

        Takker igjen for mye god info her inne. Takket være dere hadde jeg tjent opp nok poeng til en finfin class upgrade Tokyo-København 🙂

        Vennlig hilsen,
        Trygve V

        • Erling sier

          Vi får begynne fra en kant:
          1. Du kan ikke overføre allerede opptjente poeng på et annet bonusprogram til EuroBonus. Uansett allianse.
          2. Fly du SAS kan du selv bestemme hvilket bonusprogram du vil henføre poengene for en flytur til. Det må dog være et bonusprogram fra et flyselskap tilhørende Star Alliance i så fall. Dette bestemmer du i bookingprosessen. Det er et eget felt om du bestiller flybillett på internett hvor du angir hvilket bonusprogram og kortnummer du vil ha poengene på.
          Jeg vil anbefale deg å samle bonuspoengene i det flyselskapet du flyr mest med. Det pleier stort sett å lønne seg. Så flyr du mest SAS, så bør du samle bonuspoengene i EuroBonus. Dette er spesielt til god hjelp om du tenker å oppgradere for poeng, da dette er mye mye lettere med EuroBonus-poeng enn med poeng fra et annet Star Alliance selskap.
          Håper det ga svaret på dine spørsmål?

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *