BA med bagasjegebyrer, kommer SAS etter?

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Bagasjegebyrer var begynnelsen på det som nå er en jungel av gebyrer som drar inn milliarder av dollar i årlig ekstraomsetning for Amerikanske flyselskaper med slunkne kasser. I praksis betyr det at dersom du reiser innenriks USA er hattehyllene fulle når 80% av passasjerene har gått ombord.

Her i Europa har vi inntil 2013 vært spart for slike gebyrer dersom man ikke reiser med lavkost selskaper som Norwegian eller Ryanair.

Ledelsen i Lufthansa, KLM, Air France, BA og selvsagt SAS, har garantert regnet ut flere scenarioer og hatt lyst til å innføre disse gebyrene i en årrekke, men man har valgt å beholde «alt» inkludert for å differensiere seg fra lavkostselskapene.

De gamle, klassiske selskapene har gjort det trangere ombord, men de aller fleste serverer fortsatt ett lite måltid og en øl eller tre gratis på flyreiser innen Europa. I tillegg kan man sjekke inn en koffert gratis. Så det å fly nettverkselskaper innen Europa er en bedre opplevelse enn lavkost, bortsett fra kanskje SAS da som tar betalt for alt bortsett fra kaffe eller te på europeiske flighter. Men kofferten, den får du sjekke inn gratis, til og med hos SAS.

Cue 2013.

KLM var de første som begynte å ta gebyrer for å sjekke inn bagasje på Europaflygninger. Selskapet er jo utrolig populært i Skandinavia med flere titalls daglige flighter fra en rekke Skandinaviske byer.
Formen på introduksjonen viste helt åpenbart at KLM var livredd for å være de første av nettverkselskapene til å begynne med bagasjegebyrer. Dersom du var medlem i KLMs lojalitetsprogram Flying Blue, var du nemlig fritatt for gebyret. Ja, du hørte riktig. Du trenger kun å melde deg inn i deres program, noe som er gratis og tar 90 sekunder og voila, gebyret forsvinner.

I ett møte jeg hadde med sjefen i Flying Blue, Herbert Verschuren, i Amsterdam på forsommeren spurte jeg om han hadde fått mange nye medlemmer den siste tiden. Han lo godt og fortalte at ja, rekordtider for nyinnmeldinger for bonusprogrammet til KLM.

Så fortsatt ikke noen skikkelige gebyrer man ikke enkelt kan komme seg unna i Europa.

Men det tok ikke mange måneder før våre tedrikkende venner lokalisert i Waterside rett ved Heathrow var de aller første til å innføre skikkelige bagasjegebyrer man ikke kunne komme seg unna uten status. Jeg oppdaget dette selv da jeg på morgenen i dag forsøkte å booke meg en flight fra Stockholm til London

Screen Shot 2013-09-30 at 9.09.34 AM

Som du ser er det BA som får den tvilsomme æren av å være det første av nettverksselskapene i Europa der det koster penger dersom du ønsker å sjekke inn bagasje. BA forsøker å sminke dette som en «bagasjefri fare», men uansett hvordan du vrir og vender på det, er det selvsagt ett gebyr. Jeg googlet litt og ganske riktig, det er en stor policy endring på gang. The Independent kunne melde at ett lite utvalg av BAs ruter ville få dette først:

From 24 September, passengers travelling without checked baggage to Amsterdam, Barcelona, Edinburgh, Glasgow, Paris, Rome, Rotterdam and Stockholm will get a £10 discount on the cheapest tickets. One-way fares from Edinburgh to Heathrow are available for as little as £37, while the lowest price from London City to Amsterdam is £72.

Se der ja, den pressemeldingen må ha gått meg hus forbi;)

Hva betyr dette? Vel, i første omgang betyr det at svenskene må betale gebyrer, mens vi nordmenn slipper, men jeg tipper at dette er en test BA gjennomfører og at man snart kommer til å se gebyr for å sjekke inn bagasje på alle rutene i Europa.

På sikt kan du være bombesikker på at alle selskapene i Europa med varierende finansielle reslutater regner for harde livet og sjekker at deres IT avdeling har systemer som er klare for innkreving av bagasjegebyrer.

Men jeg tror det er viktig at selskapene tenker seg om både to og tre ganger. Markedet i nord Amerika er ett helt annet dyr enn det Europeiske markedet. Vi har ingen store lavkostselskaper i nord Amerika (Southwest er ikke billigst lengre og de tar ikke betalt for bagasje) mens det er tjukt av dem i Europa. SAS har Norwegian å styre med og SAS er de som tilbyr suverent minst til kundene uten status som reiser i økonomiklasse av nettverksselskapene. Begynner man å ta seg betalt for bagasje, er det tilnærmet ingenting som skiller SAS fra Norwegian for kunder som ikke har statuskort.

Og da har man enda mindre grunn til å reise med SAS.

Det skal bli spennende å se hva de neste 24 månedene bringer i Europa. Inntil da, pakk tungt 😉

Kommentar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *