Hvor dårlig er egentlig Amerikanske flyselskaper?

Amerikanske

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Da jeg flyttet til USA for litt over 10 år siden forlot jeg relativt mye, alt fra familie, kjøttkaker, nærheten til den mest siviliserte delen av verden. Og SAS og gullstatusen min.

Og siden jeg flyttet til Chicago, var United ett naturlig valg, særlig siden de som SAS er medlem i Star Alliance. Og selv om man ikke engang serverte gratis alkohol i loungene, begynte det relativt greit. Masse oppgraderingsvouchere, masse poeng og en relativt smooth operasjon.

Men konsekvensen av 3 store fusjoner mellom de 6 største selskapene i USA er at kunden har tapt service, penger og at de frekvente reisende har fått sin hverdag ødelagt på grunn av drastiske endringer i bonusprogrammene.

Fundamentet flyselskapene driver etter i USA er mildest talt interessant: Vi ønsker å yte minst mulig service, gjøre ting så billig som mulig og aldri bedre enn konkurrentene våre.

Du leste riktig

Da jeg spurte min gode venn Rahsaan Johnson som er PR sjef for United Airlines hvorfor de ikke serverer skikkelig mat i First Class på en flight som er 2 timer var svaret kontant: Fordi konkurrentene våre ikke gjør det.

Igjen, du leste riktig. Målet til American Airlines, Delta Airlines og United Airlines er å levere unison elendig service sammen fordi de kontrollerer det viktigste flymarkedet i verden: USA.

Hvilke andre bransjer har slike mål for sin business?

Flyr jeg British Airways eller Lufthansa i Business på en flight som varer 37 minutter mottar jeg ett godt måltid og kvalitetsdrikke. Flyr jeg First Class innenriks USA mottar jeg vareprøver fra Costco som små potetgullposer, popcornposer eller annet dill som har årevis holdbarhetsdato.

On-time

Men det er vel viktig å få flyene avgårde på tid også i USA? Feil. I USA er politikerne på flyselskapenes side, ikke forbrukerne. Om du kommer timesvis eller dagevis for sent har de ikke ansvar for å betale noe som helst i erstatning. Man dekker heller ikke hotell eller andre kostnader. Og selv om Delta har en OK operasjon med rundt 85% av flightene sine på rute, har United og American kun 60 til 75% av flyene sine på rute. Sammenlignet med SAS er hele operasjonen en stor spøk. Vær sier du?? Dersom det er noe vi har i Norge er det vær. Og det til gangs. En liten regnskur og en frisk bris er nok til å ødelegge operasjonen for ett Amerikansk selskap.

Så var det flyene. Mengden av gamle drittfly de flyr rundt med i USA er helt utrolig. Delta Airlines pensjonerte sin siste DC9, mange av dem langt over 40 år gamle, for under to år siden. Du hørte riktig. Flyene du flakset rundt i på 70 tallet fløy helt frem til året SAS pensjonerte etterfølgeren MD80. 767ene som SAS kvittet seg med i 2002 er fundamentet i flåtene til United, American og Delta fortsatt den dag i dag. Du hørte riktig. Alle 3!

Profitt

Og denne uken kom nyheten. Mens man trodde at «The Terrible Three» endelig hadde truffet bunnen i servicekutt kom United med enda en bombe: Reiser du på de billigste billettene, må du betale for å ta med deg trillekofferten ombord. Du hørte riktig. Hos Ryanair får du lov til å ta med deg trillekofferten, mens hos United må du nå betale for det.

Så hva er det de Amerikanske selskapene leverer? Profitt. Milliarder på milliarder i profitt. Og de kjemper med nebb og klør for å holde unna Norwegian, Emirates og alle andre som ønsker å konkurrere.

Så når du sitter og venter på en forsinket flight på Gardermoen neste gang eller synes det er for kjipt at du ikke får gratis kaffe hos Norwegian, pris deg lykkelig for at du ikke er road warrior i USA. Det er nemlig det kjipeste som finnes.

God helg!

Kommentar

  1. Fredrik81 sier

    USA handler bare om at de rike skal bli rikere. Hver gang jeg reiser til USA så er det som å komme tilbake til 90tallet eller en Seinfeldt episode. Største forskjellen er at alle har mobiler og at det er digre skjermer som brukes som reklameskilt. Mye tepper, og gammelt hardwear som f.eks tebanevogner og vaskemaskiner som har sett sine bedre dager. Virker ikke som oppussing er et ord de bruker ofte.

  2. Kjell sier

    Jeg hadde mine første turer med United i sommer. Har tidligere allitd besøkt byer man flyr direkte til i USA. Det var skuffende at SAS Plus over Atlanteren ble til Economy på United, men det mistenker jeg var like mye SAS sin feil.

    Serviceen ombord hos United/United Express var helt på høyde med SAS ellers. Veldig hyggelige flyvertinner, gratis drikke og en liten pose nøtter. Det er mer enn man får på SAS go. Det var relativt god plass både i Airbus A320 og CRJ 700.

    Det som virkelig skuffet (som vanlig) var sikkerhetskontrollen og immigrasjonskontrollen. Det var som å komme til 3dje verden.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *