Emirates presenterer ny Business Class på ITB

Emirates Boeing 777-300ER

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

I går sendte Emirates ut en pressemelding som forteller at de under den store reisemessen, ITB i Berlin i neste uke, vil presentere sitt nye Business Class-produkt for deres Boeing 777 flåte. Det nye produktet vil første gang bli installert på selskapets Boeing 777 nr 170 som blir levert i november.

Her finner du Pressemeldingen (på engelsk).

Det spekuleres allerede over hva slags forbedringer av produktet Emirates vil presentere neste uke.

Det nåværende Emirates Business Class-produktet

For tiden er samtlige av Emirates Boeing 777 vutstyrt med 42 seter i Business Class. Disse er satt opp i en 2-3-2 konfigurasjon.  Emirates har i de senere år hatt et Business Class-produkt som har ligget under gjennomsnittet, sammenlignet med konkurrentene. Setene er såkalte flate, men med en helling. Det vil si at man ligger i nedoverbakke og veldig nærme gulvet. Dette kan sammenlignes med det forrige Business Class-produktet til både SAS og Lufthansa (som forøvrig hadde 2-2-2 konfigurasjon).

emirates-new
Emirates Business Class

Passasjerer som fly Emirates Business Class og som sitter ved vinduet eller på det midterste setet i midten, har ingen direkte tilgang til midtgangen. De fleste flyselskaper som har oppgradert sin Business Class i de senere år har ingen midtseter og har gjort det enklere å komme til midtgangen fra vindusseter. Mange bruker 1-2-1 konfigurasjon nå. I tillegg har mange av våre lesere rapportert at setet er nokså trangt til å være Business Class.

“Our current Boeing 777 Business Class seats are already an industry-leading premium product, and what this new seat does is to take that design and comfort to the next level.»

Dette var en uttalelse fra Emirates sin pressemelding. Dette utsagnet er dog noe overdrevet. For så bra er ikke det nåværende Business Class-produktet. I alle fall ikke om man sammenligner litt med hva de andre flyselskapene tilbyr i dag. Om man sammenligner med de gamle setene til SAS og Lufthansa, har vi fortsatt vanskelig for å se at Emirates sine seter skulle være på høyden med disse.

EK Annual Report 2006
Emirates Business Class

Det nye Emirates Business Class sete

Ifølge Emirates’ President, Sir Tim Clark, vil Emirates sin Business Class bli revidert for å få et friskt og moderne utseende. Alle tidligere funksjoner forblir, men noen nye blir også lagt til. Både sitte- og sovekomfort vil i forhold til det nåværende produktet bli betydelig bedre. Det nye designet vil bli inspirert av inni en sportsbil. Det vil i fremtiden være grå skinnseter med en ergonomisk nakkestøtte. Belysningen vil kunne justeres individuelt, og også bordet vil bli noe større. Personvernet forbedres med en større skjerm mellom setene og dessuten vil det bli bedre hylleplass.

Setet vil bli «fully flat» og avstanden mellom setene vokser noen centimeter lenger til 72 tommer, eller 180 cm. Også underholdningssystemet blir forbedret. Den nye TV-skjermen blir 23 tommer stor og vil ha en nye touch-screen fjernkontroll. Emirates vil også sette inn en liten mini-bar i hvert sete, slik som vi kjenner det fra deres Airbus A380.

Hva skjer så med antallet av seter på flyene? Emirates sier at de vil beholde 42 seter per fly. Og at de også vil beholde 2-3-2 konfigurasjonen.

Når man ser på hva andre flyselskaper gjør, som i mange tilfeller går ut på å lage en Business Class om kommer nært opp til det vi forbinder med First Class, kan det virke som at Emirates vil få en helt gjennomsnittlig Business Class i fremtiden.

Men vi kan jo alltid håpe på at vi er for pessimistiske og at Emirates har et ess i ermet som gjør dette bedre enn vi forventer. Når sant skal sies, så har jo Emirates tidligere vært veldig innovative med både dusj og bar ombord på deres Airbus A380-fly.

Setene fra „APEX“ fra B/E Aerospace ville etter vår mening være en god løsning. Disse ville kunne settes opp i samme konfigurasjon som Japan Airlines har. Men vi får vente i spenning til vi ser den endelige utformingen.

APEX

 

Opprinnelig skrevet for InsideFlyer i Tyskland av Tim-in-the-air. Oversatt og tilpasset av oss i Norge.

Kommentar

  1. Osa sier

    Større skjerm mellom setene har vel med hvor privat en opplever setet, og ikke noe med personvern??? Litt språkrøkt hadde ikke vært så dumt i denne og flere andre artikler her.

    • Erling sier

      Jo det synes jeg nok. Hvis det er stor nok skjerm mellom setene som står i par, får man jo mindre innsyn. Om ordet personvern var det riktige, er vel så som så. Men der kan meningene sikkert være mange.

    • Erling sier

      Vi har ikke fjernet noen. Bare vært litt sene med å godkjenne. Det kommer inn en masse spam-meldinger daglig (over 40) og de går som oftest i spamfilteret. Mulig det har vært noe krøll med det. Men jeg har vært lite på pc siden torsdag kveld, så derfor litt forsinkelse. Beklager det.

  2. Ront sier

    Seriøst, Emirates nåværende business class seter/produkt på 777 ikke er på høyde med SAS sine gamle? Det er jeg sterkt uenig i, alle setene fungerer i det minste og har mye bedre sovekomfort. I tillegg har andre deler business produktet til EK høye kvalitet.

    Men spennende blir det å se hva de lanserer, fornyelse trenger de og.

    • Erling sier

      Ja, det er jo smak og behag og meningene kan sikkert være delte. Poenget var nok mest at dersom man sammenligner var begge av typen «ligge i oppforbakke».

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *