En dag på jobben med SAS

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Vi har vel alle vært der. I alle fall mange jenter. Det å jobbe som flyvertinne har antagelig på ett eller annet tidspunkt i livet vært drømmeyrket. Noen lar det bli med drømmen, mens andre realiserer den. For å finne ut mer om hva det innebærer å jobbe som flyvertinne, så har jeg reist rundt i Norge i ett døgn med Hilde Christine Sørå som er flyvertinne i SAS.

Dette har gitt meg et verdifullt innblikk i hvordan en arbeidsdag for både piloter og kabinbesetning kan være!

Les også: En dag på jobben med Widerøe

Hilde Christine Sørå Foto: Privat
Hilde Christine Sørå Foto: Privat

Hilde Christine har jobbet som flyvertinne i SAS litt over ett år. Tidligere jobbet hun for SAS Ground Handling på Trondheim lufthavn Værnes, og hun trives i et godt arbeidsmiljø, hvor ingen dager er like.

En solskinnsdag i juni, troppet jeg opp på Gardermoen, klar for å fly rundt med SAS og Hilde Christine i vårt langstrakte land!

Klokken 18.45

Arbeidsdagen starter på OSL, hvor jeg møter Hilde Christine etter at jeg selv fløy inn fra Kristiansand tidligere på ettermiddagen, og hun hadde flydd passivt fra Trondheim.

Vi møtes like ved gate 22 på Gardermoen. Derfra er veien kort til Upper Crust for litt mat. Etter hvert er det på tide å møte resten av crewet.

– Jeg trodde jeg hadde flydd med purseren før, men dette er faktisk første gang vi flyr sammen, smiler Hilde Christine etter at hun har introdusert meg for resten av besetningen.

Som sagt, ingen dager er like. Selv kollegaene er forskjellige fra dag til dag.

Foto: Privat
Smile-badge Foto: Privat

– Det er mange som tror vi som jobber ombord kjenner hverandre godt, når sannheten ofte er at vi traff hverandre for første gang for fem minutter siden, forteller Hilde Christine

Man skulle ikke tro at denne gjengen med piloter og kabinbesetning nettopp har møtt hverandre for første gang. Praten går lett mellom oss alle, og jeg føler meg godt tatt i mot.

– Vi er helt avhengige av å skape en god teamfølelse for å kunne utføre jobben vår. Både i en eventuell nødsituasjon og gjennom en vanlig flyvning, fortsetter hun.

Besetningen jobber sammen som et team, med mennesker de kanskje nettopp har truffet for første gang. Bare dét krever jo spesielle, personlige egenskaper.

Klokken 19.50

Det er en Boeing 737-700 som skal fly oss til Tromsø og videre til Alta. Kabinbesetningen består av purser May Lis og flyvertinnene Hilde Christine og Emelie. Fremme i cockpit sitter Kjeld Morten og Thomas og gjør de siste forberedelsene før avgang.

Tekst
LN-TUK klar for avgang mot Tromsø fra gate 14.

Klokken 20.15

Noe forsinket, grunnet sent innkommende fly, kan vi starte ombordstigningen. Denne kveldsavgangen til Tromsø er helt full, og jeg får sitte på klappsete foran hos pilotene.

– Hei, velkommen ombord!

Jeg blir ønsket velkommen av purser May Lis som viser meg veien inn til cockpit. Thomas, som er styrmann, forklarer meg litt om hvordan klappsetet fungerer. Selv om utsikten fra cockpit er den suverent beste ombord, så er ikke selve setet mer enn et nedfellbart brett med litt polstring, rygg- og nakkestøtte, samt en fem-punkts sele.

Etter at de siste forberedelsene er unnagjort, får vi klarering til «push and start» – vi skyves bakover, og motorene kan startes.

CFM 56-motorene starter opp, og vi takser mot rullebane 19R, hvor vi etter hvert tar av. Flytiden til Tromsø er estimert til 1 timer og 35 minutter.

Klokken 20.45

Vi tar av mot syd, og svinger nordover med en ganske direkte routing mot Tromsø. Vi blir først klarert til et punkt rett øst for Trondheim.

På turen fra Oslo til Tromsø så er Thomas «Pilot Flying» og har som navnet tilsier ansvaret for å fly. Kjeld Morten er «Pilot Not Flying» og har ansvar for radiokommunikasjonen mellom flyet og flytårnet og lufttrafikkontrollen.

Kjeld Morten og Thomas er veldig hyggelige, og forteller mer enn gjerne om flyet vi er ombord i. Boeing 737-serien er en utrolig god arbeidshest for SAS, og med tre forskjellige «Next Generation»-modeller kan rutene optimaliseres. SAS sine 737-600 har 120 seter, 737-800 har 181, og midt i mellom finner man 737-700 med sine 141 seter. Sertifiseringen og utformingen av flight deck gjør at 737-pilotene i SAS kan fly alle de tre utgavene. Sertifiseringen av kabinbesetning er også den samme for alle de tre versjonene.

Jeg fikk også se hvordan iPad nå har erstattet tykke bøker med kart og manualer. Ikke bare er det vektbesparende, men også tidsbesparende. Med enkle «swipe» over skjermen kan man bytte mellom forskjellige kart, innflygingsprosedyrer og manualer.

Klokken 21.15

Pilotene får servert hvert sitt middagsmåltid av Hilde Christine, og jeg drikker en kopp kaffe akkompagnert av de nye Lindt-sjokoladekulene som SAS har tatt inn i sitt sortiment. Fantastisk gode!

Tekst
Nydelige flyforhold på vei nordover.

Det er ingen turbulens på vei nordover, og vi kan nyte flott flyvær og rolige omgivelser mens vi nærmer oss Tromsø med en fart på 455 knop over bakken – eller nesten 840 km/t!

Klokken 21.40

Helgelandskysten
Helgelandskysten

Man blir jo litt lurt av sola i nord. Selv om klokken nærmer seg 22 så står den fortsatt høyt over horisonten.

Klokken 22.16

tekst
Innflyving til Tromsø

Mens kabinen blir klargjort for landing av kabinbesetningen, gjør pilotene sine forberedelser før landing i Tromsø. Pilotene briefer hverandre på høyder, fart, retninger og andre viktige faktorer knyttet til den aktuelle flyplassen. Innflyvingen foregår for det meste i skyer, men vi «bryter ut» av skylaget på omlag 3000 fot. Innflyvingen til Tromsøs rullebane 01 er litt spesiell, i og med at glidebanen er på 4 grader, mot 3 grader som er vanligere.

Klokken 22.24

Thomas har rullebanen i sikte og lander silkemykt på Tromsøs rullebane 01
Thomas har rullebanen i sikte og lander silkemykt på Tromsøs rullebane 01

I Tromsø er det en del passasjerer som skal av, og det kommer noen nye ombord. Det er også en UM, Unaccompanied Minor – et barn som reiser alene – som skal til Alta. Den lille jenta blir ønsket velkommen av purser May Lis, som gir jenta litt godteri til turen.

Har du flydd alene før da? spør May Lis.

– Jada, mange ganger! svarer den lille jenta stolt.

En erfaren UM, med andre ord!

Thomas gjør en utvendig inspeksjon av flyet i løpet av turnarounden, som tok rett i underkant av 20 minutter! Effektiviteten er det ingenting å si på, og vi tar igjen litt av forsinkelsen.

Klokken 22.56

Fra Tromsø til Alta er Kjeld Morten «Pilot Flying» og etter et kort bakkeopphold i Tromsø, er vi klare for det siste hoppet innover mot Finnmark. Flytiden er estimert til kun 25 minutter.

Tekst
Pushback fra gate, klare for avgang mot Alta

Klokken 22.59

Tekst
Avgang fra rullebane 01

«Thrust set – 80 knots – Checked – V1 – Rotate»

Utsikten fra cockpit under utflyvingen er mildt sagt spektakulær, men fjellene rundt oss blir raskt dekket av skyer.

Klokken 23.00

Utflyving fra Tromsø
Utflyving fra Tromsø

Med stødig hånd, og etter hvert med hjelp av autopiloten, tar Kjeld Morten oss fint ut av Tromsø og mot Alta. Det er fine flyforhold underveis. Tiden, ja den fløy bokstavelig talt avgårde.

Solen står høyt
Solen står fortsatt høyt i nord, klokken 23 på kvelden

Klokken 23.23

Innflyving til Alta
Innflyving til Alta

Selv om det er overskyet, så er det ingen problemer med sikten, og vi lander i Alta i duskregn og og tåke.

Klokken 23.26

Parkering
Parkering ved stand 21 i Alta, i 10 «varme» celciuser

Etter at kabinbesetningen har sagt farvel til alle passasjerene, og pilotene har lagt -TUK i dvale for natten, forlater vi flyet sammen og går inn mot terminalen.

Visste du forresten at flyvertinnene og pilotene har med seg alt de trenger i den kofferten de drar rundt på, på flyplassen? Ofte flyr de såkalte slinger som betyr at de overnatter utenfor hjemmebasen sin i opp til fem døgn! Og jeg som sliter med å pakke for en helgetur i kun carry-on…

Klokken 23.40

På utsiden av flyplassen venter transport inn til Alta sentrum hvor natten skal tilbringes på hotell.

Klokken 23.58

Jeg blir raskt og greit sjekket inn, og kommer frem til rommet mitt med denne utsikten:

Utsikt
God natt fra et rom med denne utsikten

Etter en lang og innholdsrik dag, så fristet det mest å gå og legge seg med en gang. Men resten av besetningen ville det annerledes, så vi tok en tur ned i hotellobbyen for litt sosialisering. Det var hyggelig å snakke med både pilotene og kabinbesetningen om litt andre ting enn bare flyving.

Etterhvert ble det tid for å sove, og selv med midnattssol og dagslys om natten, så fikk jeg faktisk sove ganske godt!

Neste dag….

Klokken 09.05

Det er godt å få sovet litt ut på morgenen, og i 9-tiden tar vi turen innom frokosten på hotellet. Frokosten hadde et veldig godt utvalg, med både kalde og varme retter. Hele crewet spiser frokost samtidig, noe som jo er hyggelig å gjøre når man er på stopp sammen.

Klokken 12.00

Etter en rolig formiddag på hotellet, tar Hilde Christine og jeg oss en tur ut i Alta sentrum. Akkurat denne junidagen kunne by på sol fra halvskyet himmel, litt vind og behagelige 14 grader celcius.

Vi setter oss ned på en benk på torvet, hvor Hilde Christine forteller meg mer om hvordan livet som flyvertinne i SAS er.

Turn-around i Frankrike Foto: Privat
Turnaround i Frankrike Foto: Privat

– Å jobbe i SAS innebærer at jeg aldri vet hvordan dagen min vil se ut. Vi får rammene og reglene, men innholdet kan variere enormt fra dag til dag.

Før hver måned får alle kabinansatte og piloter tilsendt sine arbeidsplaner, eller rostere som det heter. Der står det hvor de skal fly, hvor lange pauser de har mellom flyvningene og hvor de skal overnatte, for å nevne noe. Disse planene kan dog endres på underveis. Så lenge man er innenfor regelverket med tanke på arbeidstid og hviletid, så kan man plutselig få en overnatting i Trondheim i stedet for London. Plutselig kan flytypen endres fra en -800 til -700 og da vil det bli behov for en mindre i kabinbesetningen. Da blir man kanskje sendt til en annen destinasjon i stedet. Det er mange slike variabler og man vet derfor aldri helt hvordan arbeidsdagen vil se ut til slutt.

Hvordan er arbeidsmiljøet?

– Vi har et utmerket arbeidsmiljø og det er viktig for oss som er unge i denne bransjen og vite at det alltid er noen erfarne vi kan lene oss på om det skulle skje noe. Om det så er sykdom ombord eller noe personlig vi må ta hånd om mens vi er langt hjemmefra. Det å være flyvende personell er og blir en livsstil.

En livsstil som det kreves en spesiell personlighet for å mestre, vil jeg si. Etter å ha vært med både Hilde Christine og Christian på jobb, så har jeg fått erfare til en viss grad hva denne livsstilen går ut på.

Et liv som flyvende personell betyr varierte arbeidstider. Tidlig om morgenen eller sent om kvelden. Hverdagen i luften er så langt unna en kontorjobb fra ni til fem som du kan komme. Men det er jo det som også fenger de som har luften som arbeidsplass. Ingen dager er like, og hver dag byr på nye utfordringer.

– I dag våknet jeg opp i Alta, og skal etter planen overnatte i London i kveld. Vi har svært varierte arbeidsdager, men det er jo også det jeg liker så godt med denne jobben!

Hva liker du å gjøre når du er på stopp rundt forbi?

– Når man jobber som flyvertinne, så setter man veldig stor pris på frisk luft. Jeg liker derfor å ta meg en tur ut av hotellet og gå en tur. Slik som nå! Det å være ute er utrolig deilig før eller etter en lang dag på jobb inne i et fly.

Sikkerheten har jo første prioritet hos kabinbesetningen. På hvilken måte fungerer det i SAS?

– Det er viktig for meg som SAS-ansatt å kunne stå inne for at sikkerheten er vår første prioritet. Jeg har frihet til å si ifra om magefølelsen forteller meg at noe er galt. Det gir SAS meg myndighet til uten at jeg blir feiet til side.

Dette med at du føler du kan si i fra hvis noe ikke føles helt 100%, er jo ekstremt viktig!

– Ja, absolutt! Det er faktisk veldig mange av kapteinene som sier det på briefingene vi har før flyvningene: «Veien inn til oss er kort, si ifra om det er noe. Ingenting er for lite eller for dumt.» Det er veldig viktig for meg at jeg blir tatt seriøst. Når man får et ansvar på jobb så tar man alltid jobben mer seriøst.

Hvert besetningsmedlem har sin rolle ombord. Det er for eksempel samme flyvert(inne) som gjør alle annonseringene ombord (foruten serviceannonseringen i luften, den tar purser seg av.) Det er heller ikke tilfeldig hvem som må demonstrere hvordan flytevesten fungerer, eller hvem som har ansvar for betalingsautomatene til serveringstrallene. Alle disse rollene fordeles før hver flyvning.

Turnaround i Frankrike Foto: Privat
Turnaround i Frankrike Foto: Privat

– Det er forventet av oss at vi følger med både på flymaskinen såvel som på passasjerene, både før og under flyvningen. Det er jo faktisk derfor vi er tilstede i kabinen under boarding for eksempel. Det er nok ikke alle som tenker over.

En av tingene jeg har lagt merke til med Hilde Christine, er hvor lidenskapelig opptatt hun er av SAS og flybransjen generelt. Hun har et stort engasjement for luftfarten. En slik lidenskap for sin arbeidsplass og bransje er nok både viktig og godt å ha med seg.

Men det kan vel bli lange dager innimellom?

– Det er klart det kan bli, men jeg gleder meg hver dag til å gå på jobb. Jeg har verdens beste kollegaer, og det er et inspirerende arbeidsmiljø å være en del av!

Snakker om å gå på jobb…

– Ja, vi bør vel kanskje komme oss tilbake til hotellet.

Klokken 12.45

Etter hvert nærmer det seg avgang fra Alta til Oslo, og vi går tilbake til hotellet for å gjøre oss klare for utsjekk og henting.

Klokken 13.45

Det er en time til avgang, og hele besetningen ankommer samlet flyplassen fra hotellet.

Klokken 13.54

Jeg passerer gjennom sikkerhetskontrollen og blir for moro skyld tatt ut til en ekstra stikkprøve og total ransakelse av håndbagasjen min. De finner ingenting av interesse og jeg kan slippe inn i sikker sone.

Klokken 14.20

Boarding starter

Klokken 14.25

Jeg tar det rolig ved gate og boarder som en av de siste.

Klokken 14.35

Jeg er ute ved flyet, en Boeing 737-800, og knipser dette bildet før jeg går ombord:

LN-RRW med WIFI skal ta oss fra Alta til Oslo
LN-RRW med WIFI skal ta oss fra Alta til Oslo

Den observante leser, vet kanskje at det er krav til tre i kabinbesetningen på 737-700, mens kravet er fire på 737-800, på grunn av antall seter. Derfor var nå flyvertinnen Fredrikke ombord. Hun hadde flydd til Alta fra Oslo tidligere på ettermiddagen, og skulle fly tilbake til Oslo med Hilde Christine, Emilie og purser May Lis.

Nei, men er det deg igjen! sier May Lis spøkefullt.

Sist jeg så henne var for 40 minutter siden, på vei til flyplassen.

Og så hadde vi jo spist frokost sammen tidligere på dagen.

– Ja, jeg tenkte at 14 timer i Alta var nok, svarer jeg, før jeg går inn til Kjeld Morten og Thomas på flight deck.

Etter hver klappsetetur, ble jeg flinkere og flinkere til å sette opp setet, og pakke det sammen på en stadig mindre klumsete måte.

– Jøss, har du gjort dette før du ‘a? sier Kjeld Morten med et stort smil.

Klokken 15.03

På grunn av «slot restrictions» (begrensninger på avgangs- og/eller ankomsttidspunkt) som en følge av regnbyger i området rundt Gardermoen, så tar vi av fra rullebane 29 cirka et kvarter forsinket. Estimert flytid til Oslo denne dagen er rett i underkant av to timer.

Utflyvning fra Alta
Utflyvning fra Alta

Klokken 15.40

Etter en stund i luften, blir pilotene servert lunsjen sin. Denne blir servert på brett, og jeg klarte selvfølgelig ikke å holde Airbus-bordet utenfor samtalen.

kl 1606 Matservering på brett
Matserveringen er overstått

Thomas har flydd Airbus 340 tidligere, og mener at det sammenleggbare bordet er en av de bedre finessene ved flytypen. Jeg har ikke vanskelig for å tro ham, der han sitter med matbrettet på fanget og spiser lunsjen sin.

Det er fine flyforhold på vei sydover, foruten litt turbulens etter at vi krysset inn over Sverige. Da kontaktet Kjeld Morten «Sweden Control» som styrer lufttrafikken over Sverige, og ba om å få klatre opp et par tusen fot til litt roligere luft. Som sagt, så gjort, og på 39 000 fot er det «smooth sailing» frem til innflyvingen til Gardermoen.

Klokken 16.41

Innflyvingen til Gardermoen har startet
Innflyvingen til Gardermoen har startet

Sommeren er definitivt her, og det betyr også nedbørsskyer som stiger til vers på grunn av mye vertikal bevegelse inne i skyen. Innflyvingen vår blir derfor styrt av hvor de røde områdene på radaren dukket opp. Da gjelder det å holde avstand til de verste skyene hvor det er mest turbulens, slik at passasjerene får en så behagelig tur som overhodet mulig.

Klokken 16.47

1647 Mye rødt på radaren
Noen røde områder på værradaren

Etter litt sikk-sakk flyvining mellom skyene (piloter kaller det gjerne for «cloud surfing») kommer vi oss etter hvert på finalen til rullebane 19R.

Klokken 16.51

På finalen til rullebane 19R
På finalen til rullebane 19R

Klokken 16.57

Stor Boeing, antagelig fullastet med norsk fisk
Stor Boeing, antagelig fullastet med norsk fisk

Klokken 17.00

Vi parkerer ved gate 11 på Gardermoen, hvor jeg og kabinbesetningen tar farvel med Kjeld Morten og Thomas. Pilotene skal fly videre til Bodø, mens jeg blir med kabinbesetningen på en kjapp rundtur til Ålesund!

Klokken 17.20

Boarding for turen til Ålesund starter og jeg finner setet mitt, i kabinen denne gangen, 17A. Maskinen på denne turen er LN-RRA, en Boeing 737-700.

På grunn av forsinkede passasjerer fra en annen flight, så må vi vente litt før vi kan sette kursen mot vestlandet.

– Cabin crew, arm doors, cross check and report, please!

Dørene lukkes og nødutgangsskliene aktiveres. Etter at det er gjort, rapporterer flyvertinnene tilbake til purser at de bakre dørene er armerte.

Sikkerhetsdemonstrasjonen gjennomføres, og Hilde Christine informerer om stolrygger og bord som må være i loddrett posisjon.

Purser May Lis gir en såkalt «Cabin Clear» rapport til pilotene før pushback, som betyr at kabinen har blitt sjekket og alle har på seg setebeltene sine, slik at vi kan komme oss avgårde.

Klokken 17.45

Vi kommer oss etterhvert i luften, etter en avgang fra rullebane 19R. Flytiden er estimert til 45 minutter.

På vei over fjellet blir passasjerene i GO servert kaffe eller te. Selv med en relativt kort flytid, så rekker kabinbesetningen gjennom hele kabinen med serveringstralla. Kaffe- og tekopper serveres med store smil og stemningen er god ombord denne onsdags ettermiddagen.

Klokken 18.15

Kabinen ryddes og klargjøres for landing. Søppel samles inn, og kabinbesetningen går nedover midtgangen og ser til at alle har setebeltet fastspent, samt at stolrygg og bord er oppslått.

Klokken 18.24

Innflyving til Ålesund
Innflyving til Ålesund

Klokken 18.30

I lett regn lander vi i Ålesund på rullebane 25. Alle passasjerene skal jo selvfølgelig av her. Minus meg, da. Jeg trives så godt ombord med denne gjengen, at jeg gladelig blir med dem på returen til Oslo!

Klokken 18.35

Etter at siste passasjer (minus meg, da) har forlatt flyet, begynner ryddingen av kabinen, og klargjøring for en ny gjeng passasjerer. Aviser legges på plass og søppel ryddes unna.

Turnarounden er ganske så hektisk. På bare 25 minutter så skal «alt» gjøres – flyet lander, passasjerer skal ut, kabinen skal ryddes, og nye passasjerer skal komme ombord. Det er ikke akkurat noen pause mens vi er på bakken i Ålesund!

Før boardingen starter, viser Hilde Christine meg kjapt noe av nødutstyret som kabinbesetningen sjekker før første avgang med nytt flyindivid. I dette tilfellet ble utstyret sjekket i Oslo, og siden vi skal tilbake fra Ålesund med samme fly så behøver man ikke å sjekke utstyret på nytt. Det har formodentlig ikke flyttet seg så veldig på en time.

Kabinen er ryddet og klar for nye passasjerer
Kabinen er ryddet og klar for nye passasjerer
Bakre dør brukes til boarding/de-boarding. Over klappsetet er det en ropert, en del av det pålagte sikkerhetsutstyret ombord
Bakre dør brukes til boarding/de-boarding. Over klappsetet er det en ropert, en del av det myndighetspålagte sikkerhetsutstyret ombord

Jeg oppdaget først nå når jeg skriver dette, at det var en regnbue midt i bildet. Vakkert i Ålesund, altså!

– Stasjonene er veldig flinke til å komme med trapp bak til oss, slik at vi får tømt og fylt flyene raskere, forteller Hilde Christine.

– Men vi vet det aldri på forhånd, før vi ser de kommer med den, fortsetter hun.

Heldigvis stilte SAS Ground Handling avdeling Ålesund opp med trapp bak i dag til oss! Det hjelper veldig godt på den korte turnaroundtiden.

Førstehjelpsutstyr i hattehyllen over bakerste rad
Førstehjelpsutstyr i hattehyllen over bakerste rad

Klokken 18.40

Nye passasjerer kommer ombord, og jeg finner plassen min på rad 17, men denne gang har jeg vindussete på høyre side, altså 17F.

Klokken 18.50

Med alle passasjerene ombord, annonseres det fra flight deck at det er slot restriksjoner inn til Oslo, og at forventet avgangstid er nærmere 19.20. Det sukkes blant passasjerer som har videreforbindelser. En dame på raden bak meg, snakker med Hilde Christine i det hun går forbi.

– Jeg skal til London klokken 20.15, men med denne forsinkelsen så vil jeg vel ikke rekke det? spør passasjeren urolig.

– Ja men det skal nemlig både pilotene og vi i kabinbesetningen også! Flyet til London drar ingen vei før vi også er på plass, svarer Hilde Christine passasjeren, beroligende.

Klokken 18.55

Sikkerhetsdemonstrasjonen gjennomføres. Hilde Christine informerer om både flytevester, oksygenmasker og regler omkring bruk av elektronisk utstyr. May Lis og Emelie peker ut nødutgangene og demonstrerer hvordan flytevesten tas på.

En siste sjekk av kabinen gjennomføres for å sjekke at alle bord er oppslått og at sikkerhetsbeltene er fastspente.

Så er vi klare til å dra!

Klokken 19.00

Kapteinen informerer om at vi har fått en tidligere slot i Oslo, og vi tar av fra rullebane 25 bare et par minutter senere. Flytiden tilbake til Oslo er estimert til cirka 45 minutter.

Utflyving fra Ålesund
Utflyving fra Ålesund

Klokken 19.15

Vel oppe i luften begynner serveringen. May Lis og Hilde Christine kommer rundt med serveringstrallene i midtgangen og serverer kaffe og te til de som måtte ønske det.

Over fjellene på vei mot Oslo igjen
Over fjellene på vei mot Oslo igjen

Med en kopp kaffe i hånden, kan jeg nyte denne fantastiske utsikten over fjellene. En helt grei dag «på jobb» dét, altså!

Klokken 19.35

Nok en gang ryddes og klargjøres kabinen for landing. Vi flyr inn mot Gardermoen fra nord og lander på rullebane 19R.

Klokken 19.45

Tilbake på Gardermoen, er det på tide å ta farvel. Hilde Christine og resten av besetningen skal videre til London, hvor de også skal overnatte. Jeg skal hjem til Kristiansand.

Etter en slik ekspresstur rundt i Norge, så har jeg selv fått kjenne litt på kroppen hvordan en arbeidsdag for piloter og kabinbesetning kan være. Selv om jeg for det meste satt stille og rolig med kaffekoppen min. Det er klart at dagene kan bli lange, men jeg tror at med gode kollegaer rundt deg, som er motiverende og inspirerende å jobbe sammen med, så bidrar det til det gode arbeidsmiljøet som Hilde Christine har fortalt meg om.

GCmap
For å lykkes i en jobb som flyvertinne, er jeg helt overbevist om at det starter med innstillingen din. Du må være innstilt på at ingen dager vil være like, og ulike arbeidstider fra dag til dag. Det vil også kreve en del av deg selv som person, siden du stadig skal forholde deg til nye mennesker. Du jobber sammen i team, for å gi passasjerene en trygg og god reise. Selv om hvert besetningsmedlem ombord har ulike ansvarsområder, så er det summen av alle på laget som til syvende og sist er avgjørende.

– Det er veldig deilig å være endel av noe som SAS, som man alltid føler at uansett hvilke kollegaer man møter, så drar man «lasset» i samme retning. Man vil nå det samme målet. Det er jo dét som er så gøy også! forteller Hilde Christine.

Foto: Privat
Foto: Privat

– Før jeg startet i denne jobben leste jeg en artikkel skrevet av en annen flyvertinne i SAS og jeg synes hun beskrev det så godt: «En flyvertinne ville jeg overlatt barna mine til, stolt på i et sykdomstilfelle og gått i krigen med.»
Det tok ikke lang tid før jeg innså hvor sanne disse ordene faktisk er.

Tusen takk for at jeg fikk lov til å bli med deg på jobben, Hilde Christine! Din entusiasme for flybransjen vises så utrolig godt, og jeg er overbevist om at det legges merke til av både kollegaer og passasjerer.

En stor takk til resten av besetningen også, som tok meg så godt i mot på turene rundt omkring i Norge. Tusen takk til Kjeld Morten, Thomas, May Lis og Emelie!

Kommentar

  1. PC sier

    En flott beskrivning av dagen för en av många jag sänder runt i systemet varje dag från mitt skrivbord!

  2. Tristan sier

    Flott skrevet om mine flyvende kolleger i SAS.
    En liten pirk, SAS Ground Services eksisterer ikke lengre, i 2012 ble det SAS Ground Handling 🙂

    Du skulle kanskje ha hatt en dag på jobb med oss på bakken også? Fått et innblikk i vår hverdag også 🙂

    • Cecilie Larsen sier

      Hei Tristan!

      Tusen takk for hyggelig kommentar 🙂 Jeg skal endre det! Takk for pirkingen! 🙂
      Det hadde vært noe! Noe å snakke nærmere om, tror jeg! 😉

      Cecilie

  3. Hilde Christine sier

    Dette var gøy, Cecilie!
    Du har fått bare skryt for artikkelen fra alle i ledelsen jeg har snakket med og av crewet som var med. Vi ses plutselig, klem.

    • Cecilie Larsen sier

      Kjempegøy, Hilde Christine!
      Tusen takk for at jeg fikk være med! Virkelig en lærerik opplevelse.

      Det gjør vi nok! 🙂

      Cecilie

  4. ewa sier

    Tack för att du berättar hur det är på flygningar.
    Jag är så intresserad o det är jätteloligt att läsa.
    Det är jag som är Laspalmaslover på Instagram.

  5. André Haugen sier

    Drømmeyrket mitt også. Kan jobbe 6 dager i uken unntatt Lørdag, så kan vell drite i dette yrket. Kanskje check-inn/ gate manager funker! Morsomt det og! 😀

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *