Et forsøk på oppklaring: Widerøe og SAS EuroBonus

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

De siste par ukene har jeg fått flere henvendelser fra SAS EuroBonus Diamond-medlemmer som har flydd med Widerøe. De har fremvist sitt diamantkort om bord, men har ikke fått gratis drikke, slik som om bord hos SAS. Spørsmålet «alle» lurer på er om man faktisk har krav på gratis drikke fra Widerøe.

La oss starte med litt historie. SAS har solgt seg ned over de siste par årene i Widerøe, og eier per nå 20% av aksjene i Widerøes Flyveselskap AS. Samarbeidet mellom SAS og Widerøe er allikevel fortsatt sterkt. Widerøe er EuroBonus-partner og man opptjener kvalifiserende poeng og segmenter på Widerøe-flyvninger hvor poengopptjening er tillatt. Widerøe flyr også mange ruter hvor SAS selger billetter med eget flightnummer, såkalt codeshare.

Så til gratis drikke-problematikken. Slik jeg tolker teksten på SAS sine EuroBonus-sider, fremkommer det svært tydelig at det kun er når man flyr SAS GO at man kan få gratis drikke som Diamond-medlem.

NYHET! Gratis drinker i SAS Go (unntatt alkoholholdige drikker på våre ruter innenlands). Også gyldig for ett (1) reisefølge eller 4 familiemedlemmer

Kilde: SAS EuroBonus Diamant-fordeler

Widerøe sin økonomiklasse heter ikke SAS GO, men Widerøe Economy. Slik sett er det ganske tydelig at gratis drikke ikke gjelder om bord hos Widerøe. Dette er jo faktisk en utgift som SAS tar regningen for på egne flyvninger. Det er nok ikke stor velvilje fra SAS å punge ut for drikke om bord hos Widerøe.

Kommentar

  1. LN-MOW sier

    Ikke helt korrekt det der, frk Larsen …..

    Følgende passasjerer får Prio tag hos WF:

    Innland: EBP, EBD, EBG kunder.

    Utland: EBP, EBD, EBG + flex kunder.

    • Cecilie Larsen sier

      Jøss, hva er det som har skjært seg da for meg, de siste par gangene jeg har reist med WF? Ikke fått hverken «Priority» merket på bagtag, eller orange lapp.

      Takk for heads up, jeg endrer det!

  2. LN-MOW sier

    Når du sjekker inn på automat, får ingen Priority på taggene. Ikke SAS’ egne heller. Dette vil på ett eller annet tidspunkt bli rettet. Personalet på skranken skal sette på Priority ved innlevering.

    Det har også vært et problem med at SAS’ egne kunder ikke ble gjenkjent med status i vår partisjon av Altea, men dette skal være løst. Dette skyldes en feil i SAS’ Business Rules.

    • Norfindir sier

      Svart priority på bagtag er uansett bortkastet da det er mye vanskeligere for bagasjegutta å se disse enn en rød lapp.

      • Cecilie Larsen sier

        Mulig det, men det funker som bare påkkern her i Bodø, og som regel i Kristiansand også. Kan ikke huske sist jeg hadde orange lapp. Sjekker alltid inn på automat, og bruker automatisk bagdrop.

  3. km sier

    Orange priotag kommer alltid først, men sort tekst på tag er nesten umulig å se. Dessverre. – stuer

    • Cecilie Larsen sier

      Ja, helt klart. Men hvordan får man tak i orange priotag når man benytter seg utelukkende av selvbetjeningstjenestene? 😉 Har ytterst sjeldent blitt tilbudt det proaktivt, i allefall.

  4. km sier

    Ja, det irriterer oss som prøver å gjøre en god jobb også. Spør om å få orange tag (nei, det bør jo selvfølgelig ikke være slik).

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *