First Class er ikke alltid “First”

Flybillett First Class med Air China. Foto: Chrt / InsideFlyer NO.

Denne siden kan inneholde links til partnere som støtter oss hvis du handler fra dem.

Å fly First Class er en opplevelse mange flyentusiaster ser frem til. Men det er ikke nødvendigvis First Class man får oppleve, spesielt om du flyr Air China innenriks.

Flyr du interkontinentalt, eksempelvis mellom Europa og Kina så vil du nok få en flott opplevelse i First. Men pass på om du booker First Class innenriks i Kina, eksempelvis fra Shanghai til Beijing.

Når du entrer kabinen innenriks i Kina til Boeing 777-maskinen så risikerer du at seteradene ikke stemmer med forventningene. Først så spaserer man lettere spent inn i kabinen og ser “First Class”-setene store og skinnende. Du leser kjapt seteradene 1 og 2 på bagasjehyllen. På billetten din står det «First Class», men at du har sete 13A. Litt inn i flyet, bak kjøkken og toaletter, kommer du til det du normalt opplever som “Business Class” på radene 11 til 17.

Flyvertinnen forklarer

— Dette er “First Class” sier flyvertinnen med en bredt smil med Kina-rød leppestift i et forsøk på å overbevise meg om at hun har rett. Med et intenst blikk så skjønner hun at bak min grimase skjuler seg et undrende spørsmålstegn. Det er neppe første gang hun hører dette fra en utlending, men hun er godt oppdratt.

— Du skjønner, forsetter hun. På internasjonale flygninger så heter dette riktignok «Business Class», men innenriks i Kina så heter dette “First Class”.

— Hva heter det da fremst i flyet, spør jeg forsiktig.

— På internasjonale flyvninger så er det “First Class”, men innenriks heter det “Super First Class” eller “First Luxury» sier hun vennlig og bestemt, som om dette er noe alle burde ha visst.

Godt skjult på Air Chinas hjemmesider bekreftes setekonfigurasjonen.

(Lenke til ekstern side Air China)

Boeing 777-300ER setekonfigurasjon Air China, interkontinentalt.
Boeing 777-300ER setekonfigurasjon Air China, ved interkontinentale flyvninger. Legg merke til de røde sete merket «First Class».
Boeing 777-300ER setekonfigurasjon Air China, Kina innenriks.
Boeing 777-300ER setekonfigurasjon Air China, Kina innenriks. Legg merke til at de røde setene nå heter «First Luxury», mens de blå nå er «First Class».

 

Ingen Champagne

Dermed ble det med et glass juice, en varm vaskeklut og senere også noen peanøtter servert i pose. Noen minutter senere kommer vertinnen på nytt rundt med en meny hvor man kan forhåndsbestille servering md to valgmuligheter for servering. Te eller kaffe blir også forhåndsbestilt før avgang.

Alt i alt er turen som en ordinær reise i Business Class. Dagens fly, en Boeing 777-300 ER var konfigurert med doble seter i formasjon 2+2+2. Setene kunne legges helt flatt, og underholdningen var på 15- tommers skjermer, med USB uttak på siden for ladning av batterier. Stikkontakt for egen datamaskin/annet lå i armlenet mellom setene, litt under knehøyde.

Turen tar bare to timer, med tillegg for venting og taxing til og fra rullebanen. En helt grei reise, man altså lang fra en “First Class»-opplevelse.

Kommentar

  1. Ursa sier

    Men alt i alt er vel ikke dette så ille? Det er vel en modell basert på den amerikanske, bare at man har «super first» i tillegg? Kina, Canada, USA og Europa er vel ca like fysisk store, så innenriksflyvningene i disse områdene er vel alle like dårlige (Intra-Europa er vel minst bra av de fire når det kommer til hard product). Men uansett takk for tipset – blir nok ikke å booke F i Kina med det første.

    • Morten Trondhjem sier

      Fløy med Air China fra Shanghai til Guangzhou i mars 2017. Betalte 1500 CNY (ca 1900 NKr) pr. billett på 1. klasse (First Class Discounted) som ble kjøpt fra nettstedet Ctrip.com. For å antyde noe om distansen, flyturen fra Shanghai til Guangzhou (rett ved Hong Kong) tar ca. to timer.
      1. klasse var kvalitetsmessig rett under business hos SAS, så ikke noe problem med å sitte/ligge i disse setene.
      Grei service og god drikke. Egen buss for business fra flyet og inn til terminalen.
      På nettsiden til Ctrip.com varierte prisen fra 1500 CNY til 5500 CNY. Aner ikke hvorfor det er prisforskjell, vi fikk jo være med flyet og hadde en helt utmerket tur. På oversikten fra SAS EuroBonus etter turen står det 1600 poeng «First Class Discounted»..

      • Morten Trondhjem sier

        …og på 1.klasse fikk vi setene som på skissen over (aner ikke hva slags fly vi var med, var mer opptatt av boblevannet…) som er merket som 1D og 1H.

  2. Jan sier

    Å sammenlikne innenriks med intercont blir jo rimelig håpløst. Plus hos SAS er heller ikke det samme innenriks som oversjøisk. Det som er mer interessant er så se hvor stor forskjell det er på premium economy internasjonalt. Her har f.eks. SAS utrolig mye å lære av Singapore Airlines, Air New Zealand og også Cathay Pacific!

    • chrt sier

      Enig med deg Jan at innenriks i Norge og interkontinentalt med SAS ikke er samme. Men her flyr de jo med forskjellige fly. Om SAS hadde flydd mellom Tromsø og Oslo med sine langdistansefly, skulle de da ha gjort pluss til Business og Business til First?

Legg igjen en kommentar til Ursa Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *