Mye har skjedd siden forrige reisebrev med meg og junior, av naturlige årsaker har han blant annet blitt 3 år eldre nå. Han har også blitt flere høyde cm over bakken enn meg. Det er jo svært hyggelig at han som fyller 19 år på årets halloween fortsatt vil være med senior på reise Så nå står vi klare for tur utenfor OSL (alle bilder som junior deltar på, har han godkjent for publikasjon på IF) Vi har sjekket inn online så vi slipper å stå i køen for boardingpass. Fasttrack var unnagjort på 5min inkludert en ekstra sjekk sekken min. En kjapp tur innom loungen for frokost nr 1 Så var det bare å tusle mot gate E11 for boarding med LX1219 til ZRH Dette blir vår første flyvning med Swiss, så da kan vi krysse av et nytt flyselskap på listen. Håper på en flott flyvning Hvor vi ender opp får dere vite underveis i reisebrevet.
Et bra fly å reise med og ikke minst et bra selskap! God tur begge to håper dere ender opp et spennende sted!
Jeg gleder meg veldig. Sekken er sikkert pakket og klar til å reparere både ødelagte seter hos Swiss og kontrollmåle tidligere målte seter. Artig å få se både hvor i LH? gruppen sitt nettverk dere skal denne gangen. Og om junior har avansert videre fra eplejuice.
Boarding startet kl 06:30 Vi ble ønsket velkommen av to hyggelige Swiss ansatte. God plass i Business kabinen. Flyet er en 4 år gammel A220-300, og setene er satt opp med 2+3. Så alle i C får ledig sete ved sin side. Fikk utdelt pre-water og våt serviett kl 06:45 Etter opptelling skal det være 119 pax ombord. Litt usikker på hva piloten synes om det, litt halvslapp tommel opp Push-back kl 06:54 Fra 1D har jeg utsikt til denne kontrollskjermen, og ved taksing kunne jeg se kabin temperaturen som varierte mellom 26-27 grader. Etter litt kø for å bruke rullebanen kom vi oss i lufta kl 07:17 I taket er det en liten skjerm som viser sikkerhetsvideo og underveis vises det et kart. 1D har en liten fordel når det gjelder plass til beina. Frokosten begynte Sandra å forberede kl 07:22 og brettet kom på bordet 19 min etter. Inkludert i boksen var det også en take-away fjøl. Under måltidet kom Sandra og Jane innom flere ganger for å høre om det var noe vi trengte, like smilende hver gang. Fikk tilbud om en tredje fjøl, men takket nei til det. Maten ble ryddet bort og jeg forsøkte meg på en liten morgenlur. Meg sove sittende funker sjelden, så ble med forsøket. Når Sandra så at jeg hadde tatt av sove utstyret, kom hun å spurte om vi ville ha sjokolade. Ja takk fikk hun til svar og vi fikk 6 stk på deling. Fikk servert en cola med is og lime attåt. Veldig god service fra Sandra og Jane. Satte meg over til 1A ved innflyvning Skulle vært på gate A86 kl 09:10, men parkerte først kl 09:32
Ruslet først av flyet gikk lenger om langt, innom toalettet, kjøpe billett for transport til sentrum og satt på toget 22 min etter å ha gått av flyet. Hadde på forhånd sett meg ut at vi kunne ta disse togene: ZRH-Byen S16 Herrliberg-Feld Platt 3, S2 Ziegelbrucke Platt 1, IR13 Luzern Platt 3, IC8 Brig Platt 3, IC5 Geneve Platt 4, IR36 Basel Ser nå på billetten at det ble en del overpris. Havnet opp med 1.kl billett til CHF 11.20 p.p. Hadde lest oss opp på at det skulle være noen låsbare skap på Zürich HB. Men de klarte vi ikke å lokalisere på denne gedigene stasjonen. Så vi ga opp og fant en trikk Som fraktet oss bort til junior sitt eneste ønske for by besøket her. Da hadde vi brukt en time siden vi forlot flyet. Der var det ulovlig med ryggsekk, så vi ble henvist ned i kjelleren hvor vi måtte ta til takke med Facchetti skapet. Aner ikke hvem han er. Om dette er det ekte trofeet som skal deles ut senere i år eller en kopi kan jeg ikke verifisere. Det som var litt artig der var den interaktive delen. Vi fikk hvert vårt navn utdelt, jeg ble kalt Wondolowski og minsten Oscar. Mine fotballferdigheter suger, så ble noe overrasket over dagens poeng tavle. Etter besøket gikk vi ned til vannet Zürichsee Bort til Quaibrücke for litt utsikt opp elven Limmat Videre gikk vi gjennom byen mot togstasjonen. Fikk kjøpt 2.kl billett denne gangen og det kom på 6.8 p.p. Tilbake på ZRH gikk sikkerhetskontrollen unna på et blunk for meg, men reisefølge måtte sjekkes litt ekstra.
Etter en test av bagasjen til jr fikk han bli med videre. Vi skulle nå over til E gates og måtte forbi passkontrollen, det gikk lekende lett med ingen foran oss. Kjapp togtur over til E gates og fant frem til Swiss business og senator lounge. Siden det var litt varmt i byen i dag så ble man jo litt småsvett med bagasjen på ryggen. Fikk booket oss et dusjrom og byttet litt klær, er jo på sin plass å være ren og pen når man skal fly C. Etter dusjen som er i resepsjonsområdet svingte vi til høyre inn døren til senator avdelingen i 14 tiden. Snuste bortom whisky baren Før vi kom til hovedområde for drikke Det som står som Front Cooking ble servert som selvbetjent pga mangel på arbeidsfolk. Ble litt snacks etter maten En 380 er ikke å forakte på en flyplass Dessert fikk jeg også i loungen For de som drikker kaffe, kan senator by på en fancy maskin Telte max 25 personer som var i loungen samtidig som oss. Fikk 380’en på take off også Nå er det straks boarding for neste flight. See you on the other side
Ser ut som en flott start, utmerket service fra Swiss fra OSL. Håper reisen fortsetter på samme måte, riktig god tur videre Og hvis jr likte Fifamuseet så tror jeg dere vil sette pris på et besøk på National football museum i Manchester også hvis dere er på de kanter en dag! Aldri vært hos Fifa, men ser ut til å være i litt samme gaten, og jeg synes museet i Manchester var veldig allright å besøke!
Glemt å nevne at dette er første gang vi er i Sveits Da er det klart for neste flyvning fra ZRH til EWR med LX18, Swiss stiller opp med en A340-300 som har stått på bakken siden den kom fra Johannesburg for 7 dager siden. Swiss hadde fortsatt 5 maskiner igjen av denne typen per mars 22. Boarding for F og C startet ca kl 16:40, ombord ble det et kjapt bytte til pysj og vi satt med pre-drink i hånden 20 min senere Vi fikk byttet til rad 4 i mini kabinen for 2 dager siden og de eneste som må vandre forbi her er 4 stk som skal sitte i slike seter med en litt større skjerm enn oss. Fikk utdelt noe som lignet et gjennomsiktig penal Det inneholdt nissens røde strømper og litt annet På badeværelset hadde de satt frem ett lite utvalg til oss gjester. Kl 17:25 kom boarding complete. Jeg hadde fortsatt 4G Lurer på om han bak meg kunne nyte 5G samtidig. Beklager at det blir mange tidspunkt videre, men da får dere et perspektiv på når ting skjer ombord hos Swiss. Middags bestilling ble ordnet av kabin mannskapet kl 17:43 på rad 4, ikke lenge etterpå trykket piloten på gassen og flyttet oss bort fra gaten kl 17:47 Take off kl 17:59:55, håpet lenge på 18 blank der! Setebeltlyset forsvant kl 18:07 Aperitiff og nøtter dukker opp kl 18:37 Champagne som blir servert er Duk kom på bordet kl 18:48 Drikke til forrett blir skjenket kl 18:52 Det ble litt hvitvin Påfyll av drikke kl 19:03 og forretten med laks blir servert kl 19:08 Det ble en ny servering av drikke før hovedretten og da fikk jeg servert denne vinen Og biffen kom kl 19:32 Den ble ikke servert delt i 2, det gjorde jeg selv. Ikke akkurat medium, men var veldig mør. Osten som ble servert Kom samtidig med laksen, så den var blitt romtemperert kl 19:44 Dessert kom på duken kl 19:59 Her er menyen vi kunne velge fra Begge spiste det samme, Bilder av selve maten er autentisk, men presentasjonen er justert litt etter vanlig servering. Etter middag passer det seg med en liten powernap, og nok en gang mangler det luftdyser i C. Men sånt har jeg jo selvfølgelig sjekket ut på forhånd, så mr airblower er med. Noen har kanskje lurt på hvor tommestokken har blitt av, den ble dessverre glemt hjemme. Prøvde å finne en ny i Zürich, laget av lokalt treverk. Men det var ikke lett. Sengen på rad 4 er nok lik EVA sin med ca 2,05m. For jeg hadde god klaring fra bunn til topp. Etter en kort hvil, blir det en tur til galley for og sjekke ut snack market. Ble nå litt skuffet over opplegget! Men tok med meg litt chips. Så ble det litt salat fra Bistro menyen Og tilslutt ble det medbrakt drikke Det har hvert en fin flyvning og crewet har vært frempå ifm servering. Etter at servering var ferdig måtte det plinges noen ganger for å få oppmerksomhet. Nå er der straks landing i NYC og Norge klokken er 02:25, lokal tid her er 20:25. Ikke så ille når vi opprinnelig skulle være på gate kl 20:10.
Døren gikk opp og vi takket for samværet, kl 20:37 gikk vi ut som nr 2 og 3. En fordel med mini kabinen er at den slipper ut først pga de vil ha F pax ut fortest mulig og holder igjen de andre C pax. Springmarsj mot grensekontrollen, klarte aldri å kapre 1.plassen. Men det gjorde ikke noe, for vi kom til tom sal og kunne velge å vrake hvilken betjent vi ville ha. Jr med nytt ESTA måtte fram med fingeravtrykk, det trengte ikke jeg. Slitne som vi var valgte vi en vanlig taxi til Manhatten Kostet oss $110 og måtte gå siste del pga stengt vei. Her skal vi bo Kl 21:34 altså rett under 1 time fra flyet, til vi låste oss i på rommet Kaffe maskin var det på rommet også Utsikten Det var bare å krype til køys og lukke øya. Våknet av meg selv rett over kl 4, Da var det bare å ordne noen reisedokumenter for videre reise. Forlot hotellet kl 06 og gikk i 10 min til Penn st. Kjøpte billetter og fant toget mot Jamaica. Den turen tok 22 min, så bytte vi til Airtrain og var fremme på JFK T5 Kl 07:25 Så fra Penn til T5 brukte vi 50 min I sikkerhetskontrollen brukte vi et kvarter. Nå sitter vi ved gate å venter på neste flight.
I den opprinnelige planen skulle vi ha flydd United fre EWR. Men de valgte å flytte flyvningen med en dag, og da passet ikke det vår reiserute. Eneste løsningen ble å betale litt i overkant mye for billig billetter med Jetblue. Nå blir det en tur med Jetblue B6787 A320-200 som er 10 år gammel. Boarding startet kl 09:15 for de med prioritet. Vi var ikke blant de, men kom først av de med billigste billett. Vi hadde plassert oss på 25AB, og flyet var i utgangspunkt helt fullt. Men etter boarding complete, var fortsatt 25C ledig, så da ble det straks bedre komfort for oss på turen. Det er ikke så halvgærnt med plass Alle seter har egen touch skjerm med bra utvalg av tjenester, skjermen kan parres med telefonen sånn at tlf fungerer som fjernkontroll. Det er jo kjekt for de med korte armer. Bra 3D kart har den også. Pushback på tid og i luften kl 10:15. Snacks er gratis Det samme er alkoholfri drikke, men man kan kjøpe div matvarer. Kalkunbaguetten her koster $13 Det ble noen svinger på veien Veldig bra gratis internett Etter 3t45m flytur landet vi på SXM Så med denne flyvningen begynner våre Trueblue kontoer å fylle seg opp.
Blir base her noen dager. Osl-Nyc-Osl var en haste booking med en utgående CT. US-SXM er betal billettter, når United flyttet flyvningen vi hadde booket ble det dobbelt så dyrt med Jetblue ned, så bare den havnet på 9k for 2.
Air France hadde landet litt før oss Så da var det litt kø i immigrasjonen, fikk nå vist de den medbrakte papirhaugen og fikk nytt stempel i passer. Prosessen var unnagjort på ca 20 min. Tok beina fatt og gikk gatelangs bort til hotellet Sonesta Maho Beach. Fikk et glass når vi stod i køen for innsjekk. Rommet vårt duger fint for 2 Jr fikk sovesofaen Air Caraibes var over 2 timer forsinket og det passet oss fint, for da kunne vi få med oss den landingen. Dette var faktisk samme maskin som jeg ankom øya med for mange år siden. Etterpå kikket vi oss litt rundt på hotell område, og møtte på denne Etter en kjapp middag i buffet restauranten på hotellet ble det nok en tur bort til flystripa For å se samme fly dra avgårde. Filmet denne gangen så har bare tatt en screenshot fra filmen. Ble tidlig i seng. Vekkerklokken ringte kl 04:40, fikk i oss en kjapp matbit og er nå på vei tilbake til SXM for neste flytur.
Vi var fremme på flyplassen kl 05:16 og avgangshallen var helt tom Ifølge reglene måtte vi være på flyplassen 90 min før flyvning. Hadde tom sendt mail om det var nødvendig, og det var det. Men check-in startet ikke før kl 06:10. På BP stod det Boarding time kl 06:20 med store bokstaver. Ikke lett å stå ved gate på det tidspunktet når sikkerhetskontrollen først åpner kl 06:23. Kom oss til gate 3 på 3 min inkl passkontroll. Boarding startet kl 06:50 Nå skal vi ombord i en De Havilland DHC-6-300 Twin Otters, STOL. Vi har plassert oss på sete 1B og 1C. 1B er så å si nesten i cockpiten Glade gutter klare for avgang Rutetiden var kl 07:05, og den ble overholdt på minuttet. Her klar på rullebanen Flytiden blir beregnet til 12 min, så nå er vi på vei til Saba. Flyplassen på Saba blir ofte nevnt som verdens korteste kommersielle rullebane, Karsten Warholm ville løpt den fra ende til ende på 45,94 sekunder. Saba er en Nederlandsk kommune med spesiell status på lik linje som Bonaire og Sint Eustatius også kalt BES-øyene. Øya har 1933 innbyggere og hovedstaden er The Bottom. Saba har et areal på 13 km2 og er en stratovulkan og hadde sist et utbrudd i 1640.