Å fly med SAS på dagstur til Gdansk er billigere enn å ta danskebåten :)

Tråd i 'Hoteller og bonusprogrammer' startet av Snabelfaen, 29. april 2017.

  1. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    https://www.colorline.no/kristiansand-hirtshals/fakta

    Sett for deg at du reiser en gang i måneden for å kjøpe alkohol og tobakk på Superspeed. Hadde det ikke vært lurt å endre strategi? Er det billigere å fly med SAS til Gdansk enn det er å ta dagstur med superspeed til Danmark? Jeg tok kalkulatoren fatt og regnet på hvor mye det ville koste om jeg skulle gjøre det rare grepet å bytte ut danskebåten med dagsturer på flyet til Polen i stedet :)

    Å fly til Gdansk koster på kampanjer 884 kroner til Gdansk. Med Remeber mastercard så vil en kunne dele denne billetten opp i to enveis billetter, med 60 kroner rabatt hver vei uten måtte betale noe ekstra for enveis billett. så da blir prisen på flyet kastet ned til 664 kroner. (( https://www.remember.no/reward/rabatt/sas/ ))

    Hvis du tar regnestykket på en dagstur til Danmark så regner jeg at jeg får gratisbillett ca 50% av gangene, som betyr at jeg betaler ca 50 kroner gangen. På veien ned betaler jeg 129 kroner for en meny på den ene restauranten, også betaler jeg 299 kroner for å spise på "Catch me if you can" restauranten på turen tilbake. Så ( 50 + 129 + 299 = 478 kroner ) Dette er utgifter som ett gullkort-medlem ikke har på flyplassen da jeg kan spise i loungen :)

    664 - 478 = 186 kroner!!!

    Men vent jeg er ikke ferdig!!!

    I Polen er røyk og tobakk mye billigere, selv når du er en ærlig fyr som bare kjøper den lovlige kvoten, så vil en pakke prins koster 459 kroner på båten, mens på flyplassen i Gdansk vil den koste 337 kroner. 1 liter absolutt vodka koster 189 på Gardermoen, mens den koster 122 kroner på flyplassen i Gdansk. Det er 122 kroner billigere røyk, og 67 kroner billigere vodka :)

    186 - 122 - 67 = Minus 3 Kroner!!!! :D

    Når en i tillegg skal kjøpe litt ekstra øl, og vin innenfor den lovlige kvoten, så blir prisen enda mer negativ/positiv i den forstand at det er billigere å fly til Polen enn å ta danskebåten. Det kan derfor være en ide å bytte ut Superspeed til fordel for SAS når det gjelder harryturer. I tillegg kommer alle eurobonuspoengene du kan bruke og det er masse råd å finne angående smart bruk av disse poeng inne på https://insideflyer.no/

    Mitt økonomiske råd for grensehandlere er:

    Dropp danskebåten, ta heller Polenflyet med SAS ;)
     
    Last edited: 29. april 2017
    eventyrer, AirMags, jonss and 7 others like this.
  2. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Fra Kristansand da......?
     
  3. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, men du kan også få tilsvarende tall fra en byen der du bor antagelig. Hvertfall hvis du bor i Aalesund eller Molde. Det forutsetter at du venter på den rette kampanjen til å booke din flyging på. Fra Oslo og Bergen er det enda billigere å gjøre dette, men pass på at du får nok årlige segmenter til å holde ett Gullkort. Fra Oslo er det 26 turer i året. Det gir 46 segmenter, som nok til å beholde Gullkortet :)

    Fra Kristiansand er det 11 turer + 1 segmentet for å beholde Gullkortet :)
     
    Last edited: 29. april 2017
  4. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    og ved utenlandsopphold under 24 timer har du lov å ta med følgende av alkohol og tobakk; :confused::confused::confused::confused::confused:
     
  5. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Gdanskebåten?
     
    tobeornot999 and Robert H like this.
  6. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Gdanskeflyet :)
     
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,801
    Bonuspoeng:
    293
    26 flasker vodka å drikke i året. For en jobb det er å skaffe seg gullkort i SAS:confused:
     
    tobeornot999 and Are like this.
  8. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Du har ikke lov til å ta med noe som helst tilbake på en dagstur :)

    Men, når jeg skal fly må jeg ha tog til flyplassen... 500kr minipris
     
  9. Sebastian

    Sebastian Nytt Medlem

    Innlegg:
    47
    Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Nja, så lenge du kjøper det i utlandet og betaler avgifter i et EØS land er det bare og fylle kvota. Taxfree må du holde deg unna.
     
    milehigh liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Bra innlegg!
     
  11. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,930
    Bonuspoeng:
    293
    884 - (60*2) = 764
     
    jayeff liker dette
  12. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,983
    Likes mottatt:
    8,363
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig godt poeng! Men du må holde deg innenfor verdigrensen på 3000 kr for å unngå moms.

    Egentlig et veldig godt tips siden alkohol med avgifter i et EU land ofte er billigere enn avgiftsfrie varer på båter til Norge.
     
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ville helt klart heller fløyet til Gdansk en å tatt båten til Danmark. Blant annet forde overnatting, mat og drikke er langt billigere.
     
  14. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis en drikker 26 flasker vodka i året, så har jeg en forening å anbefale :)

    http://www.anonymealkoholikere.no/
     
    NoLimit, Nanping and chrisbu like this.
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,801
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg ser på ette som en måte å øve på til CT i F. Med de mengdene champagne jeg ser blir fortært på kort tid må jeg legge meg i trening for ikke å sove meg igjennom samtlige legs.:eek:
     
  16. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Du glemte å ta med kostnaden til og fra flyplassen i regnestykket ditt....
    I mitt tilfelle må jeg enten legge på :
    2x privatbil inkl. drivstoff og bompenger= ca 3-350 kr
    eller
    2x buss(rute og flybuss)=ca 300kr
    eller
    2x buss+ 2xtog=ca 250kr

    Vet ikke i Kristiansand men bør tas med i beregningen.....;)
     
  17. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    De fleste må vel også ut med noen kroner for å komme seg til en ferge som går til Danmark. For mindel så kan jeg parkere på jobb å gå de 5min det tar å gå til flyplassen, og bor 10 min kjøre tur unna flyplassen. Skulle jeg tatt en ferge så ville det vært mye dyrere og langt vanskelig å komme meg til et ferge leie. Tror nok jeg måtte ut med noen kroner mer en eksempelet viser da jeg må fly inn til OSL.
     
    Last edited: 30. april 2017
  18. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Det er faktisk ikke så ille. 1 liter vodka tilsvarer 25 alkoholenheter. Fordelt over 14 dager blir det ca. 1,8 alkoholenheter pr. dag. og godt innenfor Helsedirektoratets anbefaling om maksimalt tre alkoholenheter pr. dag for menn... :D:cool:
     
    milehigh, Shyneno and Fredrik81 like this.
  19. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel heller ikke lounge for SAS-reisende i Danzig, så da må du plusse på enda litt til mat.
     
  20. Snabelfaen

    Snabelfaen EBG Lærling :)

    Innlegg:
    332
    Likes mottatt:
    257
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg flyr til Gardermoen, også spiser jeg frokost der. Deretter så blir jeg vekke fra Gardermoen i snaut 4 timer før jeg lander der igjen etter å ha vært en mellomlanding på 40-50 minutter i Gdansk, før jeg flyr tilbake til Gardermoen. Så spiser jeg igjen i loungen mens jeg gjør litt kontorarbeid. Så border jeg flyet hjem på slutten av dagen for å reise hjem for kvelden. Jeg bruker ikke ei krone på mat og drikke den dagen jeg er på en flygende harrytur :)
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden