Å reise med sin firbeinte venn

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Ida, 03. mai 2014.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har to store hobbyer i mitt liv, hunder og fly. Fristelsen ble derfor for stor for å ikke skrive noen ord om det. Forøvrig bruker jeg antakeligvis ordet hund ganske ofte, men det gjelder selvsagt også katt.

Å ha hund med deg i cargorommet

Alle hunder som er over 8 kilo må sendes i cargorommet på flyene. Det finnes to cargorom på A320 og B737, framre og bakre cargo. Hos SAS oppbevares dyrene kun i framre cargo-rom, hva som er gjengs standard hos andre har jeg ikke bekjentskap med. Cargo-rommet er trykksatt nøyaktig slik som kabinen du sitter i. Temperatur og luft er faktisk den samme som du har i kabinen også, da luften resirkuleres slik at den kjøres ned i cargoen etter den har vært en runde i kabinen. Framre cargorom får også noe varme fra electronics and equipment bay som ligger rett ved siden av, så den største faren for forfrysning skjer i perioden mellom innlevering hos spesialbaggasje og fram til hunden er losset ombord. Det finnes derfor operasjonelle begrensninger på når man kan ha med seg hund, og i de kaldeste periodene kan det bli aktuelt med "nofly" for kjæledyr pga ekstrem kulde på avreisested. Det samme gjelder også ved ekstrem varme.
    Lydnivået er omtrent på høyde med det man opplever når man sitter ved siden av motoren i kabinen, det er en viss form for isolasjon i cargodøra. Burene stroppes fast og under turbulens vil de ikke bevege seg rundt.

Framre cargo sett mot oppbevaringsområdet. (Bilde tatt av meg)

Det er plass til 4 store vari-kennel bur per flight hos SAS og NAX, hos Widerøe er det max plass til 2 store bur på Q400. Prisene finner man på flyselskapenes hjemmesider, det er forøvrig verdt å bemerke seg at man betaler per billetert reise. Det vil si at man betaler ekstrautgiften for hundeburet kun én gang uansett hvor mange mellomlandinger man har. Det betyr at det er samme pris uansett om man flyr TOS-KKN direkte eller flyr TOS-HFT-BJF-VDS-KKN.

Å ha hund med deg i kabinen

Hundevalper kommer heldigvis ofte i en størrelse som er under 8 kilo, i tillegg til en rekke hunder i gruppe 9 under FCI's klassifisering, noe som betyr at du kan ha med deg hunden inn i kabinen. Det høres mer avansert ut enn det egentlig er. Det største problemet med å ha hund med seg i kabinen, er hensynet til allergikere. Som betalende passasjer er man likeverdig både som allergiker og hundeeier, og det er derfor "først-til-mølla" som gjelder. Er du hyperallergiker må du legge inn NOTAM om dette til flyselskapene, og er du hundeeier som skal ha hunden med deg ombord må du legge inn NOTAM om dette. Man må betale en ekstrautgift for å ha hund med seg ombord, dette betaler man på flyplassen på avreisedag.

Hunden skal oppbevares i en passende bag, en såkalt "sherpabag", som er en hybrid mellom en god gammal gymbag og et hundebur. Baggen skal ikke overskride målene L40xB30xH20, noe som har bakgrunn i at baggen skal passe under setet foran deg. Dette er for at hunden skal være sikret under eventuell turbulens hvor alle løse objekter går rett i taket. Man vil jo ikke at en liten valp skal bli flatklistret i et flytak, hehe. Hunden skal forøvrig være i baggen hele tiden og man skal ikke åpne den, pga allergihensyn. Det betyr ikke at det ikke finnes cabin crew som kan tillate det hvis de har en god dag, men gå helst ikke ut i fra det og ikke bli nå ikke sur hvis det ikke går å ha hunden ut av baggen :)
    Jeg har ikke møtt på noen spesielle regler om hvor man skal sitte med hund, jeg stod fritt til å velge alle seter i hele flyet både på kort og lang-distanse, selv om noen mener man skal sitte bakerst. Jeg satt på rad 06 hos SAS uten at noen reagerte på det.

Hundevalp i sherpabag på tur til den store verden.

Annet

Førerhunder, redningshunder, terapihunder og liknende får også reise i kabinen uten noe bur. Dette er fullvoksne hunder som pga deres kvalifikasjoner får reise med sin eier i kabinen. Hunder på veg til redningsoppdrag mellom Nord og Sør-Norge kan i enkelte tilfeller prioriteres, avhengig av plasser og hvor stor nød det står om.

2. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Tanken er å skape litt trafikk til bonusfeber hvis folk har spørsmål som angår dette temaet - så hvis noen venner, familie eller bekjente lurer på temaet kan dere jo linke hit :)

Henning liker dette

Del denne siden