Årets nedtur:( EDIT: opptur!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Oohbigbrain, 22. aug 2019.

  1. Oohbigbrain

    Oohbigbrain Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    Beklager å spamme forumet med svada, men følte behovet for å dele min lille erfaring som nyfrelst bonusjager.
    Startet i oktober 2018, og hadde en (i egne øyne) ambisiøs plan om å nå FlyPremium business hele verden. På tirsdag overførte jeg noen trumfpoeng jeg hadde glemt av (nåde nåde, har ikke prioritert trumf, skjønner at jeg må være litt mer aktiv der, OG sette opp fast overføring...) og kom akkurat i mål med 200043 poeng. Goodtimes! Rett inn for å finne aktuelle business billetter! Det viste seg jo ikke å være så lett... Merkverdig få billetter tilgjengelig:( Men fant til slutt noen billetter til Shanghai som passet. Herlig! God stemning, booket hotell og alt var bare bra. Skulle lest litt mer aktivt på forumet... Personlig oppmøte 2 ganger for begge på den kinesiske ambassade for å få visum?!=!=?! WTF Kina... Nå skjønner jeg hvorfor det "bare" var ledige businessbilletter til Kina, og så og si ingen andre destinasjoner:(
    Jaja, så hva har vi lært?
    - Kina vil ikke ha turister fra Norge (ihvertfall ikke de som IKKE bor i Oslo)
    - Sas Flypremium betyr egentlig null, du må være særdeles heldig og/eller tidlig ute for å sikre deg businessbilletter til attraktive destinasjoner
    - Jeg må krype til korset og skaffe meg et amex kort som heller lar meg ordne CT i StarAlliance som forhåpentligvis har større tilgang til både billetter og destinasjoner?

    Et kort øyeblikk var jeg i himmelen, i god tro på at min ambisiøse plan fungerte og at min debut på business var rett rundt hjørnet. Now, not som much;)
     
    Shyneno liker dette
  2. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, "rett rundt hjørnet" er aldri bonusbusiness-billettene hos SAS. Man må ha tålmodighet og finne noen et (langt) stykke frem i tid. Da er det muligheter..
    Evt kjøpe i eko/plus og bruke poeng til å by selvsagt! :)
     
  3. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er veldig lett å komme seg til Boston eller New York i Buisness med SAS.
     
    Shyneno and Maraug like this.
  4. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,228
    Bonuspoeng:
    113
    Personlig oppmøte bare en gang. Lang ventetid i Oslo, men det er mulig å dra til Stockholm omtrent på dagen.

    Det er også selskaper som ordner alt for deg (ikke fingeravtrykk, riktignok), men det koster penger.
     
  5. Oohbigbrain

    Oohbigbrain Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    jo takk, leste om det på forumet. ca 7000kr/stk, OG du må fortsatt møte opp;) Trur jeg venter til en annen destinasjon åpner seg;)
     
    Shyneno liker dette
  6. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,441
    Likes mottatt:
    5,402
    Bonuspoeng:
    183
    «Rett rundt hjørnet» vil ikke fungere optimalt med CT heller. Bare ta en titt på de vellykkede bookinger så vet du hvor mange starter forberedelse og posisjonering i gooooood tid i forveien.
     
  7. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,228
    Bonuspoeng:
    113
    Tror jeg betalte ca 12 for ekspressbehandling + fly t/r ARN :eek:
     
    Last edited: 22. aug 2019
    Shyneno liker dette
  8. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,547
    Likes mottatt:
    4,226
    Bonuspoeng:
    113
    Da vil man veeeeldig gjerne til Kina....
     
    Angie, drsyk, CrotchRocket and 2 others like this.
  9. Maraug

    Maraug Bonusløvinne

    Innlegg:
    189
    Likes mottatt:
    186
    Bonuspoeng:
    43
    drsyk, Gullars and jgroneng like this.
  10. Rscott

    Rscott Senior Medlem

    Innlegg:
    1,421
    Likes mottatt:
    3,228
    Bonuspoeng:
    113
    Var ifm jobb..
     
  11. Oohbigbrain

    Oohbigbrain Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    takk, er blitt klar over denne siden nå;)
     
    Maraug liker dette
  12. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,312
    Likes mottatt:
    10,117
    Bonuspoeng:
    183
    Yes, booket selv en reise mars 2020 for et par uker siden, da var det ikke noe problem hverken til Chicago eller Washington DC.
    Det vil si 2 seter ledig flere dager i uken...
     
    Fredrik81 liker dette
  13. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Fly videre fra Shanghai? Du trenger ikke visum for transit. Er masse kule steder innenfor en radius på 2-3 timer i fly.
     
    Klubba, melind and Insomnia4u like this.
  14. Oohbigbrain

    Oohbigbrain Medlem

    Innlegg:
    52
    Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    8
    interessant. name a few? sør korea? tokyo?
     
  15. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Bare å leke seg litt på google flights. For litt mer aktuelle søkeresultater, sett parameter med datoer, avreisetidspunkt på dagen og lengde.
    https://www.google.no/flights#flt=/m/06wjf..2019-09-07*./m/06wjf.2019-09-11;c:NOK;e:1;ls:1w;sd:0;t:e

    Både Tokyo, Seoul, Hong Kong, Taipei, Cebu, Kalibo og Ho Chi Minh er eksempler på byer med direktefly. Legger du på ei mellomlanding får du en drøss til.

    I tillegg kan du planlegge inntil 24t mellomlanding i Shanghai, så får dere sett litt av byen og. Jeg gjorde det når jeg var på ferie i Sørøst-Asia i vår, og syntes det funka ganske bra (fløy t/r med SAS open-jaw med retur fra PVG).
     
    ina and Finnks like this.
  16. Ombo

    Ombo Medlem

    Innlegg:
    196
    Likes mottatt:
    926
    Bonuspoeng:
    93
    Med fare for å kuppe denne tråden: Kan vi nordmenn få 24 timers visum og kan forlate flyplassen? I så fall kan man jo fly bonustur på business tur-retur Kina med SAS og besøke Beijing en ettermiddag og så booke en kort flytur videre for penger til for eksempel Seoul, Tokyo eller lignende. Hvis man kun har anledning kan ta ut bonuspoeng hos SAS altså.
     
  17. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,823
    Likes mottatt:
    2,404
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, transit visa. Er en tråd her om erfaringer rundt dette.
     
    ina, melind and Ombo like this.
  18. FlamtheAvGeek

    FlamtheAvGeek Medlem

    Innlegg:
    116
    Likes mottatt:
    398
    Bonuspoeng:
    63
    Da jeg søkte på visum i fjor til PEK (2 uker før avreise, spontantur) kom jeg til kontoret 10-15 min. før åpningstid. Da var det ikke så mange andre, og tok ca. 4-5 dager å få passet tilbake.
     
  19. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    I fare for å pirke: det er ikke et visum (derav navnet visa free transit). Ikke at det i praksis endrer noe.

    I PVG må du gå til skrankene lengst bort når du kommer til immigrasjon, fylle ut et skjema, levere skjemaet med spørsmål om reiserute før du får et klistremerke i passet som gir deg entry i inntil 24 timer. Veldig enkel prosess, og raskere enn f.eks. i PEK hvor det hele løses litt mer manuelt.
     
    Insomnia4u liker dette
  20. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Størrelsen på skuffelsen er gjerne proporsjonal med forventningene man har bygget opp, og hvis dine forventninger var basert på hva SAS selv skriver om bonusreiser og FlyPremium forstår jeg deg godt! Leser man reklamesvadaen deres med store bokstaver er det lett å få inntrykk av at man bare kan velge og vrake i reiser hvor som helst og når som helst. Slik er det jo ikke! Men FlyPremium er langt fra verdiløst! Jeg anbefaler deg å være litt mer fleksibel i hva du ønsker deg, og i tillegg vurdere å bruke poengene på annet enn IC business. Se f.eks. på hvor insane value man kan oppnå på reiser i Norge og Norden når SAS kjører 50% kampanje. Kombiner med FlyPremium og du får avbestillbare billetter i Plus for en veldig lav kostnad. Gjorde det selv i sommer og vi fløy landet rundt for veldig lav kostnad. Lykke til, og god tur!
     
    Maraug, drsyk and Sonictravel like this.

Del denne siden