Årsgebyr debet/kredittkort - krav på refusjon av gjenstående periode ved oppsigelse?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av AV83, 04. jan 2019.

1. AV83

AV83 Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    Har man generelt krav på å få refundert gjenstående "andel" av betalt årsgebyr dersom man sier opp sitt kort?
    Er det noen forskjeller vedrørende debetkort og kredittkort i den forbindelse?

Jeg vet Amex refunderer gjenstående periode (F.eks. om man sier opp et halvår etter betalt årsavgift 1700 (for det gamle Platinum) så får man refundert 850 kr), men hva om man sier opp et VISA eller MC debetkort med årsavgift 300 kr eksempelvis etter et halvår, har man da krav på å få refundert 150 kr?

Er det noen generelle regler for dette som gjør at kortutsteder ikke kan nekte å refundere gjenstående andel? Eller er det helt opp til den enkelte bank?

2. Travelhacker

Travelhacker Medlem

Likes mottatt:
    86
    Bonuspoeng:
    18
    De bankene jeg har vært innom (f.eks. Sbanken og DNB) refunderer årsavgift på VISA debetkort forholdmessig.

AV83 liker dette
  3. PetterX

PetterX Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    87
    Bonuspoeng:
    28
    Som nevnt i forrige post så er dette også min erfaring.

AV83 liker dette
  4. AV83

AV83 Medlem

Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    28
    I følge min lokale bank (tilknyttet Eika) så ble årsgebyret på debetkort trukket etterskuddsvis, jeg spurte om jeg da kunne si opp nå og bli trukket for den aktuelle perioden siden forrige trekk (i oktober), men i følge kunderådgiveren jeg snakket med måtte jeg betale for hele perioden fram til neste oktober :(
    Ikke at det betyr noe økonomisk for meg, men småting som dette er irriterende og en medvirkende årsak til at jeg kanskje bytter primærbank.

5. marekz

marekz Medlem

Likes mottatt:
    417
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vanlig at man refunderer. Svært rart at de trekker etterskuddsvis, det er jo ikke sikkert man er kunde når trekket skjer da?

Kanskje saksbehandler mente at du vil bli belastet, men ikke tenkte på at du deretter kunne søke om å få igjen, selv om det er etterskuddsvis. Det er i mange tilfeller ikke en automatikk at så skjer, men man må søke om det.

Helt enig i at det er slike irriterende småting som gjør at man ofte revurderer hele kundeforholdet.

AV83 liker dette

Del denne siden