ÆØÅ eller AE, OE, AA på flybillett bestillinger?

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Trembler, 09. juli 2017.

  1. Trembler

    Trembler Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Er så heldig å ha en Ø i navnet mitt og som oftest kjører jeg på med Ø'en.
    Nylig opplevde jeg på tur til USA at siden Ø hadde blitt O på billetten var det med nød og neppe jeg fikk reise hjem igjen siden det ikke stemte med passet.

    På passet er jo navnet mitt skrevet med Ø "øverst", men i kodefeltet nederst står det som en OE.
    Hva er korrekte måten å bestille flybilleter på?
     
  2. aboerr

    aboerr Medlem

    Innlegg:
    133
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    OE er korrekt å erstatte Ø med
     
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Når jeg har bestilt hos SAS har det som regel blitt rettet av seg selv.
     
  4. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Det er som regel en god ide å bestille flybillettene i samme format som den maskinlesbare linjen nederst i passet. Da er du safe på alle språk.
     
  5. Edin

    Edin Aktivt Medlem

    Innlegg:
    404
    Likes mottatt:
    747
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bestilte en CT-billett der Ø ble til O istendenfor OE (som i passet). Jeg ringte og ga beskjed om dette, men tilbakemeldingen var at dette gikk helt greit til Asia - og at de hadde endret passnavnet til også å gjelde O for billetten. Hva de mente med det siste aner jeg ikke, men fikk forsikringer om at det ikke skulle bli noen problem overhode på reisen.
     
  6. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    Æ = ae, Ø = OE og Å =aa er vel greit nok. Ñ = nxx var litt verre for grensevakten ved PEK da vi var forbi for noen år siden...o_O
     
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er så heldig å ha en ø i fornavnet og en å i etternavnet, og jeg kjører uten unntak oe for ø og aa for å. Noe annet ser jeg ikke poenget med å ta sjansen på.
     
  8. Trembler

    Trembler Nytt Medlem

    Innlegg:
    34
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
    Takk for alle svar, da konkluderer jeg med skrivemåten i den maskinlesbare delen er veien å gå :)
     
  9. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Kjører også med "aa" for "å", men ser at når jeg bestiller med mobilappen til SAS, hvor jeg står med "å", så blir dette til "a" på billetten/boarding pass. Har dog ikke opplevd noe kluss med dette på reiser verden rundt.
     
  10. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Har Ø i mitt etternavn og lærte allerede som ung at dette skulle erstattes med OE, aldri hatt noe trøbbel med det. Har sett at enkelte selskap, f.eks Finnair oversetter Ø til kun O. Ikke hatt noe trøbbel med det heller annet enn at jeg har opplevd at bonuspoeng ikke har kommet direkte inn i BAEC pga. det (noe som var irriterende, men løsbart).
     
  11. TElg78

    TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

    Innlegg:
    1,097
    Likes mottatt:
    1,460
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ö (skikkelug ö, ikke norsk tulle ø) i fornavnet. Så jeg er meldt in bare med o. Oe går men husk å være enhetlih. Måtte hente bagasje en gang fordi jeh glemze det på en bestilling og SAS systemet anerkjenner det ikke som samme navn
     
  12. no-backpacker

    no-backpacker www.lavfodmap.no

    Innlegg:
    526
    Likes mottatt:
    728
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har Å i etternavnet og pleide å oversette det med Aa. Da vi var i USA fikk vi problemer fordi antall bokstaver i passet ikke stemte med antall bokstaver på billetten. Det ordnet seg etter litt frem og tilbake. Etter det har jeg konsekvent brukt bare en A og har aldri blitt problemer. Hos SAS, som jeg gikk over til for 1,5 år siden, oversetter de automatisk til Aa og har ikke hatt problemer med det heller. IATA sier dog at Å = AA osv..

    Ellers er jeg ikke så glad i etternavnet mitt pga. Å'en og var redd mitt engelske og amerikanske forlag skulle kicke på det, men i Amerika og i England heter jeg fortsatt Ågotnes til etternavn... ;)

    Xxx.
     
    RoadKing liker dette
  13. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Skriv navet ditt på billetten som det står i passet. Under bilde ditt står dette som leses av i en maskin. Navnet ditt og en masse tall og <<<<<<<<<
    Skriv navet ditt slik det står der. Der blir Ø til OE, da får du ingen problemer i USA.
     
  14. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Har heller aldri hatt trøbbel med ø i ettternavnet. Har egentlig aldri tenkt på det for å være ærlig
     

Del denne siden