Ødelagt for alltid - En F-reise til NZ via Tokyo og Singapore

Tråd i 'Reisebrev' startet av sness, 18. des 2018.

  1. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Da er det gjort. Vår første CT-reise i F er gjennomført, og jeg kan meddele at det aldri vil være aktuelt å fly IC i økonomi igjen. Takk skal dere ha ;)

    Det blir ikke noe omfattende reisebrev, men dere skal få en liten rapport fra vår reise:
    TRD-OSL SK Plus
    OSL-FRA LH C
    FRA-HND LH F 747-800
    HND-SIN SQ C 777-300ER
    SIN-AKL SQ F A380
    AKL-SIN SQ F A380
    SIN-CPH SQ F 777-300ER
    CPH-TRD SK Plus
     
    ina, dkvt, pgaa and 28 others like this.
  2. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Kort fortalt booket vi turen i februar da det var SQ F frislipp og vi sikret oss SIN-AKL samt AKL-SIN-CPH i F. Da hadde vi nylig tjent opp nok poeng så det føltes som at vi var ganske heldige med timingen. Hadde opprinnelig rute via BKK i TG C til SIN, men da jeg fikk treff på EF om LH C FRA-HND i mars og skulle booke kunne en hyggelig svenske (Mikael, kanskje) fortelle at han fant ledige seter i LH F. Det ble hektisk med å få denne booket da jeg satt i et taxende fly på OSL som skulle videre til EWR. Mikael forsto hastverket og var effektiv med å gjennomføre bookingen. Aner ikke hvor mange ganger jeg leste reiseruten i SAS-appen på denne flighten, men det var nok ikke få.
    [​IMG]
     
    Last edited: 18. des 2018
    LN-FHU, DanH, Earl and 26 others like this.
  3. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    TRD-OSL SK Plus
    Grytidlig start. Hadde selvfølgelig valgt å reise tidlig for å få mest mulig tid i FCL/FCT. Kort transfer i OSL, men tittet innom gullstua en snartur - mest fordi følget ikke hadde vært der før.

    OSL-FRA LH C
    Lite å skrive hjem om her. Angret på at jeg spiste røkelaksen. Vanlig buss til terminal ved ankomst. Stemmer det at man får limo-service? Vi ble ikke informert om dette i alle fall.
     
    DanH, Kristian, Xflipper and 2 others like this.
  4. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    FCL i FRA
    Hadde ikke forberedt oss godt nok, så visste ikke hvor vi var eller hvor vi skulle, men tyskerne hadde skiltet mot FCL - så ingen fare. Her ble vi ble hyggelig fortalt at vi var på innenlands FCL, og de foreslo at vi gikk videre. Etter en rask titt (champagne) fulgte vi Fraulines råd og fant FCL B (tror jeg det var). Fin utsikt og fantastisk fuglekikking i det søsterflyet til vår senere flight taxet ut. Vi hadde opprinnelig tenkt å leie Porche, men valgte å droppe dette på grunn av det beryktede AVIS-gebyret, og råd om at man fort kan trenge 7 timer i FCL/FCT. Jeg var ivrig på å sjekke ut FCT, men følget ville kikke i butikkene først (jeg vet) så jeg beveget meg til loungen hvor jeg fikk nytt boardingkort og beskjed om at vi ville bli kjørt til flyet. Jeg så mitt snitt til å fortelle hvor glad jeg er i porcher og Fraulein skulle gjøre så godt hun kunne. Siden vi var sikret limo-service til flyet bestemte vi oss for å droppe FCT denne gangen. Angrer ikke på det, selv om det hadde vært gøy å ha vært der. Og som tiden flyr når man koser seg. Uviss mengde champagne, en dusj, to badeender (sorte), god mat og noe rød og noe port vin senere kom Fraulein og sa at Porchen var klar. Vi skulle kjøres i Panamera, og siden de andre som skulle til samme fly skulle ta minibuss, og vi ikke kunne ha noe av misunnelig blikk ble vi eskortert ned før de andre. Det er noe speselt med å bli kjørt i Porche Panamera til flighten. Vi hadde allerede begynt å bli vant med å reise i luksus. En veldig hyggelig opplevelse, som desverre var over alt for fort. Alt i alt var vi veldig fornøyde med opplevelsen LH ga oss på bakken i Frankfurt. 7 timer er ikke for mye i FCL.
     
    chrt, drsyk, Bolle and 18 others like this.
  5. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,945
    Likes mottatt:
    3,902
    Bonuspoeng:
    113
    Velkommen i klubben! Forsøkte oss på SAS Plus til Asia og det var så ille at vi måtte oppgradere returen:p Og du har helt rett, 7 timer er ikke for mye FCL/FCT:cool:
    Kjekk lesning så langt, men nå gleder jeg meg til bilder;)
     
  6. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,645
    Likes mottatt:
    7,630
    Bonuspoeng:
    183
    Enig!

    Pics or it didnt happen;)
     
  7. pineapple_juice

    pineapple_juice Aktivt Medlem

    Innlegg:
    368
    Likes mottatt:
    588
    Bonuspoeng:
    93
    Det skulle ha stått en sjåfør med gult First Class/HON-skilt på bakken da dere gikk av flyet... Purser skal vel også ha oversikt, så du får beskjed før du forlater flyet.
     
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,752
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk ingen beskjed før jeg gikk av flyet.
     
  9. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Takk! Kommer noen bilder.
    Kan ha stått noen der, men vi så det i så fall ikke. Ingen beskjed fra purser.
     
    Xflipper liker dette
  10. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Obligatorisk skrytebilde?
    [​IMG]
    Fuglekikking.
    [​IMG]
    Baren.
    [​IMG]
    Noe kjøtt og noe rødt. Spiselig.
    [​IMG]
    Bussen.
    [​IMG]
    Fuglen.
    [​IMG]
     
  11. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra! Keep it coming.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Vi fikk heller ikke beskjed fra purser, men bilen og sjåføren med skilt med navnene våre på, stod så klin inntil flytrappa at det var umulig å ikke se.
     
    Kristian liker dette
  13. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Går ikke på samme smellen neste gang!
     
    RoadKing and Kristian like this.
  14. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    FRA-HND LH F (1A og 1K)
    Ble godt mottatt og vist til setene der vi ble servert nøtter, champagne, pysj, tøfler og amenity kit med kremer, øreplugger og sokker uten hæl. Pysjen var myk, men imponerte ikke noe særlig utover det. Har dog skjønt at pysjens viktigste rolle er å holde skjorta fri for førsteklassejus, og jeg liker virkelig konseptet med å få utdelt pysj på en slik flytur. Håper de revurderer fargevalget.

    Etter et 7-timers kurs i champagnesmaking i FCL måtte ny lærdom tas i bruk og Grand Siècle Grande Cuvèe ble så klart grundig vurdert. Maten var litt varierende, men stort sett god med kaviaren som høydepunkt. Følget, som ikke bør få i seg laktose var også fornøyd med mat og service.

    Har lest om flere som har vært veldig fornøyde med senga ombord hos LH F. Vet ikke om det er ulike seter i ulike flytyper eller om det er forskjell på setene i ulike 747-800, men senga imponerte desverre ikke. Den ble flat og fin, men madrassen var ikke tykk nok til at jeg ikke kjente formen på setet og det føltes derfor fortsatt som å ligge i en stol. I tillegg var kabinen alt for varm. Setestyringa sviktet to ganger og kaldstart måtte til. IFE føltes ikke veldig responsivt men utvaget var greit. Hvor gamle er disse kabinene?

    Alt i alt en bra opplevelse, med rom for forbedringer. Servicen var upåklagelig, men bakkeopplevelsen overgikk uten tvil opplevelsen i lufta.
     
    jgroneng, Are, DanH and 7 others like this.
  15. Boleole

    Boleole Aktivt Medlem

    Innlegg:
    378
    Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    Hva gjør man hvis det ikke står noen der? Venter??
     
    RoadKing liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Begynner å gå, da får du garantert privat skyss :D
     
    tommy777, jgroneng, DanH and 8 others like this.
  17. sness

    sness Medlem

    Innlegg:
    178
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    HND og ANA Lounge
    Ved ankomst ble vi møtt velkommen av en representant fra Lufthansa som hadde skilt med våre navn på. Hun kunne fortelle at bagasjen vår var sjekket inn videre til AKL og at alt var i orden. Litt overrasket over at servicen stoppet her. Ble ikke hjulpet videre, men kom oss relativt kjapt gjennom imigration, til tross for at vi havnet i køen sammen med resten. Mulig det fantes en priority lane her, men køen gikk ganske kjapt så vi tok oss ikke bryet med å gå ut av den.

    En lang reise, med lite søvn og mye champagne satte sitt preg på kvelden i Tokyo, men fikk sett oss litt rundt og spist skikkelig Ramen før vi tok kveld. Tokyo (og Japan) har definitivt havnet på lista over steder som må besøkes igjen.

    Morgenen etter tok vi Monorail tilbake til HND. Ingen kø ved innsjekk, men de brukte lang tid på å verifisere at bagasjen var på riktig vei, og på å forstå antallet kolli siden våre 3 kolli hadde 6 tags - to tags hver henholdsvis merket til HND og AKL. Godt ment, men det gikk ut over tiden vi hadde til rådighet i loungen. På boardingkortet var det invitasjon til ANA Lounge og vi fikk også boardingkort til SIN-AKL i SQ Suites samt gullbilletten til The Private Room.

    Prøvde oss på ANA Suite Lounge (siden vi hadde ankomst i F for under 24t siden). Skjønte at de ikke forsto hva jeg mente da jeg forklarte og viste fram boardingkortet fra LH F, og orket ikke krangle. Vi hadde ikke mye tid uansett.

    ANA Lounge var helt grei. Mye folk gjorde at det tok litt tid å finne sitteplasser og det var rimelig trangt rundt buffeten. Spiste nudler fra nuddelbaren - godt. Angret litt på at jeg ikke prøvde å krangle oss inn i ANA Suite Lounge.

    Ved gate var boarding så vidt i gang og priority boarding så ut til å fungere fint da vi seilte inn sammen med resten av businessclass.
     
    Last edited: 04. jan 2019
  18. Markal

    Markal Senior Medlem

    Innlegg:
    544
    Likes mottatt:
    743
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror du må fly ANA F for å få tilgang til deres first lounge. Vi fikk i hvertfall ikke tilgang der da vi fløy LH F og videre med ANA C.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Dere hadde SQ til Tokyo og ikke Lufthansa?
    Hvis det var Lufthansa så er det overraskende å høre at representanten som møtte dere ikke gjorde mer. Hun som møtte oss fulgte oss hele veien til toget.
    Det stemmer forøvrig at de ikke har fasttrack.
     
  20. hardlanding

    hardlanding Nytt Medlem

    Innlegg:
    27
    Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    3
    Gøy å lese! Heftig med Porsche! Går ut i fra at FCL er First Class Lounge, men hva er FCT?
     

Del denne siden