17 000 km for å spise tapas i LH C/F, SQ C/F og OS C

Tråd i 'Reisebrev' startet av petnwil, 17. nov 2019.

  1. petnwil

    petnwil Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    312
    Bonuspoeng:
    48
    Ka me dinna restauranten på New Zealand da, skakje bare dra tilbake dit?

    Tidlig i vår samlet vi troppene igjen og begynte å planlegge årets tur med fjorårets to turer
    https://insideflyer.no/forums/threads/hva-feiler-det-dere-da.12006/
    og
    https://insideflyer.no/forums/threads/hvordan-bli-singel-på-et-blunk-lh-f-x-2-sq-f-x2-sq-c.12361/ friskt i minne. @Jonkebassen saumfarte ledigheten og vipps var tur til Jakarta i TG F og SQ C/F med avreise i november booket.

    Tiden gikk sakte frem mot november, og da TG bestemte seg for equipment change slik at vi mistet F på BKK-CDG ble stemninga noe lunken. Et par runder i tenkeboksen og sjekk av andre muligheter førte til at vi kansellerte turen i påvente på at noe annet spennende skulle dukke opp.

    Plutselig var vi midt i oktober og reiselysten var på rask stigende kurve. Reiseleder hadde aktivert samtlige varsler og det ble dagelig diskutert om de ledige destinasjonene var aktuelle. HKG eller SIN så lenge ut til å
    bli oppholdsstedet, men plutselig gikk det en jævel i @Jonkebassen “Vi skal ikkje bare dra til Waiheke igjen da? @Keikrem har jo ikke vært der”. Til info er Waiheke en øy like utenfor Auckland.

    Jeg tente på alle plugger! Minnet om muggene med sangria og tapasen på Casito Mira fikk øynene mine til å lyse opp den mørke høstkvelden.
    IMG_5202.jpg


    Dermed ble varsler på aktuelle reiseruter aktivert og for 10 dager siden var ruten i boks:
    OSL - FRA / LH859 / C / A320
    5 timer i FCT
    FRA - PEK / LH720 / F / A340-600
    23t og 15min i PEK
    PEK - SIN / SQ805 / C / 777-300ER
    7t i SIN
    SIN - AKL / SQ285 / C og F / A380
    6d i AKL
    AKL - SIN / SQ286 / C / A380
    SIN - PEK / SQ800 / C / 777-300ER
    PEK - VIE / OS064 / C / 76W
    VIE - OSL / OS331 / C / A319


    Med 5 timer i FCT håper vi Stavros i baren byr opp til dans med espresso martinis og whiskeysmaking.
    Håper å få med oss et par badeender hver i juleedition selv om ryktene sier at badekaret er ute av drift.

    Siden vi ikke rakk å se Den forbudte by i Beijing i fjor er planen å se den nå.
    Vi har booket New World Beijing Hotel som ser ut til å ligge sentralt i forhold til hva vi ønsker å få med oss.
    Regner med det meste av dagen kommer til å gå med på å se oss rundt i området Den himmelske freds plass og i det keiserlige palasset.

    Med 7 timer i Singapore hiver vi oss i en Grab (Singapore´s Uber) inn til byen for å strekke på beina, spise satay og hydrere i 30 grader før vi hopper ombord hos SQ i retning Auckland.

    I fjor var det mer som en svipptur å regne de 3 dagene vi var i Auckland, derfor har vi utvidet til et 6 dagers opphold.
    Vi har valgt M Social og Cordis Hotel til å oppbevare bagasjen og fighte jetlaggen på (en kamp vi tapte sist da vi våknet i 4 tiden på morgenen og var i seng før kl. 20). Jeg håper og tror vi skal klare å avklimatisere oss noe bedre denne gangen.

    New Zealand krever nå at man må søke NZeTA (New Zealand Electronic Travel Authority) på forhånd. Som de sunnmøringene vi er lastet vi ned mobilappen som ga oss noen dollar i avslag. 44 NZD pr. pers. Appen var veldig grei å bruke: Du scanner passer og sjekker at skjemaet med data fra passet ditt blir korrekt utfylt - i mitt tilfelle måtte jeg korrigere på fødselsnr som hadde fått noen ekstra siffer. Deretter svarer du på 5-6 enkle ja/nei spørsmål.
    Etter noen få timer dumpet godkjent status inn på mail. Jeg har ikke forstått hensikten med dette siden vi må søke om visa-on-arrival ved ankomst Auckland.

    Utenom en tur til Waiheke Island og bord booket på The Sugar Club i Sky Tower etter tips fra @Ruby er aktivitetsplanen vidåpen.
    Piha Beach, Mission Bay og Auckland War Memorial Museum er noen av alternativene.

    Avreise er førstkommende torsdag og vi går for en semi-live oppdatering underveis!
     
    Last edited: 18. nov 2019
    Upsaker, snartur, sunshine and 32 others like this.
  2. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,212
    Likes mottatt:
    17,271
    Bonuspoeng:
    293
    Spennende! God tur :)
     
    petnwil liker dette
  3. ArthurDent

    ArthurDent Veteran

    Innlegg:
    1,701
    Likes mottatt:
    5,876
    Bonuspoeng:
    183
    Flott tur det!. Det er T-6 d til min tur til AKL hvor selve flyturen blir en vesentlig bit. Med en "soft spot" for "Lord of the rings", skal jeg ha med meg en tur til Hobbiton, og har booket en dagstur dit, en combo med tur til geotermisk/varme kilde -område, også. Jeg har også en hopp på hopp av -tur hvor jeg skal "lære meg byen" ankomstddagen.
     
    drsyk and RoadKing like this.
  4. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur:)
     
    petnwil liker dette
  5. Keikrem

    Keikrem Nytt Medlem

    Innlegg:
    8
    Likes mottatt:
    17
    Bonuspoeng:
    3
    Last edited: 18. nov 2019
    Jonkebassen liker dette
  6. petnwil

    petnwil Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    312
    Bonuspoeng:
    48
    Takk til dere begge :)
     
  7. petnwil

    petnwil Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    312
    Bonuspoeng:
    48
    Hvilket geotermisk-område skal du til, rundt Rotorua?
     
  8. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    492
    Likes mottatt:
    3,806
    Bonuspoeng:
    93
    Med vinterdepresjonen i anmarsj var det en sann fornøyelse å tikke inn bonussete etter bonussete hos Tallinn. Med strengere regler og strengere tone var det en glede å kunne lure inn en SIN via PEK både på utreise og retur.

    Som vår eminente team leder har skrevet i innledningen har det vært litt bonanza for å få kabalen til å gå opp. Ikke at jeg klager. Det fører nemlig til at jeg får sneket inn to besøk i TPR og to turer i SQ F.

    Har i det lengste håpet at LH skulle åpne seter første desember, men det var for mye forlangt. Det fører til at endelig rute for min del står seg slik.

    map.gif

    OSL - FRA / LH859 / C / A320 / 09.50
    5 timer i FCT
    FRA - PEK / LH720 / F / A340-600 / 17.00
    23t og 15min i PEK
    PEK - SIN / SQ805 / C / 777-300ER / 08.45
    7t i SIN
    SIN - AKL / SQ285 / F / A380 / 22.25
    6d i AKL
    AKL - SIN / SQ286 / C / 777-300ER / 01.15
    SIN - PEK / SQ800 / F / 777-300ER / 01.10
    PEK - VIE / OS064 / C / 76W / 12.20
    VIE - OSL / OS331 / C / A319 / 20.50

    Setevalgene ser slik ut:

    Untitled.jpg

    Turen forfatter seg over 44.000 km fordelt på 10 reiser. Lengste flygningen er SIN-AKL som er rundt 8.500 km hver vei. Dobbelt så lang i avstand som Europa - PEK, men cirka samme lengde på flyturene.

    Det har vært tyvtittet litt i menyene til SQ Book the Cook og her er valgene jeg falt på:

    Untitled1.jpg

    Dersom noen tilfeldigvis flyr FRA - PEK i de mindre hellige klasser i morgen er det vel muligheter for å gjeste inn.

    Foreløpig står LH859 til å parkere ved gate, nærmere bestemt A15. Det gir oss et par steg på helse-appen, en kjapp tur innom FCL før vi trasker videre til FCT.

    Menyen mellom FRA - PEK ser slik ut:

    https://lh-menu.de/en/download/2019--11-12/F/720/1

    Ellers er det meldt om strålende sol, høy champagneføring og solbrente skuldre.

    Håper dere følger oss på ferden.
     
    Upsaker, paron, Frink and 16 others like this.
  9. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    3,328
    Bonuspoeng:
    113
    Moro, Austrian C på langdistanse ser vi ikke veldig ofte, tar gjerne en grei beskrivelse av det strekket. God tur!
     
    jgroneng and petnwil like this.
  10. petnwil

    petnwil Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    312
    Bonuspoeng:
    48
    Takk! Det skal bli - er du heldig kommer den fra tre forskjellige perspektiver.
     
    Darkcho liker dette

Del denne siden