Når man først har havnet på bonuskjøret blir verden en helt annen. Da vi startet å planlegge årets sommerferie var det tilgjengeligheten for bonusbilletter med SAS Business som endte med å bestemme reisemålet. Da vi i August i fjor sjekket tilgjengeligheten for bonusbilletter i perioden mai-juni 2017 så vi raskt at det var mye ledig til både Beijing og Shanghai. Siden det er én time lengre flytid til Shanghai var valget enkelt, og vi booket følgende reise: 25. mai 2017: OSL-CPH i SAS Plus 25. mai 2017: CPH-PVG i SAS Business 12. juni 2017: PVG-CPH i SAS Business 12. juni 2017: CPH-OSL i SAS Plus For denne herligheten måtte vi ut med 100 000 EB-poeng, én Companion Ticket og 1 160 kroner i skatter og avgifter for to personer. Vi bestilte alle hotellene på forhånd hos hotels.com via Viatrumf med American Express kredittkort. Siden vi ikke bor så mye på hotell utenom feriereiser er dette beste løsning, og hvem kan egentlig takke nei til trippel-dipping? Her opptjenes bonusovernattinger hos hotels.coms kundeprogram, trumfkroner hos Viatrumf, samt EB-poeng hos American Express og for å toppe det hele teller jo kjøpet med på opptjeningskravet til neste Companion Ticket. Vi endte opp med følgende reiseplan i Kina: 7 netter i Shanghai Lyntog Shanghai-Beijing 6 netter i Beijing Lyntog Beijing-Hangzhou 3 netter i Hangzhou Lyntog Hangzhou-Shanghai 1 natt i Shanghai Dette var vår første reise med SAS Business, og vår første reise til Kina(hvis man ser bort fra Hong Kong som jeg besøkte i 2008). Følg med videre på reisen i Marco Polos fotspor
Spennende opplegg med høyhastighetstog mellom kinesiske storbyer (hvor mulighetene til EB vel er begrenset).
Blir spennende å følge! @SAJblue hvor mange EB poeng endte du opp med å tjene? Tenker da uten utgifter på selve reisen...
Vi ankom Gardermoen i god tid før vår avgang. Da damen i innsjekk spurte hvor vi skulle fly greide jeg å si Beijing, før reisefølget kom med riktig svar som var Shanghai. Da svarte hun med et glimt i øyet "same same, but different". Morsomt, og en fin start på turen. Sjekk inn gikk kjapt, og bagasjen ble sendt. Vi hadde valgt seter på forhånd, så ingen tilfeldigheter her. Neste stopp var fast track i sikkerhetskontrollen. Siden det var utenfor rushtiden og Kristi Himmelfart var det generelt korte køer i sikkerhetskontrollen. Vi gikk i fast track fordi det er litt gøy, men det var ingen tid å spare for de slapp inn folk fra de uvaskede masser i samme sluse. Så egentlig fullstendig bortkastet. Det er jo trist for SAS at de betaler for en slik tjeneste når leverandøren kløner det til. Det har blitt veldig fint etter oppussingen og utvidelsen på Gardermoen, jeg synes noe av "storheten" er tilbake igjen. Nok om det. Vi tok ut en neve yuans i minibanken for å ha noe lommepenger ved ankomst. Det er jo supert at DNB tilbyr yuans her, men vær oppmerksom på at kursene er meget dårlige her(det gjelder for så vidt all valuta på Gardermoen). Neste stopp var SAS business lounge (hverken jeg eller reisefølget har status hos SAS). Jeg liker den innerste delen av business lounge best, her er det oftest god plass og rolig. Men i dag hadde SAS tenkt at nettopp denne delen ikke skulle brukes av passasjerene, men av de ansatte. Det var satt opp sperrebånd og rigget til 60-årsfeiring av en eller flere ansatte. Jeg støtter for så vidt at man har slike markeringer, men synes det er hårreisende når det går på bekostning av kundene. Jeg kan egentlig ikke forstå at man ikke har kundens opplevelse i fokus, og ikke sin egen. Her ser dere hvor sperrebåndet var satt opp. Alt innenfor var reservert til 60-årsfeiringen: Det var ikke pølser i loungen, kan hende det var på grunn av at det var Kristi Himmelfart. Noen som vet om de fortsatt serverer pålser på torsdager? Det var mye trafikk av ansatte gjennom loungen, da de gikk til og fra arrangementet sitt, samt at de var ute i loungen og hentet kaffe. Det virket som at bemanningen var på lavt nivå, måtte etterlyse vanlig brød slik at jeg kunne spise en brødskive. Et par glass vin fra tappetårnet hjalp på stemningen, og snart var det tid for å gå til gate. Dato: 25. mai 2017 Flight: SK 1471 OSL-CPH Avgangstid: 15:10 Flytype: Boeing 737-883 Reg. nr: LN-RPO "Thorleif Viking" Her står flyet ved gate: Enda et bilde av LN-RPO ved gate: Flyet ble levert til SAS i august 2000, men har vært flere år i utlendighet hos blant annet "Air One" og "Moskovia Airlines". Vi hadde valgt sete 2A og 2C i håp om at det ikke skulle komme noen i 2B. Men håpet brast, og jeg flyttet/byttet meg til 2B når det dukket opp noen som skulle sitte der. Flyverten virket noe stresset under ombordstigningen, men tror det var noe catering på avveie. Det kom løpende noen med armene fulle av polarruller som skulle være med. Når disse var lastet var det klart for å legge fra kai. Obligatorisk bilde av benplassen: Obilgatorisk bilde av gardinen som SKAL være lukket så mye som mulig: Vi stod over polarrullene, og valgte hver vår drikke med potetgull. Her skal SAS få en stor pluss for samarbeidet de har med Mikkeller, ølet er rett og slett supert! Det er også supert at de varierer med forskjellige typer fra sesong til sesong. Mikkeller Plane Ale og potetgull: Reisefølget gikk for hvitvin og potetgull: Dette er en kort flyvning, og før vi visste ordet av det landet vi på Kastrup. Alt i alt en grei flyvning, selv SAS kom ut litt skjevt med Lounge-episoden. Fortsettelse følger (men ikke i dag)!
Hei, tenker du på hotellene? Jeg har ikke regnet på det, men kan godt gjøre det hvis det er av interesse
Totalt kom hotellene på 13 903 kr for 17 netter, alle uten frokost. Dette gir en snittpris på 818 kr pr natt. Vi bodde på helt greie hoteller som "Pullmann" og "Park Plaza". Ikke noe luksus, men god standard. Dette gir følgende uttelling: 672 trumkroner fra Viatrumf = 9 330 EB-poeng 2 660 Eurobonuspoeng fra Amex 1,7 bonus-overnattinger hos Hotels.com rewards til gjennomsnittlig verdi 700 kr 13,9 % av omsetningskravet for neste Companion ticket
Vi landet på gate B9 på Kastrup, så det var ikke så altfor langt å gå. Jeg har et inntrykk av at det er mange som synes dette er en super-duper flyplass. Det synes ikke jeg. Den er helt OK, men ikke noe mer. Det er lavt under taket i pirene, og generelt trangt i handlegaten. Men nok om det, vi gikk direkte til SAS Business-loungen. Her var det heller ingen pølser, men det gjorde strengt tatt ikke så mye siden det ble nok mat på neste flyvning. Deler av loungen bærer (fortsatt) preg av at det spares på vedlikehold, og at noe oppussingsarbeid hadde vært en lur ide. Spesielt toalettfasilitetene er slitne.Etter noen slurker med drikkevarer tuslet vi gjennom passkontrollen og ut til gaten vår. Det er lavt under taket på Kastrup: Det trengs vedlikehold i SAS Business lounge på Kastrup: Dato: 25. mai 2017 Flight: SK 997 CPH-PVG Avgangstid: 18:40 Flytype: Airbus A340-300 Reg. nr: OY-KBA "Adalstein Viking" Vi var først ombord i flyet. Og WOW, bare WOW. Businesskabinen er rett og slett veldig veldig fin. Det er rene linjer og stilfullt. Fargevalget på interiøret er fantastisk. Her har SAS gjord en super jobb! Kunne fortsatt med superlativene en god stund til kjenner jeg. Vi ble ønsket hjertelig velkommen, og geleidet til setene våre, 1D og 1F (setekart hos seatguru: https://www.seatguru.com/airlines/SAS_Airlines/SAS_Airlines_Airbus_A340.php). Det er god plass på rad 1, meget god plass. Håndbagasjen må legges i hattehylla over setet da det ikke er lagringsplass i selve setet, men hva gjør nå det når man har en hel hattehylle for seg selv? Det er også god plass til å legge fra seg løse gjenstander i setehyllen. Velkommen ombord i vår flotte kabin: Kabinen sett forfra: God benplass, meget god benplass: I tilfelle man skulle glemme hvor man er: Det var lagt frem teppe, pute, madrasstrekk, amenity kit og slipperser til oss, samt at høretelefonene hang klare. Vi ble raskt tilbudt velkomstdrikk, og begge gikk for champagnen. Samtidig ble menyene delt ut. Høretelefoner: Innhold i amenity kit: Det ble klart for avreise, og heldigvis kom det ingen med spedbarn i sete 1H, som er eneste setet i Business Class med mulighet for å henge opp spedbarnskøye. Push-back var 18:47. Overhørte personalet, og det var totalt 179 passasjerer ombord, som gir et belegg på omtrent 70 %. I business var det folk i 26 av 40 seter. Jeg tok aldri turen bak til de uvaskede masser for å sjekke tilstandene der. Sete 1H stod tomt: Menyen hadde Norgestema på forsiden: Innsiden ser slik ut: Etter en drøy halvtime kom besetningen rundt med varme kluter. Deretter var det klart for varme nøtter og drikkeservering. Jeg bestilte øl, nærmere bestemt en Wing pin series "spontaneous hop" fra Mikkeller. Dette er en ordentlig god sur øl. MEN, de er gjerrige på den. Fikk en liten slump i et glass bare. Bildet under er tatt før jeg drakk av glasset. En slump med øl: Etter en stund ble det delt ut bestikk, brød og ny runde med drikke. Denne gangen gikk jeg for Champagne. Like etter kom forrettene ut, sirlig presentert på traller. Valget fallt på gravlax og salat ved siden av. Salataten ble mikset og lagt i skål fra tralla, noe som var veldig delikat. Jeg kan røpe allerede nå at jeg synes denne tralleserveringen er mye bedre og mer effektiv enn hos de selskapene som henter hver porsjon fra galley. Måltidet fallt absolutt i smak hos meg. Bestikk-O-rama: Et noe uklart bilde av forretten, minus brødet som jeg allerede hadde spist: Til hovedrett valgte jeg Baked cod og et glass rødvin. Torsken har veldig god konsistens og måltidet smaker godt. Det er litt i overkant med saus, men denne ligger heldigvis på siden så man kan velge om den skal konsumeres eller ikke. Hovedrett: Ost, dessert og drikke ble så servert samtidig. Ostefatet bestod av to oster, en greddost-liknende og en kraftig hvit. Kanskje litt kjedelig ostefat, savnet en god blåmuggost eller tilsvarende. Husker ikke hvilken som er hvilken. Jeg fikk også en boks med pistasje-is og et glass med deilig portvin. Ost, is og portvin: Da alt vart spist og ryddet bort var det gått ca 2,5 timer fra push-back. Jeg var god og mett, og rundet av med en riktig så god whiskey(muligens ble det to) mens jeg så LALALand. IFE på SAS er litt bob-bob. Det er latterlig dårlig utvalg av serier, med 1 til 3 episoder av hver. På filmsiden er det noe bedre, da det er totalt 70 filmer av forholdsvis god kvalitet. Det var ikke vanskelig å finne filmer jeg hadde lyst til å se i alle fall. Forsettelse følger...
Jeg kan ikke se at betjeningen tar runder med vann etc, men de går rundt et par ganger og sjekker at alle har det de trenger. De fleste sover uansett på dette tidspunktet, så jeg synes det er en fordel at fottrafikken holdes til et minimum. Etter LALA-Land er det på tide å køye litt. Jeg sover godt et par timers tid, men har satt alarmen på så jeg ikke skal sove bort hele turen. SAS holder hele tiden temperaturen på et behagelig nivå, heldigvis ikke noe badstu-tendenser. Dette skal de få pluss i boken for! Frokosten er god. Noe serveres ferdig på brettet, noe velges fra "buffet-tralla". Drikker vann og kaffe, har liksom ikke lyst på noe annet. Frokost(har nok spist litt fra fruktskålen før jeg husket å ta bilde): Sjekket ut self-servicebaren underveis, men glemte å ta bilde. Her var det flaskevann, rødvin, hvitvin, noe frukt og godteri samt de deilige Anton-Bergsjokoladene som SAS nå dessverre har faset ut. Tipper de serverer restlageret av Anton Bergs i self service(dette er jo tross alt den beste sjokoladen SAS har servert, meg bekjent). Rydding av kabinen startet 35 minutter før landing, men det gikk ennå et drøyt kvarter før skiltet med fest setebeltet ble aktivert. I mellomtiden rakk jeg å pusse tennene. Tannpuss: Før vi visste ordet av det hadde vi landet, og det var klart for nye eventyr. Farvel, kabin i verdensklasse: Alt i alt er jeg strålende fornøyd med turen. Kabinen er super og besetningen var super. Jeg så i alt 4 stykker som jobbet i C, Av disse var det én fra Kina, én fra Finland, én fra Sverige og én fra Danmark. Denne gjengen passet godt på oss hele veien, og sørget for at vi hadde alt vi trengte. Og de var serviceinnstilte og smilende hele veien. Rett og slett en besetning i verdensklasse! Til tross for noen mindre "skjønnhetsfeil" som at lyspæren i taket over meg var gått, og at reisefølgets lyspære i taket slo seg på av seg selv flere ganger samt et tynt utvalg serier i IFE vil jeg gi SAS Business terningkast 6 for denne turen, og vil absolutt anbefale SAS Business til alle andre. Forsettelse følger snart jeg rekker det
Får alvorlige abstinenser av dette her!! Veldig kjekk lesning, keep it coming!! Mulig jeg må legge inn bud på oppgradering til biz på turen til HK til nyttår..
Flott reisebrev (så langt?). Gjør at jeg gleder meg enda mer til jeg selv skal fly biz fra CPH til PVG i juli! Keep it comin'!