Ringte til Amex sitt 800 nummer fra Spania og det nå at mine 8 min kostet 163kr. Tenkte det var flere en meg som ikke var klar over at det var så dyrt. Det verste er at en samtale som kunne tatt 2-3min dro ut da han skulle selge meg boliglån.
E etterpå klokspensånd så burde jeg kanskje det. Var ikke klar over at 800 nummer skulle koste noe ekstra fra Spania etter 15 juni. Så jeg kjørte nummeret jeg hadde lagret.
Det er en rekke nummere og tjenester som ikke er omfattet av "free roaming". Jeg oppdaget at hos meg så koster det penger å ringe til Sverige fra Norge (mobil), men om jeg ringer Sverige fra Spania så er det gratis.
Det er helt stupid at det skal koste mer å ringe fra Norge til land b enn med et norsk nummer fra land b til land c eller hjem til Norge, som er gratis om en har fri bruk... Blindsone kaller jeg det, og har røket på en liten en der. Forbrukerrådet ville ikke se på det, måtte visst klage til forbrukerombudet. Får litt sånn "neste skranke, takk" følelse av sånne svar. Oh well, plenen er nyklipt, hjemmebrygget står i kjøleskapet og sola skinner. God helg
Det er jeg fullt klar over. Å ringe hjem er gratis og ringe til Spania via Norge er gratis. Å ringe fra Norge til Spania er ikke gratis. Ikke det at jeg helt ser poenget med at man må ha det slikt. Har ikke sett noe på trykk der 800 nummer ikke er inkludert eller skal koste så mye som 20kr per min. Derfor jeg ble litt overrasket, men nå vet jeg det til neste gang. Ring utenlandsnummer uansett så sant man ikke er i Norge.
Det høres rart ut, hvilken mobiloperatør bruker du? Selv storebror Telenor tar maks 0,99 NOK per minutt til 800 xx xxx. telenor.no/privat/kundeservice/mobilhjelp/spesialnummer
Bruker OneCall. Får ta en runde med dem når jeg kommer hjem. De sier det er normale noske priser på all bruk i en SMS de har sendt meg.
Yup, that sucks. Har sjølv gått i ein del feller som operatørane har lagt ut opp gjennom dei siste 20 åra. Regelen min i dag er at eg aldri, ALDRI, lagrar 800- eller fem-sifra nr. Alle pliktar å oppgi også eit vanleg tlf nr som ein kan ringe utan 1 000 000% påslag. Dette står ofte som "fra utlandet, ring:", dette er nr eg lagrar på fonen. Verste eksempelet er der eg, utan å vere klar over det (i 1999) hadde tlf.svar aktivert etter SIM-kortbytte like før avreise til Tyrkia. Pris på den tid ca 25 pr/mottatt samtale + 25 pr min. Når då alarmanlegget på jobb ringde meg (fyrstemann på lista) annakvart minutt, og eg i min uendelige visdom sette telefonen på lydlaus, så vart det fort dyrt når ubesvarte anrop gikk direkte til tlf.svar. Fryktelig dyrt. Så jævlig dyrt at etter eit styremøte fekk eg tilbud om to ekstra ferieveker som komp frå firmaet eg jobba for etter at eg ba om å bli fritatt frå vaktturnusen. Etter den opplevinga har eg til dags dato aldri snakka med ei tlf-terrormaskin, ei heller godtatt noko automatisk oppsett ved bytte av SIM-kort. (Eg har også alltid med meg peanøtter når eg ranar bankar, og om eg blir arrestert knuser eg berre nokre peanøtter mellom beina mine, og så må politiet la meg gå når eg hiv etter pusten og påberopar meg nøtteallergi.)