3-punkts sele med barn i SAS Business

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Elo, 15. febr 2020.

  1. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Hei.
    Hver gang vi flyr med barna så insisterer crew på at de må ha på 3-punkt selen i SAS C (skjedd hver gang på ca 10 flygninger). Som oftest må purser involveres før de ser at dette er galskap. Selen går jo rett i hals/hodehøyde til barn er minst 6-7 år.

    Var en purser en gang som refererte til en minimumshøyde men husker ikke det igjen nå. Tenkte å høre med Vibeke, men for sent nå siden vi flyr i morgen. Noen som vet hva som står om dette i enten seteanbefalingen til Airbus eller SAS sine retningslinjer. Gutta er 2 og 5 år.

    Andre med tilsvarende erfaring? Er jo livsfarlig om noen følger crew på dette har jeg tenkt mange ganger.
     
  2. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Bare å kontakte purser når man kommer ombord, ta livet med ro så ordner det seg nok. Har aldri hatt noe problemer med dette. Om noen av CA'ene insisterer på dette, så får man be om at de skaffer sitteputer så barna sitter høyere slik at beltet ikke kommer i hals/hode høyde (det har de ikke ombord - problem løst!).
     
    braathens safe and Eddie47 like this.
  3. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Pust dypt. Dette er ikke et problem, annet enn at det er mildt ubehagelig for barna å ha selet i halsen/hodet. Et fly klarer ikke å bremse så raskt som en bil, så du vil aldri få en skade på hals/hode i forbindelse med oppbremsing. Dersom flyet stopper så brått at dette faktisk medfører skade har du helt andre ting å tenke på
     
  4. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    3,120
    Bonuspoeng:
    113
    Avbrutt takeoff rett på grensa resulterer i ganske heftig oppbremsing.
     
    alexfins liker dette
  5. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Tviler ikke på erfaringene dine, men mine erfaringer er stikk motsatt. Blir alltid instruert om å la være å bruke 3-punkt på ungene. Klassisk SAS, med andre ord; konsistent inkonsistent.
     
    alexfins liker dette
  6. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    780
    Likes mottatt:
    1,904
    Bonuspoeng:
    93
    Vi fløy frem og tilbake EWR i november med (korte) barn på seks og åtte. På vei bort fikk vi beskjed om at skulderbeltet ikke skulle brukes, og ferdig med det.

    På vei hjem koblet vi derfor ikke dette på, og fikk da beskjed om at det skulle være på fra en av de kabinansatte. Greit nok det, og beltet ble tatt på. Det gikk ikke mer enn to minutter før en annen kabinansatt mente det ikke skulle være på, og derfor ville ta det av.

    Beltet ble tatt av.

    Så kom det en tredje(!) og ville ha det på igjen, og jeg forklarte hva vi hadde blitt fortalt og gjort. Hun skulle derfor gå å sjekke (tror dette var purser).

    Fasiten(?) var at det ikke var påbudt under 140cm, men at de likevel anbefalte at det var på.

    Beltet ble tatt på igjen, og sånn ble det.
     
    McBuljo, Eddie47, Chrisbgg and 2 others like this.
  7. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Tilsvarende forvirring jeg har møtt på ser jeg andre også har erfart da .
     
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    Er det ikke flott at crew ombord på SAS har barnas sikkerhet i tankene når de er på jobb dere:p
     
    Eddie47, Chrisbgg and Grooo like this.
  9. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,612
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113

    Er igrunn deilig å lese denne posten, for den sier så mye om SAS!


    C
     
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,651
    Likes mottatt:
    34,853
    Bonuspoeng:
    293
    På siste flyvning hjem fra Canada fikk jeg først kjeft for ikke å ta ut PC av trekk, og så beskjed om at det måtte jeg ikke gjøre i neste sikkerhetskontroll.

    kanskje ikke så viktig som et sikkerhetsbelte, men det sier litt om at det ikke alltid finnes en løsning som er riktig.
     
  11. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk lov under tvil. MIA here we come
     
  12. stakar

    stakar Frequent Traveler - EBP

    Innlegg:
    292
    Likes mottatt:
    783
    Bonuspoeng:
    93
    Godt å høre. Vi er på samme maskin da. Sitter lengre fremme, 1A ✈️
     
    Elo and Xflipper like this.
  13. Pettersen

    Pettersen Nytt Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    52
    Bonuspoeng:
    18
    Er det noe spesielt man må huske på når man har med infant? Reiser i SAS biz til SFO i mai med en på 10 mnd. Antar at så lenge vi gir beskjed om at vi kommer så fikser de det praktiske?
     
  14. chrt

    chrt EBD og litt annet ...

    Innlegg:
    515
    Likes mottatt:
    1,925
    Bonuspoeng:
    93
    Har flydd flere ganger med min datter i Biz. Det er kun en gang at de har insistert hardt, men da var jeg tidligere fortalt at det var en høydegrense som sa at de under 120? ikke skulle bruke topp-stroppen... Usikker på hva som er riktig høyde. De andre gangene har vi kun brukt magestroppen og de har stort sett bare smilt fornøyd :)
     
  15. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Har ikkje så mange turer med poden i SAS Biz, men no sist til MIA opplevde me mixed msg. Men pursher sa grense på 140 meiner eg, dvs under det så var det kun to punkts.
    Skal ut att no til LAX på onsdag, så får me sjå kva som skjer!
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Ta med bilputa, den er perfekt, og du har jo gjerne bruk for en på destinasjonen i allefall.
     

Del denne siden