3 uker i Asia i mai - innspill til planleggingen?

Tråd i 'Reisemål' startet av Gullars, 29. nov 2017.

  1. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg og min kjære tar oss tre uker rundt omkring i Asa i mai med CT på business.

    Selv har jeg bare vært 6 uker i Singapore tidligere, men grunnet mye jobbing fikk jeg ikke sett noe særlig mens jeg var der. Vi kan altså regnes som helt ferske når det kommer til kontinentet. Av konkrete ønsker har vi notert oss følgende:
    • Tokyo
    • Den kinesiske mur
    • Litt oldtidsting/kulturgreier å se på
    • Eksotisk øy med azurblått hav og late dager. Kult med en følelse av at vi ikke ferierer med hele verden, men liker samtidig litt luksus (ja, takk - begge deler...)
    • Ikke behov for mer bytrasking enn strengt nødvendig - med mindre det er noe vi absolutt bør få med oss...
    Siden Tokyo er lengst borte ser jeg for meg å starte reisen hit. Jeg ser blant annet at vi kan få avganger fra Paris via Taipei til Tokyo med EVA og ANA, som jeg har forstått er bra på business.

    Derfra er det kanskje naturlig at neste stopp på turen blir et sted i Kina der vi kan få opplevd muren. Jeg har egentlig hørt mye dritt om Beijing, men er det hit man bør reise når man først skal til Kina med det ene formålet vi har?

    Derfra tenkte vi kanskje å svippe innom Vietnam og Malaysia for en kombinasjon av oldtid/ruiner/kultur og late dager med azurblått hav, med retur til Europa fra f.eks. Kuala Lumpur eller Singapore.

    Til forskjell fra det jeg oppfatter å være gjennomsnittspersonen her inne, er vi ikke spesielt glade i å fly. En vesentlig faktor blir derfor å få optimalisert reiseruten mest mulig. Nevnte land er ikke et absolutt must, så lenge de mer generiske ønskene fylles opp.

    Innspill til turen?
     
  2. mariusbb

    mariusbb Senior Medlem

    Innlegg:
    561
    Likes mottatt:
    1,057
    Bonuspoeng:
    93
    Høres veldig spennende ut! Jeg har reist endel i noen av områdene du nevner, men tror 3 uker går veldig fort, slik at jeg ville nok prioritert litt og heller reist tilbake senere.
    Når det gjelder hvor dere skal bestille CT til ("hovedflyturen"), ville jeg sjekket hva det koster med separate billetter mellom de forskjellige aktuelle storbyene, og valgt slik at det blir billigst mulig. Generelt er det ikke så verst priser på intra-asia-billetter. Men med CT til Tokyo og retur fra Singapore eller Kuala Lumpur er jo et veldig godt utgangspunkt.
    - Kina: Beijing drar man til for å se den kinesiske mur, forbudte by og himmelske freds plass (evt. noen OL-arenaer). Og det er det. Hvis dere først skal dit, må dere ordne visum, og da ville jeg reist til Shanghai også som er en veldig kul storby å være et par dager.
    - Hvis dere flyr til Tokyo og er der først, og deretter Kina, har dere kanskje fått nok av storbyer. Derfra er det vel "bare" å finne seg et reisemål med nydelige strender for resten av perioden? Spørsmålet er om dere vil reise mye rundt f eks. i Vietnam/Kambodsja, osv., eller heller finne ett sted med late dager? Høres ut som stressende uker med Tokyo, Kina og deretter reise rundt i andre land. Kan foreslå at dere tilbringer siste 10-14 dagene på et sted som dette: http://www.kurakuraresort.com/ :)
    God tur!
     
  3. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Åhh! Du traff virkelig på den siste anbefalingen der. Virket litt stivt priset eneste (350-500 USD per natt), men det er kanskje det man må ut med for slikt noe?

    Vi kunne jo fint gått for Tokyo-Beijing-Paradis, slik du foreslår. Jeg er bare litt redd for at kun latskap kan gi litt rastløshet etterhvert. Det var der min tanke om å se litt ruiner og slikt kom inn i bildet - derav tanken om Vietnam/Malaysia, som visstnok skal by på mye fint å se på?
     
  4. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis azurblått hav og avslappende strandliv med få turister ønskes, kan The Andaman på Langkawi i Malaysia anbefales: http://www.theandaman.com/

    Hotellet ligger ved en diger privat strand som gir god plass å boltre seg på, selv om det var en del barnefamilier ved bassenget. Det har også store rom med eget basseng, eller boblebad om budsjettet tillater det. Ellers ikke så gærne priser med tanke på servicenivå og beliggenhet. Går også gratis shuttle til byene som er ca 30 - 45 min kjøring unna. Mange spennende dyr å se helt inne på og rundt hotellkomplekset da det nærmest ligger i jungelen. Det føltes virkelig som å bo i et jungelparadis selv om komplekset er ganske stort. Det går også masse billige fly fra storbyer i Asia til Langkawi. Legger ved et lite knippe bilder fra vår ferie på øya. 20171013_142637.jpg 20171015_114553.jpg 20171016_073743.jpg 20171016_143518.jpg 20171023_191652.jpg 20171024_123625.jpg
     
    Last edited: 30. nov 2017
    Stuttfeiten, Are, Misterix and 5 others like this.
  5. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Reiser til Langkawi 1. januar. Ser flott ut. Er vannet azurblått? Etter en del jeg har lest virker det å være ganske uklart? Også lest flere skrekkhistorier om giftige "box" maneter, men vet ikke hvor utbredt problem det er. Vi skal bo på Meritus Pelangi Resort. Tror det blir veldig nice, men litt bekymret for bading i havet etter det jeg har lest.
     
  6. Flyvende_mare

    Flyvende_mare Drømmer om F

    Innlegg:
    399
    Likes mottatt:
    3,116
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var der i midten av oktober, som regnes for å være slutten av regnsesongen, men opplevede nesten kun solfylte dager. På vindstille dager var det mulig å snorkle rett fra stranda, men har opplevd mye bedre snorkleforhold med tanke på sikt, feks på de mindre øyene på østkysten av Malaysia. Men vannet var absolutt azurblått og rent. Traff ikke på noen maneter når vi var der i to uker i alle fall.
     
    Travellingalf liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
  8. Pyro

    Pyro Aktivt Medlem

    Innlegg:
    279
    Likes mottatt:
    173
    Bonuspoeng:
    43
    Støttes 100%
     
    RoadKing liker dette
  9. CB1

    CB1 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    282
    Likes mottatt:
    667
    Bonuspoeng:
    93
    Kan jeg foreslå Tuna Bay på Perhentian. https://tunabay.com.my/ Ikke så veldig mye å gjøre, men perfekt til sydhavs avslapning:)
     
  10. SNG

    SNG Medlem

    Innlegg:
    53
    Likes mottatt:
    65
    Bonuspoeng:
    18
    Liker du sko anbefaler jeg å besøke Hiro Yanagimachi i Tokyo. Skreddersydde sko av høy kvalitet.

    Henger meg på flere andre her, den kinesiske muren er en turistfelle og en liten nedtur, annet enn at du får noen fine profilbilder til sosiale nettsider. Hvis du først skal til Kina er Shanghai en mer innholdsrik og kompakt by enn Beijing. Har du forresten vurdert Hong Kong eller hazardspill i Macau?
     
  11. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    2,411
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ble positivt overrasket når jeg var der med barna, så stemmer ikke alltid. Det har litt med hvilken del av muren du går til. Vi kom tidlig om morgenen og før turistbussene, og tok gondolbane helt opp. Var omtrent alene i en halvtime med lett tåke som gav fantastiske bilder og en mystisk stemning :)
     
    Travellingalf and SNG like this.
  12. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,824
    Bonuspoeng:
    113
    Siden jeg har på de syv moderne undervekene på bucket-listen min, føler jeg et murbesøk blir obligatorisk ;)

    Ellers veldig mange gode innspill her. Skal sette meg ned og bla litt gjennom det forskjellige i kveld. Takk!
     
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,641
    Likes mottatt:
    34,852
    Bonuspoeng:
    293
    Les deg opp på hvilken del av muren du vil besøke, og se på de andre severdighetene en kan besøke på en dagstur for eksempel, så kan murtur bli mye mer en turistfelle.
     

Del denne siden