Dunker inn en liten post her om hvorfor jeg drar nå, i månedsskiftet juni/juli, og når jeg eventuelt ellers ville anbefalt folk å reise.
Hvis man ser på flertallet av reiser til Japan, så sikter folk på sakura (kirsebærtreet) sin ikoniske blomstring.
Siden Japan på en måte ligner Norge, det er et langt og tynt land der klimaet varierer utfra om man er i nord, sør, øst eller vest, så varierer også blomstringen.
I sør, typisk rundt Fukuoka, så starter ofte blomstringen i slutten av mars, mens de nordlige regionene inkl. Hokkaido tidvis ikke ser mankai (dvs full blomstring) før i midten av mai. Dette er imidlertid som alt annet en sannhet med modifikasjoner, da klimaendringene har skjøvet blomstringen tidligere og tidligere sett opp mot for 50 eller 100 år siden.
Nordmenn som er naturlig tilvendt europeisk klima, pleier å unngå sommeren i Asia, da det er varmt og klamt. Det er imidlertid først og fremst midten av juli og august som er verst, mens juni og frem til rundt 10.juli kalles tsuyu eller regntiden. Regntid er dog ikke all rain all the time, men mer at man har vekslende perioder med sol, overskyet, og regn. Hvis det regner, så regner det skitmye en time eller tre, også klarner det opp igjen. Eksempel på dette er førstkommende søndag (16.06), hvor det skal komme ~30mm regn på natten, men være sol og lettskyet resten av dagen. Temperaturen i juni er også som en litt varm norsk sommer, 25-30 grader, mens det i juli/august kan være ukesvis hvor temperaturen sjelden bikker under 30 selv på kveldene, og med 70+% luftfuktighet. Juli/august er også tyfon-sesong :S
Personlig elsker jeg mai i Japan, men klarer omtrent aldri å få fri fra jobb, da vi pleier å være fullbooket og mer til. Juni derimot, er enklere, særlig hvis man skyver noen prosjekter litt og har en diger fleksitid-konto som bør brukes opp. Så, hvis man legger inn litt toleranse for at man kan bli våt, så er egentlig juni en bra tid å reise på.
Last edited: 12. juni 2024