Dagens første flight er unnagjort og nå sitter jeg på et av kontorene på CPH og venter på CA878 til PEK. Med HRs ønske om å bruke flere feriedager og flere som rant over med poeng og CT i ukene før jul ble det igjen en romjulstur. I fjor ble det First, i år blir det kun biz. Det var ledig med TG F fra BKK-LHR, men dessverre ingenting som kunne ta meg derifra til SVG i tide. Ser meg fornøyd med valuta for de 70,000 poengene. Reiseruten endte denne gang på; SVG-CPH / SK Biz (E95) CPH-PEK / CA Biz (A359) PEK-ICN / CA Biz (738) ICN-DEL / OZ Biz (333) DEL-BKK / AI Biz (32N) BKK-ZRH / LX Biz (77W) ZRH-CPH / LX Biz (223) CPH-SVG / SK Biz (CR9) Det blir 22 timer i Seoul og nå gjøres researchen for hva man skal se, gjøre og spise der. Tar i mot tips med åpne armer. Lander 16:50 og flyr videre 14:00 dagen etter. Det store målet med turen er å besøke Taj Mahal. Lander i Delhi onsdag kveld og jeg har akkurat booket meg en sjåfør og guide som henter med på hotellet i New Delhi torsdag morgen for en 12-timers utflukt til Agra. Her står Taj Mahal, Agra Fort og Baby Taj på programmet får jeg tar flyet hjemover litt over midnatt. Mulig det blir et kort besøk i Thailand, inspirtert av @kjeeli, for en dukkert i basenget på Novotal og for å slappe av noen timer før kursen settes mot det kalde nord. Stay tuned
Da er boarding gjennomført og PDP’en er straks fortært. Interessant hvor stor forskjell det kan være på køkulturen i ulike land. Dagens fugl er en A359 og jeg hadde forberedt meg på Aerospace Super Diamond-setene, som forsåvidt ser bra ut. Ble likevel positivt overrasket over møtet med de nye Recaro Business Suits, CL6720, dessverre uten dør. Setene er alternerte med annenhver mot midtgang og vindu på A og L. Midtsetet er annenhver med honeymoon-seats. Veggen er dessverre ti cm for lav for en på 183cm med lang overkropp. Det føles likevel privat til tross for jeg sitter på første rad (11) som er ut mot midtgangen. Jeg hadde i utgangspunktet 12L, men hoppet et hakk frem pga fotbrønnen som er uslåelig på første rad. Det ser for øvrig ut til å være en godkjent fotbrønn på øvrige rader også. Førsteinntrykket av crew er meget bra. Umiddelbart ved ankomst til setet tilbydde de seg å ta opp håndbagasjen og hentet frem og åpnet pakken med slippers for meg. Straks jeg hadde funnet meg til rette kom de rundt med varm klut, etterfulgt med Champagne. Suite’en her god plass og føles ikke trang i det hele tatt. Amenity Kit fra L’Occitane lå klart sammen med hodetelefoner. Også meget solid størrelse på bordet. Sminkespeil for de som er interesserte i slikt.
Dessverre ingen menyer åpenbart, for nå kom personalet rundt og tok bestilling av hovedrett, frokost og tilhørende drikke. Alltid litt knotete når de skal presentere menyen på direkten og bak munnbind. Fire alternativ til middag og en kinesisk og en vestlig variant til frokost. Det ble beef og noe greier til middag og kinesisk frokost.
Selv om de ikke hadde meny ble det et fortreffelig måltid. Totalt fem serveringer ble det før de var ferdige. Amuse bouche: Brioche med skinke og tapenade og varme nøtter Forrett: salat, noe sashimilignende av hvit fisk med kylling og noe attåt, samt diverse brødvarer Hovedrett: Biff med potetmos, grønnkål og pastinakk(?) Frukt Dessert: Fikk valg mellom ostefat og en sjokoladekake. Jeg gikk for sistnevnte. Vinen var en 2016 Bordeaux-variant. Glemte å ta bilde av flasken. Alt i alt et meget bra måltid og når av det bedre jeg har opplevd i biz-kabinen.
Headsetet hadde god støydemping og skjermen var meget responsiv. Kanskje noe tynt utvalg av filmer og serier. Toalettene var noe mer gjennomtenkt i design en standard gråhvit. Det var som vanlig diverse kremer og slikt i større beholdere. De la også ut tannbørstesett etter middag og etter frokost. Sengen på rad en er upåklagelig. Kun slått av ANA sin The Room i størrelse er min opplevelse. Ikke bare er fotbrønnen bred, området i motsatt ende blir også ganske romslig ettersom hele setet senkes ned fra sittehøyde når man lager sengen. Det var ingen madrasss, men både dynen og puten var topp kvalitet. Ulempen med fremste rad er at det som regel blir en del trafikk forbi her. I motsetning til mange andre brukte ikke Air China fremre galley i særlig stor grad, så og si alt kom fra midtre galley. I tillegg er toalettet fremme på venstresiden, og det er toalett for biz på begge sidene ‘bak’. Hadde man hatt midtsetet hadde man vært enda mer skjermet fra midtgangen, men det ble likevel noen gode timer på øyet.
Så kommer minuset med turen, frokost. Først og fremst stusset jeg veldig da jeg ble vekket til frokost med 2:52 igjen til ankomst, det er alt for tidlig spør du meg. Men la gå, jeg kunne jo spurt når frokost ble servert. Midt over Russland kom den kinesiske frokosten på bordet og det var ingen høydare. Her er det nok vel så mye meg det står på, men det var mye rart på det fatet med risgrøt med kyllingbiter (ikke risengrynsgrøt), noe tofu, en bun med noe rart inni, og dumpings av diverse slag. Sistnevnte var bra, resten bare smakte ingenting. Jeg la maten for fra meg og fikk to gode timer til på øyet før man startet innflygningen til PEK. Speidet etter muren, men satt nok på feil side av flyet. Ellers et ganske fascinerende landskap inn mot landing. Disneyworld eller noe i den duren.
Vel nede på bakken på PEK gikk ting lett som en lek. Transfer på gjennomgående billett var omtrent like enkelt som domestic transfer på OSL. Måtte dog gjennom en nye sikkerhetskontroll. Det var også svært kort avstander. Opp en rulletrapp, til høyre bort et rullebånd og vipps var man der. Man kom også ut i terminalområdet rett ved Air China sin First Class Lounge, som man har tilgang til med CA Biz. Loungen ligger ved gate E20, et nivå opp. Det er ingen F-lounge i utforming og service, men det var mye godt å spise, samt mer enn nok plass til å sette seg ned. Det så ut som de har en betjent bar også, men det benyttet jeg meg ikke av. Diverse dumpings og 5-6 andre varmretter var i buffeten. De hadde også en noodle on demand-stasjon hvor man kunne bestille en av tre utvalgte retter. To stk 747, flere som kom og gikk mens jeg ventet på neste fly. Utsikt utover rullebane/taxiway Bra lounge for en biz’er. Hadde vært noe skuffet om jeg kom der med O på billetten.
Var innom «F»-loungen i 2019 når vi skulle videre med SQ F. Det var lite elevert over denne loungen, med unntak av høyden. Mener dusjene heller ikke funka da. Tok en sniktitt i biz-loungen, og den er som en speilvendt kopi rett bortenfor. Akkurat det samme utvalget. Nei, vent, de hadde jo en tesalong i F-loungen. Burde forsåvidt ha testa den, når jeg tenker tilbake. Det er vel litt spesielle greier
Husker det var "vidåpent" med CA C før, men har ikke sett det siden covid. Noen taktikk for å finne billetter? De 350-ene ser jo ikke helt håpløse ut å reise med. Liker avsolutt setevalget de har gjort på den maskinen du var med. Ofte bedre fotplass enn med herringbone synes jeg
Jeg fant kun married segments fra CPH/ARN til ICN via PEK. Søkte ikke aktivt etter CA, men det bør man gjerne gjøre fremover gitt dagens opplevelse. De flyr til 16 destinasjoner i Europa om man tar bort Belarus/Russland. Det er dog en del som er typisk annenhver dag eller lignende. Ved søk intra-Asia kommer det også opp mye CA, men her er det stort sett småfly og man vil heller fly OZ, BR, NH og TG som veldig ofte har store fly.
Fra PEK til ICN var det en kort tur med CA og en av deres 738-fly. Flyene er innredet med 3 rader biz-seter i 2-2-konfigurasjon. Setene er av det eldre slaget, men mer enn bra nok for en flytur på halvannen time. Igjen var servicen upåklagelig. Straks jeg var på plass på 1A kom flyverten med et par slippers, åpnet pakken og satte de pent på gulvet foran meg. Deretter kom han straks med spørsmålet om jeg ville ha noe champagne, og det ville jeg. Til mat kunne man velge mellom to retter, og jeg gikk for nudler med kylling. Måltidet var godkjent og mer enn bra nok for en slik kort tur. Setene var myke og det ble også delt ut både pute og pledd slik at jeg kunne sove godt. Vel fremme på ICN bugner det av A380’er, både fra Korean Air, Asiana og Emirates.
Ankomst i Seoul gikk også lett som en lek. På flyet fikk man utdelt to lapper man skulle fylle ut. Nordmenn er også fritatt fra K-ETA ut 2024. Videre bare det ned på AREX for å lomme til Seoul. ICN ligger ganske langt borte og det tar noen og 40 minutter inn til byen. Kveldens mål var å komme seg opp i Seoul Tower. Dette ligger på en høyde og det tar en smau time fra Seoul Station. På veien opp går man forbi den gamle bymuren og diverse statuer og krigsmonumenter. På vei opp har man tårnet i sikte stort sett hele tiden. Tårnet er som mange andre tårn, noe kunstneriske greier, så en heis opp hvor man kan titte ut over byen med 360-graders vinkel. Omringet av fjelltopper er nok dette en attraksjon som egner seg bedre i dagslys. Nord-Korea er ikke langt unna. Noe lenger til neste destinasjon. Tysk øl var å se mange plasser. Så til og med en tysk pølserestaurant. Middagen ble litt før midnatt og det var ikke så mye åpent på denne tiden. Fant heldigvis en lokal restaurant som hadde åpent til sent og fikk spist en bibimbap
En litt seig morgen gjorde at det ikke ble så mye tid til sightseeing i dag, men rakk nedom War Memorial. Her er det en stor utstilling av diverse krigsrelaterte ting inne i et gigantisk bygg. Det er også en del krigsmaskiner og statuer på utsiden av bygget. Når man tar AREX (Airport Express) til flyplassen kan man sjekke inn og ‘gå gjennom’ immigrasjon på togstasjonen. Veldig smidig opplegg uten særlig kø. Har man sjekket inn på ‘City Airport’ så kan man gå rett til priority lane i sikkerhetskontrollen. Dette er nyttig, for etter det jeg kunne se er det ingen *G-fasttrack. Jeg ankom flyplassen akkurat litt for sent til å rekke SQ-loungen som kun er poen i tilknytning til SQ-flightene, og stenger dermed 3-4 ganger i løpet av dagen. Det ble heller med Asiana sin lounge som dekket behovet. Loungen er fresh og har mye forskjellige sittegrupper. Om man ønsker har man god utsikt over rullebanen og det som skjer der. Matserveringen er ikke dårlig, men heller ikke noe å rope hurra for. Jeg gikk for diverse asiatiske varmretter og en ‘rett i koppen’-nudler. Loungen har også dusjer som kan brukes på forespørsel i resepsjonen. Det var ikke spesielt fullt i loungen midt på dagen og heller ingen kø for å bruke dusjen.
Neste steg på reisen er ICN-DEL med OZ og deres A330-300. Flytid er gode 8 timer og skjer på dagtid. Førsteinntrykket av kabinen er som ventet, helt middels. Disse flyene har en ganske utdatert kabin med 2-2-2 angel lie-flat-seter og håndbagasjehyller i midten av kabinen. Jeg hadde fått booket meg 1A for anledningen og alle, inkludert meg selv, hadde ledig nabosete på denne flighten. I setet ventet slippers, pute og pledd, men amenity kit glimret med sitt fravær selv om det hos en rekke andre selskap deles ut på langt kortere flighter enn dette. Kort tid etter at jeg hadde fått satt meg kom de rundt med drikke, og nok en gang ble champagne valgt. Før dette hadde de allerede delt ut kalde, plastpakkede kluter. Crew’et kom også rundt med menyer før vi pushet fra gate, og dagens meny bestod av en varm fireretters med tre valg til hovedrett. Det var også med en vinliste som var på par med det sim er å forvente. Bestilling av hovedrett og tilhørende drikke til maten ble notert, og i motsetning til en del selskaper har Asiana fått dette fra papir og over til tablet. Etter å ha bladd to ganger gjennom menyen innså jeg at det kun var 1 måltid på denne fighten med oppsatt rutetid på 9 timer(!). Det var dog mulighet for å bestille sandwich og ramennudler ved behov. Sniker oss forbi en A380 på vei til take-off. Crew’et var forsåvidt hyggelige og profesjonelle, men til tider ble det i grunn litt vel stivt og unaturlig og de virket nesten redde for å gjøre feil. Matserveringen startet veldig raskt etter at vi hadde nådd marsjhøyde og forretten, som var en caprese-salat, med tilhørende sildesalat, ble servert fra tralle og på brett. De kom også veldig raskt rundt med diverse brød. Hovedrettene hadde de også på tralle, men av typen tralle med hvit duk og alt stående oppå. Jeg hadde kyllingcurry, og fikk så servert. Etter hovedretten kom de rundt med ostefat, før måltidet ble avsluttet med dessert. Jeg var i utgangspunktet veldig skeptisk til desserten, som i følge menyen var lilla søtpotetmousse, men denne var faktisk veldig god. Etter middag dimmet (les skrudde av) de lyset i kabinen og fremme i galley ble det satt frem et lite fat med diverse sjokolade fra Lindt og Ritter Sport, samt nøttemiks. Litt over halvveis ut i flyvningen kom de rundt med ‘sandwich’ på tralle (type hvit duk) og jeg ble positivt overrasket da det viste seg å være ordentlige croasaint’er med ost, skinke, tomat og salat. Alt i alt var serveringen bra. Det er noen hakk opp for å gjøre ting ordentlig bra, men det er vel en rute med begrenset konkurranse og da kan man tillate seg slikt. For å få tiden til å gå var det etter maten på tide å bli kjent med IFE’et ombord, og det var ikke enkelt. Det er det mest gammeldagse systemet jeg har vært borti og man hadde kun valg om å bla i ‘channels’ på kontrollen uten å engang få opp tittel på hva som ble vist på de forskjellige. Systemet var heller ikke tilbakestilt, så alle filmene var påbegynte. Det tok noe tid før jeg klarte å finne ut hvordan man fikk startet fra starten, men det gikk til slutt. Hodetelefonene som ble delt ut var ikke noisecancelling og langt fra det beste man får i luften. I løpet av flyvningen måtte jeg også teste ut sengen. Kort oppsummert; angle lie-flat må være noe av det mest ubrukelige som finnes ombord på fly i disse dager. Alt man ender med er å gradvis skli sakte, men sikkert nedover og man kan like godt sove med setet i sittende posisjon. Det eneste som redder inn setet på denne turen er at det var en dagflight. Jeg hadde blitt bra skuffet om jeg som intetanende, betalende passasjer hadde fått disse på en nattflight. Alt i alt var det mye nesten og jeg fikk litt følelsen av at det kunne like gjerne ha vært ombord på et bra long-haul lavprisselskap. Vi ble sirklende rundt flyplassen noen ganger før vi fikk lande og det ga mening da man knapt kunne se lys og skilt på rullebanen da man selv var på rullebanen. Immigrasjonen tok godt med tid, men til slutt fikk jeg krysset av land nummer 60 på listen. Langt fra god sikt ved landing.
Planen i India var å ta toget tur/retur Agra, men det var ingen ledige billetter på hjemveien. Løsningen ble da å booke en tur via Get Your Guide. Ble hentet på hotellet på morgenen, kjørt til Agra, omvisning på Taj Mahal og Agra fort, lunsj og retur til flyplassen. Kjøreturen fra Delhi til Agra var gode 3 timer denne morgenen og vel fremme ved Taj Mahal kokte det av mennesker til tross for ganske dårlige værforhold. Det er åpenbart mye tåke på vinterstid og dagen i forveien hadde det vært så mye at man knapt kunne se monumentet fra inne på området. Det var noe bedre sikt da jeg kom, men det må sies å være et lite antiklimaks når sikten var såpass dårlig. Det var heldigvis noe bedre enn hva bildene gjenspeiler. Guiden hadde mye interessant å fortelle om Taj Mahal og kunne sine saker bra. Det var fascinerende å høre på det som ble sagt og historien til Taj Mahal og hvorfor ting har blitt som det har blitt. Feks er all utsmykking i marmoren ikke malt, men filt ned og ilagt med fargede stener. Etter Taj Mahal dro vi videre til Agra Fort. Her var det samme opplegg og med lokal guide slapp man å stå i kø for å komme inn. I dag er kun 20% tilgjengelig for offentligheten. Det gjør kanskje ikke så mye med tanke på at det er 2,5 km langt fra ende til ende. Hele turen tok 12-13 timer, og de 1,600,-kr var vell anvendte kronasjer. I det vi ruller inn på flyplassen igjen tikker det inn en melding om at flyet fra DEL til BKK er halvannen time forsinket, og plutselig har man 5 timer å slå i hjel.
Loungen til Air India var ikke veldig stor, men den var heller ikke særlig befolket i løpet av de timene jeg var det. Det var et godt utvalg av sitteplasser, buffet, bar og dusjer tilgjengelig ved behov. Det var flere typer varmretter og det jeg prøvde smakte absolutt bra. De hadde dessverre ingen øl, men som han i baren sa da jeg spurte etter det ‘No, sorry, but we have whiskey’. Jeg avslo det tilbudet og gikk heller for en brus. De hadde også en popcornvariant à la LH-loungene, bare bedre. Det finnes også en flysimulator på DEL Boarding var i gang nesten to timer forsinket og vi pushet tilsvarende for sent. Heldigvis mange timer i BKK, så ingen hast for min del. Det var en A320 som skulle ta oss de fire timene gjennom natten og her var det heller ikke så mye å skrive hjem om. Setene er også her veldig utdaterte og har ikke engang IFE installert. Crewet var meget serviceinnstilt og kom med både PDP ( dessverre kun noe melkelignende og en rødbetejuice(?) ), varme kluter, meny og tok bestilling av mat før take-off. Man kunne velge mellom fire varmretter og for min del ble det meksikansk. Jeg var i grunn ikke spesielt sulten, men alt ble smakt på før jeg tok noen timer på øyet.
Auff, den Asiana-flighten minner meg med grøss og gru på en nattflight fra Jakarta til Seoul for noen år siden. Aldri igjen..
Ettersom jeg kom to timer forsinket til BKK tok jeg meg ikke tid til å gjør noe annet en å forbli airside. Etter litt knot og venting ved servicedesken til Swiss var boardinkort for de neste flightene i boks og turen gikk til EVA-loungen for en is og en dusj. Ren og pen spaserte jeg bort til SQ-loungen ved gate D7 for å vente siste rest på flyet. Også her hadde de iskrem, type Häagen-Dazs. Nå forsynte jeg meg ikke av mat hverken hos EVA eller SQ, men mat utvalget hos SQ så og luktet meget bra. Har en tur via BKK i påsken og håper å få utforsket matuvalget bedre, samt TG-loungen. Dagens maskin var en 77W. På forhånd så det ut til å være litt over halvfult i biz-kabinen og jeg endte opp i minikabinen på 5D, med ledig nabosete. LX kjører sin sedvanlige 1-2-2 / 2-2-1-konfigurasjon med hele 62 seter i biz, hvor A-setene på oddetallsrader og K-setene på partallsrader er troneseter (4A og 5K i minikabinen). På motsatt vindusside er det minst privat og egner seg best om man reiser med kjentfolk. I midten har man 2'ere som er mer skjermet og G på partallsradene og D på oddetalsradene er å foretrekke da disse har litt mer plass (4G og 5D) i minikabinen. Setet i seg selv var bra. Det var god benplass og en relativt romslig fotbrønn. På 5D er det også en del flater som gjør at det føles romsligere og at man har god boltreplass. På venstresiden er det to hylleseksjoner som gir god lagringsplass, mens det på høresiden er kontroll til IFA, setejustering med massasje, leselys, oppheng til hodetelefonene og en liten skillevegg som inneholder bordet. Igjen følte jeg at høyden på skillevegger og seterygger kunne vært 10-15 cm høyere, samt at skilleveggene på sidene av setene kunne gått litt lenger frem, da hadde det blir en god del mer privat. Alt i alt et bra sete. Flyet er 7.6 år gammelt og jeg vil anta at setene er det samme. Det var noe slitasje og riper, men det er vel sånn man til dels på regne med. Det var et relativt enkelt amenyti-kit, med de vanlige tingene som sokker, sovebind, øreplugger og tannkost+krem. Ikke noe mer enn det må være, men heller ikke mindre enn det som var behovet på en dagfligt. Crew kom fort rundt med champagnen og menyene. De tok også bestilling av mat og drikke før takeoff. Første servering startet med varme nøtter, champagne og øl. Til forrett ble det gin-marinert laks med salat, varme brødvarer, samt ost. Til hovedrett gikk jeg denne gangen for biff. Den var servert med grønnsaker, ris og en typ sweet chilli-saus. Det hele ble akkompagnert av et glass Bourdeaux-rødvin. Til dessert ble det servert sjokolade- og bringebærmousse, før det etter måltidet kom rundt med vaniljeis og sveitsiske sjokolader. I galley hadde de stående diverse snacks som sjokolade, chips, popcorn, frukt, rett-i-koppen og lignende som var tilgjengelig hele flyturen. Litt over halveis på ferden kom de også rundt med sandwicher, og man kunne velge mellom roastbiff og vegetar. Etter middag ble det en god time eller to på øyet og da jeg våkent var jeg tilbake der hjemreisen startet, nemlig rett over Delhi. Herfra var det ytterligere 8 timer igjen til ZRH. Sengen var forøvrig veldig bra og føltes ikke trangt i det hele tatt. Det var ingen madrass og det var kun utdelt tepper, ikke dyne, men det fungerte fint. Det er også mulig å stille hardheten i setet som gjør det veldig greit å finne komforten i setene. Tiden for øvrig ble slått ihjel på IFE'en. Utvalget var godkjent og kvaliteten på skjermen var bra, det samme gjelder hodetelefonene som stengte ute det meste av lyder. To timer før landing var det igjen matservering. Her gikk jeg for cæsarsalat. Alt i alt var maten ombord meget bra og helt oppe blant de beste flyserveringene jeg har hatt. Crew'et, som var en miks av Sveits/Thailand var også 'på' og servicen var meget god gjennom den 12-timer lange turen. Alt i alt var denne turen blant de bedre opplevelsene jeg har hatt ombord.
Fremme i Zurich ble det en kjapp pit stop på loungen for den helt vanlige kombinasjonen øl og ananas. Videre bar det avgårde til gate A54 for å boarde LX sin A223 som skulle ta meg til CPH. Vel ombord ble det utdelt en flaske vann og en plastinnpakket vår serviett, ingen champagne å oppdrive her. Jeg var den eneste passasjeren på de to biz-radene og maten kom veldig raskt etter at vi var kommet i luften. Det ble servert en helt enkel kvelds bestående av coleslaw, svin, leverpostei og en kanelmarinade. I tillegg var det to typer sveitisk ost, en pretzl-bolle og en type tilslørte bondepiker med pepperkakestrø. Igjen, eg godt måltid ombord hos Swiss. Flyturen gikk fort og natten ble tatt på Comfort Kastrup på rom 1146 (Deluxe dobbel). Flyet fra SVG-CPH gikk 08:05 påfølgende morgen og det ble en enkel frokost på Comfort før jeg tok turen hjem. Det var det, nå venter neste ferie om 11 dager og turen går da til Jamaica. Foreløpig med SK/AV/CM t/r, men det følges med for å prøve å snappe noen LH F-seter i siste liten. For å gjøre en liten avstemming etter nok et flyår, og rangere hva som har blitt satt pris på og ikke ser min biz-toppliste slik ut; Long-haul ANA - 777 The Room Turkish - 787 Swiss - 777 Air China - 350 ANA - 787 SAS - A32Q TAP - 339 Lufthansa - 747-8 (litt covid-preg?) Avianca - 787 Ethiopian - 777 Ethiopian - 787/350 Asiana - A330 Short-Haul Turkish - 321 Air China - 737 Copa - 737 Max (lie flat) Ethiopian - 777 (lie-flat) TAP - A320 Air India - A320 Copa - 737 Air Baltic - A223 Swiss - A223 Lufthansa - A320 Brussel Airlines - A319