Nye EU-regler for opptjening av bonus

Tråd i 'Nyheter' startet av SASlovah4evah, 19. okt 2015.

  1. Det har vært snakk om lenge, og nå så jeg denne linken på et annet forum.... Visstnok har EU innført de nye reglene? Lufthansas miles-and-more-kredittkort halverer visstnok inntjeningen... (jeg kan ikke tysk, men det var nå det det stod).

    https://www.miles-and-more-kreditka.../neue-eu-verordnung/allgemeine-informationen/

    Jeg har virkelig ikke peiling på dette med kredittkort og bonuser og slikt, kanskje noen har lyst å forklare hvorfor EU legger seg oppi dette? Hvorfor skal de ta vekk alt som er gøy? Kommer det til å påvirke Norge også? Det kommer vel til molbo-landet jeg bor i snart... Glad jeg har fått gode innmeldingsbonuser hos alle selskapene allerede!
     
  2. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Nok et tulledirektiv fra EU ja.. Om f.eks. AMEX kutter fra 20 til 10 poeng pr 100kr så kaster jeg iallefall det kortet.
     
    braathens safe liker dette
  3. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,442
    Likes mottatt:
    8,824
    Bonuspoeng:
    183
    Ser ut som dette gjelder kun for firmakort, ikke kort for private

    Edit: omvendt, som @rkvalvaa riktig påpeker
     
    Last edited: 19. okt 2015
  4. mka83

    mka83 MR in progress.

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    25
    Bonuspoeng:
    18
    Den eneste store grunnen til at jeg flyttede til Norge fra Danmark var nettopp EU. Jeg håper aldri at Norge stemmer seg inn i det korrupte nett av svindel og regler.
     
    braathens safe liker dette
  5. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Slik jeg leser det er det privatkortene som får unngjelde og halvert opptjeningen, dette pga. at banken nå får begrensninger på hvor mye kommisjon/fortjeneste de kan ta fra private kredittkort. Blir spennende å se hva som skjer videre fremover.
     
  6. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    SASlovah4evah liker dette
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Vi får nok flere brukssteder om det blir lavere kostnader.
    Halvverer amex opptjeningen er det trist, klarer ikke å doble omsetningen selv om vi får flere brukssteder..
     
  8. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Hva er sjansen for at det skjer i Norge sånn over natta? eller i det hele tatt?:eek:
    Ser for meg at bruksteder må kraftig opp hvis ikke er det mange som kvitter seg med amex vill jeg tro.
     
    mhsalv liker dette
  9. mhsalv

    mhsalv 278 and counting!

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    152
    Bonuspoeng:
    43
    Norge er som regel duksen i klassen når det kommer til innføring av EU-direktiver, så dersom forslaget går gjennom er det ganske så sannsynlig at det blir innført også her. Norge har reservasjonsrett mot EU-direktiver, men i praksis har den retten har aldri blitt brukt.
     
    braathens safe liker dette
  10. Norfindir

    Norfindir Senior Medlem

    Innlegg:
    585
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    Nå som DNB innfører kort med 20% poengopptjening ser det jo ut som at det ikke blir innført med det første...
     
    Anton80 liker dette
  11. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Blir spennende å se hvordan dette vil utarte seg... Bankene vil fremdeles dra inn betydelige renteinntekter og jeg vil tro mange banker vil foretrekke å differensiere seg på bonus(poeng) istedenfor rente. Mange overvurderer nok verdien av poengene eller finner det lettere å forsvare et kjøp med at man tross alt får litt verdi i poengene også.
     
  12. I Sverige kan man i dag lese at årskostnaden på kredittkort økt hos min bank. Ganske så drastisk.... Et vanlig Mastercard har gått fra 50kr/året til 300kr/året (ingen fordeler utover at det er et helt vanlig standard kort, en liten reiseforsikring er det på det, ingen bonus no nothing).

    Det mest eksklusive kortet går fra 500kr/året til 2400kr/året... Jeg kommer til å si mitt kredittkort opp, da jeg aldri bruker kortet (har jo nok EB-branded :D ).

    Jeg tipper dette har tilknytning til EU-tullet.
     
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    EU har nok ikke direkte lagt seg opp i kredittkortbruken vår, det som har skjedd er at det er innført tak på formidlingsgebyret (gebyr som betalingsmottaker betaler til kortutsender). Som konsekvens reduseres inntektene til kortselskapene og da blir det kutt og andre måter for å demme opp tapet. Gi det litt tid, så tilpasser utsenderne seg det hele og begynner å konkurrere beinhardt på de nye premissene.

    Dere med AmEx trenger ikke å bekymre dere, siden AmEx både sender ut kortene og håndterer betalingene. Dette er noe som først finnes i VISA- og MasterCard-land.
     
    SASlovah4evah liker dette
  14. Takk, har ikke snøring på sånt så det er fint når man får høre hvordan det egentlig fungerer!
     
  15. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Speaking of renteinntekter, i Norge ligger ofte kredittkort rente på rundt 20%. Her i UAE ligger renta på rundt 3%. Me likes. Norske banker og kreditorer gjør med andre ord stooore penger på dette.
     
  16. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    De aller fleste betaler vel innen tia, å dermed tjener de ikke store beløpet?
    er vel gebyret til selger på 1-5% de tjener grotesk på vill jeg tippe o_O
     
  17. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Det er sikkert å banne i kirka, men det er mulig at det blir litt snevert å kun se på hva man får ut i form av eurobonuspoeng. Dette dreier som Adrian E peker på en regulering som begrenser gebyrene som går mellom bankforbindelsen til den betalende part (kjøper) og bankforbindelsen til mottaker (selger).

    Dette gebyret kalles en "interchange fee". Dette pålegger begrensninger på hvor disse betalingssystemene kan hente inn sine inntekter (mindre på interchange fees enn i dag), men hvorvidt dette ender opp i mindre bonuspoeng på oss som bruker kortene er ikke helt opplagt. Det er heller ikke opplagt at dette er negativt for oss som kunder totalt sett (om man ikke ser seg blind på bonuspoeng). ;)
     
  18. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ehh nei??

    Av den store kundemassen er det SVÆRT mange som ikke betaler alt innen tiden og inntektene til bankene på renter på smålån og kredittkort er enorme. Er bare å se alle undersøkelser og nyheter som er skrevet om saken på E24 siste årene.
     
    Anton80 liker dette
  19. Xflipper

    Xflipper Veteran

    Innlegg:
    4,180
    Likes mottatt:
    3,118
    Bonuspoeng:
    113
    Tok kontakt med amex/dnb kundeservice å spurte dem. her limer bare inn samtalen så kan de som er interessert lese den ;)

    Hei.
    Hvordan forholder dere dere til det ny EU-direktivet som kom for en god uke siden som begrenser gebyr kredittkort selskap kan ta? er det noe som vill påvirke amex poeng opptjening og CT i året som kommer?
    Mvh Andreas



    Takk for at du skriver til oss. Det nye EU-direktivet vil ikke ha noen påvirkning på hverken gebyrer, poengopptjening, CT eller noen andre American Express relaterte medlemstilbud.

    Med vennlig hilsen

    Herman Hansen
    DNB Bank ASA
    American Express Card Services Unit




    så godt å høre :-D Hvorfor vill ikke dette påvirke american express, men visa/mastercard?
    Mvh Andreas




    Det vil ikke påvirke MasterCard fra DNB, andre kortselskaper har vi ingen oversikt over enda. Direktivet vil ikke ferdigstilles før i desember, og blir ikke innført tidligst i januar. I tillegg vil det ta nærmere to år før endringene trer i kraft. Direktivet gjelder i tillegg først og fremst netthandel, og vil dermed mest sannsynlig ikke påvirke årspris og poengopptjening etc, men alt dette er alt for tidlig å si sikkert.


    Med vennlig hilsen

    Herman Hansen
    DNB Bank ASA
    American Express Card Services Unit
     
    Adrian E, TOS, Kjakan and 4 others like this.
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du deler info :)
     

Del denne siden