Vietnam og veien dit : EVA Thai og AirAsia.

Tråd i 'Reisebrev' startet av ccurrahee, 10. nov 2022.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    For å ta det viktigste først. Ingen restriksjoner eller sjekk av status eller vaksine på Covid ble gjort pre eller under reisen som tok oss til Vietnam. Gjennom reisen brukte crew i Asia masker, mens ca halvparten av de reisende gjorde det samme. Vi ble aldri bedt om å ta på masker noe sted, men hadde med i lommen.

    Sånn fungerer både Taiwan, Thailand og Vietnam også. Noen bruker masken men ikke alle, og ingen maser.
     
    AirMags, Flymunda, EndreD and 13 others like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
  3. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,209
    Likes mottatt:
    22,261
    Bonuspoeng:
    183
    Korleis er det med maskekrav på EVA i desse dagar? Vert det handheva?
     
    ArthurDent liker dette
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Vi starter like godt i feil ende igjen.

    XO tours i ho chi min kjører motorsykkel guidet mat tur med : vekt på sjømat og bare kvinnelige sjåfører.

    supert opplegg der sjåførene også googler hjemlandet dit og er gode på smal talk og kjører full service på spisestedene.
    anbefales virkelig.

    Ps : du får den samme maten du kan spise over alt på gaten.
    07AD9D24-5661-4792-BDAA-B196BF32C537.jpeg 9EFF65B2-29F3-4710-BEA5-A23A4543A41E.jpeg E788A763-7C9A-4870-9340-D2540A476A6F.jpeg 2F87D0D0-172C-4D02-824A-E848CEE89213.jpeg C1A97091-0B5B-41B7-81D3-04892160AF9C.jpeg 96A36D4E-63BA-40EA-87DA-CC8430734BAA.jpeg 23FFFDF0-CD84-42E0-8C7D-D324811EC511.jpeg 3B28C479-3352-4BFA-8FD3-10B43773F56B.jpeg 2E6BD1FA-1470-4465-9DE7-6176142DF241.jpeg E680AFE5-D968-4182-8EF1-429E92832BCD.jpeg
     
  5. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Crew bruker maske : noen flyvende. Ingen ba noen gang om at vi skulle bruke.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,412
    Bonuspoeng:
    293
    Bilde av motorsyklene med damene? Satt dere på?
     
    ArthurDent liker dette
  7. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Vi satt bakpå:)


    Edit : biker bilder kommer:cool:
     
    Last edited: 11. nov 2022
    RoadKing liker dette
  8. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Min referanse for Vietnam er 1998 backpacker langtidstur. Et helt annet og billigere og vanskeligere land.

    per i dag : alle tar kort, og i følge en lokal Nordmann og andre vi har pratet med er det lite problemer med kortsvindel osv. De mente det et trygt å legge kortet i baren på en gastro pub.For å eksemplifisere.

    gebyr på kontantuttak varierer heftig. Over 5% i en amerikansk storbank.

    Sacom bank blir anbefalt på Revolut forum og kommer billigst ut av d jeg har sjekket. Så med Curve/Revolut og deres begrensinger på uttak har en cash til småting.

    Selv satt jeg nettop / fredag kveld sammen med kidsa på en plastkrakk og tok en iskaffe. Og den lille sjappa med stoler på fortauet tok Amex og Curve for dobbel opptjeninh:)
     
    EndreD, Flymunda, Eddie47 and 4 others like this.
  9. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
  10. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    *motorsykkelo_O
     
  11. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    På vei til Vietnam følger vi denne ruten som ble booket høsten 2022: OSL-WAW-AMS-BKK(teknisk stopp)-TPE-BKK. Også egen Air Asia booking fra Don Muang til Ho Chi Min og hjem fra Da Nang tilbake til Don Muang. Hjem flyr vi Thai til TPE også EVA Via BKK og direkte AMS-OSL med SAS og i Go. En av flere bookinger jeg har der SAS sliter med å legge til synlige + billetter. Både ved booking og når det slippes nye. For denne bookingen var det ikke ledige billetter fra Europa til BKK på bookingtidspunktet så det ble strafferunde via TPE. Som gir oss et drøyt døgn i byen på vei hjem. På utveien fikk vi rundt 9 timer. Nok til å sove godt på flyplasshotellet, eller loungen som kan bookes som hotellrom i 6 el 12 timer.



    Det var i det herrens år 2021 at gamle ANA F bookinger forsvant eller ble flyttet, den gangen var det også flere av oss som fant det mulig å jakte to seter. LHR til HND var ruten. Og jeg satt på både SAS C ut og HND-OSL tur retur med to personer i ANA F etter litt målrettet ringing kl 07. Så kom vi til høsten 2022 og min største blunder hittil. Ettersom SAS ikke ville fly meg til HND booket jeg tilknytning til BKK. Så forsvant tilknyttingsflyvningene, og det var ikke engang mulig å finne noe via andre flyplasser i turist. Japan viste ingen vilje til å åpne og jeg var lei av en booking som tok alt for lang tid. Så ble ANA F avbestilt og det nye målet Vietnam ble åpnet med EVA flights til og fra BKK. Og dette klarte jeg å gjøre noen dager før alt snudde. Japan åpnet, ANA F kunne vært gjennomført.
     
    AirMags, EndreD, veeegard and 8 others like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    paron liker dette
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Nok om det. to nye flyselskap i C. Lot tok oss uten for mye fuzz via Warsawa til Amsterdam for 787-10 og ny kabin via BKK. På en heller lang flight. Det ble litt forvirring med både flyvertinner og boarding når de så at vi ikke skulle av i BKK men heller videre via TPE. Ikke lett å forklare den ruten.


    Lot fløy Embraer 190 og 175. De minste i litt nyere utgave og blokkert sete med tillsammen tre plasser og 6 seter i C. Vi var alene foran gardinet på begge flyvinger.

    Den mer intime executive loungen inne i Polonez lounge hadde Champagne på kjøl og et godt utvalg av kaldt og varmt. Overaskende gode desserter og kaker var høydepunktet sammen med boblene som fungerte godt sammen med litt Duolingo jobbing. Buenos Aires står jo på lista, sammen med Colombia og mer Mexico og Peru. Så her må det jobbes med de lokales babling. Quiero pasar tiempo con amigos en CDMX : Eller noe sånt.

    Stor forskjell på crew hos LOT. Fra fraværende til veldig tilstede. Laksesashimi sammen med bringebærene i yoghurten var høydepunktene smaksmessig.
     
  14. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
  15. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Ingen store utfordringer med ventetid ved innsjekk eller sikkerhet gjennom reisen. LOT på Gardermoen hadde to luker åpen og hadde tatt en special case til biz insjekken. Men vi kunne gå til den vanlige. Ellers korte ventetider gjennom sikkerhet og ikke alt for fullt i lounge.

    På AMS var det kontrakslounge som dårlig alternativ til *A og de stengte kl 21. Vi var forsinket og det var lite informasjon å få ved gate med en times ventetid der. Før vi ble boardet raskt og med streng kontroll på prority. EVAs sin nye kabin i 787-10 er ganske lekker. Grå og mer brun med litt grønt, et skritt opp fra herringbone bonanzaen i beige på de eldre flyene.

    Alle leggene våre så langt har vært helt fulle hos EVA. Det er mange mennesker men flyvertinnene har tid og får til både presentasjon informasjon servering av drikke osv. På to av flyvningene boardes også turist gjennom biz kabinen så det merkes ekstra godt. Fint da å kunne sitte med et glass bobler og la folk vandre forbi.

    I begge kabinene er setene lange. Jeg kan ligge rett på ryggen med mine knappe 2 meter uten å kjenne noe kontakt verken oppe eller nede. Begge seter har fotbrønner som er bredere en hos SAS, men som er litt for lave for meg. Jeg skulle gjerne ha hevet skjermen et par cm og gitt litt mer plass.

    Men romsligheten og privat følelsen er større særlig hos vindussetene hos SAS C.

    En ikke helt urimelig sammenlikning er United Polaris setet, der EVA slår United på alle parametre. Litt bedre på alt. Jeg likte meg, og med min nye grønne luftmadrass sov jeg gode 5 timer mot BKK. @Upsaker har jo nylig lagt ut bilder, hvis du ikke vil søke opp mine fra ORD reisen med ANA F. Så ser dere at en sitter relativt nær skjermen men at plassen totalt sett blir god nok med en dyp brønn.

    PS: Har ingen plan om å kjøpe inn madrasser til alle kabindesign......
     
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    De nye setene er en stor forbedring som tar EVA opp til en ny C standard. Samtidig vill jeg ikke hoppe over den gamle kabinen om det er den som er muligheten for en god reise totalt sett. Produktet er ikke dårlig bare ikke moderne eller klasseledende, og total opplevelsen er flott.


    Begrenset utvalg av film, men rask og klar skjerm. Det samme skal sies om den eldre konfigurasjonen. Jeg tror de har oppgradert skjerm og elektronikk. Høretelefoner som er greie nok, med noe demping og helt ok pluss lyd.
     
  18. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    EVA har oppgradert eller fornyet porselen ombord. Her hadde ny kabin helt nytt utstyr, mens de to 777 flyvningene våre hadde en mix med noe blomstret og noe grønt og hvit. En solid oppgradering både på tallerkner og utstyr generelt. Det dekkes skikkelig opp til hver del av måltidet.



    På alle flyvninger er kabinpersonalet raskt ute med drikke, bobler juice og vann. Men ikke champagne pre departure. De kommer rundt og presenterer meny og sjekker navn og preferanser. Vi fikk se på men ikke beholde papirmeny, og menyene ligger elektronisk tilgjengelig.



    Vi fikk presentert en blandet vestlig asiatisk meny der komponentene glir litt inn i hverandre, med et tydelig kinesisk smaksbilde. Høydepunktene var kyllingpate og bresert oksekjøtt med nudler. Edit : de har kjipt smør. Pent presentert men med kjedelig smak. Ikke noe premium smør her. Hva er greia der egentlig. Det kommer alltid for mye smør. Hva med å servere litt smør, som smaker deilig. I stedet for en stor stiv klump som smaker soya? : Rant ferdig.
     
    AirMags, EndreD, funkenstein and 9 others like this.
  19. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293
    Drikkemenyen slår lett alt jeg har vært borti i C, og sniker seg forbi SAS fordi vinene generelt er et godt skritt opp. Det eneste jeg fant å prike borti er fraværet av godt øl ombord.


    Til Paris og New York serveres rosa stor dame fra 2006, for oss andre blir det pinot noir basert vanlig 2008. Ikke noe dumt valg, selv om jeg tenker den kunne hatt et par år på flaske til. Litt overrasket over det egentlig. Så kan klokere champagnehoder på forum si noe klokt om den drikken nå…. Av vinene trekker jeg frem den spanske rødvinen fra 2013. Lett kommersiell med litt kraftige hint av kokte og ikke friske røde mørke bær. Men kraftfull intensiv og med mye avklipte runde taniner og en enorm munnfølelse med eik vanilje og noe stall eller noe sånt som bare er godt. En drikkevin som burde fått lam og potet men som tålte roast beef med erter og stappe utmerket. Uansett er jeg imponert over pengene og planleggingen EVA har lagt i sin drikke og i cateringen. Det er tydelig at de ønsker å imponere og lever en konsistent høy kvalitet, og det tenker jeg at de klarer. Edit 3 : Highball med Cavalan single malt. Yummy! Whisky utvalget er også et godt hakk opp, sammen med en god Congnac. De vet hva kinsiske menn fra mange land liker å drikke, og har det på menyen.
     
    AirMags, EndreD, funkenstein and 9 others like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,506
    Likes mottatt:
    34,374
    Bonuspoeng:
    293

Del denne siden