74 timer i Boston (SAS C & EBG)

Tråd i 'Reisebrev' startet av LNAND, 29. aug 2018.

  1. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    *første reisebrev alert, men med tilnærmet live oppdatering venter:

    I morgen venter nok en jobbreise til USA for å delta på en stor forskningskonferanse. Etter noen hektiske uker med oppstart for førsteklassingen, fritidsaktiviteter, dårlig søvn og innspurt for å få forskningsartikkelen ferdig og sendt inn, skal det bli deilig med noen dager alene, søvn, høre om interessant forskning, presentere forskning, samle bonuspoeng, samt drikke øl i en flott by.

    Boston har jeg vært i én gang tidligere, men det er allerede syv år siden. Den gangen hadde jeg en hel uke i byen, så jeg fikk sett mye (Fenway, Science museum, Cambridge, Beacon hill osv), så denne gangen har jeg som mål foruten å jobbe, å slappe av, trene og drikke øl. Dessverre ingen sportsarrangementer da Red Sox spiller borte i helgen og hockeysesongen har ikke startet (pokker).

    Forskningen utført, artikkelutkast sendt inn og presentasjon ferdig. Da er det bare å brette ned ermene, senke pulsen og gjøre seg klar for tur. Siden jeg reiser alene denne gangen, tenkte jeg å bruke anledningen til å skrive mitt første reisebrev.

    Reiseruten er som følger:
    Utreise 30 august:
    OSL-CPH (SK1455) i SAS GO.
    CPH-BOS (SK927) i SAS Business (Go til Business med Plusgrade)

    Retur 2. september:
    BOS-CPH (SK928) i SAS Plus (Plusgrade oppgradering til C «pending»).
    CPH-OSL (SK1462) i SAS Plus.

    Siden jobben betaler flybilletten, men forståelig nok kun tillater reiser i økonomi eller premium økonomi, velger jeg ofte å by på oppgradering til business enten med poeng eller cash. Motivasjonen er som følger: "Jeg fortjener komfort, god mat, nok drikke (viktig å holde seg hydrert...), samt mer bonuspoeng". Om det nødvendigvis er økonomisk lurt å betale 5000 NOK for oppgradering fra Go til Business prøver jeg å ignorere, og heller tenke at jeg fortjener dette når jeg faktisk skal reise langt og sjeldent bruker penger på meg selv.

    Oppgradering med cash fra CPH til BOS er i boks, og jeg har allerede lagt inn bud med poeng på BOS til CPH fra Plus til Business, rett over minstebud, så vi får se hvordan det går.

    Hotell for oppholdet blir DoubleTree by Hilton Hotel Boston - Downtown. Jeg hadde egentlig planlagt å bo på et IHG hotell siden jeg har IHG Gold Elite, og ikke status hos Hilton, men siden det er jobbreise bør vi velge et av hotellene konferansen har avtale med da det gir god rabatt. IHG priset seg ut, samt har litt tynt utvalg i Boston. Greit nok, jeg får uansett i det minste Hilton Silver etter dette oppholdet.

    Planen i morgen er å komme meg til OSL rundt 8.30 så jeg rekker frokost i gull-loungen (er EBG) før avgang til CPH kl 10. Prøver fremdeles å bestemme meg om jeg skal sjekke inn koffert, eller bare ta håndbagasje. Må ha med løpesko, og tenkte å shoppe litt, så mulig det blir innsjekket bagasje. Må vel kjøpe noen gaver til de bortskjemte ungene (siden pappa alltid har med gave hjem fra USA).

    Uansett. Sjekket at ESTA fremdeles er gyldig, så nå gleder jeg meg til tur i morgen og ikke minst til å sjekke menyen og drikkevarene ombord på vei til Boston. Gjorde en god innsats i drikkelageret på CPH-SFO før sommeren, så får se om den formen skal toppes i morgen. Gleder meg også til å sjekke ut Lufthansa Loungen på BOS på returen, da den visstnok nettopp er pusset opp.

    Da er det bare å håpe at LN-RKP ikke viser seg i morgen!

    Bilder av lounger, alkohol og annet flyrelatert snacks følger!
     
    Last edited: 29. aug 2018
    Upsaker, kfly, jgroneng and 12 others like this.
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Fleire bonuspoeng er viktig (nesten like viktig som hydreringa) :) God tur!
     
    Wiolenze, Supersergei and LNAND like this.
  3. Airborne

    Airborne Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei!

    Artig. Jeg skal samme runden til Boston, men ut 2. september og hjem 6. september. Så send gjerne oppdateringer fra serveringen i BC. Beregner du ekstra tid i forbindelse med innsjekking i Oslo eller boarding i CPH?
     
    LNAND liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,897
    Likes mottatt:
    57,523
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
    Jeg skal til Boston i mai, så jeg kommer til å skrive ned alle tips du kommer med! :)
     
    LNAND liker dette
  5. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Å betale 5000 er økonomisk lurt, og du fortjener det.
     
    Chrisbgg, Stuttfeiten, LNAND and 2 others like this.
  6. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    God tur! :D
     
    LNAND liker dette
  7. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg beregner nok ikke ekstra tid på OSL, men nok til at jeg rekke innom loungen for frokost. I CPH dropper jeg SAS loungen, og går rett gjennom passkontrollen da det kan være litt kø. Har også fått SSSS på boardingkortet litt for mange ganger enn at det er helt tilfeldig, så greit å sette av tid til det og. Jeg har aldri prøvd Eventyrlounge i non-Schengen, så tenkte eventuelt å gå innom der. Jeg har faktisk ikke brukt Priority Pass kortet tilknyttet Amex før, så mulig jeg fremdeles har "første besøk gratis" (om det ikke gikk ut ved nyttår?).
     
    Stuttfeiten and Eddie47 like this.
  8. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Aldri vært i Eventyr Loungen selv men etter hva jeg har hørt/lest så skal den toppe SAS sinn ganske godt :D
     
    LNAND liker dette
  9. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Du har vel ett gratis besøk i året vel? Uansett, Eventyrloungen kan anbefales!
     
    LNAND liker dette
  10. Airborne

    Airborne Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hva trengs for å komme inn i eventyrloungen?
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,176
    Likes mottatt:
    869,687
    Bonuspoeng:
    293
    250 DKK
     
    holmen liker dette
  12. Airborne

    Airborne Nytt Medlem

    Innlegg:
    4
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk. Ingen forhåndsreservering nødvendig?
     
  13. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Eller adgang gjennom Priority Pass.
     
    Travellingalf liker dette
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Nei.
     
  15. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    07.45 og avgang hjemmefra. Hadde tenkt å være fornuftig og gå til flybussen, men regnet øser ned og jeg er trøtt, så det ble taxi. Med fastpris 595 er Nedre Romerike Taxi et billig, trygt og bra valg. Aldri opplevd at de kommer for sent, og sjåførene er alltid trivelige.

    Dagens reklame unnagjort.

    Benplassen er helt grei for en så kort leg som dette. Servering er det dårlig med, men jeg sparer uansett magen til gullstua.

    LN-RKP er i Stockholm og skal til Washington, så da var den frykten ubegrunnet. LN-RKO har pleid å trafikkere CPH-BOS siste tiden, men ikke i dag. Kan ikke se hvilken maskin som er satt opp på SK927 i dag.

    På SK1455 har jeg valgt sete 10F. Vil sitte godt fremme, men samtidig ha vindussete, da det gir mer ro synes jeg.

    På SK927 har jeg valgt noe utradisjonelt 8H. Dette setet har jeg valgt tidligere og, mest av alt fordi det er litt bortgjemt på høyre side av kabinen. Da slipper jeg solen hele dagen, samt at det er noe tilbaketrukket uten særlig innsyn fra andre plasser. Ser enkelte synes det er for nære galley, men har aldri opplevd det som plagsomt, ihvertfall ikke på dagflight. Uansett var eneste alternativ på høyre side 6H, men da går jeg heller for "hulen" bakerst til høyre.

    Gikk for innsjekket bagasje. Mellomstor Samsonite som gjorde at jeg fikk med meg både sko til jobb og løping, samt nok plass til eventuell shopping og gaver. Håndbagasjen er en trofast laptopsekk som jeg kan navigere i blinde. Fint, da jeg nok dessverre må få unna litt jobb.

    Neste stopp OSL.
     

    Attached Files:

  16. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Ahhh. Ingenting som å suse forbi køen og sjekke inn på business. Beste fordelen med EBG. Bare å droppe av kofferten og gå til lounge. Trodde jeg!

    Men neida. Jeg har jo opprinnelig bestilt Go Light til Boston og Plus hjem da jeg i utgangspunktet kun skulle ha håndbagasje. "Du har ikke bagasje inkludert sier mannen i skranken."

    Jeg forteller at jeg vet at jeg opprinnelig ikke har bagasje inkludert på utreisen, men siden jeg har oppgradert til business saver bør det vel være inkludert? Noe famlende blir han usikker på hva han skal gjøre. Han gjør det jeg frykter mest, løfter opp røret og ringer økonomifolka. Hadde det vært en senior tipper jeg personen hadde waivet dette.

    Men ikke han unge bak skranken. Han blir ferdig på telefonen og sier at nei, det står 0 pcs bagasje på deg på utreise, så du må betale 850 for å sende kofferten.

    Slik behandler man altså gullmedlemmer som skal fly business. Jeg sier at jeg forstår at de sier på økonomi så, men at jeg finner det svært urimelig. Han forstår, men kan ikke gjøre annet enn å ta betalt da regelverket er uklart på dette punktet. Jeg sier jeg forstår at det ikke er hans feil. Han sier jeg bør klage og be om refusjon. Jeg vet jo at go light for EBG ikke lenger inkluderer bagasje, men det kan da umulig gjelder når man har klart å få oppgradert til business? "Samme fare basis som light" sa han. "Men du bør klage da det er helt urimelig".

    Jeg betalte og gikk. Nok et eksempel på det jeg i SAS kaller "consistent inconsistencies".

    Neste stopp loungen.
     
    Airborne, Eddie47, EJN and 2 others like this.
  17. EJN

    EJN Medlem

    Innlegg:
    110
    Likes mottatt:
    178
    Bonuspoeng:
    43
    Skjønner at det er ergerlig, men akkurat her har SAS faktisk sitt helt på det rene. Det kommer ganske tydelig frem på Plusgrade-siden.

    Et annet spørsmål er selvsagt om det burde være sånn. Skjønner det fra Go Light til Plus - på noen strekk og kampanjer, f.eks. under oppgraderingskampanjen i sommer, var det billigere å oppgradere til Plus enn å sjekke inn ekstra bagasje. Det skjønner jeg at de vil unngå. Men til Biz er det en såpass høy terskel at der burde strengt tatt bagasje inngå.

    Men men - svelg unna irritasjonen med noen bobler i loungen, gleder meg til fortsettelsen!
     
    Airborne liker dette
  18. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, det er ikke noe annet å gjøre. Irritasjonen over at jeg glemte det, var nok større enn de 850 kronene som uansett går på reiseregningen.

    20180830_083839.jpg Frokost hjelper som kjent mot alt.
     
  19. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Avgang CPH 20180830_100120.jpg 20180830_100124.jpg
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,870
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig spesielt av SAS ang bagasje.. Man endre vel bookingklasse så vidt meg bekjent ved oppgradering på Plusgrade. Da burde jo det inkludere alle fordelene med ny klasse, ikke bare det SAS finner ut passer dem. De har jo heller ikke klart å klargjøre 100% hvilken biz man oppgraderes til (saver eller vanlig)
    Ha ellers en strålende tur til en herlig by
     
    LNAND liker dette

Del denne siden