A*G etter SAS

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av stashorizor, 04. okt 2023.

1. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Siden SAS forlater A* stiller seg det naturlige spørsmålet om hvordan man enklest kan opprettholde status med A* for oss som reiser mye i Europa og til østen. Jeg er EBD. Ser jeg det riktig at den rimeligste måten fremdeles er status match til turkish airlines for så å kjøre en mileage run og beholde status i 2 år? Jeg har også enda en account hos Aegean, men det ble med tiden tungvindt å oppfylle kravet om minst 4 legs per år med aegean metall. Jeg reiser i hovedsak med LH, også fra Norge hvis mulig, men å oppnår LH SEN ligger ikke i kortene mon tro.

themichael liker dette
  2. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Følger denne

3. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    920
    Bonuspoeng:
    93
    A3 desiderst enklest å opprettholde med kun krav om 12k i året. Krever dog en mileage run til ATH+ gresk øy og tilbake igjen. Koster ikke mer emn ca 2500 for OSL-ATH-CHQ t/r. Kupongene du får bruker du til å oppgradere til business.

I disse dager er jeg ekstra glad for at jeg har gullkortet i ett annet *A selskap enn SAS:rolleyes:

Insomnia4u, stashorizor, Earl and 4 others like this.
  4. senorwafflez

senorwafflez Nytt Medlem

Likes mottatt:
    102
    Bonuspoeng:
    33
    Har du da tatt høyde for at LH/Miles & More endrer programmet fra januar 2024? Det blir enklere å oppnå Senator, men varer til gjengjeld bare et år av gangen mot to år nå. Lifetime status blir også en del av det nye programmet.

https://onemileatatime.com/news/lufthansa-miles-more-changes/

stashorizor and themichael like this.
  5. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,072
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tipper at jeg kommer til å gå for Lufthansa Senator etter hvert som Star kortet. Ikke fordi programmet er så fantastisk, men rett og slett fordi jeg flyr en god del med LH gruppen inkl business longhaul så det bør være greit å opprettholde.

Forventer at Lufthansa kommer med status match etter hvert, de ønsker nok å være ganske aggressive her og beholde mye kunder i Skandinavia.

Aegan høres jo lettvint ut, nesten litt for lettvint på en måte, men jeg har nok mer bruk for Senator gratis valg av premium seter, ta med familien i Senator lounger. Avgiftene på bonusbilletter er jo horrible, så det er kanskje det kjipeste.

Noen andre tips til hva som kan være fornuftig Star Gold for en som liker å booke bonusturer?

6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,881
    Bonuspoeng:
    293
    Minner om omleggingen Executive Club hadde for noen år tilbake.

7. Flyrlavt

Flyrlavt Veteran

Likes mottatt:
    4,140
    Bonuspoeng:
    113
    Kan ingenting om AC og AeroPlan, men utifra tilgjengeligheten som vises på awardfares så ser det jo helt rått ut. Dessverre er det vel ikke noen gode muligheter for oss nordmenn å tjene poeng der med mindre man flyr veldig mye?

8. oslo.to.unknown

oslo.to.unknown Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    156
    Bonuspoeng:
    43
    Er det noen *A programmer man kan overføre cashback eller kredittkort poeng til?

Det blir største spørsmålet for meg, flyr ikke nok til at status eller bonusturer uten kredittkort er mulig

9. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,310
    Bonuspoeng:
    113
    Om man i det hele tatt trenger et gullkort, så må man jo fly _noe_. Det er vel ganske lett å se at Aegan er det enkleste/billigste å få og fornye. Ellers er det kanskje ikke så dumt med LH eller TK sine programmer.

Derimot vil jo problemet for den som ikke flyr så mye raskt bli bonuspoeng/miles. Her er vel de fleste av oss (på forum) avhengige av kredittkort for å nå målene våre. Det tror jeg kjapt blir vanskeligere om ikke *A lanserer kort i Norge som er betydelig bedre enn det vi ser i Australia.

stekus liker dette
  10. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, ikke som jeg vet om.

Så vidt jeg vet er bare SAS og Flying Blue som har kredittkort i Norge.

Det er også muligheter med AmEx, men norske Membership Rewards er ganske begredlig, så der kan du bare overføre til SAS eller BA (Avios).

The_Dude liker dette
  11. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,310
    Bonuspoeng:
    113
    Det er jo ett av de store underliggende spørsmålene her.. hva skjer etterhvert med CT?

12. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,584
    Bonuspoeng:
    93
    Avixlo liker dette
  13. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,310
    Bonuspoeng:
    113
  14. haakonks

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Det kommer til å fortsette videre akuratt som i dag...

I det øyeblikket SAS går over til SkyTeam så vil ubrukte CT gjelde for bonusreiser med SkyTeam istedet for Star Alliance.

Edit:
    CT er kun en tjeneste for American Express betaler for 50% av bonuspoengene. Det er en avtale mellom American Express og EuroBonus.

15. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,584
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ikke helt sikkert. En annen mulighet er at Star CT'ene bare kan brukes på SAS, mens nye CT'er tjent med nye vilkår også fungerer på SkyTeam. Eller avskaffes.

16. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,310
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, så problemstillingen er jo da hva skjer om EB forsvinner til fordel for FB en gang i tiden.

17. Flymunda

Flymunda Senior Medlem

Likes mottatt:
    8,368
    Bonuspoeng:
    183
    Amex har tilsvarende kort i Nederland og Frankrike med CT for Flying Blue, så tror ikke vi skal bekymre oss for mye om Amex, CT og Flying Blue.

Frode789, Are, Flyrlavt and 3 others like this.
  18. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,054
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer for så vidt. Schiphol har Amex Platinum reklame over alt, og man blir overfalt av salgsboder med aggressive selgere rundt hvert hjørne. Hadde litt tid sist og stoppet for å få informasjon om fordelene. De visste ikke om det var noen fordeler på flyplassen som fasttrack (egen sjekk: nei), eller om det finnes noen egen Amex lounge (egen sjekk: nei, bare 3parts lounge). De visste ikke om det var noen planer for noe av dette heller (egen sjekk: nei).
    Jeg takket høflig nei til enda et grisedyrt Amex Plat kort med minimale fordeler og gikk videre.

holmen liker dette
  19. haakonks

Likes mottatt:
    10,469
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis det skulle skjedd så er det flere år frem i tid... Det er tidligst om 2 år at AF/KLM har mulighet til å få en majoritet i SAS.

Som nevnt over har allerede AmEx co-branda kort med KLM og Air France for blant annet Nederland, Frankrike. Ville ikke forundret meg om kortet bare endret navn fra SAS EuroBonus til SAS Flying Blue.

20. stashorizor

stashorizor Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan er award tilgjengelighet for TK vs A3?

Takk, har sett gjennom, men allikeveler nok de andre betyedlig enklere å oppnå. Hvis jeg ser det riktig må man 5 ganger t/r over dammen i biz for å oppnå SEN, evt 3-4 med eksisterende status og noen turer i Europa..

Det blir neste sak, hvordan ligger det f.eks. an med amex, evt amex ICC?

Del denne siden