Hei, (geek-alert) Har tidligere opplevd at Biz kabinene enkelte ganger kan være varmere enn normalt. Da mener jeg opp mot 22-23. Fått beskjed om at dette er normalt, jeg jeg ikke selv opplever. (Var ikke sjuk nei ) Skal fly 931 CPH-LAX med A350-900 hvor det er biz kabin som normalt i front, men også en liten kabin bak, før plus. Har flydd denne tidligere, men aldri sittet i den bakre. Er det noen som er kjent med eller har erfaring med om den bakre kabinen har bedre luftsirkulasjon og temperatur enn det kabinen i front?
Har samme problemet i business kabin. Ubehagelig varmt for å sove. Skal forsøke å be om lavere temp neste gang
Det er ikke noe design/system på A350 som tilsier de skal ha høyere temperatur i noen av kabinene. Det er en haug av temp sensorer gjennom hele kabinen og justering av temp går mer på vilje enn hva flyet kan levere
Dette handler nok mer om hvor mange passasjerer som er ombord og hvor høy temp det er satt i flyet. I tillegg tenker jeg at hvis det enkelt flyselskap har gardiner som stopper flow av luft så vil d ha noe å si.
Personlig vet j godt at litt vann på huden skaper økt energi slipp fra kropp til luft. Er du varm ombord er det 3 ting du kan gjøre. La være å drikke og spise. Energi som utløses ved nedbryting av næringsstoffer omsettes til energi blir varme i kroppen. Lite aktuelt altså. Du kan be crew skru ned varmen i kabinen. Og du kan fukte håret ditt på hodet. Eller pysajamsen du har skiftet til. Sånn at du øker overføringen av varme fra kropp til luft. Dette kan ha overaskende god effekt. Og er et overaskende lett og virkningsfullt tiltak.
Så er erfaringen at de fleste crew sier at de kan justere temperaturen, men at det i de færreste tilfeller virker som de har "glemt" det når de snur ryggen til. Noen ganger har jeg dog opplevd at de har justert. Både på short haul og long haul.