Aarrgh.. Nyt billet nummer på en SAS/UA/AA booking

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Flemming Poulsen, 05. april 2016.

  1. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Har en booking med SK/AA/UA til LAS senere på måneden:

    MMX-SK-ARN-SK-LAX-AA-LAS // LAS-UA-ORD-SK-ARN-SK-MMX

    Nu har jeg så af uransagelige årsager modtaget en ny billet. PNR hos alle tre selskaber er de samme som tidligere, men ticketnummer er ændret. Der har flere gange været schedule change på UA afgangen og også denne gang, hvor den afgår 1t20m tidligere. Men nu er billetten altså blevet genudstedt.

    Jeg har en UA upgrade requested på LAS-ORD, men denne viste sig tidligere som et ekstra leg der var waitlisted. Dette leg findes nu ingen steder - hverken når jeg logger ind hos United eller på MyFlights appen.

    Har talt med SAS og de har absolut ingen viden om noget som helst. Efter 15 minutter i telefonen med en medarbejder, som bare kunne se at det var en schedule change og ingen anelse havde om hvorfor der var udstedt nyt ticketnummer på det, så måtte jeg give op. Goddag-mand-økseskaft-svar i stort omfang hvor hun bare henviste mig til at skrive til CR (hvilket jo tydeligvis ikke hjælper me dat løse problemet nu og her og ganske sikkert ikke giver svar før jeg skal rejse)

    Hvad sker der med UA upgraden, som nu ser ud til at være forsvundet. Bliver den automatisk flyttet over til nyt ticket nummer? Eller skal jeg bare betragte den som tabt fordi SAS endnu engang laver mærkelige og uforklarlige ting..

    UG voucher er udløbet for noget tid siden og det er en jeg har fået foræret af en venlig sjæl. Så har ikke selv mulighed for at få den tilknyttet igen.

    Har desuden også OT på 2 SAS legs. Vil de også gå i vasken med nyt ticketnummer?

    Nogle gode råd til hvordan jeg får den UG waitlisted igen?
     
    Fnate liker dette
  2. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fy søren du har bra mye uflaks med SK bookingene dine, og 05400 kundeservice er omtrent like hjelpsom som en tom ølboks.

    Har ingen gode forslag til deg, dessverre. Jeg frykter Upgrade er tapt. Den pleier være det på Amerikanske selskap. Enhver ombooking jeg har fått har inkludert en downgrade - selv om jeg alltid pleier å ha paid C/F billetter domestic. Opup's til lokale statusmedlemmer går alltid foran betalte billetter derover.

    Så du må nok lete etter Upgrades på nye flights, med mindre du får SAS i tale :(
     
    Trety liker dette
  3. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Synes det var litt smått at du bare klarte å presse inn tre selskaper og to allianser på én booking...

    Hvis ikke billettutsteder tar ansvar, tror jeg du kan gi opp. Her ligger alt til rette for ansvarsfraskrivelser på mange plan.

    Historisk sett er ranting på Facebook den beste måten å få hjelp hos SAS på, dessverre. Med mindre du kjenner noen som kjenner noen som kjenner noen.
     
  4. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Anede mig nu at SAS igen har "screwed me over" :mad: Kan ikke mindes hvornår jeg sidst havde en booking på deres langruter hvor alt er gået "smooth"....

    Giver det et forsøg på Guld-mailen nu. Evt med forslag om ombooking via LAX. Der er trods alt en schedule change på 1t20m fra LAS.

    4 timer på LAS-ORD på 35D og 4 timer i SAS loungen i ORD frister ikke noget særligt.

    Så hellere *A loungen i LAX og SK derfra....
     
    Last edited: 05. april 2016
  5. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk svar i dag, på min epost til CR der jeg klagde på nettopp kundeservice 05400.

    De er så helt ufattelig platte og hjelpeløse og når jeg misset flyet i LAX pga snøstorm i DEN (separate bookinger) var det ingenting de kunne gjøre. Nada. Gadd ikke høre eller sjekke engang. For en som har vært EBG i 10 år, rundet 100k grunnpoints i flere år og bla bla bla... BA prøver ihvertfall og iblant får de til noe som er bra, eller i det minste hjelper, SK... nada.
    Lufthansa til og med hjalp meg hjem på en SK bestilt bonusflight hjem. SK hjalp nada. Og det er ikke en enstaka tilfelle. Det er gjennomgående igjennom flere år.

    Dette (dog i vesentlig mer diplomatiske ordelag) spurte jeg CR om. Svaret jeg fikk var at de så klart ikke kunne tilby noe og ga meg en lang forklaring på forskjellen mellom gjennomgående og separate bookinger...

    F**N altså. Møkkaselskap
     
    Trety and Flemming Poulsen like this.
  6. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Ja forventninger er lave når man kontakter kundeservice... Jeg kunne lige så godt have spurgt min 9 årige som, som servicetelefonen i dag. Absolut ingen hjælp at hente.... Spild af tid.

    Overvejer lige om jeg skal forsøge at blive rerouted via LAX. Har også OT på begge SK longhaul flights - og er ret sikkert på at det nok skal blive rodet grundigt til, hvis jeg også ændrer routing. Omvendt så er udrejsen d. 27/4 og der sker nok ændringer i opgraderingsprocedurerne fra 25/5. Hvis SAS vælger at afslutte samarbejdet med OT den dato også, så er der nok ikke noget at komme efter alligevel.

    Rimeligt kompliceret at lave en strategi her ;)
     
  7. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Sånt. Da hadde jeg en fin samtale med ei hyggelig dame på United.
    You're back on the upgrade waitlist and No.1 on the list.
    Ordner seg helt sikkert skal du se :)
     
    FastLane, Trety, anders82 and 17 others like this.
  8. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Tusind tak for hjælpen. I owe you big time :)

    Godt at en forum bruger og United kan fixe det som SAS roder til :confused:
     
  9. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Bare hyggelig!! Er bare glad at ting ordner seg. Krysser fingrene for at din oppgradering går gjennom :)
     
    mhsalv and Flemming Poulsen like this.
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Slik jeg oppfatter saksforløpet her Flemming, så høres det ut som det er United som trigget denne bøtteballetten, da er det vel ikke rimelig å klandre SK for det?
     
    braathens safe liker dette
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke innlegget ditt kommer til å fjernes. Du er grådig sint, men det var jeg også.

    Men mine og ditt bør muligens splittes ut. Jeg bør ikke ta beslutning når jeg selv er debatant, så det får evt andre gjøre.

    På den ene siden tror jeg vi kunne diskutert dette herfra til evigheten uten engang å være i nærheten av å bli enige.

    Du argumenterer, slik jeg forstår det (correct me if I'm wrong) for at slik er reglene er slik&slik, og om du ikke følger dem så er det din feil. Du gjorde dette for å spare penger, eller fordi du ikke forstod bedre. Det er ikke SAS sitt ansvar, og om de skulle tilpasset reglene etter din triksing, evt uvithenhet, med bookinger så ville de ikke klart å tjene penger på sikt.

    Vet du hva: jeg synes det er helt fair argumentasjon. Jeg har ingen problemer med å se argumentene dine.

    -----------------------------------------------------

    Nå kunne jeg tatt en "jammen jeg har jobbet med kundeservice hele mitt liv og..." - men det skal jeg spare meg. Den er for tynn, og delvis oppbrukt.

    -----------------------------------------------------

    Så la meg prøve denne:

    Jeg flyr med mange ulike selskap i løpet av et år. Jeg flyr nokså mye, i det store og det hele. Som regel på gjennomgående bookinger, men i et reiseliv der mange planer endres last minute hender det i blant at ting blir litt ad-hoc. Jeg jobber dessverre ikke i staten, panamafinans eller olja, så vi kan ikke booke full flex billetter til 40-50 lapper.

    Jeg har reist nok til å skjønne at dette kan gå galt. Jeg har forsovet meg og misset fly. My bad. Vi har hatt diversions på separate bookinger. My bad. Jeg har vært stuck i Denver pga en mildt sagt plutselig snøstorm og separate billetter. My bad. Jeg har forspist meg på kake og misset fly. My bad. Jeg har hatt vær delay på separate billetter. My bad.

    Det er rimelig sjelden jeg kontakter selskapet når jeg vet de ikke er å skylde på. Men noen ganger kommer ting såpass brått og voldsomt på at man ringer og spør ydmykt om det er noen de kan hjelpe med. La oss si at jeg gjør det ca 1 gang hvert andre år. Kanskje en gang hvert år. Statistisk (om det ovenfor stemmer) ca en gang per 150-200 flights.

    Problemet mitt med SAS:
    Er at nesten alle andre forsøker å hjelpe. British Airways i særklasse så. Også når jeg har hatt sølvstatus der, som tilsvarer EBG. KLM likeså. Cathay, jepp.

    Med ett unntak - da jeg forspiste meg på kake i loungen på ARN, glemte flyet mitt og tasset flau ned i billettsalget og fikk kjøpe en ny billett til rabattert pris av et personale som holdt på å le seg i hjel - har SAS vært notorisk ubehjelpsomme.

    Problemet til SAS (slik jeg ser det):
    Er at jeg, og alle andre kan velge hvem vi vil reise med.

    -----------------------------------------------------------

    Hvorfor er jeg forbanna:
    Fordi de ikke gidder prøve engang. Jeg ringte to ganger ril 05400, de orket knapt lide seg igjennom det jeg sa før de kjapt sa; "nei det lar seg ikke gjøre". Det er ikke noe, "hmmm... eller du har snart rundet 1000 flighter med oss over 10-15 år. Over halvparten i extra eller på TPC... La meg spørre supervisor"

    Greia er at det gjør de andre. Det gjør BA om jeg ikke utnytter det. Så återkommer de og enkelte ganger kan de ikke gjøre noe. Andre ganger kan de. Men de har prøvd. Jeg er faktisk en god kunde, og faktisk vil de fleste selskap se om de kan hjelpe en god kunde i problemer.

    Eksempel:
    Har du kjøpt 25 Audier på lokale Audi-sjappa og den plutselig lekker litt olje. Da låner kall' deg en bil mens han tetter lekkasjen. Ellers er han idiot, og du bør bytte Audi forhandler.
    Selv om det ikke står i loven at "du må låne Ida bil når hennes Audi lekker".

    Hvorfor er jeg ekstra forbanna:
    Fordi de åpenbart ikke gadd å lese eposten min til CR engang. De fant en setning der de kan bruke auto cut&paste fra en mal de har. Det var en forklaring i forskjellen på å booke separate og gjennomgående billetter - for eksempel fra Gøtebor til Luleå via Stockholm.
    Hadde de giddet lest en setning til i mailen min ville de oppdaget at jeg visste dette utmerket godt og bekreftet at de hadde retten på sin side.
    Resten tror jeg ikke de gadd lese i det hele tatt.

    --------------------------------------------------------


    Så Ida... jeg aksepterer argumentasjonen din og håper du aldri får deg jobb i kundeservice :)

    Ha en fin kveld
     
    wilhelm, milehigh, mariusbb and 15 others like this.
  12. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg mener ikke å ødelegge dine drømmer når jeg sier dette, @Fnate, men du kommer aldri til å få jobb som saksbehandler i det offentlige, forsikringsbransjen eller SAS kundeservice. Aldri!
     
    Kjakan, tommy777, Trety and 5 others like this.
  13. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Sorry Ida, men SAS er ikke alltid nazi på regler og bøyer dem i "ekstraordinære" tilfeller for gode kunder. F.eks: SAS-DC8 kom seg hjem tidligere fra Thailand enn planlagt på en CT billett selv om utreisen var gjennomført. Han møtte forståelse.

    Det man ikke forventer som god kunde er å bli avspist med fullstendig avvisning og "computer says no". Bare det å uttrykke forståelse for situasjonen og "jeg skal se hva jeg kan gjøre, men ikke forvent at det kan løses" gir en mye bedre kundeopplevelse.

    Det å sammenligne booking av codeshare med dette blir bare for søkt.
     
    Last edited: 05. april 2016
    Trety, Flemming Poulsen and Fnate like this.
  14. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel SAS som har udstedt bookingen igen med nyt ticket nummer? Og dem jeg har booket hos. Det er vel også SAS som ikke kan svare på hvad der er sket?

    Men enig i at noget af årsagen til det sikkert også ligger hos United pga schedule change. Men det burde vel ikke resultere i nyt ticket nummer.

    Egentlig er min største anke den ligegyldighed og mangel på vilje til at hjælpen kunden, som man møder hos kundeservice...

    Men nu løste det sig heldigvis - uden hjælp fra SAS...
     
  15. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,268
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Når vi booker ferieturer til USA med SAS + United connection, så gjør vi det ofte i god tid (10-11 mndr før avreise).

    I 9 av 10 tilfeller så gjør United da en "schedule change". Jeg har ikke tenkt over det men jeg kikket på de tre flygningene for i år og i fjor og i alle disse tilfellene så fikk vi nytt ticketnummer (og forsåvidt også ny klasse på de flygningene som er 100% flex :) og gir mer Bonus ).

    Hvorfor vet jeg ikke - og med samme PNR så spiller det vel ikke så stor rolle heller ?
     
  16. Flemming Poulsen

    Flemming Poulsen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,103
    Likes mottatt:
    1,210
    Bonuspoeng:
    113
    I mit tilfælde er det den tredje schedule change (på United alene - plus nogle equipment change på både AA og UA samt en schedule change på 5 min på SK) de har lavet siden jeg bookede i november. Men de andre gange er der ikke blevet lavet nyt ticket nummer. Stadig samme bookingklasse som oprindeligt også.

    Enig i at det normalt ikke er noget problem, men når man blander opgraderings voucher, OptionTown etc. ind i det, så kan det hurtig give lidt problemer. OptionTown siger også "Your booking has changed" og spørger om jeg vil overflytte mit opgraderingsønske til den nye. Når jeg klikker ja til det, så får jeg blot beskeden at "No changes has been found".... Betryggende ;)
     
    RoadKing liker dette
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Fnate, hvorfor ringte du ikke gull telefonen istedenfor 05400? Kanskje fått mer forståelse der?
    Jeg bare spør av ren nysjerrighet.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Sant, jeg så ikke den. Når SK utsteder billetten er det rimelig at de ordner opp ja.
     
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Vi fikk en del schedule changed (UA er et kapittel for seg) på turen nå i mars også, men jeg må innrømme at det fallt meg ikke inn å sjekke billettnummeret. Nuvel, det var ikke noe problemer for oss da.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  20. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    495
    Bonuspoeng:
    63
    Tiltredes.
     

Del denne siden