Etter at noen presterte å kjøre på min parkerte familiebil i sommer, måtte jeg gjennom forsikringen ta til takke med leiebil fra AVIS Ensjø den tiden familiebilen var på reparasjon - som viste seg å bli fem uker. Jeg gjorde krav på en stasjonsvogn ved utlevering, og etter ekstremt mye om og men med barnesete - kunne jeg hente ut nevnte stasjonsvogn og putre rundt i fem uker. Den dekket for all del våre behov, men som President's Club-medlem hadde jeg kanskje forventet litt mer (ikke minst service). Men fred være med det. Bilen ble så etter fem uker levert og naturligvis nøye inspisert, og det var selvfølgelig ikke så mye som en skramme på den. Stor var derfor overraskelsen da jeg FIRE uker etter avsluttet leie mottok en tykk rekommandert sending fra AVIS, inneholdende et krav om egenandelsbetaling på 6000,- for diverse skrammer og riper, som imidlertid ikke fremgikk nevneverdig av de grovpikselerte bildeutskriftene som var vedlagt forsendelsen. Det som derimot fremgikk tydelig nok, var 1) Dato og klokkeslett på bildene - atskillige timer etter at jeg leverte kjøretøyet og 2) At kjøretøyet på bildene befant seg på en helt annen plass enn der jeg leverte det. Jeg har leid en del bil fra AVIS Ensjø både privat og i jobb, og som PC-medlem aldri helt følt det store behov for å fotodokumentere bilen ved levering, men denne gangen hadde jeg av en eller annen grunn gjort det. Og mine bilder overensstemte mildt sagt ikke med AVIS sine bilder. Så her var det helt åpenbart en AVIS-ansatt som enten hadde kjørt borti noe eller på annet vis skrapt opp bilen - og tenkt som sådan at det nok var veldig lurt å prøve å velte ansvaret over på meg. Ettersom det ved mottatt krav fra AVIS hadde gått fire uker siden avsluttet leie, hadde sågar AVIS tatt seg den frihet å trekke de 6000,- fra min konto (samt ytterligere 1993,- de overhodet ikke har gjort rede for). Jeg tok meg derfor den frihet å tilskrive AVIS i sakens anledning - med behørig dokumentasjon - samt AMEX, hvor jeg ba om at beløpet ble fryst som et tvistetilfelle, og derutover påpekte at det var blitt trukket på nokså ureglementert vis (et slik beløp skal kunne bestrides før det evt. trekkes, men AVIS hadde altså trukket først og informert etterpå). Ytterligere seks uker senere er endelig status som følger: AVIS har ikke engang tatt seg bryderiet med å svare meg - President's Club-status og gjentatte purringer til tross. De har derimot svart AMEX, som fant tilfellet såpass graverende at de rett og slett kjørte prosess mot AVIS. Men AMEX var så lite imponert av det AVIS svarte at de simpelthen krediterte begge beløpene. Jeg kan ikke annet enn å betrakte dette som et regelrett svindelforsøk fra AVIS Ensjø. Jeg har oppsøkt stedet fysisk og utbedt meg en forklaring fra station manager, som bare flakket med blikket og nektet å prate med meg, mens jeg av en av skrankebetjentene fikk inntrykk av at dette ikke var første gang en kunde klaget over noe som dette. Med andre ord: Unngå AVIS Ensjø! Hvis de er parate til å prøve å svindle selv et PC-medlem, så må gudene vite hvordan de opptrer overfor andre.
AVIS er noe herk, ble selv lurt til å betale masse tull forrige leie på wien flyplass. selvfølgelig ingen svar på mail.
Er det mulig?? Sukk! Håpar du slepp å kaste vekk meir tid i telefonen og framfor skrivemaskina. Og takk for advarselen.
Forbrukerrådet har utsendt en generell advarsel imot å leie biler fra Avis, så at de driver på med useriøs praksis som grenser til bedrageri er velkjent i bransjen
Leide mye privat hos den stasjonen før vi kjøpte bil i fjor. Ble aldri svindlet, men opplevde mye rart der. Var nesten alltid noe rot, enten med bilen eller selve bestillingen. Opplevde blant annet at språkkunnskapene til en av de som klargjorde bilene (min var selvsagt ikke klar når jeg kom for å hente den) var så dårlig at kommunikasjonen med han i skranken gikk i vifting med hender og peking. En gjenganger var at jeg fikk utlevert biler med til dels alvorlige feil (bremsefeil, ødelagt låsing av bakseterygg, defekt nødbremsfunksjon osv.). Leverte også inn en bil der med punktert dekk som hadde blitt lappet av Viking langs veien. Sa ifra om at dekket måtte byttes siden dette ikke var noe som var trygt å kjøre med, men han som tok imot bilen trakk bare på skuldrene og sa at de skulle se på det om de hadde tid. Mistenker at den bare ble leid ut asap til neste kunde.
22G F&F billetter er desverre bare + og - ... og når SAS ikke synes jeg bød nok for oppgradering ... ble det slik
Nå handler akkurat denne advarselen om egenandelsforsikring, en ting som stort sett ikke gjelder oss.
+1 på advarsel av avis. Hadde også leiebil i forb med skade på egen bil. Fikk en måned etter innlevering regning i posten på skade. Ringte og etterspurte hva skaden var og viste til at ingenting ble registrert ved innlevering. Fikk SMS med 2 mobilbilder som viste ingenting. Snakket med lokal kundebehandler samt sjefen lokalt. Deres argument var; jaja, det er ofte slikt skjer i desember..... Okey? Og det betyr at jeg har bulket en bil som knapt er brukt i leieperioden, og godkjent innlevert? Når jeg ville se bilen fysisk fikk jeg beskjed om at de hadde solgt den!! Advokaten sendte de et fint brev om hva han mente og brått kunne jeg bare se bort fra hele fakturaen.
Hadde tilsvarnede opplevelse med Hertz Evenes (konkurs nå). Fikk melding om skadet frontrute. Ba om bildebevis. Fikk bilde etter 1 mnd, som på ingen måte samsvarte med mine egne bilder. Tok det til forliksrådet. Arbeidsgiver hadde ikke tid til å møte opp, og tok heller regningen på 12.000 kroner. FML!
Nå var dette i utgangspunktet en forsikringsleie, og selv om (evt) relevant kredittkort er stilt som garanti, KAN det bli litt kronglete å få det på reiseforsikring? I tillegg teller verken PC eller Chairman status i forhold til disse leiene (teoretisk), selv om jeg med Hertz har opplevd betydelig velvilje da bilen min fikk et lenger ufrivillig sykehusopphold..
Mange takk for den. Det blir ikke noe leier fra dem ! Er selv President men det kortet går snart i søpla uansett.