Starter opp denne tråden i tilfelle det er flere som hopper på A3 som sitt anker i Star Alliance. Nå som SAS mest sannsynligvis går ut av Star Alliance, blir det litt kjedelig å fly ET fremover (noe jeg gjør og tar sikte på å fortsette med i mange år fremover). Siden ET er viktig for meg, har jeg ofte brukt wheretocredit sin kalkulator for å få oversikt over hvor mange EB-poeng jeg får. Har lagt merke til at Aegan veldig ofte kommer godt ut der. Kombinert med relativt lave krav til gull, samt enda lavere for å beholde det, var saken ganske klar slik tingene står i dag. Mitt første tips/påminnelse til dem som er interessert: 1) Vent med å opprette konto til 3 mnd før eller etter jul (eller 2 for den saks skyld). I denne perioden er det mye mindre press på Hellas, og de 6 obligatoriske flightene blir både enklere og billigere.
Jeg har hatt A3 gull i 10 år nå, men aldri fløyet med dem. Det endrer seg nok nå da kravet for å opprettholde gull uten og fly med dem er blitt relativt høyt. Ser for meg en MR i året til en eller annen gresk øy via Athen og det er jo ikke det verste. Ellers har jeg ikke benyttet meg av voucher for oppgradering til C, men det skal ettersigende fungere greit. Kundeservice svarer raskt, men er av varierende kvalitet. Jeg måtte krangle med dem i 6 uker tror jeg da jeg ikke fikk poeng for en betalt tur i F (bookingklasse A) til Johannesburg. De mente nemlig at JNB var i Europa og bookingklasse A gir ikke poeng med LH i Europa. Det var en litt seig runde, men poengene kom til slutt. Utover det så har det fungert fint og har stort sett sluppet inn på kontraktslounger selv om jeg har fløyet med SAS
Jeg har åpenbart ingen konkret erfaring, men har spurt litt på Flyertalk. Jevnt over skatter og avgifter vi er vant med, og tonen minner meg om EB-folket - indikativt tenker jeg at det er same-same. Jevnt over ser det billigere ut, men samtidig er det jo vanskeligere å skaffe seg poeng, spesielt når man ikke bor i Hellas. Selv om man sikkert kan åpne en konto på Kypros og få et kort derfra, så er det typisk 1 poeng per Euro, altså litt under 10 poeng hundrelappen, ingen trumf osv osv. Reiser du mye internasjonalt i *A vil man jo relativt raskt kunne tjene en del poeng.
A3 har jo enn så lenge ikke bookingsavgift på *A bonusbilletter, og poengprisene er jevnt over litt under EB, så de er litt billigere sånn sett. Men det koster jo litt mer å tjene inn poengene også.
Booket JNB-CPT-JNB i business i fjor. 42 000 poeng og 71 euro i avgifter. Det synes jeg ikke var så gærent. Jevnt over så tjener man ikke så mye poeng på kortere flyturer og lurer på om avgiftene i Europa har gått opp, men det er fortsatt et OK gullkort å ha synes jeg
Sist jeg oppdaterte meg på dette var der kun mulig med ett stopp i hver retning, så det vil fort begrense de spenstigste rutene.