AI171 har styrtet

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av WannaBeFrequentFlyer, 12. juni 2025.

1. WannaBeFrequentFlyer

WannaBeFrequentFlyer EBD (Lifetime Gold), Strawberry Platinum Lifetime

Likes mottatt:
    1,424
    Bonuspoeng:
    113
  2. Malmo

Malmo Status: EBD

Likes mottatt:
    887
    Bonuspoeng:
    93
    Blir interessant og se hva årsak er. Det glider jo ned, kan nesten virke som double engine failure eller feil take off config

Shyneno, Skarven and benjaminbr13 like this.
  3. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,590
    Bonuspoeng:
    113
    Følger dette live fra hjemmekontor. Kan tilføye at indisk pressestandard kan være oppsiktsvekkende, blant annet viste de passasjerlisten direkte på TV - antageligvis før mange av de pårørende har blitt varslet.

Det snakkes om overlevende fra styrten. Flyet har gått ned i et universitetsmiljø, men lite rapporter fra bakken annet enn klipp av flydeler inne i en bygning som er sagt å være "Hospital for doctors".

ADSB data har blitt nevnt, har selvsagt sjekket FR24 - både fart og climbrate så bra ut.

Shyneno, DJasko and benjaminbr13 like this.
  4. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,590
    Bonuspoeng:
    113
    Med min ekstremt begrensede kunnskap om aerodynamikk og flymekanikk, så ser det jo ut som nesen går veldig høyt på slutten. Tenker at dette enten er en kraft vs angle of attack stall og feil tyngdepunkt i flyet, eller en sjokkert pilot som overkompenserer litt når han prøver å flare.

Shyneno liker dette
  5. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,477
    Bonuspoeng:
    93
    Det har blitt delt ekstremt mye allerede på X. Så selv passasjerlistene i detalj der, med info om at noen av de indiske passasjerene var godt kjent i India. Snublet også dessverre over bilder av personlige eiendeler og kropper som man ikke skal gi detaljer om.... Noen deler alt ukritisk, får bare håpe at de mer ubehagelige bildene ikke deles videre av folk.

Last edited: 12. juni 2025
    The_Dude, Shyneno and Storbaba like this.
  6. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    Er grusomt å se videoen. For meg virker det som om det er null effekt fra motorene og flyet glir bare inn i bygningene. Hva som er årsaken vil forhåpentligvis etterforskningen komme frem til.
    Jeg holder en knapp på feil fra pilotene, men det kan selvfølgelig være teknisk svikt også.

Shyneno liker dette
  7. Shyneno

Shyneno Okama

Likes mottatt:
    1,561
    Bonuspoeng:
    113
    Har vært mye flykrasj de siste åra synes jeg...

8. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,293
    Bonuspoeng:
    293
    Her blir du nok lurt av nyheter, store overskrifter og en "mindre" verden. Dødsfall relativt til passasjerantall trender en vei og det er nedover.

magnusant and RoadKing like this.
  9. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    2,403
    Bonuspoeng:
    113
    Men fremdeles er bilturen til og fra flyplassen langt farligere enn flyturen.

10. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,590
    Bonuspoeng:
    113
    Spesielt i India.

joskje, RoadKing and Teknolai like this.
  11. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,431
    Bonuspoeng:
    183
    Dreamliner er det mest «elektrifiserte» flyet, hvor så godt som alle systemer er elektrisk drevet. Det er minimalt med hydraulikk og f.eks. trykkluft som andre fly bruker for å spinne opp motorene. Et av de offisielle utsagnene som kan verifiseres på FR24, er at alt av ADS forsvant rett etter avgang, og hele flyet ble stille. Disse systemene er regnet som kritiske på fly og skal derfor ha redundant power, dvs. fra flere busser.
    Hvis alt av power forsvinner katastrofalt under avgang, og inntil vindmølla feller seg ut på snuten, så er det ikke mye pilotene kan gjøre. Samtidig har Boeing vist seg å ha altfor mange ulver begravd i mosen, med metalldeler og verktøy gjenglemt på steder der det absolutt ikke bør være.
    Jeg synes derfor det er litt tidlig å konkludere med pilotfeil.

Adrian E, Shyneno, EndreD and 8 others like this.
  12. magicbyte

magicbyte Medlem

Likes mottatt:
    470
    Bonuspoeng:
    63
    Denne kom liit vel nære jeg landet trygt i Munchen for noen timer siden, men fløy fra India (now jeg ofte gjør). Air India og Dreamliner har jo vært veldig trygge alternativer så når jeg først leste overskriftene tenkte jeg dette måtte være terror (Ahmedabad er nærme Pakistan og med konflikten som nylig har vært der etc…), men det er lite i video som tyder på terror :/

Shyneno and The_Dude like this.
  13. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    10,296
    Bonuspoeng:
    183
    Det hørtes veldig stille ut på endel av videoene. Tyder på totalt motorbortfall. Da mister de strøm også. Radio og slikt skal ha backup, men tror det er verre stilt med styreflater.
    Interessant å se at hjulene også er nede. Kan tyde på flere ting, men to ting slår meg. 1. De har ikke fullført positive climb check, og dermed ikke tatt inn hjul. 2. De forutså krasjlanding og håpte hjulene ville hjelpe

The_Dude liker dette
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,798
    Bonuspoeng:
    183

Swiss001spelulerer i 2x motorsvikt som årsak.

Skarven liker dette
  15. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,590
    Bonuspoeng:
    113
    Ifølge FR24, er ADSB patchy i utgangspunktet, så mistenker dårlig dekning her i og med at det tilsynelatende er hull i datapunktene . De hadde strøm nok til radio, men kan tenkes at f.eks vindmølla hadde kommet seg ut, ja. Dette tror jeg vi kan få svar på, da mølla vil ha ulik skade beroende på om den var utenfor eller innenfor skroget ved bakkekontakt.

Vil igjen påpeke indikasjoner på tung hale / vektbalanse, men kan også være en stall-karakteristikk på denne typen.

Enig i at tap av motorkraft og/eller strøm til systemer umiddelbart peker seg ut. Heller da mot det første, da flyet har lettet og ved tap av kontrollflater skulle fortsatt lenger (oppover) før en evt stall.

En høvding på indisk TV som har gått hardt ut og sagt at det

a) høres ut som motorene går, så neppe problemer der
    b) flaps up for tidlig

Edit: En annen høvding som fløy legget før forklarer om elektriske problemer med AC, IFE og dingeklokke.

Last edited: 12. juni 2025
    Shyneno, Teknolai and Skarven like this.
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,728
    Bonuspoeng:
    293
    Noen som kan fortelle hva denne «vindmølla» er? Spør selvsagt for en venn :)

17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    6,798
    Bonuspoeng:
    183
    Slik jeg har forstått det er det en liten vindturbin som løses ut under flyet når begge motorene ryker. Denne genererer vel strøm til å støtte enkelte kritiske system når annen krafttilførsel er borte.

Sikkert noen med langt mer teknisk innsikt i dette enn meg.

Shyneno and RoadKing like this.
  18. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    10,620
    Bonuspoeng:
    293
    Tragisk!

Grundig gjennomgang i videoen, men jeg kjøper ikke konklusjonen.

Det er 99% direkte umulig at 2 av verdens beste flymotorer svikter på likt. I så fall måtte grunnen vært ekstremt forurenset fuel som rammet begge sider. Men det er et helt greit land og en helt grei flyplass som har supplied fuel.

Ingen ting tyder på terrror. Hvertfall ikke så langt.

Jeg tror failed take-off config. Men er ingen ekspert, så dette er selvsagt bare èn mulighet. Men la oss si at de når V1 fart, og ikke har oppdaget at flaps ikke er i riktig posisjon. For sent (og flaps bruker tid på å folde ut etter cockpit drar i spaken) oppdaget crewet at de ikke hadde særlig lift. Og så gjorde antagelig pilot flying noen manøvre helt instiktivt som ikke var lure. Hva piloten gjorde, vet vi ikke ennå.

19. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    38,834
    Bonuspoeng:
    293
    RAT, Ram Air Turbine. Denne kan felles ut og generere strøm ved behov. A320serien har tilsvarende.

RoadKing and The_Dude like this.
  20. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,590
    Bonuspoeng:
    113
    Wiolenze har rett. Jeg velger, inntil videre, å tro at man neppe har hatt tid til å "forstå alt" og deploye denne manuelt på såpass kort tid. For at den skal komme ut automatisk, må softwaren i flyet mene at flyet har tapt alle andre strømkilder, som vil være de tre motorene. To av disse sittter under vingene og skal generere kraft til å skyve flyet gjennom luften for å generere oppdrift, den tredje sitter i halen og lager strøm når de to andre ikke gjør det. Det er indikasjoner på at den tredje ikke virket på legget før (Fra Dehli).

Jeg vil tro de har brukt de relativt få sekundene til å se etter problemet og prøve løsninger basert på trening og prosedyrer de kan. Tviler på at det er prosedyre å deploye RAT i denne situasjonen. Med forbehold om at jeg ikke har noen kompetanse på dette området i det hele tattt.

Aner ikke om dette er den faktiske videoen med faktisk lyd, i og med at alt kan genereres i dag:

Men om dette er den ekte videoen med ekte lyd, så er jo dette et viktig clue innen FDR er funnet og analysert.

Storbaba and NoLimit like this.

Del denne siden