Air Canada, Austrian eller SWISS?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av KristianR, 23. aug 2015.

  1. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Edit: Da ble det Lufthansa og Swiss. Takk for all hjelp :)

    Hei,

    Ser ut som det blir Miami-ferie på meg i mars. Allerede nå er det ganske sikkert at det blir Lufthansa (Oslo-Frankfurt-Miami) på turen vestover. Har flydd med LH flere ganger tidligere, og stort sett vært fornøyd. Hjem står valget mellom Austrian, Swiss og AIr Canada, og her er jeg litt i villrede.

    Hvem bør jeg velge? Hvem har best service, komfort etc (økonomiklasse)?

    Flyruten med Austrian er Miami-Wien-Oslo, med 777-200 og Fokker100 såvidt jeg kan se. Flyruten med Air Canada er Miami-Toronto-Oslo-London og betjenes med A321-200, 777-300ER og SAS 737 fra London.
    Swiss flyr Miami - Zurich - Oslo med A333 og E190.

    Rutene tar omtrentlig like lang tid, og det er klart at man får ett leg ekstra med Air Canada (og flere poeng).

    Hva ville dere valgt, og hvorfor? Noen som har erfaring med disse tre selskapene i forhold til service, matservering, setekomfort etc?

    Alle tips mottas med stor takk :)
     
    Last edited: 24. aug 2015
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror jeg ville vurdert Austrian, vet ikke om du må "styre" med en ekstra pass kontroll i Canada?
    Wien er en relativt sett enkel flyplass og bytte på, og Austrian har fortsatt god-service på et greit produkt.
     
  3. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Kan legge til at vi er to i reisefølget.

    Da kan det kanskje være en fordel å reise SWISS som opererer A330-300 fra Miami til Zurich? Tenker på 2-4-2 konfigurasjonen. Noen som har noen formeninger eller har testet dette produktet?
     
  4. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Da må du passe deg for at Edelweiss ikke flyr strekningen der for Swiss
    Det gjor di da jeg dro fra Las Vegas til Zurich, og brukte noen hundre dollar på oppgradering til bizz, men fikk ikke noe poeng pga Edelweiss fløy for Swiss...
    Hadde jeg visst det, så hadde jeg heller hold ut i economy med noen extra sterke glass å såve turen over på...
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Flyr du Air Canada kan du vel også ta turen via København, da får du 787.
     
  6. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Ifølge Swiss.com er det SWISS som opererer flyvningen fra Miami til Zurich 30. mars 2016 klokken 19.40. De forandrer vel ikke på det, da?

    Deretter går ruten fra Zurich til Munchen med Lufthansa Cityline (får man poeng her?). Ikke sikker på hvem som opererer Munchen - Oslo, men regner med det er Lufthansa eller SAS. Har søkt gjennom momondo.no.
     
  7. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    AC flyr også 788 og 789 til London, men det er 777-300ER som er satt opp på tidspunktet som vil være aktuelt for oss.
     
  8. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Ville gått for Austrian eller Swiss... Ekstra passkontroll i Canada er bare ekstra pes.

    Swiss med 2-setere hadde jo vært det beste for min del i hvert fall, men hvis du må transfer'e via Munchen på hjemveien, så er vel Austrian bedre?

    Du får uansett ikke kvalifiserende legs på noen av disse turene. Det får du kun på SAS og Widerøe-flyvninger.
     
  9. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Vell, Legs, Grunnpoeng og ekstrapoeng?
    Jeg har en fornemmelse at både LX, Austrian eller delegert datterselskap vil holde grei service uavhengig av klasse.
    Jeg ville seriøst vurdert en Scandinavian (ORD, EWR, IAD) med 23 timers connection før man lander i MIA/FLL.
    Da kan du i en av US største byer heller ta en tøffing vedr. tidsforskjell.
    Små-yr i MIA er den vanskelig. Man vil helst være på rommet....
    Jeg hadde seriøst fløyet inn til ORD, 3 dager på Golden Mile,
    Deretter paxe rett til Cruise-terminal
     
  10. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Vet at jeg ikke får legs for å fly andre selskaper enn SAS/Widerøe, men dette er ikke viktig for meg.

    Jeg klarer aldri gull uansett innen opptjeningsperioden, men er så heldig at jeg får gullkort hos en venn som har diamant i november.

    Det er mulig å unngå transfer via Munchen, men blir en lang layover i Zurich. Dette gjør imidlertid ikke så mye, da jeg har hørt mye positivt om loungene der.

    Spørsmål: Det er Helvetic som betjener ruten Zurich - Oslo. Får man poeng her?

    Peter: Det er nok noe jeg kunne funnet på, men det blir nok i drøyeste laget for reisefølget mitt. Tror også det vil fordyre turen veldig (får Oslo-MIA tur/retur for 3200 med LH og LX).
     

Del denne siden