Air Canada eller Lufthansa?

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Avixlo, 17. aug 2018.

  1. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker meg tur til Toronto i begynnelsen av Desember (Se denne tråden for mer info: https://insideflyer.no/forums/threads/toronto-tråden.11634/#post-224228)
    Jeg har ikke funnet stort snakk om Air Canada inne på forumet her. Er det noen som har erfaring om det?

    Jeg lurer litt på å prøve begge flyselskapene over atlantern, noe jeg har funnet et godt tilbud om.
    FRA-YYZ Lufthansa 747-400
    YYZ-FRA Air Canada 787

    Men lurer også på YYZ-ZRH med Air Canada.
    Noen som kan si noe om hvilket selskap som er best? Jeg bestiller økonomibillett av billigste klasse.

    OSL-FRA Lufthansa
    ZRH-OSL Swiss
     
  2. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg hadde en tur til Canada i fjor hvor jeg reise ut med AC og hjem med LH. Riktignok bare prøvd premium økonomi, men skrev en anmeldelse av begge turene:
    Air Canada:
    https://insideflyer.no/air-canada-premium-economy/

    Lufthansa:
    https://insideflyer.no/lufthansa-premium-economy-fra-seattle-til-frankfurt/

    Kort oppsummert: ingen av de imponerte, men Lufthansa var et hakk over på de fleste områdene. Jeg ser at AC har fått blandet omtale tidligere, spesielt med tanke på crew. Jeg var nok uhedlig med crewet mitt, de virket slitne og generelt lite motiverte. Maten tror jeg er noe av det kjipeste jeg har fått om bord i et fly noen gang.
     
    Xflipper and Avixlo like this.
  3. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du reiser alene og AC har 787 så er det en no brainer.
    1-2-1 seating er mye bedre enn 2-2-2 seatingen til LH ;)
     
  4. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Litt optimistisk å håpe på 1-2-1 i økonomi kanskje. Men det kan jo selvfølgelig være halvfullt på flyet:)

    Hvis prisen ellers er lik ville jeg heller sett på reisetider osv og om du har noen sterke preferanser på å teste nye flytyper. Hvis det er sånn at prisen er viktig for deg så er det kanskje greit å gå for billigste alternativ. Ellers ville jeg nok gått for LH, de leverer om ikke verdens mest spennende produkt godt og jevnt. Både på fly og interiør, mat og service ombord og på totalpakken og flyplassopplevelsen. Er min erfaring fra alle 3 klassene jeg har fløyet med dem så langt.
     
    Edvard liker dette
  5. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Prisen er grei på de avgangene jeg har sett. Forskjell på en 100 lapp eller 2 så det går helt greit. Reisen blir kjøpt gjennom en tredje part som Ticket eller Tripmonster uten innsjekket bagasje. Så her blir det kun håndbagasje på meg. Men jeg sliter litt med å finne ut av hvor mye som er tillat vekt hos Air Canada på håndbagasje, noen som vet? De andre Star Alliance selskapene er det ca. 8Kg som er grensa, men hos Air Canada får jeg bare opplyst om målene.

    Da jeg skal bestille separerte billetter fra Tromsø og Ned til Oslo og hjem igjen så spiller det nesten ingen rolle når flyet fra Oslo går. Jeg overlever 1 natt på Gardermoen. Jeg legger ved de avgangene jeg ser på:
    Alternativ 1:
    Da får jeg prøvd både AC og LH med 2 forskjellige flytyper og 2 forskjellige transitt flyplasser.
    upload_2018-8-17_15-9-2.png
    Alternativ 2:
    Også AC og LH, men her bare gjennom Frankfurt.
    upload_2018-8-17_15-2-9.png
    Alternativ 3:
    Mellomlanding på FRA til og ZRH tilbake "Bare Air Canada"
    upload_2018-8-17_15-16-11.png
    Alternativ 4:
    Bare LH begge veier med mellomlanding på FRA
    upload_2018-8-17_15-17-17.png
    Har også kikket på Icelandair, men de får jeg vel ikke noe Eurobonus hos?
    Jeg har også sjekket med Skyteam (De er det rimeligste alternativet om jeg vil ha bagasje) men for øyeblikket ser jeg ikke grunn til å starte stort med å opparbeide poeng hos dem, så da får det holde seg til Eurobonus enn så lenge! Om KLM eller Air France hadde flydd til Tromsø hadde jeg nok kanskje begynt å gå inn for å samle poeng hos Flying Blue, men så lenge jeg bor på andre siden av ladet får det vente seg.

    Men hvordan er det med opptjening av poeng hos AC og LH. Har sett link som dere har sendt, men som ny (Selv om jeg har EBS) skjønner jeg ikke helt hvordan jeg kan regne på det. Får jeg noen fordeler nå som jeg har EBS forresten?

    På min eneste langtur noen sinne økonomiklasse med Thai Airway på vei til verdenspeiderleir i Japan i 2015 OSL-BKK-KIX og FUK-BKK-OSL fikk jeg muligheten til å prøve ut disse flymaskinene:
    Mellom OSL-BKK var det B777-300
    BKK-KIX var det A350-900 (kan ta feil, men Airbus var det ihvertfall)
    FUK-BKK 787-8
    Så har vært borti noen flymaskiner. 787 var den beste av de etter min mening.
     
    Last edited: 17. aug 2018
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Ticket pleier å legge på et kraftig gebyr på slutten av bestillingen. Tripmonster, hvis noe går galt så ikke forvent å få noe hjelp av dem. Jeg ville sjekket nettsidene til flyselskapene, eller en av nettsidene der du får med deg trumfpoeng.

    Gjennomgående billett TOS -YYZ ligger på 5700 på Lufthansa sine hjemmesider. Om det er billig eller ikke er jeg litt usikker på ;)

    OSL-YYZ ligger på 3300 på Lufthansa sine hjemmesider. Med en langdistanse i Canadian og en i Lufthansa.

    Begge på datoene du har vist i tråden, og med greie avreisetider.

    Alle flightene er i K klasse : Det ser du feks når du klikker deg litt videre på lufthansa sine hjemmesider. Eller feks når du går videre i bookingen hos Expedia.

    https://www.sas.no/eurobonus/partners/flyselskaper/lufthansa/

    Der kan du se hva du tjener av poeng : 25%, så det er så lite at det ikke er noe stort argument for å velge *A i seg selv. Men noe er det jo.

    Ingen av flyvningene i K som er economy light har med bagasje. En koffert koster 479kr hver vei. Så det kan være greit å pakke lett.

    Sølvstatusen din vil nok ikke gi deg så mye. Med litt flaks kommer du inn på loungen i Oslo, hvis det er helg og jul, men jeg tipper det tilbudet ikke er startet opp så tidlig i desember.

    Og det er helt riktig at du ikke får poeng hos *A hos Icelandair. Da får du sagapoeng eller noe sånt.
    https://www.staralliance.com/en/member-airlines
     
    Last edited: 17. aug 2018
  7. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Blir billigere fra OSL, med separerte billetter til og fra TOS (Er under 26 år så kan dra nytte av ungdomsbillett)
     
  8. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Er blitt hjerneskadd av å vært her for lenge, slo meg ikke inn at han skulle reise bak engang ;)
     
  9. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Merker det at man fort blir det på denne siden. Men med nylig sølvmedlemskap hos Eurobonus blir jakten på neste mål startet og en gang kan det hende jeg blir som folkene her inne. Men frem til da får Økonomiklassen nøye seg!
     
    holmen liker dette
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg synes alt 2 er spennende.
    Spesielt om du i tillegg klarer en tidligere flight til Montreal, så kan du jo ta en dagstur til sentrum der.. .:)
     
  11. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har reist OSL-FRA-YYZ eller OSL-CPH-YYZ og tilbake opptil to ganger i måneden de siste tre årene med Air Canada. Jeg synes det virker som AC har et ufortjent dårlig rykte her på forumet. I Business class kommer purser rundt og gir personlig introduksjon, noe jeg ikke har opplevd på annet enn Lufthansa First. Catering i premium økonomi og Business ligger over SAS, vil jeg si.

    Jeg velger Lufthansa til YYZ om premium eller Business i AC blir for dyrt. Lufthansa premium økonomi er i så måte ganske rimelig priset.

    Hvis det er noe Air Canada er, så er det forsinka. De er alltid forsinka. Spesielt ut av Toronto.

    En morsom tur som gir et par hundre poeng ekstra er å reise OSL-FRA-YUL-YTZ. Da er det også den fordelen at man lander i Toronto sentrum framfor ute i Mississauga (YYZ).
     
    Avixlo, Edvard and Eddie47 like this.
  12. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg var også fornøyd med Air Canada, vi fløy CPH-YYZ-CPH i Premium Economy.
    Setene var gode og maten var bra. Drikkekartet var noe begrenset, men vi fikk alt vi trengte.

    Hyggelig CC på vei til Toronto, men på nattflygningen hjem igjen hadde vi en "muggen" voksen mann. Han virket som han var skremt ut på en flygning han ikke ville være med på.

    Vi fløy 787-8 til YYZ og 787-9 hjem igjen.

    Vi var forsinket til YYZ og nådde derfor ikke neste fly, som var med Air Canada Rouge og vi måtte vente til neste morgen. Da imponerte Air Canada stort, de sto klar med nye boardingkort, hotell og mat.

    Jeg flyr gjerne Air Canada igjen. Air Canada Rouge var også et svært hyggelig bekjentskap selv om de har gamle 767 som standard.
     
    Avixlo and Kristian like this.
  13. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Her høres jo Air Canada ut til å være et godt alternativ. Kanskje det blir å prøve begge som alternativ 3.
    Da får jeg prøvd 747 og et gjensyn med 787
    Vil ha mellomlandinger i Zürich slik at jeg kan få en raskt innblikk i byen om flyet ikke er altfor sen da
     

Del denne siden