Air China F - PEK-JFK + bonus C OZ & MH

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ursa, 14. mai 2018.

  1. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Kapittel 1 - pre-departure

    I juli reiser vi til New York med Air China (CA) på First class (F). Vår første F-tur noensinne, og vi både gleder og gruer oss. Jeg oppretter denne tråden 2 måneder før bare for å huske de viktigste detaljene i booking-prosessen.

    Det er tydelig at SAS/Amex har gått bort fra kravet om utreise fra Skandinavia ved bruk av Companion Ticket (CT), siden utreise er fra Ho Chi Minh-byen i Vietnam. Måtte ringe CT-telefonen 2 dager på rad, da det var vanskelig å finne biz-billetter på stående fot hos dem. Så da bestilte jeg et måneds abonnement på Expertflyer og satt og fant ruta selv, og dagen etterpå gikk det smooth å bestille (men kun ledig i F, så da ble det slik).

    Det endte altså på Air China, som kanskje regnes som den svakeste F i Star Alliance. Men det var eneste mulighet for å bruke CT på en fornuftig tur til et attraktivt reisemål for oss begge. Men det betyr vel at man kun kan bli positivt overrasket? :)

    Uansett må man jo prøve å få mest mulig ut av denne turen. Når det gjelder CA så gir de noen dårlige signaler når man prøver å lage seg en bruker på hjemmesidene deres. Både på den kinesiske, amerikanske og svenske nettsiden får jeg en FEILMELDING om at passet mitt har "wrong ID number". Slik at jeg kan altså ikke få laget meg en bruker. Dårlig av Air China.

    Vi ønsker å benytte oss av CA sin versjon av "book the cook" på flygningene som går fra Beijing (PEK). En fin meny ligger på her. Heldigvis får jeg etterhvert kontakt på epost med den europeiske support-mailen og de er hjelpsomme nok til å bestille seter og mat for oss. Vi er usikker på hvor mye vi kan bestille, så vi prøver oss på 4 hovedretter hver, men det går altså IKKE :) Jeg bestiller Sauteed Peking Duck (selvsagt) og hun bestiller Deep Sea Cod (huff huff kan den måle seg?). CA slår seg på brystet med at de kun benytter ikke-GMO og naturlige råvarer på sine flygninger, noe som er flott.

    Ting som blir gøy å kommentere på veien:
    • Golfbil på flyplassen i Beijing - er det en myte eller eksisterer det?
    • Min første (og muligens siste?) sjans å fly Boeing 747 på first class
    • Første tur med Qatar med deres gullkort - er det forskjell fra sølv?
    • Connecting flights i biz med Asiana og Malaysian
    • Connecting flights i biz på single-aisle fly med Malaysian og Air China
    Så alt i alt er det før avreise en del tekniske utfordringer, men jeg har lest at Air China sine crew er supersnille. Det kan veie opp for en del av manglene på det internett-tekniske.

    Rute (ca samme tilbake):
    4/7 - EVE-OSL - SK4095 - B737 - SAS Plus
    5/7 - OSL-ARN - SK882 - A320 - SAS Go (Qatar "codeshare")
    5/7 - ARN-DOH - QR168 - B787 - Qatar eco
    6/7 - DOH-KUL - QR848 - A330 - Qatar eco
    6/7 - KUL-SGN - MH766 - B737 - Malaysian biz
    8/7 - SGN-ICN - OZ736 - A330 - Asiana biz
    8/7 - ICN-PEK - OZ333 - A330 - Asiana biz
    8/7 - PEK-JFK - CA989 - B747 - Air China first

    Litt kult å se så uvanlige navn i SAS-appen, midt iblant rutineflygninger mellom Evenes og Oslo (og rutine-MR til Hong Kong):
    Screenshot_20180514-145723.png
     
    Last edited: 08. juli 2018
    OttoL, geddi, KristianR and 24 others like this.
  2. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Kapittel 2 - "connecting flight" Norge-Vietnam

    Dette må vel være den lengste "connecting flight" jeg har gjort :) men vi er endelig i gang. Dette skrives mens jeg nipper til en americano her i Rose loungen på Tan Son Nhat (SGN) Airport. Det skjer jo faktisk en del på vei fra Harstad til Ho Chi Minh City :)

    Det første som slår meg er den nye "sjokoladebollen" som har sneket seg inn på SAS sin meny. Jeg spør betjeninga og jeg får den ENESTE sjokoladebolla på tralla! Beklager til den ungen som ikke fikk den :) :) :) den var god, men veldig mektig og kanskje litt for stor til at den føles eksklusiv nok? Innpakninga var svært delikat i det minste.
    IMG_20180704_183809050.jpg IMG_20180704_183956511_LL.jpg
    I gull-loungen er det sommerstemning med servering av pølse i brød. Det var gøy og smakte egentlig ganske digg! Men skjønner godt at det ikke kan være pølsefest hver dag (blitt litt mye overvekt blant de forretningsreisende etterhvert!).
    IMG_20180705_150634128.jpg
    Jeg har kjøpt gjennomgående billett OSL-ARN-DOH-KUL hvor første leg er med SAS. Du kan forresten søke fra hele SAS sitt rutenett på Qatar sine hjemmesider. Jeg fant Evenes-Kuala Lumpur men denne billetten ble så dyr at jeg heller brukte bonuspoeng EVE-OSL og så fra OSL til KUL med Qatar. Anyways - i Stockholm var det kaos pga en vanvittig transferprosess med å få SAS-utstedte billetter over til Qatar. Utrolig irreterende pga jeg ble kastet fra priority-køen til en ikke-eksisterende kø før SAS-personalet sa at jeg sto i en ikke-kø etter 15 minutter. Dårlig SAS! Dette var min første flygning med Qatar gull, og jeg var forberedt på å få ut aggresjonen her på Insideflyer....
    IMG_20180705_172428747.jpg

    Helt inntil jeg endelig kom fram blant de sist inn på flyet. OPPGRADERING!!!! Hurra!! Første flygning og 100% upgrade rate! Da blir det lemon mint drink og kanonblått amenity kit på Qatars B787.
    IMG_20180705_174839866.jpg
    Menyen underveis. Jeg tok arabisk mezze, arabisk kylling og så iskremseleksjon til slutt. Og FOR et måltid!! Jeg fløy Qatar biz i fjor også, men de har faktisk fortsatt å innovere og forbedre. Nytt og finere bestikk, penere pådekning og presentasjon. Jeg tror dette er det beste flymåltidet jeg har fått noen gang. Alt smakte helhetlig og dagsferskt. I fjor konkluderte jeg med at Singapore har bedre mat, men i år heller jeg faktisk litt mer mot Qatar.
    IMG_20180705_191412734.jpg IMG_20180705_193418909.jpg IMG_20180705_194859414.jpg

    Jeg kjøpte Qatar til Kuala Lumpur bare fordi Malasian har salg i business class så jeg kunne prøve de i short-haul til Ho Chi Minh City. MEN det kan IKKE anbefales. SAS kunne ikke sjekke meg inn hele veien, så det var ut av immigrasjonskøen og rett inn igjen. Jeg tror KUL er den tregeste flyplassen jeg noen gang har immigrert i. Jeg hadde lyst å prøve loungen på mitt 2.5 timers opphold men det gikk overhodet ikke. Jeg fikk en fast track-billett til immigrasjonen på vei inn igjen, men det hjalp lite. Ble ca 30 minutter der også. Måtte til og med løpe for å rekke innsjekk.
    IMG_20180706_165615316.jpg

    Har alltid vært fascinert av småfly (her B738) med annen hardware. business class her er ca samme seter som SAS har på PLUS på long haul. Noe slitne seter.
    IMG_20180706_173026825.jpg
    Hadde et mål en gang å bli ekspert på drikkevarer, men jeg er så sinnsykt dårlig på å drikke på fly siden jeg får ekstrem hodepine nesten umiddelbart. Uansett: pink guava som pre-departure flight var helt greit. Smakte annerledes, men ikke nødvendigvis obligatorisk før man går i graven.
    IMG_20180706_173253606.jpg
    Jeg bestilte "beef lasagne" fra menyen. Skikkelig god, og kanskje vanskelig å gjøre den mer innbydende når man har så begrenset plass til servise som på en 738.
    IMG_20180706_183615226.jpg
    Det som stikker seg ut er naturligvis denne fantastiske "dobbelbolla" formet som et hjerte og med både fint og grovt brød i ett :) IMG_20180706_183806750.jpg

    En dag i Ho Chi Minh City brukes på Bay Hotel. Hadde 300 kr på Expedia-kontoen min, som altså da teller dobbelt på Bay Hotel siden det er et Expedia VIP+ hotell. I tillegg hadde de 50% tilbud (som er sånn passe vanlig på Expedia) slik at vi fikk et flott 1200-kroners rom for kun 300 kroner :) ikke verst for en kjapp stoppover. Tilbake på flyplassen har ANA en kul konkurranse pga "star festival" (Tanabata) i Tokyo hvor man kan melde seg på en konkurranse og vinne en tur til Narita :) alle vietnamesiske ground staff gikk i kimono og sa "konnichiwa" til alle :) ganske kult.
    IMG_20180707_205830494.jpg
    Nå løper vi straks til gaten for å komme oss på Asiana-nattflighten vår til Seoul før det bærer videre til Beijing i morra. Vi avslutter kapittelet med et litt antiklimatisk loungebilde av EVA-flyet som sto utfor her. Men også med et fantastisk gelé-smileybilde. Vi sees i Seoul eller Beijing! :)
    IMG_20180707_215209536_LL.jpg IMG_20180707_223352166_LL.jpg
     
    Stuttfeiten, OttoL, geddi and 21 others like this.
  3. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Kapittel 3 - "disaster strikes" men "lys i tunnelen"

    Tilgi tabloid tittel. Dere vil skjønne hvorfor ganske snart :)

    Først Asiana lokal biz SGN-ICH og så ICH-PEK.
    IMG_20180707_233648376.jpg
    Asiana går inn for å bruke grått og beige som sine farger. Jeg liker det ikke, men mulig de har sin fanbase der ute en plass?

    IMG_20180707_234307973.jpg
    Forloveden er fornøyd med benplassen - kunne brukt avislomma som fotskammel. Asiana (OZ) har (som Cathay Pacific (CX)) kun 170 grader lie-flat på mange short-haul internasjonale ruter. Singapore (SQ) slår seg på brystet med at de har 180 grader lie-flat business på alle sine ruter (jeg skrev nesten 1080 grader XD)

    IMG_20180708_011505196.jpg Maten synes jeg er veldig sammenlignbar med CX sin på tilsvarende ruter. God og smaksbalansert, og bra utvalg på så korte flights. Potetmosen til OZ er forresten den beste jeg har spist i mitt liv! Så den må du prøve om du får sjanse.

    IMG_20180708_014206137.jpg Ostefatet hadde en kjedelig presentasjon, men smakene var svært gode. Blåmuggosten var nydelig og "sparkly" som den bør være.

    IMG_20180708_054711512.jpg
    IMG_20180708_054720058.jpg Vel framme på Incheon ser jeg at koreanerne har et velutviklet layover-program. Dessverre har vi ikke søkt om visa for forloveden min på forhånd (som er fra Vietnam) så vi kunne ikke bruke den. De hadde mye kult der! Huleutforskning, templer, shopping etc.

    IMG_20180708_085932103.jpg
    Business loungen til Asiana på hjemmebane synes jeg er noe skuffende. Sittegruppene er fine, massasjestolene bra. Men det er lite utvalg av varmmat. Salatbar er OK, men jeg synes egentlig at gullstua til SAS har bedre utvalg med lokalt produsert smør osv.

    IMG_20180708_103133818.jpg Så til turens kuriositet: ICH-PEK kjøres med en omkonfigurert B767 som altså har samme setene som A330 vi kjørte fra SGN. MEN den har 2-1-2 oppsett med kun ett sete i midten! Så herlig sært! Dette er vel pga 767 såvidt jeg har forstått er det minste twin-aisle flyet slik at det får ikke plass til de vanligste konfigurasjonene. Er vel ikke mange flere turer jeg får med B767 så det var gøy å fly med dette.

    IMG_20180708_121537639.jpg Biffen var mør og god. Blåbær til biff var overraskende (spøk! Oliven).

    DSC01747.JPG
    Vel framme i Beijing så hadde jeg på forhånd booket en tur inn til byen med "Beijing Layover Tours" (BLT). Vi hadde en 8 timer layover så det passet perfekt med et avbrekk. Det skal sies at vi var helt vanvittig slitne etter en nattflight på kun 5 timer med 170-graders seng. Så det var begrenset hvor mye vi klarte å nyte dette. Spesielt med hetebølge i Beijing og luftfuktighet nær 100%. Uansett så gjorde BLT en kjempejobb med å beskrive hvordan man får 24-timers pass på flyplassen, og den engelske guiden var hyggelig og tok oss til noen personlige favorittplasser. Tro det eller ei, men Beijing har faktisk noen nydelige locations - mest knyttet opp mot de klassiske strøkene som du ser ovenfor.

    IMG_20180708_185708416.jpg Etter denne 3-4 timers svettefesten bar det til flyplassen for å forhåpentligvis få litt kvalitetstid på F-loungen før avgang. Men nærmest fra første sekund er det tydelig at Air China har tenkt å floppe til det ekstreme på sitt produkt. For å gjøre det lettere å lese for deg så legger jeg bare ut i listeform de notatene jeg skrev på mobilen om hvor elendig service og lounge i Beijing er:

    • Elendig merking av priority check in (domestic =international)
    • VIP checkin så stygt på oss fordi vi sikkert ikke så ut som normale F-passasjerer (make no mistake - vi ser ikke shabby ut, vi mangler bare dress liksom).
    • Check in kunne ikke engelsk
    • Viste ikke vei. Vi gikk til domestic security pga dette selv om ground staff var 2 meter unna og sa ingenting.
    • Sikkerhetsvakt ga bedre service med 3 ord engelsk i stedet for ground staff
    • Ingen fortalte oss at Det var prioritert security. 1 time jævlig kø.
    • Ingen i lounge utenom hallodame kunne engelsk.
    • Staff gjemte seg så vi ikke skulle spørre etter noe.
    • Kjøleskapet er ikke plugget i. Varm kola måtte hentes til spiseområdet.
    • Da jeg hentet varm kola kom hallodame og trodde jeg hadde sneket meg inn. Ba meg oppgi flightnr.
    • Kald Spaghetti varmes og brukes som nudler (dette er jo hysterisk morsomt!)
    • Kun 2 dusjer - risikerer å fly uten dusj. Kjedelig med layovertur og hetebølge og ekstrem luftfuktighet da. 14 timer til New York ville vært et mareritt uten dette.

    Men så til delen som faktisk gir meg et snev av håp for Air China. Etter å ha fått dusjet og fått littegrann næring så kom vi oss ombord på B773en som går til New York. Ombord på flyet møter kabinpersonalet oss med et hjertelig smil, og hun som gjorde mest for oss het Tyan Siyu. Vi måtte skrive ned navnet hennes fordi hun gjorde en ellers absolutt begredelig opplevelse om til noe som faktisk minnet om en F-tur til slutt. Maten ombord var fæl. Men når man faktisk får et smil og en oppriktig innsats for å gjøre det til en fin opplevelse, så er det mye lettere å være fornøyd likevel.

    DSC01785.JPG
    Setene på F hos Air China er faktisk større enn jeg trodde. En massiv suite med ei seng som jeg tror alle under 2 meter vil elske.

    DSC01797.JPG
    Vi fikk spise i "kafé-oppsett" selv om det tidvis var mye turbulens.

    IMG_20180708_225551225.jpg Matrettene var flott dandert, og vi fikk ikke mindre enn 5 (!!!) forretter før main og så oster, dessert og drinker til slutt. Det var synd at det smakte så trist, for her gjorde crewet en skikkelig bra jobb med å sette det sammen så det så bra ut.

    IMG_20180709_090901906.jpg
    Amenity kit var ikke spennende, men i hvert fall lett og praktisk for videre bruk. Pysjamasen gjorde jobben og ser passelig uniformsk og morsom ut.

    IMG_20180708_235355416.jpg
    Drinkmenyen til CA vil jeg trekke fram som en opplevelse i seg selv. Det smakte fremdeles sjabert, men det var noe med drinkene som gav meg en følelse av "blast to the past" - smaken og danderinga fikk meg til å få en følelse av "ekspedisjon" til en ny plass. Cocktailbær og paraplyer og greier. Det var en liten opplevelse rett og slett. Vanskelig å forklare. Beige Sunrise som jeg bestilte var faktisk ganske god også. Veldig sjelden jeg drikker whisky i drink. Mint Frappe var en søt kjemikalie-gugge som gav samme feeling, men som smakte mer morsomt enn godt.

    Selv om maten var sub-par ble man uansett knallmett og etterpå sov jeg i 8-9 timer før en et light meal og så er det New York :) Håper denne posten var oppklarende til en viss grad for alle som lurer på Air China sitt F-produkt.

    En midtveisevaluering av Air China sitt F-produkt så slår det meg at de har noen ekstreme problemer med kvalitetskontroll. Råvarene i maten er omtrent så dårlig som det kan bli. Og at ground staff får lov å oppføre seg som de gjør skader selskapet noe vanvittig. Jeg skal konkludere mer etter hjemturen.
     
    Last edited: 10. juli 2018
    animals, Stuttfeiten, OttoL and 32 others like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Flott rapport om Air China F :). Interessant å vite. Hvem vet hva framtiden bringer.
     
    Ursa liker dette
  5. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Flott rapport, med både ned- og opptur :)
     
    Ursa liker dette
  6. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Relativt enig med deg her.
    Air China har kanonbra service når du er på flyet, hardware er veldig bra, selv om det var noe slitt på min tur.
    På bakken er det ubrukelig..
    Når vi fløy CDG-PEK var det ingenting å utsette på maten dog.
     
    Ursa liker dette
  7. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,804
    Bonuspoeng:
    113
    Flott rapport fra Air China F! Har fortsatt lyst til å prøve det jeg, til tross for alle advarslene ;) Så jo veldig fint ut ombord :)
     
    Shyneno and Ursa like this.
  8. Kvalvaag

    Kvalvaag Senior Medlem

    Innlegg:
    696
    Likes mottatt:
    5,459
    Bonuspoeng:
    163
    Takk for flott rapport :)

    Eg minnes Air China loungen i Shanghai... vel og merke business delen, ikkje mykje og skryte av den heller o_O

    Men det ser jo ut som om det kan være verdt og prøve en liten tur i first :rolleyes:
     
    Ursa liker dette
  9. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for en fin skildring! Strålende med reisebrev fra selskap vi ikke hører så mye om her!:D
     
    Ursa liker dette
  10. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Har 6 timer transfer i PVG om en måneds tid!

    Får håpe et soverom er ledig. Trengs vel etter 10 timer i LH F :p
     
    Ursa and Kvalvaag like this.
  11. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Kapittel 4 - et mønster spilles ut...

    Elsker å lage mystisk overskrift! Uansett. En kort hot/not-liste ifølge meg selv mens vi var i New York. Kort oppsummert: det beste i livet (og New York) er gratis (eller rimelig), samt at skal man fly Air China bør man planlegge ruta nøye mtp maten:

    IMG_20180710_172831_225.jpg

    Bør oppleves:
    • Ellis Island (som også gir deg tilgang til å gå nært på statuen) ($25 online)
    • BH photo store
    • Nintendo Store
    • NBC Tour inkl SNL sine studioer var et stort høydepunkt ($25 online)
    • High Line
    • Ground Zero-området
    • Metroen er en opplevelse i seg selv (og beste transportmiddel - kjøp ukespass).
    • Wall Street + "the bull"
    • Central Park
    • Brooklyn Bridge med all sin flotte kunst
    Oppskrytt i mine øyne:
    • Chelsea Market - "hot dog til $30" ble gjennomgangstema for prisnivået. Sånn halvveis kule shops med svinpriser. Vanskelig å finne plass å sitte og spise $30-hotdoggen vår.
    • Restaurantlivet generelt - "bra" men slitsomt dyrt og så kommer en enda mer slitsom 20% tips overalt. Vi endte med å bruke mye mindre på mat enn forventet fordi kvalitet-pris-ratio er mye lavere enn både Oslo eller Ho Chi Minh City som vi skulle til etterpå. Det skal sies at det er mye bra for de som er vegetarianere/veganere her.
    • Chinatown var liksom bare som kinesiske gater, og jeg ble fortalt at Little Italy kun har "turistmat" - ikke noe spesielt i disse to populære nabostrøkene.
    • Grand Central Station var fin nok, men husk å være der bare utenom rushtid
    • Times Square er "bare" et femveiskryss med verdens største reklameposters. Kult nok, men ikke verdt å stresse for å få med seg synes jeg. Da vi var der var det steppeshow som gjorde det litt kulere :)

    Vi bodde på Hotel 91 i Chinatown. Anbefales som et "bed without breakfast" hotell. Ikkeno særlig service, men effektiv og jevn rengjøring hver dag. Det er veldig rimelig og ligger nært en East Broadway metro station, som gjør det lett å komme seg rundt. En god seng, stort bad, rent.

    Men så tilbake til godsakene: tilbaketuren! Vi tar billigste metode (metro+airtrain) og det kan virkelig anbefales til JFK. Ved ankomst bestilte vi taxi til $60 og ifølge Uber ville det kostet ca det samme.

    IMG_20180714_145758107_HDR.jpg
    Så et Metrokort som man uansett ville bestilt pluss $5 for et kult monorail Aitrain synes jeg var gitt for pengene. JFK som flyplass er sånn meh. Slitt og stygg. Men Lufthansa Senator-loungen var faktisk svært fin!

    IMG_20180714_155918200_HDR.jpg IMG_20180714_160938636_HDR.jpg
    Jelly Beans-bar og iskald limonade falt veldig i smak!

    DSC02373.JPG Fuglen vi flyr med er et flott B747-800. Jeg var sikker på at det var en 400-utgave med trist og slitent interiør, men det var altså en av få B748 i stedet.

    DSC02364.JPG
    Faktisk en av de reneste og fineste kabiner jeg har sett. Men "synd" at det var kun oss to på de 12 setene. Men det var en stor forskjell denne gangen. Det er tydelig at Air China bunkret opp bra råvarer i USA (bedre enn i Kina i hvert fall). Maten var i en helt annen klasse. Alt smakte supert. Nesten like bra som Qatar eller Singapore biz, og bedre enn short-haul business-maten til Cathay Pacific og Asiana synes jeg.

    IMG_20180714_174847907_HDR.jpg
    Vi talte 5-6 forretter før 1 main og 1-2 desserter. Husker ikke i farta. Men knallmette ble vi i hvert fall og sovnet inn og sov lenge hele veien tilbake til Beijing.

    IMG_20180714_194644198_HDR.jpg
    Må legge til at crewet holdt av 1 restroom for oss slik at ikke det skulle komme noen gorillaer fra business class og tisse på dolokket vårt. Det var en fin gest. Toalettene på B748 har også ca en halv meter større plass, pluss et ekstra nedfellbart sete som er genialt når man skal skifte til pysjamas. Supert! (vises ikke på bildet).

    IMG_20180715_080930775_HDR.jpg
    Siste legget går fra PEK til SGN med en traust B738. Min fascinasjon for småfly-biz har vel gitt seg. De fleste selskaper har samme hard og soft product på biz på småfly. (2-2 seter, pre-departure drink, litt mer recline og plass, en varm klut og litt mer mat. Og her kommer vi til det som kanskje er det viktigste å ta med seg fra denne trip reporten: maten ut fra Beijing var nok en gang ganske fæl. Med andre ord er det tydelig at Air China har best mat når de kommer fra andre flyplasser enn sin egen hovedhub! Veldig greit å vite om man må bruke de på en leg eller to. En liten gøy detalj var at da vi landet i Ho Chi Minh City så fikk de 7 personene i biz en egen litt mindre buss å kjøre til terminalen med med. Det var over the top og gøy naturligvis :)

    Avslutningsvis noen shots fra "The Big Apple" og fantastisk bykunst:
    DSC02173.JPG DSC02315.JPG DSC02357.JPG DSC02357.JPG DSC02064.JPG
    IMG_20180712_155055777_HDR.jpg
    IMG_20180713_205146638.jpg
    IMG_20180712_200135625_HDR.jpg
     

    Attached Files:

    Last edited: 24. juli 2018
    Lnbre, Stuttfeiten, RoadKing and 16 others like this.
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Super reisebrev!
     
  13. Ursa

    Ursa Bonusnisse

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    1,416
    Bonuspoeng:
    93
    Kapittel 5 - Ho Chi Minh City og hjemreise

    Etter dette var vi en uke i Ho Chi Minh-byen og så reiste jeg hjem og skriver dette på OSL-loungen i dette øyeblikk :) det har vært en fantastisk sommerferie og jeg ønsker å runde av med de detaljene jeg plukket opp den siste uka, og som kan være av verdi for dere.

    IMG_20180722_173723446.jpg Hjemturen gikk SGN-KUL-DOH-LHR-OSL-EVE med hhv MH, QR og SK. På vei til SGN ser vi at de har kommet lengre på Landmark18 som skal bli verdens 14. høyeste bygning på 450 meter når den står ferdig (ifølge planen i år) i Ho Chi Minh City sin egen Central Park. Man ser at den er inspirert av Burj Kalifa. Blir kult å se om det faktisk blir trivelig og grønt der når området er ferdig.

    IMG_20180722_185730880_LL.jpg
    SGN-KUL med denne røveren. Er egentlig Airbus-fan, men jeg synes den spisse snuten på B737 egentlig er tøffere og ser mer moderne ut.

    IMG_20180722_201926424_LL.jpg
    Dette flyet hadde faktisk IFE-system i setene. Fineste single aisle-biz jeg har flydd tror jeg.

    IMG_20180722_235357169_LL.jpg I Kuala Lumpur bestilte jeg ei natt på Aerotel. Og WOW jeg må si jeg fikk mye for de 500 kr jeg brukte her. (riktignok for kun 12 timer). Men Malaysia er vel "som kjent" veldig interessert i å sammenligne seg med Singapore, og Aerotel på KUL er akkurat like bra (om ikke nyere og bedre) enn på SIN. Men ingen rooftop pool da!

    IMG_20180722_235614186.jpg Rommene er flotte men uten noen form for belysning som kan hjelpe å få deg i rett dur.

    IMG_20180722_235547293.jpg Pga contruction work på natterstid (!) så fikk jeg en matvoucher. Jeg hørte heldigvis ikke noe til jobbinga, og da jeg våkna og skulle bruke voucheren så "tvang" de ansatte meg inn på loungen dems i stedet, som egentlig koster mer.

    IMG_20180723_115448980.jpg og Wow for en flott lounge! Her bestiller du mat fra kokkene som står i det lyseste området. Og ikke minst:

    IMG_20180723_121015421_HDR.jpg ...Crepe-bar!!! Hurra! Det er første gang jeg har sett det i en lounge. Nok en god grunn til å besøke Aerotel på KUL ved en lang layover.

    IMG_20180723_143654065.jpg Det er veldig tydelig at KUL ønsker å bli like anerkjent som SIN. Veldig flott dekorert og gøye ting å gjøre for familiene. Til og med en Aston Martin utstilt hinter jo om god smak til og med :) MEN det skal sies at det er rotete å komme seg mellom KLIA/terminal 1 og 2 og bussene har elendig merking, så de har enda en del å gå på.

    IMG_20180723_175907361.jpg Den andre store lounge-overraskelsen er at Qatar benytter Plaza Premium FIRST på KUL. Har ikke sett noe sånt før. Jeg blir møtt av veldig blide ansatte som faktisk tar meg med og viser fram loungen. Her bestiller man også mat fra de ansatte kokkene. Utrolig god service fra de ansatte her. Det ble nesten litt for mye av det gode for jeg ville bare finne en pult og spille dataspill på laptopen min uten at alle skulle se stygt på meg :) men jeg klarte jo det også, samtidig som jeg bestilte á la carte - så to tomler opp.

    IMG_20180723_200443021.jpg
    Qatar åpner ikke nødutgang-radene sine eller bassinet-radene sine før ved innsjekk. Jeg spurte om å få nødutgang-seter, og det fikk jeg både KUL-DOH (A346) og DOH-LHR (A388) Veldig deilig å få strekke på beina, men husk altså at om du flyr Qatar så må du spesifikt spørre om dette siden disse setene ikke kan bookes online på forhånd.

    IMG_20180724_061557548_LL.jpg
    På A380en var det sannsynligvis det beste eco-setet jeg noen gang har hatt. Enormt med fotplass og til og med en oppbevaringsskuff på min venstre side. Eneste dumme er at man mangler vindu. A380 er virkelig et fantastisk fly.

    IMG_20180724_075857635.jpg Vel framme i London prøvde jeg meg på å slippe inn i Lufthansa-loungen siden Qatar-billetten hadde SAS på siste leg inn til OSL. Til min store overraskelse gikk det fint! Da ble det avslapning i liggestolene med tilhørende oliven og jelly beans :)

    IMG_20180724_133026834.jpg
    Og som toppen av det hele fikk jeg kjøre tjukkpølsa B736 til Oslo :)

    En flott tur med 15 varierte flygninger på 20 dager :) hadde man bare hatt mer ferietid!
     
  14. artanis

    artanis Senior Medlem

    Innlegg:
    690
    Likes mottatt:
    2,101
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et fint reisebrev!

    For vår del, var vi litt mer fornøyde med Chelsea Market enn dere. Vi var innom Los Tacos, hvor vi fikk strålende tacos og Quesedillas for ca 4USD pr stk. Eneste minuset vi observerte, er som du sier på sitteplassene. Var tilnærmet umulig å finne en plass å sitte, så vi endte opp med stående buffet..
     
    Ursa liker dette
  15. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Knallbra reisebrev!
    Lufthansa er jo en star alliance lounge, og du reiser jo med star på neste leg. Hva du kommer med betyr ikke noe
     
    Ursa liker dette
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,091
    Likes mottatt:
    4,804
    Bonuspoeng:
    113
    Air China ser jo alle tiders ut! Synes noen av alle Australia-farerne her inne skal forsøke å få booket CA F via PEK til SYD for å teste kvaliteten på det strekket også ;)
     
    Ursa liker dette
  17. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,309
    Likes mottatt:
    35,204
    Bonuspoeng:
    293
    Mange gode tips i eit brillefint reisebrev :)
     
    Ursa liker dette
  18. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    895
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Takker for bra rapport! Noen som vet hvor mange 747-400 CA har igjen, og hvor mange 747-8 de har?
     
    Ursa liker dette
  19. morradi

    morradi Senior Medlem

    Innlegg:
    510
    Likes mottatt:
    660
    Bonuspoeng:
    93
    I henhold til Wikipedia har de 3 stk 744 og 7 stk 748 (ingen i bestilling)
     
    Ursa liker dette
  20. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,680
    Likes mottatt:
    10,225
    Bonuspoeng:
    293
    Tusen takk for detaljert og morsomt reisebrev!
     
    Ursa liker dette

Del denne siden