Al Jazeera: the broken dream - Dreamliner

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Ida, 10. sept 2014.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Meget interessant dokumentar fra Al Jazeera, hvor de ser på Dreamlineren fra forskjellige hold. Bygger bare opp om min egen overbevisning om at dette ikke er et fly jeg umiddelbart jeg har lyst å sette meg ombord i :)

Kjernen i saken er det jeg har gneldra om i et par år: kvaliteten senkes fordi tid og økonomi går foran andre parametre.

2. Superhai

Superhai Brigadier

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
  3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis man ser dokumentaren nevnes alt dette. Synes det var en meget uprofesjonell opptreden av Boeing, og svake tilsvar. Al Jazeera går ganske hardt ut i dokumentaren, og med en viss andel journalistisk "sensasjonsjournalistikk" bør det ikke være fryktelig vanskelig å motbevise en del av påstandene hvis de faktisk ER overdrevne.

I stedet er svarene er politikersvar uten substans, ikke fryktelig tillitsvekkende IMO.

4. KristianSk

KristianSk Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,439
    Bonuspoeng:
    113
    Skal se. Fløy Ethiopian Airlines sin 787 tidligere i år, synes det var skikkelig fint :)

5. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
  6. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Nei, jeg innehar heller ingen flyteknisk innsikt i B787 - men som kunde og frequent flyer er det jo greit å se hva mediene avdekker av ymse diverse om flyene vi flyr med. Man kan jo gjøre seg uavhengige meninger om hva man vil / ikke vil sette seg ombord på, som f.eks MA60....

Airbus 380 trenger man ikke google for å føle litt "ehh..." om, men jeg kommer aldri til å fly noen andre A380'er enn Lufthansas. Og de vet jeg har stålkontroll på flyene. Hilsen tysk über alles, vorsprung durch tecknik etc... :D

7. Superhai

Superhai Brigadier

Likes mottatt:
    254
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vanskelig å si om dette er konspirasjonssak i klasse med Gardermoen vs Hurum. At det er misfornøyde arbeidere som har bidratt er det ingen tvil om, men om det er fordi de har fått sparken av egen feil, eller annens kan man ikke vite uten videre, - ei heller om det er fordi de er misfornøyde med at de må konkurrere med anlegget i S.C.

Det som overrasker meg mest var at Boeings kommunikasjonssjef avbryter når de intervjuer Larry Loftis, og på den måten nesten understreker at det er noe galt hos Boeing. Selvom Loftis virket usikker på hva han svarte på, så var det neppe noe som tydet på at han ikke var i stand til å svare på en tilsfredstillende måte. Man får nesten det til å tro at Boeing aldri har hatt intervjuer med kritiske journalister.

SASDC8 and tommy777 like this.
  8. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel akkurat det samme som jeg skreiv :) (men jeg er ikke kul nok til å få likes :p )

Finn Erik Edvardsen liker dette
  9. LCH

LCH Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Du mener at Airbus har spesialdesignet en A380-versjon for Herr Lufthansen som ikke har eventuelle mangler andre selskapers versjoner har?

10. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Det var skrevet tounge-in-cheek, for å harsellere med meg selv og min til tider unyanserte sterke tro på Lufthansas fortreffelighet når det kommer til operasjonell drift. Trodde smileyen indikerte lett ironi, men men.

For å gi en kort og litt mer seriøs kommentar slik at det ikke er rom for misforståelser, så var ikke poenget mitt det du nevner overhodet - men at enkelte selskaper har et bedre vedlikehold og overvåkningsprogram for sine flyflåter enn andre selskaper. Enkelt og greit. Ved mer nitidig ettersyn på sin flyflåte vil man avdekke problem før de oppstår. At noen reisende tror alle flyselskap har samme ettersyn får være deres valg, jeg står ved mitt valg om at det er variable ettersyn. Bl.a fordi luftfartstilsynene i verden er slik de er...

Og for å ha det og notert: de selskapene jeg setter i særklasse er selskap som tilhører både StarAlliance og OneWorld. British Airways er forøvrig også blandt selskapene jeg anser som høyt seriøse. Men pga prisstruktur, ruter og avtaler vil det antakeligvis ikke bli noen A380 tur med de eller noen av de andre operatørene - sett bort fra Lufthansa.

11. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,236
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det jo ikke sånn at hverken Dreamlinere eller A380'er ramler ned i hopetall .. Nye fly idag er i en helt annen sikkerhetskategori enn det f.eks. DC-10 var. Ting er også langt mer gjennomsiktige med det mediabildet vi har i dag.
    At det er kuttet noen hjørner her og der i startperioden .. høyst sannsynlig. Blir det korrigert? Selvfølgelig. Var det noengang farligere å fly A380/B787 enn det var å fly DC-10/Comet? Tvilsomt - og skkerhetsstatistiikken gir vel et greit svar på dette.

Verden er sjelden sort/hvit.

12. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
  13. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    113
    Nå skal ikke jeg være vrang, og dette programmet stinker misfornøyd/sensasjon. Men jeg tar ikke Gary Leff som en ekspert på flysikkerhet altså. På seter, miles, mat og politikk... fint! ellers... nja.

Sjøl prøver jeg å ikke være første kunde på et nytt fly. Ferdig med det. Så jo A380'en og Qantas og alle 787 brannene.

wilhelm liker dette

Del denne siden