Vesentlig bedre muligheter for oss OW-junkies for a) redemption b) opptjening av TP og avios Gjør det også lettere å koble på en tur med American. De har vært uvenner en liten stund..
Og tilsvarende nedtur for dem i *A som kunne tenkt seg en tur til Barrow (BRW) på bonustur for å dra opp til «toppen» av USA.
For oss som ikke flyr med OW, finnes det noe bra program å opptjene miles i her til lands? Tilsvarende Resurs Flying Blue?
Det hender det dukkar opp bra deals på Alaska sin online shoppingportal. Tek laaang tid å tene inn ein IC bis tur. Er vel ingen CT-muligheit. Det går å konvertere AmEx MR til Avios (BA sitt program). Dessverre ingen som kan konkurrere med Eurobonus når det gjeld oppteningspotensialet for «ekstrapoeng».
Nei, de har drevet sitt eget program som heter Mileage Plan. MP har mange oneworld-partnere og Singapore Airlines som eneste i *A.
Det var det jeg trodde også. Men, en annen ting: hvis man har miles hos AS, vil de bli gjort om til miles som kan brukes i OW?
Dette ble vel laget da AS kjøpte jomfru amerika, men det gir likevel en ide om rutenettverket. Riktignok har de kuttet litt av nettverket fra SFO, men lell. I tillegg øker kapasiteten til SEA med at AA starter LHR-SEA samt at BA starter PDX. En kan jo håpe at de holder på First-klassen i biz på transcon, noe som innebærer 210TP.. Uansett er det vel først og fremst vestkysten som dette er gledelig for, samt at det for oss som har en del avios liggende blir lettere å komme seg til Hawaii fra vestkysten. I tillegg har jo AS noen riktig så flotte lounger.
Alaska er en interessant fugl - er selv gift med en tidligere Alaska Flyvertinne (hun har noen interessante historier fra Prudhoe Bay hvor de sjekket ut spesial uniform i Anchorage og en motor var i gang mens de stod på bakken, ut fra Pridhoe Bay til Anchorage gikk det til tider rimelig frisk for seg med Olje arbeidarar som hadde vært tørrlagt i 4 uker og fri børst (som grunnlegger Tommy ville kalle det) Det som er spesielt med Alaska er at rent aksjemessige er de beskyttet mot oppkjøp - en gruppe fra Seattle har kontroll over nok aksjer til å hindre ethvert forsøk på oppkjøp (det er jo noen små firmaer her som har litt peng på bok og som kjøper noen flybilletter hver dag (Amazon har egen sjekkinn skranke hos Alaska for ansatte og oss konnsulltenttter). American har vært sinte på Alaska i ganske lang tid, siden de fikk en smekk på trynet i oppkjøps forsøk, men bare halvveis sinte - vi Alaska MVP medlemmer har lenge opptjent gode poeng fra AA International - helt greit at dette nå vil inkludere Domestic også. Delta forsøkte også å kjøpe opp Alaska - igjen på trynet, og Delta bestemte seg for å knuse Alaska - i grunn like suksessfullt som siste SAS reklame - selv Wall Street Journal ble kastet ut av pressekonferansen når journalisten spurte om hvor $$$$ Delta har kastet bort i sitt klumsete forsøk på å knuse Alaska. Alaska har også gått egne veier - i 2018 innførte de en Premium Economy (6-10 rader etter First Class) og for $25 - 35 langs vestkysten fikk man 4» ekstra benplass, prioritert ombordstigning (3 gruppe - og det virker) gratis Børst og oppgradert snack - noe som var et utmerket tilbud når jeg startet som fersk kunde uten status, nå med MVP Gold er dette stort sett noe jeg blir oppgradert til når det ikke blir First Class. Med et nytt oppdrag og mye British Airways flygning og disse nyhetene er en plutselig i Mileage Tankeboksen - BA Silver er fort på plass og selv med en kombinasjon av BA og AS er selv BA Gull innen rekkevidde.
Dette er jo bare superbra!! Nå er det jo masse nye muligheter for en TP run med BA, AY, AA og AS! F. eks OSL-HEL-LHR-JFK-LAX-SEA-HNL. Dette burde vel gi 1160TP t/r Litt surt bare at det er en 737 mellom SEA og HNL
Vurderer å kjøp Alaska miles på tilbud nå (40%), men finner ingenting om gyldighetstid på disse. Noen som vet?
Miles hos Mileage Plan har 2 års gyldighet så lenge det ikke er noen aktivitet. Det holder f.eks å kjøpe nye poeng innen den tid for å forlenge med ytterligere 2 år.