American Airlines AA vs BAEC

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Bjoern In America, 31. jan 2015.

  1. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg savner en god AA guide. Jeg kan dessverre ikke skrive den, da jeg ikke kjenner AA i det hele tatt.
    Men jeg håper at noen kan fylle inn litt kunnskap i denne tråden.

    Med tanke på BAEC's endringer, så lurer jeg på om noen har noen tanker om AA?

    Noen som har noen mening og kjennskap til AA og om det hadde vært lurt, som den USA reisende jeg er å bytte fra BAEC til AA?

    Jeg reiser fra OSL.

    Mitt reisemønster vil være som følger:

    -Reiser til USA vestkysten og midtvesten i "billig" business. Alle flighter over 8 timer timer velger jeg business. Ca 4 turer i året.

    -Reiser til NYC og i nærheten, under 8 timer velger jeg (for det meste) turistklasse, men ønsker å bruke miles/poeng for oppgradering. 4-6 turer i året.

    -Jeg er opptatt av kortstatus som gir lounge tilgang og fast track.

    -Så ønsker jeg også å være tilknyttet et program som ofte kommer med gode kampanjer som passer inn i mitt reisemønster.

    Håper jeg dere kan fylle på med erfaringer og kunnskap om AA.
     
  2. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Tror nok også at AA kommer til å devaluere programmet sitt, dessverre. Om det blir likt BAs endringer, eller bedre/verre er ikke godt å si. Magefølelsen min er at de ikke vil gjøre store endringer i 2015 for å få ro rundt mergeren med US Airways, men hvem vet hva som skjer fra 2016. Noen tanker ut fra dagens program:

    Med 8-10 USA-turer i året, der noen av dem er til vestkysten, bør du klare du Executive Platinum (oneworld Emerald). I tillegg til de vanlige Emerald-fordelene (fast track, First-lounge, F-innsjekk, prioritert bagasje osv) gir det 100% bonus på poengopptjeningen, gratis oppgraderinger til Domestic First innenriks, og åtte "Systemwide upgrades" (SWUs). Hver av dem kan brukes til å oppgradere inntil tre AA-segmenter i samme retning (dvs fire tur/retur) fra økonomi til business eller business til First uten delbetaling med penger/poeng. Du opptjener fortsatt poengene for original bookingklasse. Verdien her er utvilsomt fra Y til C, ettersom AA har et veldig bra businessprodukt på 777-300ER med 1-2-1-konfigurasjon, mens F-produktet deres er middelmådig.

    Hvis vi tar utgangspunkt i fire "korte" turer til østkysten (6-8 timer) og fire lange (+/- 10 timer) hadde jeg da sannsynligvis kjøpt business på tilbud med BA på de korteste turene og økonomi med AA på langturene oppgradert med SWUs. Det er en risiko å ta, det er ingen garanti for at de går gjennom, men med litt planlegging, taktiske valg av flighter, bruk av Expertflyer etc. klarer man en oppgraderingrate på 80-100% (jeg er på 100% til nå). Et eksempel kan da være OSL-LHR-LAX-JFK-LHR-OSL på for rundt 4000 kr. Oppgradert med to SWUs opptjener man da 25 800 poeng og flyr i business for ~4000 kr!

    Østkysten, spesielt NYC og BOS, kan man få på tilbud helt ned til 10 000 i business. Gjennom 2015 har AA en kampanje der man får enda flere poeng for C/F, og flighter over 3000 miles i Discount Business (I-klasse) gir 3500 ekstra poeng fra du er EXP (https://www.aa.com/i18n/urls/aadvantage-currency.jsp). OSL-LHR-JFK t/r vil da gi 8416 grunnpoeng + 50% bonus for business + 100% elitebonus + 7000 poeng pga kampanjen. Totalt 28 000!


    upload_2015-1-31_20-34-19.png

    Så på disse to turene alene hadde du tjent ca 54 000 poeng, som er mer enn nok til å fly i Etihad sin "First Apartment" fra London til Abu Dhabi (se egen tråd her: http://forum.bonusfeber.no/threads/etihad-a380-first-ledige-bonusseter.2136/).
     
    Last edited: 31. jan 2015
    Helikopter liker dette
  3. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93

    Tusen takk for svar Bjørn Helge! Flott navn du har forresten.

    Det jeg glemte å fortelle er at jeg tror de fleste turer blir med BA. Jeg har litt vanskelig å finne et rutenett som forteller meg hvor AA flyr fra Europa.
    Har BA eller AA flest flighter mellom USA og Europa?
    Jeg nå se litt på hvilket selskap som er mest praktisk også når jeg bor i Oslo.

    Vil opptjeningen være den sammen hos AA med en BA flight?

    Nå har jeg BA sølv, så jeg opptjeningen vil vel være til fordel BAEC av den grunn?
     
  4. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Fra OSL til USA med oneworld er omtrent alle mulighetene via LHR (litt via HEL med Finnair). Fra LHR har AA og BA til sammen et enormt rutenett vestover. På grunn av en "joint venture"-avtale kan BA/AA/AY lett kombineres på samme billett og til samme pris (når BA har salg får du de samme prisene hos AA). Oversikt over AAs ruter finner du her: http://aa.innosked.com/(S(w31widbrvcczvh55qg0vyt3q))/default.aspx?lang_id=EN

    Jeg ser for meg at du da kan booke BA hele veien de gangene du kjøper business (f.eks. OSL-LHR-JFK), og BA+AA når du booker økonomi og skal oppgradere (OSL-LHR (BA), LHR-DFW-AUS-JFK-LHR (AA) og LHR-OSL (BA)). Oppgraderingsmulighetene hos BA er mye dårligere, ettersom du må booke en vesentlig dyrere World Traveller Plus-billett i utgangspunktet for å kunne oppgradere til Club World med poeng. Og tror du må være BA Gold for å få én oppgraderingsvoucher.

    Pr nå vil BA-opptjeningen i økonomi være mye dårligere med BAEC fra april (25% / 50%) enn hos AAdvantage (100% i alle økonomiklasser), men jeg tipper at det blir endret før den tid. Min teori er at fra april og frem til en eller annen gang i 2016 vil man også med AAdvantage få 25/50% for BA-flighter, mens de beholder 100% for egne flighter. I business er det likt (150% for I-klasse).

    BAs sølvbonus blir redusert fra 100% til 50%, så du vil tape 50% opptjening frem til du har Platinum hos AA (50 000 miles). Til gjengjeld får du da 100% bonus derfra, så du tjener kjapt inn igjen det tapte.
     
  5. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Ang. frekvens, her ser du LHR-NYC en fredag, med en stor BA-overvekt. Avgang hver halvtime på det travleste!

    upload_2015-2-1_10-24-42.png
    upload_2015-2-1_10-25-1.png

    På LHR-LAX har de to hver:

    upload_2015-2-1_10-26-34.png

    På LHR-DFW har AA tre og BA én:

    upload_2015-2-1_10-27-47.png

    LHR-ORD, AA tre, BA to:

    upload_2015-2-1_10-31-9.png
     
  6. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    BA har jo teppebombet nord-østkysten med BOS (+AA), JFK (+AA), EWR, PHL (+US), BWI, IAD og har god dekning på vestover også med SAN, LAX (+AA), PHX, LAS, SFO, SEA. OneWorld vestover funker veldig greit om man vil slippe å bytte fly i USA. Når det gjelder AA eller BA-programmet så er en del sagt over. Der eneste jeg tror man skal være varsom med er å hoppe fra det ene til det andre med mindre det man har status i er helt håpløst og man ser for seg en varig endring. Man kan fort tape en del "moment" og risikerer å komme inn i en trend der man skal superoptimalisere så man går på et nytt bytte igjen ila. få år. Fordelen slik BAEC er nå er at man vet antagelig hva man har de neste årene, jeg tipper AA vil endre seg nå når de har fått slått sammen programmene.
     
    Bjoern In America liker dette
  7. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Nope. Du får en oppgradering voucher for to personer ved oppnådd 2500 Tier Points, og så får du to vouchere for en person ved oppnådde 3500 Tier Points.

    [Irrelevant rant:]
    Å faktisk få brukt dem er et større problem ettersom de ikke klarer å belaste dem. Det bare skjer noe krøll så du ikke får Avios eller OnBusiness Points. Så må du ringe og be om dette en to tre ganger. Da skjer det plutselig at du får Avios og Onbusiness, MEN de klarer fortsatt ikke belaste voucherene, så de belaster deg Avios for bookingen istedenfor.

    AAAAARRGGGHHHHHH. Jeg har ikke orket ta det opp med BA enda. Har foreløpig inne en stille bønn om ikke de kan være så snill å forklare Bremen hvordan OnBusiness funker. Jeg er så sykt lei av å måtte kjøre full opplæring av kundebehandlerne der.
    - "No, sir. You cannot earn both Avios and OnBusiness Points"
    - "Oh, but you can. Please have a look at..."
    Har ventet en uke på svar på denne. Så får vi se om jeg gidder å sende en ny klage der jeg spør om de kan være så snill å lære dem å belaste vouchere. Men hvis jeg klager for mye blir jeg vel pælma på hue og r*va ut av hele Executive Club :)
    [/Irrelevant rant]


    Ha en riktig god reise.

    Min anbefaling er i korthet denne: Velg programmet til selskapet du flyr oftest med og stick by it. Med mindre dette har helt absurde nivå krav (slik som Lufthansa)
     
  8. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Det er ofte et bra utgangspunkt, ja, men ikke nødvendigvis for trådstarter. BA favoriserer i stor grad premium-reisende, ettersom man kun opptjener status med Tier Points. Med den nye opptjeningen får man 5 (!) TPs på OSL-LHR i økonomi, da er veien lang for BA Gold med 1500 TPs. Trådstater som reiser omtrent 50/50 C/F tror jeg lettere får status med AA, ettersom man både får Elite Qualifying Points (gir rask kvalifisering i C/F), Elite Qualifying Miles (bedre om man reiser en del i økonomi) eller Elite Qualifying Segments (om man reiser sinnsykt ofte og med connections).
     
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Jupp, men Gold er ikke nødvendigvis et stort poeng hos BA. Selvfølgelig litt bedre etter justeringen ned til 50% bonus Avios. Men du får lounger (som nå i praksis har samme mat som First lounge), fast track, godt med WT+ - CW op-ups og setevalg ved booking selv med sølv. Og BA gir rimelig bra rockestjernebehandling til egne sølvmedlemmer.
     
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har måtte ringe pga. OB en noen ganger, men har aldri vært noe kluss med Bremen. Har ringt på dagtid når det er OB-folk på jobb og det har vært "ok, selvfølgelig, kommer som adjustment ila. en ukes tid".
     
  11. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    BA Silver er absolutt bra, men hvorfor velge det fremfor Emerald hos AA med det samme reisemønsteret? Tar heller 8 bekreftede oppgraderinger fra billigste Y til C enn en mulighet for op-up fra en mye dyrere WTP-billett. Hvis trådstarter også reiser en del innenriks (+ Canada, Mexico m.m) vil han få "unlimited complimentary upgrades" til First, som han ikke får med BA-status. Til gjengjeld mister han loungtilgang på de turene.

    Fast track med Sapphire er ikke en offisiell oneworld-fordel, men en del gir det likevel.
     
    Bjoern In America liker dette
  12. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93

    Tusen takk Bjørn Helge!
    Disse oversiktene, som ser ut til å være fra et bookingsystem, Amadeus? Hvor finner du/jeg de??
    skulle gjerne sett rutene til AA/BA til Las Vegas, Austin og Florida, da tenker jeg på Miami, Tampa, evt. andre steder hvor det går direkte.
     
    Last edited: 02. febr 2015
  13. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Expertflyer. Men Google Flights er et gratisalternativ som gir mye av den samme informasjonen.

    https://www.google.no/flights/#search;f=LHR;t=MIA;d=2015-03-12;r=2015-03-19;a=ONEWORLD;s=0

    upload_2015-2-2_18-49-36.png
     
  14. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som har en link til en AA miles kalkulator?

    Er det noen minimum antall flighter som må være rene AA for å oppnå nye nivåer og platinum nivå hos AA?
    Har jeg lest 4 leg et sted? Noen som kan bekrefte eller korrigere?
    Har det noe å si om disse er innland USA eller utland?

    Eller må alle ha en super søndag!
     
  15. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    "*Must fly at least four segments on American or US Airways during the qualifying year to receive elite status"
    Står HER under tabellen med krav til de ulike statusene. :)
     
    Bjoern In America liker dette
  16. Jan Fredrik

    Jan Fredrik Veteran

    Innlegg:
    1,803
    Likes mottatt:
    1,693
    Bonuspoeng:
    113
    Har man muligheten til å samle poeng sammen på en familiekonto hos AA?
     
  17. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Baldrick and Bjoern In America like this.
  19. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
  20. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Bjoern In America liker dette

Del denne siden