Amerikansk dusj

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av HaraldOslo, 14. febr 2020.

  1. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Siden jeg er på tur i Florida for øyeblikkey passer det å dele litt frustrasjon rundt amerikanere og deres dusjer. Nå har jeg vært i USA 7 ganger og blir fortsatt litt overrasket over hva slags rariteter de kommer opp med for å operere en dusj.

    Det rareste jeg har opplevd tidligere var varianten hvor man dreier et håndtak fra 0 til 100% kaldt vanntrykk, deretter dreier den videre for å legge til varmtvann. Når dette hotellet hadde ganske bra vanntrykk betød det at jeg måtte lene meg inn i vannstrålen for å ikke valle mot veggen i endre enden.

    Så er det det faste dusjhodet jeg ikke er fan av. All ære til de hotellene som nå har 2 dusjhoder, et fast og et løst, man kan velge mellom.

    Denne turen har jeg kommet over en ny vri, der man drar spaken mot seg for å få vann. Jeg trodde først det var en vanlig vipp-ut-for-å-få-vann slik vi kjenner det, men her kom både ssmboeren og jeg til kort. Endte opp med å føle meg dum da jeg ringte resepsjonen :-D

    På det siste hotellet hadde de i det minste satt opp et klistremerke på veggen:
    IMG_2657.JPG

    Da burde alt være greit vel? Drei med klokka for kaldt vann? Nope, motsatt!

    Har du opplevd noen rare dusjvarianter du vil forberede meg på?
     
    Fredrik, SAJblue, Baldrick and 11 others like this.
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,766
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er ok hvis du klarer å finne ut hvordan man bytter på dusjhodene ...

    Det er alltid et mysterium å finne ut av hvordan dusjene i USA fungerer, i blant har jeg problemer med å få vann i dusjen ...
    Selv ingeniører må i blant gi opp ...!
     
    Baldrick, Sunnfjordingen and drsyk like this.
  3. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Huff, vi forandrer scenario: selv legen må i blant gi opp...Utfall inn i himmelporten. MacGyver selverklært skrue/ingeniør/oppfinner ga aldri opp. Jeg forventet mer @Eddie47 ;)
     
    Eddie47 liker dette
  4. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    I leiligheten vi pleier å leie i Fort Lauderdale er det korka dusjopplegg og.
    Der er det slik hvis du skrur feil vei så ender du opp med å få så og si kokende vann på deg. Skrur du ene veien så er det iskaldt, og dritvarmt andre veien; så må du skru videre for å justere det ned. Og der var det gravert svakt inn hva som var kaldt og og varmt vann. Livsfarlig.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Dusjer i USA er et mysterium.
     
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,185
    Bonuspoeng:
    293
    En ting skal de ha, det er alltid spennende å gå inn i dusjen og se hvilken løsning de har valgt. Hjemme hos familie i Pittsburgh måtte jeg finne noen og spørre hvordan man skrudde på vannet. Det var bare én skru-dings, og det skjedde ingenting da jeg skrudde på den.
    Det viste seg at jeg måtte trekke den ut for å få vann.

    Mitt innspill: What is typical American? Everything!

    De vil jo ikke se til utlandet for å finne gode løsninger, så da ender de opp med tullete løsninger i stedet.

    :p
     
    drsyk and Sonictravel like this.
  7. EndreD

    EndreD Veteran

    Innlegg:
    1,984
    Likes mottatt:
    10,861
    Bonuspoeng:
    183
    De offentlige toalettene er ikke noe bedre. Hvorfor må de ha store luker så det er fritt innsyn?
     
    markus, NoLimit and holmen like this.
  8. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,766
    Bonuspoeng:
    293
    De kunne hatt en eller annen standard ...
    Det enkleste er ofte det beste .. rød og blå farge og piler ..
    Når jeg går i dusjen på et hotell skjer dette hver gang:
    Av med alle klær, klokke og briller
    Ut av dusjen og henter briller for å se hva som er dusjsåpe og hva som er shampoo
    Så ut med briller og slå på dusjen ... i USA blir det en ekstrarunde med briller for å studere dusjarmaturet for å skjønne hvordan det fungerer ...
    Er jeg der flere dager er det rutinene på nytt fordi jeg har da glemt hvordan det var dagen før ...
     
    SAJblue, drsyk, EndreD and 1 other person like this.
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,606
    Likes mottatt:
    24,599
    Bonuspoeng:
    183
    Husker en merkelig dusjinnretning fra New Zealand, trykk og temperatur kombinert i ett håndtak, for å få brukbart trykk måtte man derfor også ha det skoldvarmt, glupt!
     
    holmen liker dette
  10. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,185
    Bonuspoeng:
    293
    Godt spørsmål.. Sikkert en eller annen "god grunn" til det. Noe om at man må kunne se at det ikke foregår snusk bak dodøren. :rolleyes:
     
  11. Sikiduck

    Sikiduck Senior Medlem

    Innlegg:
    689
    Likes mottatt:
    1,219
    Bonuspoeng:
    93
    dette har jeg og opplevd. Husker ikke helt hvor men det var ikke New Zealand.
     
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,065
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Både dusj- og toalettløsningene i USA er helt merkverdige. Jeg tok opp temaet amerikanske toaletter allerede i denne tråden for noen år tilbake: https://insideflyer.no/forums/threa...s-b757-b737-a320-cr7-c.5804/page-3#post-93273

    Når det gjelder dusj er det mest spesielle jeg har opplevd på Park Inn ved Zurich Kloten. Det var en slik moderne og åpen løsning, hvor dusjkabinettet faktisk sto midt inne i selve soverommet. Ved siden av senga. Uten noe skjerming. Jeg slet leeeeenge og skjønte pokker ikke hvordan skulle få på vannet. Samtidig følte jeg det som et nederlag å måtte spørre noen om hvordan man gjør noe så enkelt som å få på vannet ... Jeg følte meg som en komplett idiot. Så det satt langt inne å ringe til resepsjonen, men til slutt hadde jeg ikke annet valg. Det viste seg at man måtte gå inn i dusjkabinettet og lukke dørene før vannet fungerte ..
     
    drsyk and holmen like this.
  13. rkvalvaa

    rkvalvaa Aktivt Medlem

    Innlegg:
    438
    Likes mottatt:
    665
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde samme i Miami Beach på et Holiday Inn i fjor. Først kom vi oss ikke inn på rommet, trodde det var nøkkelkortet som var feil med, men neida, her måtte man dra dørhanken oppover, åpnet ikke når man trykket den ned, slik som alle andre dører i hele verden. Fikk heldigvis hjelp av en av rengjøringsfolkene så jeg slapp å gå den lange veien til resepsjonen og bli sett på som en idiot. Så fikk vi ikke vann i dusjen, sto et skilt om at vi måtte dra, og jeg dro så hardt at jeg fryktet å stå igjen med hele røropplegget i hånden, uten resultat. Gikk lange veien ned til resepsjonen hvor de lo litt av meg og sa at jeg bare måtte dra enda hardere. Fikk det tilslutt til, med mye kraft jeg aldri hadde våget å brukt på andre ting av frykt for å ødelegge noe. Helt håpløst...
     
    holmen, Eddie47 and Grooo like this.
  14. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Dusjer i USA er håpløse å få til å bruke! o_O
    Toaletter i USA er ikke like håpløse å få til (finner stort sett alltid håndtaket), men du store hvor høyt vannet står og hvor mye vann som brukses! :confused: Er fortsatt traumatisert etter første gangs bruk hvorpå man ble både våt i stumpen og sjokkert over størrelse og mengde på det som lå å fløt i overflaten før det ble skyllet ned..:eek:
     
    Eddie47 liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,766
    Bonuspoeng:
    293
    Når menn blir eldre blir man litt siere i understellet og noen ganger må jeg stå på huk i USA fordi vannspeilet er så høyt ..
     
    Adrian E, drsyk, democomputer and 7 others like this.
  16. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,869
    Likes mottatt:
    9,153
    Bonuspoeng:
    183
    Dette:D:D:D:D:D:D:p
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    +1 :D
     
  18. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Kan vi også snakke om hvor ille det er med fast dusjhode på veggen kombinert med badekar? Man skal være ganske lav før man ikke blir tvunget til å gjøre en limbo i dusjen.
     
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,185
    Bonuspoeng:
    293
    I USA så vasker man ikke overkroppen i dusjen.
     
  20. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    :D med en saftig og god porsjon respekt:rolleyes:
     
    Eddie47 liker dette

Del denne siden