Jeg opptjente en Amex Classic CT (kun SAS i Europa) i fjor. I tillegg har jeg Fly Premium FP4. Når jeg nå skulle bestille ser jeg jo at begge disse egentlig gir meg akkurat den samme rabatten hvis jeg bestiller billetter i Plus. Enig eller har jeg gått glipp av noe?
SAS Plus tur/retur mellom Norden og Europa går vel fra 50k->30k med FP nivå 2, 3 og 4, mens CT gir 50k->25k (for en person)? FP nivå 4 gjelder jo for et ubegrenset antall reiser, så jeg har aldri helt sett poenget med CT-er begrenset for bruk hos SAS så lenge man har FP nivå 4 (ikke bare for europareiser, men også langdistanse/SAS business).
Jeg er helt ny i "CT-gamet" - så bare for å spørre: Det fungerer ikke å kombinere CT og FP? Så to personer kan med andre ord ikke fly til USA i C for totalt 60 000 poeng t/r med SAS?
Kan ikke kombineres nei. Du må velge det ene eller det andre øverst i bestillingsbildet når du booker bonusbilletten (hvis du gjør det online). Uansett, bare èn av rabattene om gangen. Edit: @markus slo meg med 20 sekunder
Enig! Min erfaring er at FP4 er mye mer nyttig. Har CTer nok og FP4 i tillegg. FP gjelder selvsagt bare SAS flighter, så dèt er jo en nedtur i endel sammenhenger. Og man får aldri de helt fete turene bare med SAS som carrier. Men til gjengjeld funker FP'en også til halvlange turer i Europa, og gjør dem billige i Plus klasse om man først har poeng å brenne (selv om om ikke korte flights er beste bruk av EBP)
Men om man skulle være heldig nok å finne 4x Plus eller Biz bonusbilletter på en SAS-flight kan man vel i teorien (om man er 4 stk) bestille 2 stk i én bestilling med CT, og 2 stk i en annen bestilling med FP?
Hvis du har en rabatt som dekker *A og en som dekker SAS så må du åpenbart booke en *A reise med CT og alle de SAS reisene du vil med SASMC rabatten. Ellers må du være sikker på at du ikke skal fly noe med *A før CT går ut. Uansett vil gebyrene bli høyere på en CT, så………
Jeg fant det for en liten stund siden, men siden jeg reiser med 3 barn under 12 år, så var FP4 mye mer verdifullt enn CT. 90k poeng for oss 4 i SAS biz. Men for å ta regnestykket ditt 4 (voksne) biz i SAS med FP4 er 240k poeng. (Jeg bruker USA som eksempel). 2 FP4 og 2 stk på CT blir 120k + (200k/2) = 220k poeng. Så ja litt å hente, men de fleste her inne på forumet mener vel at en CT er bedre å benytte på andre flyselskap enn SAS. Spesielt hvis du har FP4.
Ja, fullt mulig det. Men hvorfor ikke bare bestille alle plassene med FP i så fall? Og bruke CT til noe annet gøy?
Ja du sier noe der, er jo faktisk bare 20k poeng som skiller de to alternativene. Får se hvor mye jeg når å spare opp til det jeg ønsker dukker opp, blir nok å være helt i grenseland om jeg når det. Så da blir det enten å ha is i magen eller å utsette det til 2024.