Amex Classic CT vs Fly Premium FP4

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av indahla, 23. febr 2022.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    21,952
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg opptjente en Amex Classic CT (kun SAS i Europa) i fjor. I tillegg har jeg Fly Premium FP4.
    Når jeg nå skulle bestille ser jeg jo at begge disse egentlig gir meg akkurat den samme rabatten hvis jeg bestiller billetter i Plus.

Enig eller har jeg gått glipp av noe?

ArthurDent liker dette
  2. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    SAS Plus tur/retur mellom Norden og Europa går vel fra 50k->30k med FP nivå 2, 3 og 4, mens CT gir 50k->25k (for en person)?

FP nivå 4 gjelder jo for et ubegrenset antall reiser, så jeg har aldri helt sett poenget med CT-er begrenset for bruk hos SAS så lenge man har FP nivå 4 (ikke bare for europareiser, men også langdistanse/SAS business).

3. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,160
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er helt ny i "CT-gamet" - så bare for å spørre: Det fungerer ikke å kombinere CT og FP? Så to personer kan med andre ord ikke fly til USA i C for totalt 60 000 poeng t/r med SAS?

ArthurDent liker dette
  4. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,450
    Bonuspoeng:
    113
    De kan ikke kombineres nei.

ArthurDent and themichael like this.
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Kan ikke kombineres nei.

Du må velge det ene eller det andre øverst i bestillingsbildet når du booker bonusbilletten (hvis du gjør det online). Uansett, bare èn av rabattene om gangen.

Edit: @markus slo meg med 20 sekunder :)

ArthurDent and themichael like this.
  6. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Enig!

Min erfaring er at FP4 er mye mer nyttig. Har CTer nok og FP4 i tillegg.

FP gjelder selvsagt bare SAS flighter, så dèt er jo en nedtur i endel sammenhenger. Og man får aldri de helt fete turene bare med SAS som carrier. Men til gjengjeld funker FP'en også til halvlange turer i Europa, og gjør dem billige i Plus klasse om man først har poeng å brenne (selv om om ikke korte flights er beste bruk av EBP)

ArthurDent, themichael and markus like this.
  7. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    962
    Bonuspoeng:
    93
    Men om man skulle være heldig nok å finne 4x Plus eller Biz bonusbilletter på en SAS-flight kan man vel i teorien (om man er 4 stk) bestille 2 stk i én bestilling med CT, og 2 stk i en annen bestilling med FP?

8. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,155
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du har en rabatt som dekker *A og en som dekker SAS så må du åpenbart booke en *A reise med CT og alle de SAS reisene du vil med SASMC rabatten. Ellers må du være sikker på at du ikke skal fly noe med *A før CT går ut.

Uansett vil gebyrene bli høyere på en CT, så………

tobeornot999 liker dette
  9. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg fant det for en liten stund siden, men siden jeg reiser med 3 barn under 12 år, så var FP4 mye mer verdifullt enn CT. 90k poeng for oss 4 i SAS biz.
    Men for å ta regnestykket ditt 4 (voksne) biz i SAS med FP4 er 240k poeng. (Jeg bruker USA som eksempel). 2 FP4 og 2 stk på CT blir 120k + (200k/2) = 220k poeng. Så ja litt å hente, men de fleste her inne på forumet mener vel at en CT er bedre å benytte på andre flyselskap enn SAS. Spesielt hvis du har FP4.

10. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,134
    Bonuspoeng:
    183
    Ja, fullt mulig det.

Men hvorfor ikke bare bestille alle plassene med FP i så fall?
    Og bruke CT til noe annet gøy?

11. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    962
    Bonuspoeng:
    93
    Ja du sier noe der, er jo faktisk bare 20k poeng som skiller de to alternativene. Får se hvor mye jeg når å spare opp til det jeg ønsker dukker opp, blir nok å være helt i grenseland om jeg når det. Så da blir det enten å ha is i magen eller å utsette det til 2024.

tobeornot999 liker dette

Del denne siden