Amex platinum, kundeservice & kaos

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Rohass, 10. juli 2018.

  1. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Hei.

    Jeg klarte dessverre å gjøre en feil med KID & kontonummer hos Amex nr når jeg gjorde en betydelig ekstra innbetaling 3 Juni 18 til mitt SAS Amex kort. Så pengene gikk inn på deres bedrifts kort konto isteden for mitt privat kort konto.

    Når jeg noen dager senere oppdaget feilen & kontaktet kundeservice fikk jeg først en veldig positiv respons.
    Han fant betalingen i systemet sitt og forsikret at dette ville ordne seg & at i slike tilfeller vil pengene automatisk bli refundert til min konto.

    Nå 5 uker senere, 6 telefoner & 17 mailer, 5 forskjellige saksbehandlere, som har gitt både løfter & senere forskjellige vage forklaringer på hvorfor løftene aldri ble holdt, er fortsatt ingenting skjedd.

    Først var det enkelt & pengene ble funnet, så ble pengene borte, så var plutselig ansvaret hos en intern avdeling som ingen i kundeservice kan kontakte. Deretter ble visst pengene funnet igjen & lovet sendt på dagen. Senere ble de ifølge kundeservice sendt til feil sted & siste melding er at slikt må rutes gjennom utenlandske banker og at det kan ta ubestemt tid etc.

    Alt initiativ i saken har vært fra min side, og for øyeblikket er pengene visstnok på ukjent sted & det er ingen gode svar å få fra Amex om når jeg kan få de tilbake.
    Følelsen nå er mest at de bare håper jeg skal slutte å mase

    Er dette normalt…?
    Kan det virkelig være at en slik organisasjon skal slite så lenge for å gjøre en utbetaling...
     
  2. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg opplevde også AmEx’ kundeservice som svært omstendelig, da jeg varslet om at AmEx Gold-kortet mitt hadde blitt svindlet ved at jeg oppdaget en ukjent transaksjon (ikke mye heller, ca 5000NOK). Først var det muntlig lovnad om at dette ikke var noe som helst problem (ren rutine), så kom det krav om skjemaer, dokumentasjon av mulige situasjoner jeg kunne/måtte ha utsatt meg for (hadde selvsagt ikke vært uforsiktig) og nedlatende holdning både skriftlig og muntlig fra ymse kundeservice-medarbeidere. Endte opp med at jeg fikk tilbakeført beløpet, men kun etter skriftlig klage over lang og unødig omfattende behandlingstid.

    Jeg bestemte med derfor deretter for å si opp kortet i ren irritasjon over denne «service»-hendelsen.


    Snacky
     
  3. AndreAa

    AndreAa Medlem

    Innlegg:
    128
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg fikk derimot telefon pga et mistenkelig beløp som var belastet. Jeg sa at det ikke var jeg som hadde brukt kortet og de opprettet sak på tlf. Fikk deretter ett skjema jeg måtte skrive under på i posten etter et par dager og pengene ble tilbakeført rimelig kjapt.
     
  4. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    en forskjell å bemerke her er vel forskjellen på SAS amex
    og "grønn" amex.

    SAS håndteres fortsatt av dnb såvidt jeg vet, og kundeservicen der er ikke imponerende.....
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    For par år siden ringte Amex meg ang, et mulig svindelforsøk.
    Kortet ble umiddelbart sperret og nytt sendt i posten.
    Det var alt, hørte aldri noe mer etter det.
     
  6. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,119
    Likes mottatt:
    1,846
    Bonuspoeng:
    113
    DNB har vel begge typer Amex (i Norge) enn så lenge?
     
  7. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Det underlige er jo at alt var så enkelt i begynnelsen, men så for hver henvendelse blir forklaringene mer & mer vage.
    Det har heller ikke vært et eneste initiativ fra Amex sin side etter 5 uker,og alt fra deres side har utelukkende skjedd som responser til mine gjentatte henvendelser.
    Mitt inntrykk er 100% at det ikke engang ville eksistert en sak om ikke jeg jevnlig hadde kontaktet dem og holdt den varm

    Fks. At de etter noen uker kan si at de har pengene & skal sende de til utbetaling samme dag for deretter en uke senere påstå at de ikke lengre vet hvor pengene er.
    Og senere at pengene må rutes gjennom utenlandske banker på ubestemt tid.

    Jeg har også opplevd at en restaurant svindlet kortet med at de hadde 2 helt separate kortmaskiner & dro en til meg & en mye større til seg selv.
    Klagde inn til amex da også & kort utskriften viste flere betalinger til helt forskjellige bedrifter på helt identisk tidspunkt, men ga opp etter noen uker da hele prosessen gikk mest ut på prøve å finne svakheter i min historie & kartlegge alkoholvaner.
    Det måtte også foreligge en politisak på det først, noe som ikke er så enkelt idet landet jeg var da politiet vanligvis er på lag med de lokale svindlerne.
     
    Last edited: 10. juli 2018
  8. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Oppdatering her...

    7 uken og løftene om øyeblikkelig tilbakebetaling med påfølgende svada forklaringer på hvorfor jeg likevel ikke fikk pengene er stadig pågående & kreative.
    Hovedregelen er også at om jeg ikke ringer / skriver & maser så er det total stillhet fra Amex.

    De har selv innrømmet at det er ulovlig for dem å beholde pengene, samtidig som de ikke ser ut til å ha noen hensikter om å faktisk betale noe som helst.

    Så langt disse 7 ukene har det vært...Vi fant saken & bare slapp av alt ordner seg automatisk...bare vent litt lenger...vi finner ikke pengene lenger.....pengene sitter kanskje fast et ukjent sted....vennligst dokumenter.... vi fant dem.....vi betaler idag...beklager vi sendte pengene feil.....vi betaler idag....beklager utenlandske banker er vanskelige....vi betaler idag....beklager DNB har problemer med overføringer (noe DNB nektet for)....vi betaler idag.....beklager pengene er nå borte & vi leter etter dem....etc etc...
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Tipper det henger sammen med at DnB mister AmEx, de er vel ikke så gira på å gjøre en jobb når de om ikke lenge skal gjøre den lenger.
     
  10. miura

    miura Aktivt Medlem

    Innlegg:
    430
    Likes mottatt:
    595
    Bonuspoeng:
    93
    Har du overført til American Express Corporate som i det selvstendige selskapet, eller er det i DNB midlene henger igjen?
     
  11. saetershagen

    saetershagen Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    113
    Bonuspoeng:
    33
    Kjedelig å høre og ganske utrolig at ulike selskaper som lever av kunderopplevelser opptrer på en slik måte.

    Jeg ble svindlet på tre kort for et år siden. DNB var eksemplariske på chat og sendte meg et par skjemaer og et par uke senere så var beløpene borte. SEB (SAS Mastercard Premium) var enda bedre og tok det veldig alvorlig da mange av kundene får en uggen følese når andre har fått tak i slike kortdetaljer.

    Tror noe av problemet med større selskaper er at alt ansvaret blir pulverisiert og at selskapene ofte har siloer som gjøre det vanskelig å kommunisere internt . Lykke til videre!
     
  12. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Det gikk vel til Amex bedrift konto så er kanskje corporate. Jeg hadde visst flere Amex kontoer tilgjengelig i nettbanken min. De første gangene så skulle det automatisk tilbakeføres uten problemer, deretter ble det bare mer & mer problemer & vage varierende forklaringer. Det siste nå er vel at det tydeligvis tar uker å overføre penger via DNB. Men så klart de siste 4 garanterte " vi overfører idag" forsikringene har alle feilet med forskjellige forklaringer så hvem vet hvor problemet ligger. Overføringer kan vist til tider bare bli hengene fast, forsvinne fra systemet, havne på feil konto eller bare stoppe opp før de kommer til mottaker.
    Alt dette vil forresten alltid skje helt uten at mottaker får noen melding om problemer før han igjen selv kontakter Amex og spør hva som skjedde denne gang etc..Er vel vel ca 25 samtaler & mailer med deres norske kundeservice nå.
     
  13. LNAND

    LNAND Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Er dette DnB? Jeg har hatt SAS Amex Platinum i ett år og føler at produktet er greit, men kundeservice og nettkonto løsningen er så dårlig som den kan få blitt.

    Jeg vurderer å sende en klage til Amex sentralt om hvor elendig DnB forvalter deres merkevare. Virker ikke som jeg er den eneste med blandede erfaringer med DnB amex.
     
  14. Crom83

    Crom83 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    DNB er på veg ut, så ikkje verdt bryet.
     
  15. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Her er iallefall det siste svaret kanskje det gir en antydning på hvilket sted som håndterer min sak. Når det er sagt så har jeg fått ganske mange forskjellige versjoner av disse svarene, så jeg har nå liten tro på at dette vil være det siste.

    ................Jeg er klar over at du har hatt alle mine kollegaer med på denne saken og forstår hvis det er forvirrende. Det har aldri vært en hensikt å gi ulike meninger, men vi har måttet gi deg den informasjonen som vi hadde tilgjengelig og fått fra andre der og da.

    Som sagt i tidlige e-post, ble denne saken eskalert videre til mine ledere og andre avdelingers ledere for hurtigst mulig behandling. Ca. 8 uker har det gått nå og dette er slettes ikke hurtig. Dette er vi fullt klar over og beklager igjen for dette. Det er ikke denne servicen vi ønsker å utgi til noen av våre kunder med American Express.

    Den nyeste informasjonen kom de personlig ned å snakket med meg om og resten ligger nå i bankens hender. Jeg har blitt fortalt at banken vil arbeide med dette innenfor 1-3 virkedager, derfor kan jeg si at pengene burde være hos deg i løpet av neste uke.

    Selvfølgelig må du si i fra hvis du ikke har mottatt dem i slutten av neste uke.
    Håper du forstår.
     

    Attached Files:

    Last edited: 04. mai 2019
    Crom83 liker dette
  16. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Hei, Enkelt sagt, jeg hadde tidligere et Amex corporate card, mens jeg nå har et Amex private platinum card. Desverre så hadde min nettbank fortsatt begge disse kontoene liggende inne.
    Så KID nr var fra min private card faktura, mens kontoen jeg betalte til var mot det gamle corporate card.

    Denne intrikate problemstillingen har nå tyligvis lammet Amex organisajonen, og gjort dem ute av stand til å se sine egne inn/utbetalinger, overføre penger til/fra noe sted eller generellt bli enige om hvilken ny historie de skal fortelle meg fra uke til uke.

    Som en ekstra bonus så var jo pengene ment som nedbetaling av utestående beløp på mitt kort, og der har det nå selvfølgelig påløpt 2 nye måneder med renter mens de holder pengene gissel på uvisst tid & sted
     
  17. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Da var 6 nye dager gått eter at Amex for 6 gang på 8 uker lovte pengene inn på min konto i løpet av 1-3 dager.
    Som forventet kom det ingen penger denne gangen heller...
    Hvor lenge egentlig kan et slikt selskap fortsette å beholde penger urettmessig...
     
  18. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Lite utvalg av Amex responser den siste 2 måneder..
    Til nå ca 26 mailer & 10-12 telefoner


    4 Juni:
    Min feilbetaling ble gjort

    Litt Amex utvalg
    8 - 18 Juni

    Diverse telefoner fra meg hvor jeg blir forsikret om at dette løser seg på et par dager

    18 Juni:
    Mulig utbetalingen har satt seg fast i systemet vårt....

    19/20 Juni:
    det kan hende vi har prøvd å betale tilbake & at pengene derfor er ute av syne for oss, men at noe har skjedd på veien. Desverre har ikke vi tilgang til å se hva som skjer videre...

    25 Juni:
    Vi avventer fortsatt svar internt på hvor pengene dine kan være....

    26 Juni:

    Nå har vi endelig fått svar fra intern avdeling og vi har bedt dem om å allokere pengene direkte inn på din bankkonto

    3 Juli:
    Vi fikk en tilbakemelding i går om at de skulle allokere tilbake til din bankkonto med det samme. Jeg renger med dette blir gjort i dag slik at om et par virkedager vil pengene være tilbake hos deg

    9 Juli:
    Grunnen til at det kan ta tid for en tilbakebetaling, er at vi er stasjonert i Storbritannia, og pengene rutes gjennom utenlandske banker.

    12 Juli:
    Vedrørende din feilinnbetaling til vår konto som avventer tilbakeføring er denne bekreftet registrert for refundering i går, og det vil dermed ta ett par virkedager før dette nå er tilbake på din konto

    19 Juli:
    Banken skal ha fått til dette nå og vil gjøre en tilbakebetaling innenfor de neste 3 dagene. Dette vil si at du burde ha pengene i neste uke

    20 Juli:
    Jeg har blitt fortalt at banken vil arbeide med dette innenfor 1-3 virkedager, derfor kan jeg si at pengene burde være hos deg i løpet av neste uke

    27 Juli:
    Det er først i dag vi endelig fikk godkjennelse for denne utbetalingen og dette er nå gått i orden.
    Regner med du har pengene om et par virkedager, så mest sannsynlig begynnelsen av neste uke....


    1 August:
    pengene er nok på vei, bare vent et par dager til...

    3 August:
    Vi vet ikke hva som har skjedd med utbetalingen denne gangen heller, men bare fortsett å vente. Vi skal sjekke opp i saken & lover nå å besvare dine siste mailer.....

    6 August:
    Ingen flere mailer besvart....

    8 August
    Tidligere varslet at saken ville bli anmeldt denne dagen & pengene dukket plutselig opp på konto samme ettermiddag
     
    Last edited: 04. mai 2019
    Cforoe liker dette
  19. Rohass

    Rohass Aktivt Medlem

    Innlegg:
    484
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    93
    Da er vi kommet til 5 August & Amex brøt selvfølgelig igjen sitt løfte om tilbakebetaling. Nå for 10 gang på over 2 måneder.
    Og etter 2 nye lengre telefon samtaler hvor de hver gang lovte å respondere offisielt på mail, har de heller ikke holdt dette løftet.

    Aldri i noen sammenheng har jeg opplevd så mye bortforklaringer ren løgn & generell elendig kundebehandling hvor ingenting kommer frivillig fra Amex, alt som skjer er bare responser etter hver gang jeg selv kontakter dem.
    Prøvde også DNB, men de sa bare at dette er et Amex problem.

    Amex har selv skriftlig innrømmet 12 Juli at det de gjør er ulovlig, så neste steget blir bare å anmelde Amex & se om det hjelper noe.

    9 Juli....
    ....Det virker nå som om dere bare venter på at jeg skal gi opp & godta pengene mine som tapt, og jeg er mildt sagt skuffet over hele prosessen fra deres side.....


    Amex....Vi aldri ville beholdt denne summen da vi er regulert under Finansloven. Det vil si at vi alltid jobber med å forebygge hvitvasking, korrupsjon og bedrageri for innbetalinger og våre kort.
     
  20. ElinPelin

    ElinPelin Medlem

    Innlegg:
    76
    Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    33
    På tide å involvere, evt informere om at du vil involvere, Forbrukertilsynet? Alternativt true med TV2 hjelper deg?
     

Del denne siden