Apple Pay kompatible kredittkort i Norge

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av TRD_Lars, 26. juni 2018.

  1. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Har ikke satt meg godt nok inn i hva slags kort Nordea, Santander eller Sbanken har, eller om det finnes andre kort tilgjengelig som støtter Apple Pay men som har flydd litt under radaren Finnes det noen kort i det hele tatt som gir bonuspoeng, rabatter, cashback eller lignende som kan brukes i Apple Pay?

    Har lyst til å bruke Apple Pay, men jeg orker ikke gi avkall på 1% bonus bare for å gjøre det. :)
     
  2. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    Såvidt meg bekjent, så får man hverken cashback, bonuspoeng eller rabatter via noen av kortene til disse tre bankene som støtter Apple Pay i Norge.

    American Express har avtale med Apple Pay i USA og noen andre land, så man kan jo håpe når de selv går inn i Norge i 2019 at de lanserer støtte for Apple Pay i Norge og Sverige.

    SEB har etter hva jeg vet ingen planer om å støtte Apple Pay.

    Shell Mastercard har vel ikke NFC i sine kort engang, så da er det lite sannsynlig at de kommer med Apple Pay i nærmeste fremtid.
     
    TRD_Lars liker dette
  3. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    IKANO sier de ønsker å tilby Apple Pay på sikt til sine kunder, mulig Shell MC kan støttes før man aner det. Usikker på om NFC i kortet er nødvendig, kortet blir jo mer "virtuelt" via apple.

    Revolut støtter ikke Apple Pay per nå, men det er ikke helt usannsynlig at det kommer. Det hadde i så fall vært en fin workaround ettersom man uansett får cashbacken for å fylle på det.

    Bank Norwegian kunne også ha vært aktuelt.Usikker på hvor de står, kanskje noen vet?

    Synd at SEB ikke har planer om å støtte Apple Pay. Virker heller ikke som om noen av kortene i DNB sin portefølje er aktuelle på en god stund.

    Selv om det hadde vært kult å bruke apple pay er jeg ikke villig til å bare gi fra meg 1% eller mer av mitt totalforbruk bare for å kunne betale med telefonen. Det er ikke SÅ viktig. :)
     
    haakonks liker dette
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Santander Flexi tilbyr 4% cashback for flere kategorier, men så lenge dagligvarer ikke er en av de er det begrenset hvor interessant det er.

    Det ble nevnt i en annen tråd at SEB jobber med Apple Pay, så hvem vet.

    Jeg bruker nesten utelukkende Apple Pay og det er en svært elegant løsning.
    Men jeg leste at kun 30% av terminalene i norske butikker (og ingen dagligvare) har åpnet for betaling med NFC og da er det uansett raskere å bruke kort og kode.
     
    Last edited: 26. juni 2018
  5. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke et krav at de fysiske kortene har NFC, så Ikano kan plutselig støtte f.eks Shell MC med Apple Pay.
     
  6. kristtorp

    kristtorp Aktivt Medlem

    Innlegg:
    400
    Likes mottatt:
    193
    Bonuspoeng:
    43
    Helt korrekt at Apple Pay ikke trenger at kortet støtter NFC, men tanken bak den kommentaren min var at et selskap som ikke støtter NFC i sine kort, hvor stor er sannsynligheten for at de ser på en Apple Pay integrasjon.
     
  7. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,366
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Med Visa NFC blir transaksjonen automatisk kjørt i lokal valuta, uten spørsmål. Det var min erfaring ihvertfall og det er en befrielse når du har mange småkjøp. Noen som vet om det fungerer på samme måte med Apple Pay?
     
  8. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Santander har et Visa Plat som de slenger rundt seg. Brukte dette i gamle dager, altså før Amex og Master med SAS-branding kom og reddet oss uopplyste. Dette Visakortet er gratis, har minimum 0.5% cashback på alt(?) og virker som snus på Applepay.
    https://gebyrfri.santanderkredittkort.no/platinum/
    Og dette er stort: Bare tenk på alle småkjøpene man gjør. En større finansiell utregning viser at man bare trenger å kjøpe 70-80 tyggispakker på Narvesen for å ha spart inn en halvliter på pøbben.
    Edit: var selvfølgelig litt kjapp i den hoderegningen. En tyggispakke gir under ti øre i cashback, så det blir nok nærmere tusen pakker for å få den pilsen.
    Samt evig fengsel i Singapore hvis man blir tatt med slike kvanta forbudt vare :(
     
    Last edited: 26. juni 2018
    Are, Stuttfeiten, maarstad and 2 others like this.
  9. TRD_Lars

    TRD_Lars Medlem

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    81
    Bonuspoeng:
    28
    Bra spotta. Virker ikke som man kan søke direkte på Gebyrfri Platinum. Prosessen feiler på siste trinn. Trolig noe man må inviteres over på etter å først ha startet på Gebyrfri Gold. Men virker som en grei løsning for å kunne begynne å teste ut apple pay i alle fall.
     
  10. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Svaret jeg fikk fra SEB Bank (SAS MasterCard) da jeg kontaktet dem vedrørende Apple Pay var at:

    "Vi kan ikke kommentere hvordan andre aktører agerer, men vil følger utviklingen. Vi kan dessverre pr dd ikke si noe om eller når det er mulig å betale med våre kort via Apple Pay"​
     
    TRD_Lars liker dette
  11. thomassg

    thomassg Medlem

    Innlegg:
    242
    Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er ikke overraskende. Det er standardsvaret alle banker gir på dette spørsmålet.
     
  12. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,212
    Likes mottatt:
    4,285
    Bonuspoeng:
    113
    Har live-testet denne Apple-pay-kombinasjonen på blant annet toalettet på Lysaker stasjon. Nå var ikke forholdene der noen höydare, men teknikken med å bippe med iPhone istedet for å fomle frem kort fra kortmappen, er helt suveren.
    Avsporing 1: Kostet 10kr, så man får 5 øre i cashback. Nå er jeg gammel nok til å huske 5-øringer, men ikke så gammel at de var verdt noe. Uansett skal ha ganske dårlig blære for at cashback skal bidra særlig til utelivsøkonomien på Aker brygge.
    Avsporing 2: Nei, jeg dro ikke til Lysaker på leting etter flyplassen i et anfall av demens. Såvidt jeg kan huske...
     
    Last edited: 28. juni 2018
  13. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    De svarte meg at de jobber med saken, men at de ikke kunne si noe konkret om tidsskjema.

    I Sverige støtter SEB Samsung Pay, så tror nok ikke det er så veldig vanskelig å støtte Apple Pay for de.

    Personlig skaffet jeg meg bare Gebyrfritt Visa fra Santander foreløpig.
     
  14. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,327
    Likes mottatt:
    10,162
    Bonuspoeng:
    183
    I forbindelse med et annet spørsmål om Shell MasterCard så spurte jeg Ikano om det var planer om å støtte. Dette er svaret jeg fikk, så det virker som Apple Pay kommer på Shell MasterCard etterhvert:

    Hei xxx,
    Takk for din henvendelse.

    Dette er spennende, og vi ønsker på sikt å kunne tilby våre kunder å bruke Apple Pay. Vi ser derfor på muligheten for å gjøre denne funksjonaliteten tilmelgelig for våre produkter.
    Vi vil holde kundene våre orientert om utviklingen her.
     
    BendikHa liker dette
  15. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    446
    Likes mottatt:
    1,425
    Bonuspoeng:
    93
    I følge American Express Norge så jobber de med å få til Apple Pay. Da åpner fort endel nye plasser
     

    Attached Files:

    dkvt and Imtiaz like this.
  16. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,366
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Sikkert dumt spørsmål, men simulerer ikke ApplePay kortet? Enten det er kreditt/debit eller Visa/MasterCard. Vil betaling med Amex via ApplePay fungere om brukerstedet ikke aksepterer Amex?
     
  17. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Brukerstedet skal jo bare støtte Apple Pay eller ikke. Så hvilket kort som ligger «bak» bør ikke ha noe å si (tror jeg).
     
  18. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,366
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Du har sikkert rett. Men brukerstedet inngår jo ingen egen avtale med ApplePay. De åpner for kun for kontaktløs betaling med gitte kort. Spennende å se hva som skjer.
     
  19. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,757
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, Apple Pay simulerer et Amex-kort. Ellers kunne du jo tvunget en bedrift til å betale høyere transaksjonskostnader enn avtalen de har inngått med utløser.
     
    BendikHa and freddyen like this.
  20. henrikks94

    henrikks94 Nytt Medlem

    Innlegg:
    25
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    13
    Widerøe Visa støtter Apple Pay, fikk varsel i den nye Widerøe-kortet appen for noen dager siden:)
     

Del denne siden