Artikkel: Når må man skatte av bonuspoeng?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av BendikHa, 03. mai 2016.

  1. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er jo et minefelt av dimensjoner.
    Hvordan skiller man ut reiser gjort på fritiden med reiser fra jobb?

    Hva om jeg har 300 000 poeng, og 110 000 poeng er tjent inn via jobb, resten privat/kredittkort osv.

    Jeg booker F til Asia 190 000 poeng.
    Er det da kun mine poeng som benyttes? Er det "jobbens" poeng som benyttes? Skal jeg fordelsskattes av 110 000 kr som det ville kostet å booke Lufthansa F tre dager før avreise?
    Hva om reisen aldri ville blitt gjennomført i F, men i Y om jeg skulle betale selv? Er poengene da skattbare i samme grad?

    Hva om jeg drikker to pils i loungen som jeg får gratis fordi jobben har betalt 45 reiser siste året? Skal jeg skatte av fordelen her? Ellers hadde det jo kostet meg 95kr stk på Gardermoen. Ungene tok en cola også, så da er det vel 2x50kr ekstra..

    Og ikke nok med det, jeg har et utlegg for jobben på kr 1000, jeg får da 200 poeng på amex, skal jeg skatte for disse?

    Når skal poengene skattes for? Når de opptjenes eller når de brukes? Hva om jeg har opptjent poeng, skattet for de og så brukt de på oppgradering på jobbreise? Får jeg da igjen beløpet? Hva om poengene går ut på dato? Får jeg igjen noe da?

    Det er en grunn til at skatteetaten ikke har fokusert på dette, rett og slett fordi det er et begrenset problem med svært svært mange problemstillinger.
     
    knutfin, Islending, mfretheim and 6 others like this.
  3. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Det er vel kanskje derfor Skatteetaten ikke er så aggressiv på å hente inn skatt på bonuspoeng, det blir fryktelig ressurskrevende og retningslinjene er vel ikke helt tydelig.

    Ikke umulig vi ser på sikt at poeng gis en viss kroneverdi som man må skatte av. Men hvordan man skal skille mellom jobbpoeng og private blir jo interessant. Kan hende de bare bestemmer at dette må du holde orden på selv når det skal inn i selvangivelsen.
     
  4. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Det er bare for SAS og flytte registeret til et land der det er vanskelig å få hentet ut opplysninger, eksempelvis Panama :rolleyes:. Det finnes vel heller ingen lover som pålegger norske statsborgere og opplyse om beholdning av bonuspoeng. Bonuspoeng generert av kredittkort når du legger ut for noen andre skulle vel da også blitt skatlagt.

    Hvordan skal du da sammenligne British Airways vs SAS vs Lufthansa vs Qantas vs Qatar vs KLM? Nei, jeg tror ikke det er mulig å få fornuftig rapportering her. Sansynligheten for at skattetaten får utlevert lister med beholdning på konto av Qatar er jo helt enorm o_O. Så hvis skattetaten velger å gå etter SAS og Norwegian vil dette bli diskriminering av norske selskaper.

    Bonuspoengene står nok trygt!
     
    Petter B-C liker dette
  5. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Teknisk sett vil jeg tro at har du opptjent 50% fra kredittkort/privat og resten jobbreiser på kontoen din, så vil halvparten av det du bruker være skattepliktig. Da har det nok ingenting å si hvor mye du bruker av poeng i forhold til hva du har stående.

    Men ja, det er et håpløst område, også for Skatteetaten. Spesielt med tanke på alle de ulike opptjeningsmulighetene som fort glir over hverandre. Så tviler på at det er noe som det blir satt fokus på. Beløpene er jo også såpass små sammenlignet med andre ting at det er vel aldri noe som kommer til å følges opp.
     
  6. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
    Det er bare å håpe :)
     
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Hva om du bruker private opptjente poeng til å oppgradere i jobb sammenheng. Kan jeg da skrive av dette på skatte :p
     
    Mbj and Flemming Poulsen like this.
  8. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    Så reisene jeg har tatt privat for å opparbeide status kan godskrives hvis jeg benytter meg av godene status gir mens jeg er på jobbreise? Kult!
     
    braathens safe liker dette
  9. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    … Og hva hvis jeg betaler OptionTown eller SAS for oppgradering privat. Vil jeg da måtte skatte av alle EuroBonus-poengene eller bare differansen?
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Men, Optiontown pengene kommer vel egentlig fra jobben? Hehe...
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Det her har nok kommet opp igjen med det økte fokuset på bonuspoengene.
     
  12. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    1,407
    Bonuspoeng:
    93
    Og hva med de utfordringene som SAS sender ut av og til.... Om jeg får 10' poeng for x turer og jobben betaler noen av de, er da bonuspoengene jeg tjener opp en direkte fordel av at jobben betalte turene?
     
  13. Kjakan

    Kjakan Let There Be Dragons!

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    950
    Bonuspoeng:
    113
    Godt eksempel nå siste challenge: 30.000 EKSTRA poeng med tre t/r. Jobben betaler to t/r. Hvis jeg ikke gjør noe, null poeng. Men jeg tar en MR og flyr en t/r og får 30.000 poeng. De er da tjent inn privat? Eller?

    Som flere andre sier her, et minefelt med veldig uklare grenser og vanskelig å vite hvordan inntjeningen egentlig skjer.
     
    Flemming Poulsen liker dette
  14. thecoldfish

    thecoldfish Senior Medlem

    Innlegg:
    532
    Likes mottatt:
    494
    Bonuspoeng:
    63
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Kan også krydre diskusjonen med at når jeg reiser med jobb bruker jeg mye mer enn 8 timer på en dag som ikke dekkes av fastlønn. Jeg ser mine 325 poeng som en trøst..
     
    teiker, Asbjorto and mfretheim like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,582
    Likes mottatt:
    32,370
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg leser artikkelen, så er det jo en generell prinsipp diskusjon på skattlegging av goder man får i arbeidslivet.
    Det er ikke, slik jeg opplever det, noe forsøk fra skatteetaten på å fyre opp igjen under debatten om hvorvidt flyselskaper har opplysningsplikt eller ikke.
    Dette er en ikke sak (med mindre du er av den pliktoppfyllende delen som vil ha alt på bordet og oppgir det frivillig).
     
  17. MathiasH

    MathiasH Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Dette er vel hverken noe nytt, eller skiller seg særlig fra avis/ bil/ trening eller andre goder mange får i forbindelse med jobb. Det er jo en grunn til at man kan velge bort bonusopptjening, ellers kan man jo bruke poengene på arbeidsreiser. Det er fullt forståelig at systemet virker dumt når man er såpass fokusert på dette som en del av oss her inne er, men at det skal være så vanskelig å forstå - eller grunn til å kverulere til det ugjenkjennelige - er vel dummere enn systemet..
    I likhet med at de færreste skatter av kaffen de får gratis privat fra et stemplekort fordi de kjøpte 6 på jobb, er vel også dette en regel relevant kun for de ekstraordinære sakene, som så mye annet.
     
    thecoldfish liker dette
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,334
    Likes mottatt:
    19,543
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke om dette var tiltenkt meg, men tar meg friheten til å svare.
    Det jeg skrev over er etter min mening reelle problemstillinger, spissformulert ja, men fortsatt reelt.

    Vil tro svært mange som tjener poeng på fly tjener noe i jobb og noe privat. Fordelingen gjør dette problematisk, like så er verdisettingen av poeng. Mange bruker poeng på ting som de aldri ville kjøpt. Skulle jeg eksempelvis skattet 47% av en F billett til Tokyo fordi det var det den kostet to dager før avreise? Skal ikke se bort i fra at jeg ville booket dem når det var billigere om det var mulig. Ellers ville jeg kanskje booket økonomi.

    Vil faktisk også si at en gråsone er hvorvidt status opptjent via jobb skal være skattbart. Om jeg har 50 reiser med jobb og 40 privat ville jeg ikke oppnådd gull alene, men i praksis har jeg fått diamant for et slikt reisemønster. Hvordan ser man på en slik problemstilling?
    Veldig mange gråsoner her, er nær umulig å finne den riktige løsningen på alt. Igjen, det er nok derfor dette ikke blir tatt opp. Problemet er nok mye mer omfattende enn før pga poeng på innenriks og økende bruk av kredittkort som gir poeng.
     
    RoadKing and Petter B-C like this.
  19. MathiasH

    MathiasH Nytt Medlem

    Innlegg:
    29
    Likes mottatt:
    27
    Bonuspoeng:
    13
    Vel, det var ikke tiltenkt noe annet enn diskusjonen i seg selv, men som så ofte ellers; føler en seg truffet har man som regel stått i området pilen ble kastet, i det minste..

    Altså, poenget var egentlig bare at det er grenser for hvor mye byråkrati jeg synes vi skal bruke på å utarbeide lovverk for hver minste mulige variasjon over dette, samtidig som vi vel alle er enige i at dette på noe nivå er nødt til å lovreguleres? Det hadde i alle fall vært veldig spesielt om bonuspoeng skulle være fritatt alle andre lignende reguleringer, særlig med tanke på hvilken biinntekt det kan utgjøre for noen.
    Enn så lenge kan vel både du og vi andre være glad for at dette ikke er en spesielt prekær problemstilling for de fleste av oss? ;)
     
  20. anders82

    anders82 Veteran

    Innlegg:
    2,867
    Likes mottatt:
    9,141
    Bonuspoeng:
    183
    For meg virker det litt typisk norsk å beskatte bonus opptjent i jobbreiser.
    At man får bonuspoeng gjennom reiser i jobbsammenheng er jo ikke den reisende sin "skyld". Disse turene blir jo gjennomført fordi det er nødvendig i jobbsammenheng, ikke for å tjene poeng.
    Hvis det er så j...g problematisk så får man krysse av at man ikke ønsker poeng de gangene man flyr SAS, utover det så er min oppfatning at dette får man bare la være.
     

Del denne siden