Asiana Buisness Suites - minireisebrev

Tråd i 'Reisebrev' startet av Arvid1410, 11. des 2019.

  1. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Da er vår lille utflukt til Japan ved veis ende og ettersom jeg tror TG F (på utreisen) og Tokyo er noe av de best/mest dokumenterte her inne så tenkte jeg egentlig ikke å skrive noe reisebrev fra hele turen.

    Derimot så er Asiana Business Suites ikke all verden dokumentert her inne, så da er det vel på sin plass med en «liten» epistel om dette produktet. Jeg har forstått at det er mange på forumet som booket OZ F og har fått omgjort sin flight til Business Suites etter at Asiana kuttet F og er skuffet over dette, og er spent på hvordan dette produktet er. Det er jo også mange ubesvarte spørsmål omkring dette produktet og om det i det hele tatt får en veldig lang levetid ettersom ryktet tilsier at Asiana vurderer å selge sine A380 maskiner.

    Først vil jeg komme med en liten advarsel: følg med på at du ikke flyttes over fra (den tidligere) F kabinen. Dette skjedde med oss og plutselig hadde vi seter i ordinær Business kabin. Dette oppdaget jeg tilfeldigvis et par uker før utreise. En liten mail til Asiana fikset imidlertid dette og vi var tilbake i Business suites. I følge mailen fra Asiana skyldtes dette en endring på bookingen og at man da automatisk flyttes til Business ettersom Suites er forbeholdt bestillingsklasse J. Jeg kan ikke erindre ha gjort noen endring på det tidspunktet vi ble flyttet, men forklaringen hørtes jo i og for seg logisk ut. Derimot ble vi ikke flyttet da jeg faktisk gjorde en liten justering på bookingen 2 dager før vi reiste. Dermed fikk vi (heldigvis) altså prøve Asiana business suites på hjemreisen likevel...
     
    Last edited: 11. des 2019
    CKe, Sjefen1234, Kristian and 17 others like this.
  2. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Preludium

    Gode elskere går som kjent ikke rett på sak, men sørger for skikkelig oppvarming først, så da kommer en liten innledning...
    Vi startet hjemturen med Asiana fra KIX til GMP (eller egentlig med toget fra Kyoto til KIX som også var meget effektiv (selvfølgelig, dette er jo Japan)). Denne turen gikk også i business. Det var som seg hør og bør egen business chck-in på KIX så denne prosessen gikk unna uten nevneverdig forsinkelse. Vi fikk ved check-in kuponger/billetter til fast-track så også denne prosessen gikk smertefritt.

    Vi fikk beskjed i innsjekkingen om at vi kunne gå til ANA loungen så det gjorde vi. Det var også en TG lounge tilgjengelig så jeg, uten at vi så noe behov får å sjekke denne. Målet var heller å slappe av mest mulig før boarding i stedet for loungesafari. Vi prioriterte ikke å spise frokost på hotellet før vi dro derifra, så da ble det frokost i loungen. Her var det ikke allverdens utvalg så da ble det Chicken curry og en noe tørr croissant til frokost. Ikke helt optimalt for en norsk gane, men helt ok.

    Ved boarding var det som forventet lang kø for «vanlige dødelige» men vi i Business fikk gå ombord først. Det var totalt 3 rader med 2 + 2 seter i Business på denne A321 maskinen.

    Knyttnevetesten var vel bestått på denne maskinen.
    IMG_0272.JPG
    Menyen
    IMG_0273.JPG

    IMG_0274.JPG

    IMG_0275.JPG

    Jeg gikk for kyllingen
    IMG_0279.JPG
    Slettes ikke verst presentasjon og det smakte også bra

    Vi fikk utdelt tøfler på turen, forøvrig de samme som på Business Suites skulle det vise seg.
    IMG_0280.JPG

    Det var også IFE i setet
    IMG_0281.JPG

    Totalt sett synes jeg dette var et meget respektabelt produkt for en 2 timers regional flight.
     
    pgaa, geddi, CKe and 18 others like this.
  3. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Interludium

    Vi startet altså med en KIX-GMP flight, mens «hovedflighten» ICN-FRA gikk 22 timer senere. Dermed ble det «one night in Seoul» (noe mindre kjent enn «One night in Bangkok»).

    Vi hadde booket en Executive Junior Suite som en Hotels.com bonusnatt på Royal Hotel Seoul. Dette hotellet lå mitt i smørøyet i Myeong dong og det kan definitivt anbefales for overnatting i Seoul. Vi hadde club tilgang så frokost ble inntatt der. I seg selv ingenting å skrive hjem om, da det var en relativt ordinær kontinental frokost (ellers var club loungen veldig trivelig, bl.a. med happy hour fra 16.30 til 18.30, med et lett måltid og fri alkoholfri drikke).

    Etter frokost var det å ta en taxi til Seoul jernbanestasjon. Hotellet hadde også egen transport til flyplassen, men denne gikk veldig tidlig (06.00) så vi valgte å droppe denne og heller reise med offentlig transport i stedet. Som sagt startet vi altså med taxi til togstasjonen. Husk å beregne godt med tid for denne. Trafikken i Seoul er ikke nødvendigvis morsom på en mandags morgen. Fra stasjonen var det direkte tog til ICN. Disse går rimelig regelmessig (1 gang i timen tror jeg) og innimellom går det også lokaltog, men disse stopper mye mer underveis og tar følgelig vesentlig mer tid.
     
    pgaa, CKe, Sjefen1234 and 10 others like this.
  4. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Ved ankomst ICN var det å komme seg fra togstasjonen til innsjekking. Dette gikk helt smertefritt. ICN er en stor flyplass, men den var oversiktlig og det var lett å finne fram, om man bare følger skiltingen.

    Business suites og Business hadde et eget innsjekkingsområde i terminalen (i innsjekkingsøy A). Her var det minimalt med kø, og hele området minner om første klasse service. Jeg antar at de ikke har endret dette nevneverdig fra da de hadde første klasse. Ingen nedgraderingen av produktet her altså, såvidt jeg kunne se.
    IMG_0314.JPG

    Bagasjen ble behørig merket selvfølgelig. Ikke helt F merking, men nok til at den likevel skiller seg ut
    IMG_0402.JPG

    På KIX fikk vi som nevnt billetter til Priority security, men noe sånt fantes tydeligvis ikke på ICN, så da havnet vi i kø med «bermen». Det var heldigvis ikke all verden til kø og vi var nok gjennom både security og passkontroll på ca. 5 minutter. Ved innsjekking fikk vi klar beskjed om at vi hadde tilgang til Første klasse lounge og hvor denne lå (ved gate 11). Dermed var det ingen tid å kaste bort og vi «steamet» rett bort dit. Veien dit var greit merket og en rulletrapp opp lå «herligheten». Business til høyre og Første klasse til venstre. Asiana har altså, enn så lenge, beholdt sin første klasse lounge.
    IMG_0313.JPG

    IMG_0316.JPG

    IMG_0315.JPG

    Damen i skranken ville dessverre ikke være med på bildet. Hun var ellers vel verdt et bilde i seg selv ;)
    IMG_0347.JPG

    The chosen ones til venstre....
    IMG_0345.JPG
    ...mens bermen måtte gå til høyre
    IMG_0346.JPG
     
    Last edited: 11. des 2019
    pgaa, geddi, CKe and 17 others like this.
  5. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Denne loungen er langt i fra den beste First loungen jeg har sett (heller i motsatt ende av skalaen, men hadde i grunn det meste av det man kan forvente av en First lounge. Det var ingen trengsel om plassene, og det var ellers delt opp i områder. Det var 5-6 «båser» med plass til en person og med direkte utsikt til tarmac. I tillegg var det noen smårom/avlukker med plass til en person og som kunne fungere som f.eks. arbeidsrom. To av disse hadde også massasjestoler og to hadde TV.
    IMG_0319.JPG

    Avlukke
    IMG_0318.JPG

    Massasjestol
    IMG_0338.JPG

    Enkeltplass med utsikt mot tarmac
    IMG_0317.JPG

    Måtte selvfølgelig teste plassen (var merkelig nok ikke så mange andre med Rammstein hoodie i denne loungen)
    IMG_0321.JPG
     
    pgaa, geddi, CKe and 27 others like this.
  6. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det var et greit utvalg av mat og drikke i loungen. Ikke i nærheten av FCT/FCL selvfølgelig, men helt ok og definitivt bedre enn de fleste Gold og Business lounger jeg har sett.

    IMG_0323.JPG
    IMG_0324.JPG

    IMG_0325.JPG

    IMG_0326.JPG

    IMG_0327.JPG

    IMG_0328.JPG

    IMG_0329.JPG IMG_0342.JPG

    IMG_0330.JPG

    IMG_0331.JPG

    IMG_0332.JPG

    IMG_0333.JPG

    IMG_0334.JPG

    IMG_0335.JPG
     
    Last edited: 11. des 2019
    pgaa, geddi, CKe and 19 others like this.
  7. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Måtte selvfølgelig teste champagnen, selv om den ikke var av mest eksklusive merke
    IMG_0336.JPG

    Andrefrokosten ble Dumplings og Champagne
    IMG_0337.JPG

    Og litt ost til dessert
    IMG_0343.JPG

    Nå drikker jeg vanligvis ikke så mye Cognac, men bestemte meg for å teste denne
    IMG_0344.JPG

    Som sagt altså ikke den aller beste loungen som en F lounge, men tross alt reiser man på et produkt de kalle Business, og da synes jeg dette er mer enn godkjent. På forhånd var vi jo usikker på om det overhodet fantes noen F lounge lenger (og så får vi se hvor lenge det faktisk gjøre det...)
     
    pgaa, geddi, Travellingalf and 19 others like this.
  8. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Gaten vår lå like ved loungen og da det var tid for boarding spaserte vi rolig bort til flyet og ble geleidet inn i døren nede foran. Jeg var litt overrasket fordi ellers har jeg bare opplevd First kabin i toppetasjen på A380, så jeg regnet med at den var det på Asiana også.
    IMG_0350.JPG

    Uansett så er jo denne delen av kabinen strålende hos Asiana, det er vel de aller fleste enige om. Spenningsmomentet nå var mer hvilken service man kunne forvente seg ombord. Det viste seg raskt at denne var like strålende som resten av Business Suite produktet til Asiana.

    Vi ble tilbudt Champagne omtrent før vi hadde kommet oss ned i setet. Ikke noe Dompa eller Krug, men helt innafor...
    IMG_0360.JPG

    Det var flere crew som betjente oss i den halvfulle kabinen og de var veldig oppmerksomme på når du hadde spist opp eller at glasset var tomt. På denne måten ble det en svært god flyt over måltidet. Man kunne også styre litt selv når man ville ha maten. Jeg sovnet umiddelbart etter take-off og sov en times tid, og ble da umiddelbart servert da jeg våknet igjen. Jeg antar at den aller største forskjellen på Business Suites og First er at måltidet ikke innledes med kaviar. Dette gjør at man mister noe av luksusfølelsen, men er tross alt til å leve med.

    Menyen...
    IMG_0370.JPG

    IMG_0371.JPG

    IMG_0372.JPG

    IMG_0373.JPG

    Drikkemenyen
    IMG_0374.JPG

    IMG_0375.JPG

    IMG_0376.JPG

    IMG_0377.JPG

    IMG_0378.JPG

    IMG_0379.JPG

    IMG_0380.JPG
     
    pgaa, geddi, CKe and 21 others like this.
  9. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,200
    Likes mottatt:
    17,201
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra rapport! Takk for tips, skal med samme maskin i påsken :)
     
    ArthurDent liker dette
  10. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Som tidligere sagt så var den aller største forskjellen fra F, slik jeg opplevde det, at måltidet ikke ble innledet med Kaviar. Det hører liksom med når man reiser i de eleverte klasser og spesielt ettersom hardware produktet til de grader lever opp til F standard så føltes det liksom litt merkelig. Maten var likevel helt ok, og som sagt så var cc svært oppmerksomme og jeg har i alle fall aldri fått bedre service på F heller

    Jeg valgte den koreanske menyen

    Den startet med Roasted Pumpkin - ikke høydepunktet på måltidet
    IMG_0381.JPG
    Cuttlefish salad
    IMG_0382.JPG

    Chestnut, Date porridge. Klarer ikke helt å beskrive hva dette var. Konsistens som en mellomting mellom grøt og suppe.
    IMG_0383.JPG

    Hovedretten var Ssambap. Den var strålende...
    IMG_0384.JPG
    IMG_0387.JPG

    En eller annen riskake med merkelig, gummiaktig konsistens til dessert, med fersk frukt.
    IMG_0389.JPG

    Avsluttet seansen med kaffe og en Glenfiddich. På ingen måte noen favorittwhisky, (der heller jeg mer mot Isla)
    IMG_0391.JPG

    Madammen valgte Western meny og fikk biff. Ikke den møreste i verden, men fullt spiselig.
    IMG_0385.JPG
    Og ost til dessert
    IMG_0388.JPG
     
    pgaa, geddi, CKe and 23 others like this.
  11. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Totalt sett synes jeg Asiana Business Suites er et strålende produkt i forhold til at det nå markedsføres som Business. Den aller største forskjellen i forhold til TG og LH ligger i bakkeproduktet. Kabinen er jo bygget som en F kabin og etter min ringe oppfatning trolig den beste kabinen jeg har fløyet i (samneligningsgrunnlag TG F B747, A380 og LH F 747-8, A380). Min opplevelse var også at servicen ombord var bedre enn det jeg har opplevd på F tidligere (totalt 7 flighter), men dette kan selvfølgelig variere fra crew til crew. Det som mangler i forhold til F i lufta er hovedsaklig kaviar og pyjamas.

    Totalt sett synes jeg produktet plasserer seg midt i mellom First og business, kanskje som forventet. Til de som er deppa for å ha blitt nedgradert fra First (som jeg selv var) så vil jeg si at det er ingen grunn til å henge med hodet for å fly business suites.
     
    geddi, CKe, Sjefen1234 and 19 others like this.
  12. Nuvolari

    Nuvolari EBD

    Innlegg:
    988
    Likes mottatt:
    1,358
    Bonuspoeng:
    93
    Vinene er holder heller ikke F nivå ser jeg.
     
  13. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Å ja, for de som er interessert i sånt, her er Amenity kitet...
    IMG_0395.JPG

    IMG_0399.JPG

    IMG_0398.JPG
     
    pgaa, geddi, CKe and 16 others like this.
  14. obay

    obay Senior Medlem

    Innlegg:
    1,305
    Likes mottatt:
    5,058
    Bonuspoeng:
    183
    Var heldig å fikk prøve denne mens den enda gikk som F og kabinen var jo høydepunktet. Ser jo ut som de har beholdt stjernehimmelen, den svære tven og kontinuerlig påfyll i glasset - da må jo dette fortsatt være til notch :)
     
    NoLimit, drsyk, ArthurDent and 3 others like this.
  15. Maverick23

    Maverick23 Aktivt Medlem

    Innlegg:
    323
    Likes mottatt:
    740
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy Business Suites for et par uker siden fra FRA-ICN. Rett og slett en kjempeopplevelse. Hadde TG F på returen nå for noen dager siden, og må si at Asiana med Suites slo F-opplevelsen i lufta. En faktor kan være at det var smekkfull F-kabin hos Thai, og halvfullt hos Asiana, men crewet hos sistnevnte var 10/10.
     
    CKe, drsyk, ArthurDent and 3 others like this.
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Herlig. Takk for rapporten @Arvid2063 , vi gleder oss til påske :)
     
    ArthurDent, Alfred and Arvid1410 like this.
  17. Alfred

    Alfred Fly er fantastisk

    Innlegg:
    307
    Likes mottatt:
    292
    Bonuspoeng:
    63
    Herlig reisebrev! Synd de ikke har F men dette er en god erstatning

    alf
     
    ArthurDent liker dette
  18. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,645
    Likes mottatt:
    21,690
    Bonuspoeng:
    293
    Godt å høre at dere hadde en fin opplevelse.

    Vi flyr FRA-ICN (nedgradert fra F) i Business Suite i mars og har vært litt bekymret. Men det ser ut til at det kan blir bra likevel =)
     
    ArthurDent liker dette
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er da nesten en klasse mellom EVA og F, takk for rapporten og her må en få lov å si, en ble meget fristet til å ta en tur med Asiana en vakker dag. :)
     
    Alfred liker dette
  20. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Alfred and indahla like this.

Del denne siden