Athen

Tråd i 'Reisemål' startet av elgaaen, 24. febr 2016.

  1. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Hei reisevenner..

    Skal ha noen dager netter i Athen i forbindelse med sommerferien i Hellas. Er Hellasjomfru og er derfor svært lite kjent med Athen.
    Noen som har noen tips? Hvor mye tid orker man der i Juli? Har sett at det er to stk 2* restauranter der bl.a som jeg tenkte jeg skulle prøve en av i hvertfall.. Spondi og Funky Gourmet, noen som har vært her?

    Tar i mot alle tips!
     
  2. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Vi var pre-cruise én natt i Athen i fjor og spiste på Funky Gourmet, absolutt en positiv opplevelse. God service, delvis originale retter og med god vinmatch; ikke minst med (til da) ukjente greske hvitviner.
    Spondi: Var der for 4 år siden, forgettable.
    Vi bodde på Hotel Fresh, greitt hipt hotell med litt "klønete" service og rotete inn-utsjekk. Dog fantastisk beliggenhet i forhold til det å oppleve lokalmiljø og dagligliv.
     
    elgaaen liker dette
  3. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Var innom følgende restaurant når jeg var i Athen i påsken 2015: Link
    Jeg er egentlig ikke så alt for glad i sånn kaninmat men maten der var faktisk veldig bra! :)
     
  4. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Det er litt vanskelig å planlegge nå i disse koronatider, men gir det et forsøk

    Jeg og to kamerater (gjengen som reiste fra Budapest til Wien via Bratislava, sommeren 2019) har lyst å dra på tur igjen. Et land ingen av oss hadde besøkt før var Hellas, så nå vil vi reise til Athen. Tenker høsten 2021, men om pandemien stopper det så blir det i 2022

    Vi vet om alt det fra oldtidens Hellas vi må se når vi er der og ellers er vi ganske blank på hva vi kan gjøre, hva vi bør se, hvordan komme seg rundt og mye mye mer.

    Hvor mange dager er å anbefale i Athen? Og er det noen dagsturer ut av byen som er å anbefale. Vi er historienerder. Jeg og han ene kameraten er personer som liker å se mest mulig på kortest mulig tid hehe mens han siste liker å ta det litt langsomre og liker å teste litt lokalt øl.

    Så om noen har noen tips til Athen så taes det imot. Hva er verdt å få med seg i Athen? Hvor bor man i Athen? (Noen bydeler som man bør foretrekke over andre og helst litt billig(pris ikke spesifisert) men altså ikke suite;) ) Noen dagsturer verdt? Hva spiser man og hvor spiser man? Noen bra steder som serverer øl? Hvordan er det å reise fra A til B i Athen? Og annet som kan være lurt å huske på. Takk for tips
     
    Last edited: 13. juni 2021
    Skarven liker dette
  5. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Taxi kostar ca 30 euro, medan Xpressbuss kostar 6-7 euro pr person.

    Ville ikkje anbefalt å budd i Syntagma som er bydelen i sentrum midt på sommaren då da er ganske varmt der, har opplevd å gå i den travlaste handlgata i Athen til 26*C rundt klokka 22:00 om kvelden. Er eit stykke ifrå sjøen der og.


    Er sjølv godt kjent i området paleo faliro aust pga familie som bur der.
    Har ikkje budd der sjølv, men har lyst å sova på Poseidon Hotel der ein gong. Rett under motorvegen ligg stranda Edem beach, på hotelldelen av stranda kan dykk leiga solsenger til 5euro pr solseng pr dag (parasoll inkludert) og dykk blir ikkje "plaga" av strandselgarar som sel "coca cola, birra, fanta" håndkle, oppblåsbare badeleiker og solbriller. Ellers ligg offentleg sandstrand 30 meter lenger vekke. Detta er er sandstrand, men skal dykk vere der fleire dagar anbefalar eg å variera strender med å ta t-bana mellom 3-7 stopp mot Glyfada for å oppleva nye strender.

    Frå Poseidon Hotel tek vell t-bana ca 30-40 min inn til sentrum.
    For litt shopping er Glyfada eit fint område som eg må tilbake gang etter gang.
    Plaka er eit område rett under akropolis med småbutikkar og restaurantar.
    Gyro er ein favorittmat og ferskpressa appelsinjuice er godt for å få i seg energi.
    Favorittsupermarkedkjeda er AB, litt som Meny og Coop Mega her i Noreg.
    Pass på lommeboka, fort gjort for turistar å bli for oppteken av da historiske, også gløymer ein å passa på lommeboka.

    Piraeus er hamnebyen i Athen som tilbyr transport til øyer / øyhopping
    Taxisjåførar veit å utnytta turistar, og tek ofte betalt høgare pris for turistar enn eigne landsfolk, pass på prislista.
    I Marinaen ved Palaio finst da store yatchar frå rike arabarar som er kjekt å sjå på.
     
    freddyen, Upsaker, phileas and 6 others like this.
  6. Skarven

    Skarven Senior Medlem

    Innlegg:
    653
    Likes mottatt:
    596
    Bonuspoeng:
    93
    Ville lagt inn en dagstur til Aegina og det er også en fin tur å besøke «Poseidon The Temple», det går buss fra sentrum, eventuelt lei bil. Lake Volliagemeni er også en kul plass dersom dere liker et noe spesielt bad.
    Har til sammen vært noen uker i Aathen, blitt lurt et par ganger. En gang i Taxi og en gang på en tavarna.
    Gyros og mythos kam dere leve på i ukesvis :)
     
  7. Travelbear

    Travelbear Aktivt Medlem

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Reiser til Athen i desember, første tur etter jeg forhåpentligvis har fått vaksine.
     
  8. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Gløymde å leggja til at dersom dykk skal ta ein båttur ifrå Pireaus, og dykk har behov for taxi heim igjen, - ikkje ta ein taxi som ventar ved havna, gå heller 2-3 kvartal lenger opp mot sentrum og ta ein taxi der. Ein kan spara mykje på da, sidan etterspørselen for taxi ved havna er stor.

    Og prisen på taxi eg nemnte i første innlegg, er prisen frå flyplassen til Edem beach / Pireaus. Expressbussen tek kun kontantar om bord, men dykk får kjøps bussbillett med kort i ei sånn lita "salgsbod" utanfor flyplassen.

    Anbefalar og restauranten "Aladdins Kebap Restaurant ved Paleo Faliro og spesielt dei nysteikte sandwich`ana med kylling og salat, får vatten i munn no.
     
    Avixlo and haifinn like this.
  9. sovehue

    sovehue Medlem

    Innlegg:
    185
    Likes mottatt:
    559
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du tenker på noe annet enn standard lokaløl så er utvalget dårlig. Jeg var 3 uker i Athen i fjor høst og det eneste jeg fant var http://www.strangebrew.gr og https://brew-str-athens.business.site/. Strange Brew var ganske ålreit, hyggelige folk bak disken som kunne noe om øl men veldig tidlig i craft-beer bølgen så var mest IPA-fokusert. Det andre stedet var egentlig bare en bottleshop med noen sitteplasser ute.
     
  10. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Om jeg ikke husker helt riv ruskende feil mener jeg da at vi tok trikk fra Pireus og inn til Athen og at det fungerte strålende?
     
  11. olestolen

    olestolen Medlem

    Innlegg:
    171
    Likes mottatt:
    349
    Bonuspoeng:
    63
    Eg har ikkje teke trikk frå Pireus til Syntagma, men sjekka trikkesystemet og då går da ei sånn "underjordisk" bane der ja.
     

Del denne siden