ATR er tilbake i Norge

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av October, 11. aug 2021.

  1. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Etter noen få gode år (selv corona-året 2020) så ser det ut som 2021 er skrekkens år, hvor Widerøe ser ut til å satt bort noen av rutene sine til «Nordic Regional Airlines» og deres ATR.

    Jeg har bookinger i september på vestlandsrutene og der har alle WF flightene blitt endret til WF* og med ATR. Det ser ut som det begynner fra 6.september. Kanskje noen liker dette flyet men med 195cm så hater jeg flyet som pesten. Man kan si det ikke er mye bedre enn en Q400 eller en baby-Dash, men på 1B på de flyene har du all verdens beinplass. På ATR så er alt bare trangt etter min erfaring. Og når Widerøe setter dette bort så blir det neppe noe bedre enn før. Det er vel sikkert akkurat de samme flyene som SAS brukte til enkelte ruter før? Jeg tror jeg ender opp med å reise via Oslo på alt bare for å slippe det flyet (og få litt mer bonuspoeng da heh).

    Det jeg stusser over er hva Widerøe skal gjøre med de andre flyene sine og hvorfor dette skjer?
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    15,027
    Likes mottatt:
    875,507
    Bonuspoeng:
    293
    Last edited: 11. aug 2021
  3. Durek

    Durek Aktivt Medlem

    Innlegg:
    360
    Likes mottatt:
    456
    Bonuspoeng:
    63
    Er en tråd om det på naboforumet, uten at jeg blir helt klok på hvorfor de gjør det. Ser ut som det bare er på rutene fra BGO til M & R flyplassene, WF har vel økt en del på avganger der det siste året? Kanskje de ikke har nok dasher, i dunno
     
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,371
    Likes mottatt:
    3,499
    Bonuspoeng:
    113
    ATR 72 er nok drømmeflyet til enkelte pengetellere, en del billigere i drift enn Dash 8 og lettere å oppdrive. Flyet er ikke akkurat kjent for komfort i grisete vær, men det har jo flydd i landet før og det gikk jo bra.
     
  5. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,615
    Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    De mangler både fly og personell, derfor må de hente inn eksterne.
    ATR flyr vel da der det ikke trengs spesielle tillatelser fra Luftfartstilsynet, enten pgs spesielle forhold eller vinterops.
     
  6. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Akkurat, samtidig har SAS kansellert sine CityJet flygninger med CRJ som de hadde satt opp på samme tidspunkt. Driver Staten fortsatt med kjøp av ruter ifm med Covid på Vestlandet? Det lukter jo litt kartell at det bare er WF som flyr direkte?
     
  7. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nei. Og det er vel ikke kartell om bare ett selskap flyr. Åpenbart at WF griper muligheten når SAS og Cityjet har sparket såpass mange piloter og CC at de såvidt klarer å fly på noen andre ruter fra BGO enn til OSL. WF har mangel på crew, og det til tross for at de har ansatt både i nesen og kabinen den siste tiden. Lav risiko å øke på AES og SVG med innleid materiell i tillegg.
     
    Kristian and Spielhaug like this.
  8. October

    October Senior Medlem

    Innlegg:
    976
    Likes mottatt:
    2,332
    Bonuspoeng:
    93
    Å dele markedet mellom seg er også et form av kartell. Men det er vel mest at trafikkgrunnlaget fortsatt ikke er der.
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,364
    Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Nei for SAS (og Cityjet) sin del er det utelukkende mangel på crew så da er det harde priroiteringer... Sånn det er nå har de kastet bort posisjonen sin på BGO til fordel for WF.
     
    October liker dette

Del denne siden