Australia tråden

Tråd i 'Reisemål' startet av peterfox, 30. jan 2015.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Hei,
    Fant ingen Australia tråd.
    Lurer litt på hva man må regne med å "brenne" pr døgn down-under.
    Liker godt 4* hotell, og en decent leiebil.
    Hvordan er prisnivået i forhold til Nårje?
     
  2. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    tja, kom nettopp derfra. Oppfatter prisnivået som litt billigere enn Norge sånn generelt sett.
    ossie dollaren har heller ikke blitt billigere de siste mnd.

    50 lapp + for en øl lokal lager, som ikke er en hel pinte eller 1/2 liter. Gir ofte en god bilde på
    det generelle prisbilde.

    Men i motsetning til USA så sparer du mye penger på at det ikke er normalt å tipse. Men av og til
    legger de på en fee på kredittkort, særlig på Amex da 3%.
     
    peterfox liker dette
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,144
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for quick response. Hva med overnattinger?
    Tror det er veldig lite "Rød Rev" i Australia, og da blir det lite familie-overnatting.
    Har planer om SYD, MEL - Canberra kjører man forbi på 2/60 time.
    Men da jeg var der som 13 åring var det lite annet enn bil og bilkjøring.

    Hvis man skal til Ayers Rock er det bil eller fly som gjelder??
     
  4. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg bodde på Intercontinental i Sydney og Radisson i Melbourne.
    Husker ikke helt hva jeg betalte, med bestillingen ble gjort gjennom direkte, og ble gjort
    i god tid i forveien pga at det bl.a. var Asia Cup og Australia Open. Men InterCont var vel oppunder
    2000 for dobbeltrom inkl. frokost og ca 15-1600 på radisson.
    Vi var også i Byron Bay, det var det absolutt høysesong, men i Cairns var det noe roligere.

    Ayers Rock er det det røde fjellet? Mener samboeren min nevnte det i planleggingen, og det var fly som gjelder, alt rundt det
    opplegget virket for meg som en eneste stor turist svindel. Hvorfor betale flere tusen, for å se et rødt fjell?
    Vel, det er nå min mening :)
     
  5. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Flyturen fra SYD til Ayers Rock (Uluru) tar 3t så du vet det og da er du kommet omtrent så langt som midt i Australia. Nærmeste by er Alice Springs som er en 5t kjøretur unna steinen. Ayers Rock er ikke annet enn steinen, aborginsk kultursenter og Ayers Rock Resort. Hvordan er eventyrlysten? Vi hadde 3-dagers tour med The Rock Tour fra Uluru til Alice Springs med to overnattinger under åpen himmel :)

    http://www.buzzfeed.com/simoncrerar/mind-boggling-australian-maps#.on33Xx172
    Australia er stort
     
  6. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Fant denne gamle tråden, og tenkte å reaktivere den.

    Vurderer å reise down under att til neste norske sumar, og ser på destinasjoner. Veit at nord-austkysten er fint på denne tiden, men nokon som har erfaring med den nordlige vestkysten?
    Tenkte å fly inn til Perth, nokre dager her også kjøre(ja, det er langt) opp mot Exmouth Ningaloo. Nokon som har vore her oppe, og er det nok å gjere med ein familie på veg opp og her oppe? Junior på 7 er ikkje verdas beste snorklar no, men me kan trene på det til juli2020.
     
    NoLimit liker dette
  7. krsper

    krsper Medlem

    Innlegg:
    59
    Likes mottatt:
    120
    Bonuspoeng:
    33

    Kan absolutt anbefale vestkysten av Australia. Har selv kjørt fra Perth til Exmouth, er jo noen mil, men går greit så lenge du setter av tid. Anbefaler noen stopp underveis, f.eks Kalbarri, Monkey Mia og Coral Bay. Få også med dere Turquoise bay i Exmouth.

    Hvis dere først er i Vest Australia (W.A) på denne tiden av året er også Broome å anbefale. Her er det nok enklest å fly fra Perth pga avstander. Uansett, strandferien blir aldri den samme etter å ha opplevd W.A! Legger ved noen bilder fra vår tur til Broome og Cape Leveque i juli 2017


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 06. mai 2019
  8. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Vestkysten er absolutt å anbefale. Kjørte fra Perth og helt opp til Broome. Hinsides langt. Stoppet innom alle de kjente plassene på veien, som Ningaloo reef og området rundt, Shark bay, 80 mile beach, Karijini national park m.m. Absolutt verdt turen! Bare regn mange uker på en tur så langt opp. Det er mye å se, men det er langt å kjøre mellom stoppene... Vi ble frarådet å kjøre særlig i skumringen, men også på natt pga fare for å kollidere med kenguruer.
     
  9. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Har kjørt Perth til Exmouth for mange år siden (og for så vidt videre øst og rundt og tilbake). Vær obs på at det er lange strekk uten mye mellom små tettsteder/ roadhousene straks en kommer noen timer ut av Perth, så avhenger av hvor glade dere er i bilkjøring om dette er en god ide.

    Besøkte også Exmouth med ungene for noen år siden da de var fem og det fungerte bra. Revet er ikke det mest spennende for snorkling, og mesteparten av snorkelturene er etter det jeg husker rettet mot hvalhai eller hvalsafari. Dvs snorkling fra båt på åpen sjø, men også mulig å være med på safari uten å hoppe i havet om en ønsker det. Stranden i Turquise Bay er en perle av en strand, og båttur i Yardi Creek kan være gøy.

    En annen mulighet jeg ville sjekket om jeg nå skulle tilbake til området med ungene er mulighet for å besøke/bo på et homestead/stadion. Husker jeg besøkte Giralia som ligget borti gata for Exmouth i hine hårde https://www.giraliastation.com/ regner med at det har vært et generasjonsskifte og mye som har skjedd siden da men husker dette som et interessant opphold hvor vi fikk innblikk i livet i outbacken, samt mulighet til å ta en dyppert i den lokale billabongen.
     
    ValdresBjarne liker dette
  10. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Høres ut som et bra råd, når en ser all roadkills som ligger i/ved australske outback veier. La selv merke til at det kom hoppende mye kenguruer rundt skumringstid når vi kjørte i området rundt Exmouth, så ville definitivt ikke tatt sjangsen på transportetapper når det er mørkt.
     
    oddA liker dette
  11. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk!
    Det var informasjonen eg trengte.
    Spørs om det ikkje blir heilt til Broome, men me får sjå kva planlegginga kjem opp med.
    Den Stationen passer fint!

    Har budd i Australia i tre år og har rundt 100' km på vegen, og passer meg godt i skumringen.
    Men det er gøy og kjøre sakte inne i bushen! Spesielt på Tasmania!
     
  12. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Samme her, jeg planla å reise med familien på 8 til sommeren 2020. Vi ble enige om å bli 7 dager i Sydney, 7 dager i Auckland og 7 dager i en annen by som Brisbane eller Perth. Sitter her og er veldig usikre på hvilken byen skal vi bli i 7 ledige dager. Turen vil ta totalt sett ca 23 dager inkl. flytid. Auckland vil være den siste by før hjemreisen.

    Vi vurderer å leie bil med 9-12 seters. Man kan leie hus/leilighet fra Airbnb til veldig bra pris, siden det er behov for 4 soverom. Vurderer også bruker Singapore Air på vei til Australia og retur fra New Zealand.

    Er det ikke kjølig der i sommeren? Men på andre siden det er lavsesong der imens vi har fellesferien her i Norge.

    Hvilke en annen by i Australia vil dere ha anbefalt? Etter Auckland og Sydney. Vårt mål er ikke bare storby, men også strender og naturopplevelse.
     
  13. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Om målet ikke bare er storby så burde dere gjerne vurdere en mindre by som Cairns eller Airlie Beach som ligger nord i landet. Der er det nok også behageligere temperaturer i fellesferien. Great Barrier Reef etc. Tror også dette er utenfor "stinger season"
     
    Gribb liker dette
  14. Sonictravel

    Sonictravel Veteran

    Innlegg:
    2,620
    Likes mottatt:
    24,727
    Bonuspoeng:
    183
    Om du kjører til broome mener jeg å huske at det ikke nødvendigvis gjør noe å hoppe over Port Hedland på veien. Tungindustri/gruvevirksomhet og et tettsted som ser ut som kullissene av en dystopisk science fiction film

    Har du noen dager til å utforske østover fra Broome husker jeg Kimberleys og Gibb River Road som et høydepunkt, men her må man trolig ha ordentlig 4wd da det er grus og vaskebrett i 660 km...

    Kimberlys og enda lenger vest Bungle Bungles står på listen min over steder jeg skal tilbake til, og har notert meg El Questro homestead som en mulighet her https://www.elquestro.com.au/
     
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,661
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Har dere vurdert Melbourne? Vi likte den byen veldig godt, mange andre på forumet er også svært begeistret for Melbourne.
     
  16. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    @Gribb det er "kjølig" der om sumaren. Når me budde i Adelaide, så var det ikkje så reint sjelden at temperaturen der nede og heime var lik. Men då var det sol i AUS og dårleg vær heime.

    Men som fleire seier her, så er det tørr sesong nord for Brisbane, og det er ikkje sesong for Box Jellyfish. Me skal til Adelaide i july neste år, men ikkje på grunn av været. Men vil også ha litt strandferie(dvs med bading) og då må me komme oss nord. Har vore i på Great Barrier reef nokre gonger, så vår vurdering var WA og Whitsundays.

    Når det gjeld Victoria, så er det kaldt og ein del tåke der om vinteren, men veldig fint. Men Melbourne kan bli litt kaldt. Eg var der ein gong i 2006 på jobb, og då stengte dei flyplassen nokre timer, pga av kuldegrader og vær som gjorde at dei trengte avvising av alle fly, noko dei ikkje hadde kapasitet til
     
    Gribb liker dette
  17. Gribb

    Gribb Aktivt Medlem

    Innlegg:
    449
    Likes mottatt:
    1,029
    Bonuspoeng:
    93
    Jo, vi har faktisk vurdert. Desverre ble det for kaldt i juni-august perioden. Vi vil gjerne besøke dit på november til mars. Hvor det blir varmere :)


    Vi har tenkt oss på Brisbane, men ser etter Cairns eller Darwin som begge ligger nord for Australia.

    Takk for tipset! Vi også vurderte om Darwin.
     
    RoadKing liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    ValdresBjarne and NoLimit like this.
  19. ValdresBjarne

    ValdresBjarne Om eg går på jakt? Ja, bonusjakt

    Innlegg:
    3,241
    Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Tasmania er heilt fantastisk, sjølv om det er i overkant kaldt der i juli...

    Dei har også ganske gode bobler der!
     
    Edvard liker dette
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,632
    Likes mottatt:
    34,815
    Bonuspoeng:
    293
    Darwin by er ikke så spennende. Men det er et flott utgangspunkt for opplevelser. Det er en kort flyvning til Øst Timor. Øst Timor byr på blant annet dykking i verdensklasse, og du kan gjøre den i hovedstaden. Videre kan en fly inn til Red Center med feks småfly fra NorthAir. Og det er fantastiske nasjonalparker og ekte villmark rett utenfor stuedøra i Darwin. Så bortsett fra at det definitivt ikke er en sentral by, er det et fint utgangspunkt for opplevelser.
     

Del denne siden